Délmagyarország, 1983. június (73. évfolyam, 128-153. szám)
1983-06-25 / 149. szám
4 — Az elmúlt napokban érettségizők elnöke volt a Tömörkény gimnáziumban dr. Kovács László, a JATE oktatástechnikai központjának vezetője. 17 esztendős pedagógiai múltjából jó évtizede tölt be ilyen tisztséget. Legfrissebb benyomásai: milyen mértékben tér el az idei érettségi a tavalyitól? — Lényegesen. A gimnáziumokban idén 3 kötelező és 2 választható tárgyból, nemzetiségi iskolákban 4 kötelezőből és 1 választhatóból kellett vizsgázni. Magyarból volt írásbeli és szóbeli, történelemből szóbeli, matematikából írásbeli. Kötelezően lehetett választani 1 idegen nyelvet, ahol az írásbeli és szóbeli együtt adja a jegyet, fizikát, kémiát, írásban vagy szóban, de 3 tárgyból csak szóbelizni lehetett: biológiából, földrajzból és technikából. A tavalyitól eltérően idén vizsgáztak először az új tanterv és tankönyvek alapján, de változtak az érettségi formális követelményei is, emiatt átmeneti problémák jelentkeztek. — Milyen konkrét tapasztalatokat szerzett a Tömörkény gimnázium negyedik bő osztályában? — Az előző években ilyen létszámnál — 36-an voltak — két nap alatt lezajlott az érettségi, most 3 napig tartott. A gimnáziumi érettségi vizsgaszabályzat ugyanis meghatározza az egy napra esedékes szóbeli feleletek számát, ami legföljebb 50 lehet. Az elhúzódó érettségi alaposan igénybe vette idegileg is a jelölteket. Ráadásul a diákok nem elsős korukban tudták meg a követelményeket, hanem a második közepén, végefelé. Ebben az osztályban együtt jelentkezett a normál óratervek és a fakultációs foglalkozásokon részt vevők egységes követelményrendszere. Átlagos képességű társaságról volt szó, mely a vártnál jobban szerepelt. Oka lehet néhány kitűnő szaktanár munkája, aztán, hogy több idejük jutott a fölkészülésre, mint azoknak, akiket az első napokra szólított a menetrend, s talán, hogy inkább drukkoltak. Kovács László érettségi elnökhöz tartottak a vizsgáktól, mint az általában megszokott. — Hogyan látja általában az érettségit? — A tantervben, a gimnáziumi érettségi vizsgaszabályzatban és az elnöki útmutatóban leírtak között nincs teljes összhang. A matematika írásbeli 4. feladata például a feladatgyűjtemények első kötetében szakköri foglalkozásra ajánlja a hasonló leckéket, a 7. feladat által követeltek pedig a tantervben kiegészítő anyagként szerepelnek. Ellentmondást látok a vizsgaszabályzat kémiára vonatkozó 20 paragrafusának 1. és 3. bekezdése, valamint a kapott feladatok között. Egy elméleti kérdés helyett kettőt adtak, a „vagy feladatsor” helyett ,,és feladatsort, két-három számításos példa helyett ötöt. A 3. bekezdés kiemeli, hogy gondolkodtató, természettudományos szemléletet bemutató, világnézeti tájékozottságot kívánó kérdéseket tegyünk föl — ám ezekre az adott anyagból nemigen nyilott lehetőség. Aztán: Változatosabb, ugyanakkor irreálisabb a pontozókulcs. Több tárgyból 17 százalékos teljesítménnyel elégségeshez lehetett jutni, ám biológiából például ehhez 40 százalékos produkció kellett. Eltéréseket mutat a jeles határa is. A szóbeli tételek sem illeszkedtek tökéletesen a törzsanyaghoz, külön tanon korrepetálást, erőn felüli tanulást követeltek. A természettudományos tárgyakban megnőttek a követelmények, ami tudás tavaly mondjuk jelest érdemelt, most esetleg gyengébb érdemjegyet kapott. Magyar bőr a tankönyvek mennyisége és minősége okozott zavarokat. Általában elmondhatom, idén szigorodtak a követelmények, amivel egyet lehet érteni ugyan, mindazonáltal ezekhez a megfelelő feltételeket nem mindig és mindenütt sikerült biztosítani. Ezért aztán úgy tapasztaltam — hiszen elnökként dolgoztam a napokban Orosházán is —, mintha keserűbb szájízzel távoztak volna az érettségikről mind a diákok, mind szüleik. N. I. Tájak, korok, múzeumok-klub Amok Tájak, korok, múzeukulturális mozgalma nem ismeretlen Szegeden sem. Mindanézáltal eddig a honismeretnek, a művészet - és művelődéstörténetnek zarándokolva hódolok nem rendelkeztek szűkebb hazánkban olyan lehetőséggel, amely múzeumi és idegenforgalmi szakemberek segítségével, megfelelő szakismereti és módszertani útmutatások birtokában nyújtott volna segítséget, a szabadidő eltöltésének e rendkívül hasznoés formájához, így külön örömteli a hír. Szegeden is megalakul a Tájak, korok, múzeumok-klub. Otthont a Volán 10. számú vállalatának a Juhász Gyula Művelődési Központban levő klubhelyisége ad, ahol minden hónap utolsó csütörtökjén délután 5 órától jöhetnek össze a mozgalom résztvevői, első alkalommal június 30-án. Az alakuló összejövetel programja között máris találni dia- és filmvetítést, a mozgalom szervező bizottságának legfrissebb kezdeményezéseit ismertető beszámolót, s a jövőben minden bizonnyal — a Móra Ferenc Múzeum közművelődési csoportjának szakmai segítségével — a szegedi klub is gazdagítja majd a Tájak, korok, múzeumok tartalmi sokszínűségét , hiszen a programjaikhoz, különös, jelentékeny támogatást biztosít majd a Volán Utazási Iroda. Munkahelyek fiataloknak Kit keres, mit kínál? Vége a tanévnek. Pedagógus, nebuló egyaránt türelmetlenül várta már a sokak szerint túl hosszúra nyújtott tanítási idő befejezését. Persze, nem minden diák tudhatja még maga mögött az iskolát, hiszen javában tart még a vizsgaidőszak az egyetemeken, főiskolákon, a középiskolások egy része pedig most készülődik élete sorsfordulójára, a felvételi vizsgára. Sokan azonban nem tanulnak tovább, hanem új életformát kezdenek, munkába állnak. Milyen lehetőségeket kínálnak az üzemek, intézmények, vállalatok? Hogyan alakul a kereslet-kínálat az idén első ízben munkát vállaló és munkát ajánlók között. Ezekre a kérdésekre kértünk választ a Szeged megyei városi tanács vb munkaügyi osztályán. Az idén sem okoz gondot a pályakezdők elhelyezkedése, hiszen a középfokú tanulmányait most befejező 2 ezer 87 fiatal számára több mint két és fél ezer felajánlott munkahely áll rendelkezésre. Problémát jelent viszont, hogy az érettségxzettek többsége nem fizikai munkát szándékozik vál nnni, jóllehet, a bejelentett munkakörök S0 százaléka fizikai jellegű. A gimnáziumban érettségiző diáklányok adminisztrátorként 2— 3 ezer forintot kereshetnek, többségüket azonban csak fizikai dolgozóként tudják foglalkoztatni. A szakközépiskolások közül azok ütköznek elhelyezkedési nehézségbe, akik vízügyi, erdészeti, mezőgazdasági és művészeti oktatási intézményben végeztek. Míg a szakmunkás-bizonyítvánnyal rendelkezők több lehetőség között válogathatnak. Egyes szakmák — mint például a hegesztő, asztalos, kőműves — esetében magasabb a munkahelykínálat a végzettek számánál. Az órabérek, keresetek bizonyos szakmák esetében munkáltatónként változhatnak. Köztudott tény, hogy Szeged felsőoktatási intézményeiben diplomát szerzett fiataloknak csak töredéke tud elhelyezkedni a városban, illetve a környéken. Az idén is mindössze 128 egyetemi végzettséget igénylő munkakör nagyrészt műszaki, közgazdasági diplomát szerzettek számára szól. A főiskolások közül is elsősorban a műszaki, számviteli szakosok elhelyezkedése látszik biztosítottnak. Az orvosok, jogászok, gyógyszerészek és tanárok azonban nemigen találnak állást szőkébb pátriánkban. A Munkaügyi Információs és Szolgáltató Iroda tájékoztató kiadványa — amelyet minden középiskolához eljuttattak — részletes információt tartalmaz a középfokú oktatási intézményekben végzők munkavállalási lehetőségeiről. A különkiadványban megyünk szinte valamennyi állást kínáló üzeme, vállalata jelentkezik, pontosan megjelölve a várható fizetést, a szükséges végzetteket, illetve a munkarendet. Az iroda ez évben először adta ki a szünidei munkavállalási tájékoztatóját amellyel a 14. életévüket betöltött, nyolc általánost befejezett diákok nyári pénzkereseti lehetőségeiről, s az ezzel kapcsolatos lényeges tudnivalókról informálódhatnak a fiatalok. E különkiadványt is még a tanév utolsó heteiben megkapták a középiskolák, de feltételezhető, hogy nem mindenhol továbbították az érdekeltekhez. Az irodában — a Bajcsy-Zsilinszky utcában — azonban mindennap megtekinthető. Itt a nyomtatványban nem szereplő munkalehetőségekről is tájékoztatást adnak az iroda dolgozói. A diákoknak kínált szünidei elfoglaltságok döntő többsége könnyű fizikai, betanított, illetve segédmunka. Esetenként adminisztrációs tevékenység. Négy-hat-nyolc órás munkaidő között válogathatnak a fiatalok, s a ledolgozott napok után járó szabadságot — kívánságuk szerint — vagy megkapják, vagy pénzben megválthatják. A diákok nyári munkavállalásának feltételei: az általános iskolai végzettség, iskolai engedélyt, valamint 16 éves kor alatt a szülői hozzájárulás. Egyes munkaköröknél az egészségügyi alkalmassági orvosi vizsgálat. Mindezekhez csak egyetlen megjegyzés kívánkozik. Legyen olyan légkör, hogy a gyerekek valóban jól érezzék magukat a gyáraknál, vállalatoknál. K. K. Népfront-oklevél Apátfalvának A Csongrád megyei Apátfalvának a településfejlesztő társadalmi munkában elért kiváló eredményeiért pénteken ünnepi tanácsülésen adták át a Hazafias Népfront Országos Tanácsának elismerő oklevelét. A négyezres lélekszámú község lakosai tavaly több mint tízmillió forint értékű társadalmi munkával gyarapították lakóhelyüket. li rázás miatt Szünnap a patikákban Mint lapunkban is közöltük, július 4-től megváltozik egyes gyógyszerek ára. Mintegy 110-féle készítmény térítési díja csökken, és csaknem 450-nek az ára átlagosan 1 forint 50 fillérrel növekszik. Ez indokolja, hogy az átárazással kapcsolatos teendők miatt a patikák egy napig zárva tartsanak. A megyei gyógyszertári központ úgy tervezte ezt meg, hogy egy időben a közeli gyógyszertáraknak csak egyike legyen zárva, így a betegek ezeken a napokon is hozzájuthatnak a hirtelen szükségessé váló orvosságokhoz. Tanácsos azonban a torlódás elkerülése végett, hogy aki teheti, hamarabb gondoskodjék a receptre fölírt gyógyszerek kiváltásáról. Az alábbiakban közöljük, hogy Szegeden és a járásban mikor, mely gyógyszertárak nem fogadják a vásárlókat. Július 1-én, pénteken a következő cím alatti patikák lesznek zárva: Április 4. útja 35., Dugonics tér 1., Csongrádi sugárút 14 A. Bartók Béla tér 1., Takaréktár u. 4., Földműves u. 27., Lajka u. 11., Úttörő tér 32., Odessza lakótelep. Algyő, Szőreg. Kiskundorozsma 43- as utca. Kiskundorozsma, Tas u., Petőfitelep. Csap u. 23., Röszke. Felszabadulás u. 99., Ásotthalom. Bordány, Sándorfalva. Balástya. Ópusztaszer. Csengele. Búsa. Zákányszék és a forráskúti gyógyszerszoba. A július 4-én, hétfőn zárva tartó gyógyszertárak címe: Lenin krt. 95., Klauzál tér 3., Budapest krt. 23., Kossuth Lajos sugárút 31 B. Petőfi Sándor sgt. 41 B. Mórahalom. Deszk. Kübekháza. Pusztamérges. Üiles. Szaty- Kistelek és a bakai cyogy szerszoba. Szombat, 1083. június 215 Június 26-tól Aeroflotjárat Argentínába Június 26-tól az Aeroflot elindítja első menetrend szerinti járatát Moszkvából Budapesten keresztül Buenos Airesbe - jelentette be pénteken, tegnap megtartott sajtótájékoztatóján Alekszej Kulevov, az Aeroflot magyarországi vezérképviselője. Az új járat vasárnaponként 19 órakor indul Moszkvából Budapestre, ahonnan 20 óra 55 perckor repül tovább Argentínába. A gép leszáll Dakarban: Buenos Airesbe hétfő reggel helyi idő szerint 9 óra 20 perckor érkezik meg. Visszafelé másnap reggel száll fel a gép, és ismét Dakaron keresztül érkezik Budapestre, szerda reggel 6 óra 15 perckor. Az argentínai járat IL—62-es típusú gépein első oszztályú, illetve turistaosztályú kiszolgálást nyújtanak az utasoknak. Az első osztályú jegy ára Budapest— Buenos Aires között 68 ezer 364 forint, a turistaosztályon utazók 45 ezer 515 forintért vásárolhatják meg jegyeiket. Lehetőség van a kedvezményes turistajegy vásárlására is, melynek ára oda-vissza 72 ezer 806 forint, de ezt előre meg kell váltani. Szokatlan lista Végül majd az idő minősíti Furcsa cédulát kaptam nemrég. S mint rögvest kiderült, nemcsak én... A cédula színe sárga volt, mérete közepes, szövege többek között: „Kedves Barátunk! A tudásra és tanulásra vágyó emberek nevében szólunk Önhöz ilyen szokatlan módon. Szokatlan az a vállalkozás is, amelyhez közreműködését kérjük: segíteni szeretnénk abban, hogy azok az emberek, akik szívesen tanítanának valamit és akik tanulni szeretnének, könnyebben megtalálják egymást. Tudjuk, hogy erre a célra már nagyon régen kitalálták az iskolát, de azt is tudjuk, hogy másképp is lehet tanulni, nemcsak iskolapadban ülve és mást is lehet tanulni, tanítani, nemcsak a tankönyvek leckéit. Bizonyára sok olyan ember van például, aki évek óta űz valamilyen hobbit, ismer valamilyen régi mesterséget vagy a mindennapokban hasznos gyakorlati tudnivalót, érdeklődik művészeti, tudományos vagy szakmai témák iránt... Ezért a Bartók Béla Művelődési Központ egy CÍMGYŰJTEMÉNYT szeretne kiadni, amelyben megtalálható azoknak a neve és címe, akik valamit tanulni illetve tanítani szeretnének. .. ” A nyomtatott cédula ama végső információval zárul, hogy aki közelebbit szeretne megtudni e vállalkozásról, keresse föl a Tarjáni Szabad Idő Központ irodáját a Csillag téri könyvtárban. Felkerestük. * Pintér Tibor, a művelődési központ munkatársa és több, a szabadidő központban dolgozó egyetemista, fiatal népművelő, együtt volt az az „agytröszt”, amely e furcsa címgyűjteményt kiötlötte. Szerényen a hasonló külföldi tapasztalatokra hivatkoznak, no meg arra a sokszorosan tapasztalható tényre, hogy a művelődési házak nem vállalhatnak föl mindent, ami a megnövekedett ,szabad időben honfitársaik ilyen-olyan kedvteléseinek, amatőr tanulásitanítási vágyainak megfelel. Hogy éppen 63 ezer jelentkezési lapot postáztak ez ügyben, arra az 1980-as statisztikai adatra épült, miszerint Szegeden 62 ezer 122 család él. . . A gyűjteménybe elvben bárki bármivel jelentkezhet, a lapok visszaküldésének határideje: június 30. Se gyűlnek is szépen: van, aki például képkeretezést, vaj, aki tapétázást akar tanulni, nyelvet igen sokan szeretnének tanítani éppúgy mint elsajátítani, de fafaragásra, vagy hangszeres zeneoktatásra is akad jelentkező, akárcsak — mondjuk — szabás-varrásra. A széles skála persze félreértésekre is alkalmat ad: lehet, hogy a cédula tehet róla — de ez az akció nem partnerkereső szolgálat. Még ha némelyek ilyesmire is gondoltak. .. A Tarjáni Szabadidő Központ ősszel, tízezer példányban, maximum tíz forintos árban jelenteti majd meg a címgyűjteményt (talán az újságárusoknál is kapható lesz). Minden jelentkező megkapja, utána már minden az egyéneken múlik, ki kire talál, hogyan, mivel — és mennyiért. . . Talán bizonyos esetekben még a helyiséggondokban is segíthetnek a szervezők, de az elsődleges cél az, hogy a széles körű érdeklődésre számot tartó foglalatosságokat segítsenek felkutatni, ebben ,,összehozni” az érdeklődőket, így egyféle hiánypótló közművelődési funkciót is teljesítvén. Hiszen olyasmik lesznek ebben a ,,családi évkezdetkor”, vagyis ősszel megjelenő s a tervek szerint évről évre megújuló gyűjteményben, amelyeket legtöbben sem művelődési házban, se másutt nemigen érhetnek el, magánóráktól tapétázó-tanfolyamig. . . S az öntevékeny tanuláshoz, művelődéshez ily nagy formátumú és igényű katalógussal hozzájárulni talán nem is olyan kicsi segítség. Mint minden kezdeményezést, a fiatal népművelők e címlista-ötletét is végső soron persze az idő minősíti majd. Ám hogy az önzetlen segíteni akarás átgondolt dokumentuma, azt előlegképpen képzeletben máris ráírhatjuk a katalógushoz mellékelendő visszajelző lapra. U L