Délmagyarország, 1983. június (73. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-25 / 149. szám

4 — Az elmúlt napokban érettségizők elnöke volt a Tömörkény gimnáziumban dr. Kovács László, a JATE oktatástechnikai központjá­nak vezetője. 17 esztendős pedagógiai múltjából jó év­tizede tölt be ilyen tisztsé­get. Legfrissebb benyomá­sai: milyen mértékben tér el az idei érettségi a tava­lyitól? — Lényegesen. A gimná­ziumokban idén 3 kötelező és 2 választható tárgyból, nemzetiségi iskolákban 4 kö­telezőből és 1 választhatóból kellett vizsgázni. Magyarból volt írásbeli és szóbeli, tör­ténelemből szóbeli, mate­matikából írásbeli. Kötele­zően lehetett választani 1 idegen nyelvet, ahol az írás­beli és szóbeli együtt adja a jegyet, fizikát, kémiát, írás­ban vagy szóban, de 3 tárgyból csak szóbeli­zni le­hetett: biológiából, földrajz­ból és technikából. A ta­valyitól eltérően idén vizs­gáztak először az új tanterv és tankönyvek alapján, de változtak az érettségi for­mális követelményei is, emi­att átmeneti problémák je­lentkeztek. — Milyen konkrét tapasz­talatokat szerzett a Tömör­kény gimnázium negyedik bő osztályában? — Az előző években ilyen létszámnál — 36-an voltak — két nap alatt lezajlott az érettségi, most 3 napig tar­tott. A gimnáziumi érettségi vizsgaszabályzat ugyanis meghatározza az egy napra esedékes szóbeli feleletek számát, ami legföljebb 50 lehet. Az elhúzódó érettségi alaposan igénybe vette ide­gileg is a jelölteket. Ráadá­sul a diákok nem elsős ko­rukban tudták meg a köve­telményeket, hanem a má­sodik közepén, végefelé. Eb­ben az osztályban együtt je­lentkezett a normál órater­­v­ek és a fakultációs fog­lalkozásokon részt vevők egységes követelményrend­szere. Átlagos képességű társaságról volt szó, mely a vártnál jobban szerepelt. Oka lehet néhány kitűnő szaktanár munkája, aztán, hogy több idejük jutott a fölkészülésre, mint azoknak, akiket az első napokra szó­lított a menetrend, s talán, hogy inkább drukkoltak. Kovács László érettségi elnökhöz tartottak a vizsgáktól, mint az általában megszokott. — Hogyan látja általában az érettségit? — A tantervben, a gim­náziumi érettségi vizsgasza­bályzatban és az elnöki út­mutatóban leírtak között nincs teljes összhang. A matematika írásbeli 4. fel­adata például a feladat­­gyűjtemények első kötetében szakköri foglalkozásra ajánl­ja a hasonló leckéket, a 7. feladat által követeltek pe­dig a tantervben kiegészítő anyagként szerepelnek. El­lentmondást látok a vizsga­­szabályzat kémiára vonatko­zó 20 paragrafusának 1. és 3. bekezdése, valamint a ka­pott feladatok között. Egy elméleti kérdés helyett ket­tőt adtak, a „vagy feladat­sor” helyett ,,és feladatsort­­, két-három számításos példa helyett ötöt. A 3. bekezdés kiemeli, hogy gondolkodtató, természettudományos szem­léletet bemutató, világnézeti tájékozottságot kívánó kér­déseket tegyünk föl — ám ezekre az adott anyagból nemigen nyilott lehetőség. Aztán: Változatosabb, ugyan­akkor irreálisabb a pontozó­kulcs. Több tárgyból 17 szá­zalékos teljesítménnyel elég­ségeshez lehetett jutni, ám biológiából például ehhez 40 százalékos produkció kellett. Eltéréseket mutat a jeles határa is. A szóbeli tételek sem illeszkedtek tökéletesen a törzsanyaghoz, külön ta­non korrepetálást, erőn fe­lüli tanulást követeltek. A természettudományos tár­gyakban megnőttek a köve­telmények, ami tudás tavaly mondjuk jelest érdemelt, most esetleg gyengébb ér­demjegyet kapott. Magyar bőr a tankönyvek mennyi­sége és minősége okozott za­varokat. Általában elmond­hatom, idén szigorodtak a követelmények, amivel egyet lehet érteni ugyan, mind­azon­által ezekhez a meg­felelő feltételeket nem min­dig és mindenütt sikerült biztosítani. Ezért aztán úgy tapasztaltam — hiszen el­nökként dolgoztam a na­pokban Orosházán is —, mintha keserűbb szájízzel távoztak volna az érettsé­gikről mind a diákok, mind szüleik. N. I. Tájak, korok, múzeumok-klub A­mok Tájak, korok, múzeu­­kulturális mozgalma nem ismeretlen Szegeden sem. Mindanézáltal eddig a honismeretnek, a mű­vészet - és művelődéstörténetnek za­rándokolva hódolok nem rendelkeztek sz­űkebb ha­zánkban olyan lehetőséggel, amely múzeumi é­s idegen­forgalmi szakemberek segít­ségével, megfelelő szakisme­reti és módszertani útmuta­tások birtokában nyújtott volna­­ segítséget, a szabad­idő eltöltésének e rendkí­vül hasznoés formájához, így külön örömteli a hír. Sze­geden is megalakul a Tájak, korok, múzeumok-klub. Ott­hont a Volán 10. számú vál­lalatának a Juhász Gyula Művelődési Központban levő klubhelyisége ad, ahol min­den hónap utolsó csütörtök­jén délután 5 órától jöhet­nek össze a mozgalom részt­vevői, első alkalommal jú­ni­us 30-án. Az alakuló összejövetel programja között máris ta­lálni dia- és filmvetítést, a mozgalom szervező bizottsá­gának legfrissebb kezdemé­­nyezéseit ismertető beszámo­lót, s a jövőben minden bi­zonnyal — a Móra Ferenc Múzeum közművelődési cso­portjának szakmai segítségé­vel — a szegedi klub is gazdagítja majd a Tájak, korok, múzeumok tartalmi sokszínűségét , hiszen a programjaikhoz, különös, je­lentékeny támogatást bizto­sít majd a Volán Utazási Iroda. Munkahelyek fiataloknak Kit keres, mit kínál? Vége a tanévnek. Peda­gógus, nebuló egyaránt tü­relmetlenül várta már a so­kak szerint túl hosszúra nyújtott tanítási idő befeje­zését. Persze, nem minden diák tudhatja még maga mögött az iskolát, hiszen ja­vában tart még a vizsgaidő­­szak az egyetemeken, főis­kolákon, a középiskolások egy része pedig most készü­lődik élete sorsfordulójára, a felvételi vizsgára. Sokan azonban nem tanulnak to­vább, hanem új életformát kezdenek, munkába állnak. Milyen lehetőségeket kí­nálnak az üzemek, intézmé­nyek, vállalatok? Hogyan alakul a­­ kereslet-kínálat az idén első ízben munkát vállaló és munkát ajánlók között. Ezekre a kérdésekre kértünk választ a Szeged megyei városi tanács vb munkaügyi osztályán. Az idén sem okoz gondot a pályakezdők elhelyezkedé­se, hiszen a középfokú ta­nulmányait most befejező 2 ezer 87 fiatal számára több mint két és fél ezer fel­ajánlott munkahely áll ren­delkezésre. Problémát je­lent viszont, hogy az­­ érett­­ségxzettek többsége nem fizi­kai munkát szándékozik vál­­ nnni, jóllehet, a bejelentett munkakörök S0 százaléka fizikai jellegű. A gimnázi­umban érettségiző diáklá­nyok adminisztrátorként 2— 3 ezer forintot kereshetnek, többségüket azonban csak fizikai dolgozóként tudják foglalkoztatni. A szakközépiskolások kö­zül azok ütköznek elhelyez­kedési nehézségbe, akik víz­ügyi, erdészeti, mezőgazda­­sági és művészeti oktatási intézményben végeztek. Míg a szakmunkás-bizonyítván­­­nyal rendelkezők több lehe­tőség között válogathatnak. Egyes szakmák — mint pél­dául a hegesztő, asztalos, kőműves — esetében ma­gasabb a munkahelykínálat a végzettek számánál. Az órabérek, keresetek bizonyos szakmák esetében munkál­tatónként változhatnak. Köztudott tény, hogy Sze­ged felsőoktatási intézmé­nyeiben diplomát szerzett fiataloknak csak töredéke tud elhelyezkedni a város­ban, illetve a környéken. Az idén is mindössze 128 egye­temi végzettséget igénylő munkakör nagyrészt műsza­ki, közgazdasági diplomát szerzettek számára szól. A főiskolások közül is elsősor­ban a műszaki, számviteli szakosok elhelyezkedése lát­szik biztosítottnak. Az orvo­sok, jogászok, gyógyszeré­szek és tanárok azonban nemigen találnak állást sző­kébb pátriánkban. A Munkaügyi Információs és Szolgáltató Iroda tájékoz­tató kiadványa — amelyet minden középiskolához el­juttattak — részletes infor­mációt tartalmaz a közép­­­fokú oktatási intézmények­ben végzők munkavállalási lehetőségeiről. A különkiad­­ványban megyünk szinte valamennyi állást kínáló üzeme, vállalata jelentkezik, pontosan megjelölve a vár­ható fizetést, a szükséges végzetteket, illetve a mun­karendet. Az iroda ez évben először adta ki a szünidei munka­vállalási tájékoztatóját amellyel a 14. életévüket betöltött, nyolc általánost be­fejezett diákok nyári pénz­­kereseti lehetőségeiről, s az ezzel kapcsolatos lényeges tudnivalókról informálódhat­nak a fiatalok. E különkiad­­ványt is még a tanév utol­só heteiben megkapták a középiskolák, de feltételez­hető, hogy nem mindenhol továbbították az érdekel­tekhez. Az irodában — a Ba­jcsy-Zsilinszky utcában — azonban mindennap megte­kinthető. Itt a nyomtatvány­ban nem szereplő munkale­hetőségekről is tájékoztatást adnak az iroda dolgozói. A diákoknak kínált szün­idei elfoglaltságok döntő többsége könnyű fizikai, be­tanított, illetve segédmunka. Esetenként adminisztrációs tevékenység. Négy-hat-nyolc órás munkaidő között válo­gathatnak a fiatalok, s a ledolgozott napok után járó szabadságot — kívánságuk szerint — vagy megkapják, vagy pénzben megválthat­ják. A diákok nyári munka­­vállalásának feltételei: az általános iskolai végzettség, iskolai engedélyt, valamint 16 éves kor alatt a szülői hozzájárulás. Egyes munka­köröknél az egészségügyi al­kalmassági orvosi vizsgálat. Mindezekhez csak egyetlen megjegyzés kívánkozik. Le­gyen olyan légkör, hogy a gyerekek valóban jól érez­zék magukat a gyáraknál, vállalatoknál. K. K. Népfront-oklevél Apátfalvának A Csongrád megyei Apátfalvának a településfejlesztő társadalmi munkában elért kiváló eredményeiért pénteken ünnepi tanácsülésen adták át a Hazafias Népfront Országos Tanácsának elismerő oklevelét. A négyezres lélekszámú község lakosai tavaly több mint tízmillió forint értékű társadalm­i munkával gyarapították lakóhelyüket. li rázás miatt Szünnap a patikákban Mint lapunkban is közöl­tük, július 4-től megválto­zik egyes gyógyszerek ára. Mintegy 110-féle készítmény térítési díja csökken, és csak­nem 450-nek az ára átlago­san 1 forint 50 fillérrel nö­vekszik. Ez indokolja, hogy az átárazással kapcsolatos te­endők miatt a patikák egy napig zárva tartsanak. A megyei gyógyszertári központ úgy tervezte ezt meg, hogy egy időben a kö­zeli gyógyszertáraknak csak egyike legyen zárva, így a betegek ezeken a napokon is hozzájuthatnak a hirte­len szükségessé váló orvos­ságokhoz. Tanácsos azon­ban a torlódás elkerülése vé­gett, hogy aki teheti, ha­marabb gondoskodjék a re­ceptre fölírt gyógyszerek ki­váltásáról. Az alábbiakban közöljük, hogy Szeged­en és a járásban mikor, mely gyógyszertárak nem fogadják a vásárlókat. Július 1-én, pénteken a következő cím alatti patikák lesznek zárva: Április 4. út­ja 35., Dugonics tér 1., Csongrádi sugárút 14 A. Bar­tók Béla tér 1., Takaréktár u. 4., Földműves u. 27., Laj­ka u. 11., Úttörő tér 32., Odessza lakótelep. Algyő, Szőreg. Kiskundorozsma 43- as utca. Kiskundorozsma, Tas u., Petőfitelep. Csap u. 23., Röszke. Felszabadulás u. 99., Ásotthalom. Bordány, Sándorfalva. Balástya. Ópusz­­taszer. C­sengele. Bú­sa. Zá­kányszék és a forráskút­i gyógy­szerszoba. A július 4-én, hétfőn zár­va tartó gyógyszertárak cí­me: Lenin krt. 95., Klauzál tér 3., Budapest krt. 23., Kossuth Lajos sugárút 31 B. Petőfi Sándor sgt. 41 B. Mó­­rahalom. Deszk. Kübekháza. Pusztamérges. Üiles. Szaty- Kistelek és a bakai c­yogy szerszoba. Szombat, 1083. június 215 Június 26-tól Aeroflot­járat Argentínába Június 26-tól az Aeroflot elindítja első menetrend szerinti járatát Moszkvából Budapesten keresztül Bue­nos Airesbe - jelentette be pénteken, tegnap megtartott sajtótájékoztatóján Alek­­szej Kulevov, az Aeroflot magyarországi vezérképvise­­lője. Az új járat vasárnapon­ként 19 órakor indul Moszkvából Budapestre, ahonnan 20 óra 55 perckor repül tovább Argentínába. A gép leszáll Dakarban: Bue­nos Airesbe hétfő reggel he­lyi idő szerint 9 óra 20 perckor érkezik meg. Vis­­­szafelé másnap reggel száll fel a gép, és ismét Dakaron keresztül érkezik Budapest­re, szerda reggel 6 óra 15 perckor. Az­­ argentínai járat IL—62-es típusú gépein első oszztályú, illetve turistaosz­­tályú kiszolgálást nyújtanak az utasoknak. Az első osz­tályú jegy ára Budapest— Buenos Aires között 68 ezer 364 forint, a turistaosztályon utazók 45 ezer 515 forintért vásárolhatják meg jegyeiket. Lehetőség van a kedvezmé­nyes turistajegy vásárlásá­ra is, melynek ára oda-vis­­­sza 72 ezer 806 forint, de ezt előre meg kell váltani. Szokatlan lista Végül majd az idő minősíti Furcsa cédulát kaptam nemrég. S mint rögvest ki­derült, nemcsak én... A cé­dula színe sárga volt, mé­rete közepes, szövege többek között: „Kedves Barátunk! A tudásra és tanulásra vá­gyó emberek nevében szó­lunk Önhöz ilyen szokatlan módon. Szokatlan az a vál­lalkozás is, amelyhez köz­reműködését kérjük: segíteni szeretnénk abban, hogy azok az emberek, akik szí­vesen tanítanának valamit és akik tanulni szeretnének, könnyebben megtalálják egy­mást. Tudjuk, hogy erre a célra már nagyon régen ki­találták az iskolát, de azt is tudjuk, hogy másképp is lehet tanulni, nemcsak is­kolapadban ülve és mást is lehet tanulni, tanítani, nemcsak a tankönyvek lec­kéit. Bizonyára sok olyan ember van például, aki évek óta űz valamilyen hob­bit, ismer valamilyen régi mesterséget vagy a minden­napokban hasznos gyakor­lati tudnivalót, érdeklődik művészeti, tudományos vagy szakmai témák iránt... Ezért a Bartók Béla Műve­lődési Központ egy CÍM­GYŰJTEMÉNYT szeretne kiadni, amelyben megtalál­ható azoknak a neve és címe, akik valamit tanulni illetve tanítani szeretné­nek. .. ” A nyomtatott cédula ama végső információval zárul, hogy aki közelebbit szeretne megtudni e­ vállalkozásról, keresse föl a Tarjáni Sza­bad Idő Központ irodáját a Csillag téri könyvtárban. Felkerestük. * Pintér Tibor, a művelő­dési központ munkatársa és több, a szabadidő központ­ban dolgozó egyetemista, fiatal népművelő, együtt­ volt az az „agytröszt”, amely e furcsa címgyűjteményt ki­­ötlötte. Szerényen a hason­ló külföldi tapasztalatokra hivatkoznak, no meg arra a sokszorosan tapasztalható tényre, hogy a művelődési házak nem vállalhatnak föl mindent, ami a megnöve­­kedett ,szabad időben honfi­társaik ilyen-olyan kedvte­léseinek, amatőr tanulási­tanítási vágyainak megfelel. Hogy éppen 63 ezer jelent­kezési lapot postáztak ez ügyben, arra az 1980-as sta­tisztikai adatra épült, mi­szerint Szegeden 62 ezer 122 család él. . . A gyűjteménybe elvben bárki bármivel jelentkezhet, a lapok visszaküldésének határideje: június 30. S­e gyűlnek is szépen: van, aki például képkeretezést, vaj, aki tapétázást akar tanulni, nyelvet igen sokan szeret­nének tanítani éppúgy mint elsajátítani, de fafaragásra, vagy hangszeres zeneokta­tásra is akad jelentkező, akárcsak — mondjuk — szabás-varrásra. A széles skála persze félreértésekre is alkalmat ad: lehet, hogy a cédula tehet róla — de ez az akció nem partner­kereső­­ szolgálat. Még ha némelyek ilyesmire is gon­doltak. .. A Tarjáni Szabadidő Köz­pont ősszel, tízezer példány­ban, maximum tíz forintos árban jelenteti majd meg a címgyűjteményt (talán az újságárusoknál is kapható lesz). Minden jelentkező megkapja, utána már min­den az egyéneken múlik, ki kire talál, hogyan, mivel — és mennyiért. . . Talán bizo­nyos esetekben még a helyi­­séggondokban is segíthetnek a szervezők, de az elsődle­ges cél az, hogy a széles körű érdeklődésre számot tartó foglalatosságokat se­gítsenek felkutatni, ebben ,,összehozni” az érdeklődő­ket, így egyféle hiánypótló közművelődési funkciót­ is teljesítvén. Hiszen olyasmik lesznek ebben a ,,családi évkezdetkor”, vagyis ősszel megjelenő s a tervek sze­rint évről évre megújuló gyűjteményben, amelyeket legtöbben sem művelődési házban, se másutt nemigen érhetnek el, magánóráktól tapétázó-tanfolyamig. . . S az öntevékeny tanuláshoz, mű­velődéshez ily nagy formá­tumú és igényű katalógussal hozzájárulni talán nem is olyan kicsi segítség. Mint minden kezdemé­nyezést, a fiatal népműve­lők e címlista-ötletét is vég­ső soron persze az idő mi­nősíti majd. Ám hogy az önzetlen segíteni akarás át­gondolt dokumentuma, azt előlegképpen képzeletben máris ráírhatjuk a kataló­gushoz mellékelendő vissza­­jelző lapra. U L

Next