Délvilág, 1992. január (49. évfolyam, 1-26. szám)

1992-01-14 / 11. szám

Baja Ferenc, az MSZP or­szágos központjának önkor­mányzati ügyvivője: - A megyei szintű közszolgálta­tások négy részre darabolód­­nak: megyei önkormányzatok, megyei jogú városok, köztár­sasági megbízotti hivatalok centrális alárendeltségű állam­­igazgatási szervek. Ez a szét­tagoltság sok zavar forrása, kevés esély nyílik a megye polgárainak érdekérvényesí­tésére. Látszik a veszélye egy testületi kontroll nélküli, a kormány közvetlen irányítása alatt m­űködő középszintű közigazgatás kialakulásának. Az önkormányzati törvényt megszülő politikai kompro­misszum és a végrehajtásról intézkedő jogszabályok követ­keztében oly mértékű a jogel­vonás, hogy a megye eljuthat egy olyan pontra, ahonnan már formálissá válik működése. Magyarországon ma nincs igazi demokrácia, legfeljebb a politikai pártok demokráciá­járól beszélhetünk. Ez pedig a történelmi hagyományokból is táplálkozó, az utóbbi időben felerősödő centrális, kézive­zérlésnek nem képes ellensúlyt teremteni, így hát hosszú távon szükség van az igazi hatás­körrel rendelkező, választott középszintű testületre, a me­gyei közgyűlésre. A megyék támogatásában az ellenzéki pártok egységére számítunk. Ha a megye megerősödik, képes a települések érdekkép­viseleti fórumává válni, képes térségi perspektívát fölmutatni. Nagy Ferenc, a kisteleki ön­­kormányzat képviselője: - A megye szerepe, hogy ellensúly legyen a köztársasági megbí­zotti hivatal képviselte hatalmi centrummal szemben. Meg­jegyzem, a települések önkor­mányzati képviselői is megye­ellenesek. Ennek oka lehet, hogy a régi, „leosztásos” me­gyei rendszer elleni nemtetszé­süket most fejezik ki. Wéber Mátyás, Földeák pol­gármestere, a Csongrád me­gyei közgyűlés tagja: - A me­gyei képviselők választása­­idején is hangoztattam: egy­szerre kell a megyei és telepü­lési önkormányzatról gondol­kodni. Úgy tűnik, a politikai pártok többsége nem így vélekedik. Most az MSZP nyit a megyék felé, mert a telepü­lési önkormányzatok atomizál­tak, s így megközelíthetet­­lenek. Ezzel a szocialisták po­litikai érdeke nyilván az, hogy a kormány centrális hatal­mának kiteljesedését megaka­dályozza. A gazdasági, társa­dalmi érdekeltségek alapján azonban a megyék kisebb régiókra estek szét, ezek eltérő érdekei ütköznek a megyei közgyűlésen is. Ezeket a ré­giókat, vagyis a városok és vonzáskörzetük összetartozását erősíteni kellene. Még akkor is, ha ennek eredményeként nem 19, hanem több „megye” jön létre. Lehmann István, a Csongrád megyei közgyűlés elnöke.­­ Minden ellenkező híreszte­léssel szemben a megye erő­södik. Igaz, nem az önkor­mányzati, hanem az államigaz­gatási megye, hiszen a dekon­­centrált hivatalokat e közép­szintre szervezik. Kétség­telen, a területi-települési ön­­kormányzati rendszer „meg­bukott”. Az is bebizonyosodott azonban, hogy szükség van egy középszintű önkor­mányzati rendszerre, amit épp ezért talán nem megyének kel­lene nevezni. A megyeellenes hangulat kialakulása érthető. Ismerik a települések a régi hatalmaskodó megyét, s az újat is, amely azért nem szimpa­tikus, mert nincs hatásköre. Tehát a régi megye nem példaértékű, az új pedig nem vonzó. A probléma lényege: létezik egy abszolút legitim testület (melynek tagjait - többszöri ,szűrés után - demokratikus módon válasz­tották), de nincs hatásköre, feladata meg annyi, hogy az intézményeivel törődjön. A megye társadalmát ilyen legi­tim módon egyetlen más fórum se képes képviselni, holott vannak olyan kérdések, me­lyek válaszra várnak, de nem települési szintűek. Jelenleg azonban minden nap tapasz­talható ellentmondás, hogy egy dekoncentrált hivatal főosz­tályvezetője nagyobb hatás­körrel rendelkezik, mint a megye közgyűlése, melyben minden község és város kép­viselteti magát. A köztár­sasági megbízotti hivatalok léte önmagában nem ad okot semmiféle aggodalomra. A veszélyforrás az, hogy jogilag nem tisztázott hatáskörük, megfoghatatlan a feladatkörük, így olyan hatalmat vélnek neki társadalmilag és kormányzati szinten, ami jogilag nem lé­tezik. Az önkormányzati mechanizmus működési zava­rait jelzi, hogy ha egy feladat­nak nincs gazdája, akkor erre a kormány dekoncentrált hivatalt hoz létre. A területi politika szempontjából is veszélyes, hogy ezek a hivatalok egymás­tól függetlenül, függőleges irányba szolgáltatnak infor­mációt, egymástól elszigetel­tek. Nem tudni, „fönt” miért irtóznak egy legitim, választott testülettől, a megyei közgyűléstől. Básthy Gábor, szegedi kép­viselő: *- Az ellenzéki pártok, demokrácia­ felfogásával ellentétes, ami történik, vagyis hogy az államhatalom centra­lizálja az összes döntési pozí­ciót. A köztársasági megbízotti hivatalokat akár kinevezett regionális kormánynak is nevezhetjük, miközben a me­gyei önkormányzati testületek ellehetetlenülnek. Be kell látni: a társadalom, a gazdaság nem irányítható ilyen központo­sított módon. Tóth Károly, a JATE állam­jogi tanszékének docense: - Az önkormányzati törvény a községek, városok és megyék, nem pedig az adott település választó közösségeinek önkor­mányzatáról beszél. Tehát a mi törvényünk nem mondja ki, hogy a település lakói - mint köztestület - gyakorlói az ön­­kormányzati jogoknak. Ez a „fogalmazási pontatlanság” az önkormányzatisággal összefüg­gő gondok eredete. Ezen vál­toztatni az önkormányzatok szerveződéseit erősítve lehet. A politikusoknak, a döntés­hozóknak is látniuk kell: az államhatalom akkor erős, ha az önkormányzatok jól működnek. Géczi József, országgyűlési képviselő (MSZP): - A tennivalókat rövid és hosszú­távon csokorba kell szedni, mert kétségtelen, ha nem sze­dik össze magukat a megyei közgyűlések, nem találják meg valós feladatukat, a központi akarat elsöpri ezeket a formációkat. Az idén eldől: kiü­resedik-e a területi önkormány­zat funkciója vagy magára talál a megye. Ú.I. Az önkormányzatok és a kormány ütközetének tere­pévé vált a megye. Ez az államigazgatási középszint a csatamező, mert itt végződik a plurális alapú polgári demokráciát megtestesítő önkormányzatiság, s idáig nyújtja csápjait a központi hatalom a kormánynak alá­rendelt hivatalok formájában. Hogyan vélekednek a me­gye állapotáról, a csata kimeneteléről önkormányzati képviselők, honatyák, szakértők és politikusok? A­ szo­cialista párt kezdeményezte regionális értekezleten hallottakat most közread­juk. A januári Kincskereső Évek óta nem láttunk igazi havat, ezért némileg nosztalgi­kusnak is tűnhet a Kincskereső januári száma. Áprily Lajos Hóban című verse nyitja, majd részlet következik Aszlányi Károly regényéből - Csata a hóban, s a havas tájak tiszta­­ságát-hidegét sugározza Kerék Imre és Fecske Csaba egy-egy verse (Ezüstvilág; Cinke) is... A hónál is áttetszőbb sugár­­zásúak Szabó Lőrinc és Orbán Ottó „ablakos” versei (Az ég az ablakon; Az ég). Csíki László novellette-je (Mókás Dániel) és Christian Morgen­stern versei az abszurd humor világába kalauzolnak, s ugyan­csak a humor égtájain kalan­doznak Kaján Tibor karika­túrái, Utassy József tréfás rig­musai (Balambér, Vonatozó), s folytatásos regényünk - Simai Mihály: Nagykópé Haspók Bevásárlók, figyelem! Ezúton értesítem a tisztelt vásárlókat, hogy 1992. jan. 10-én, 7 órakor megnyitottam a Szenteshús Áruházat, Szentesen, az Ady E. u. 1. szám alatt (a volt „szarvasi” húsbolt helyén). Elsősorban a Szenteshús Kft. termékeit forgalmazzuk, de más élelmiszereket is megvásárol­hatnak nálunk! Várjuk a kedves vásárlókat! fantasztikus kalandjai­­ újabb része is próbára teszi a neve­tőizmokat. A történeti monda műfaját Mikszáth Kálmán Drégelyről szóló műve képvi­seli, a VILÁGVÉGE AZ ÚJVILÁGBAN sorozat pedig a világtörténelem egy ugyan­csak tragikus korszakát - az inka birodalom felbomlását, Peru meghódítását - idézi fel (Z. Kosidowski: A fehér pok­lon keresztül). Ismét jelent­kezik a SZÍVHANGOK, ezút­tal nemcsak „Ági” bölcs vá­laszaival, tanácsaival, hanem egy Mohás Líviától származó melléklettel is, amelynek már a címe is - „Veled találkozni öröm” - életünk legfontosabb élményére, a szerelemre utal. A JOGOMMAL ÉLEK foly­tatja az ENSZ gyermekjogok­kal foglalkozó egyezményének ismertetését - emellé egy felhívás társul, a szerkesztőség a gyermekérdekek védel­mezőinek, illetve megsértőinek szánt Kisködmön-, illetve Citrom-díjra kér javaslatokat az olvasóktól. A Kincskereső januári számát Jiri Tmka, Bényi Máté, Csala Károly, Magyar Mihály, Gaál Éva és Szecskó Péter illusztrálta. 2 Dr. Tóth Gyula vállalkozó és munkatársai „Egy kis cigaretta, valódi, finom. Olyan illatos, enyhe, mint a rózsaszirom.” Magasságos! Már majd­nem belebódultam e kellemes operettszövegbe, mert úgy mellesleg még a sokszor hallott melódia is a fülembe csengett, míg leírtam e sort. És közben tán az térített észhez, hogy beleszívtam abba a Szofiba, ami ott füs­­tölgött hamutartóm peremén. És ez valóban elgondolkodta­tott, a „Jé, milyen büdös!” effektus eredményeként. Büdös, bizony. Méghozzá ocsmány módon az a számunkra árban hozzáfér­hető cigaretták nagy része. Olyannyira büdös, hogy las­san kiutálnak bennünket a családi otthonból és a munka­helyről egyaránt. Pedig, ha jobban belegondolunk, biz’ igencsak drága cigarettát szívunk. Mert egy doboz So­pianae gyári ára alig haladja meg a tíz forintot. A többi jó­részt az állam által kivetett szép, zsíros fogyasztási adó. Jó, jó! így működik ez mindenütt a világon. Mert például Németországban egy doboz cigaretta átlagára négy márka körül van. Azaz az átlagfizetésért egy polgár nagyjából hétszázötven do­boz cigarettát vehetne havon­ta, mondjuk Marlborót, Camelt, Philip Morrist stb. Azaz csupa alacsony nikotin- és kátránytartalmú, viszony­lag nem is büdös cigarettát. (Ja, néhány országban már kötelező föltüntetni a cso­magoláson, hogy a termék mennyi kátrányt és nikotint tartalmaz!) Nálunk viszont a legocsmányabb, legbüdösebb és az egészségre leginkább ártalmas cigarettafajtákból lehet egy havi átlagfizetésért 250-300 dobozzal vásárolni. Az árarányok magukért beszélnek. Igaz, farizeus módján mondhatná bárki: aki drágállja, szokjon le a do­hányzásról! Csakhogy, ha leszoknánk, az államháztartás abban a pillanatban tönkre­menne. (Nem véletlenül állították le a magánimportot!) Vagyis a cigarettaárakat és -adóztatást meghatározó költ­ségvetés nemigen törődik egészségünkkel. Mert amíg két hete még bármely piacon kapni lehetett negyvenöt fo­rintért a jó márkájú, alacsony kátrány- és nikotintartalmú cigarettákat, ma ugyanennyi­ért az egészségre legártalma­sabb bagót tudjuk beszerezni. Ami pedig kevésbé ártalmas, minimum százba kerül. Nem nagy gond - mond­hatnánk. És tán nem is az. De mégiscsak furcsa, hogy egy állam azon gazdagszik, ami árt polgárainak. Mert mi len­ne, ha például az egészségre kevésbé káros cigarettát kevésbé adóztatnák? Lehet, hogy a Multifilter olcsóbb lenne, mint a Symphonia? Lehet. És a megoldást ta­lán a németországi példa kí­nálja, ahol szinte mindenfajta cigaretta ára négy márka kö­rül van. Ezért ott nemigen kel el a rossz, az egészségre na­gyon káros és nagyon büdös. Igaz, ott így már érdemes is leszokni a dohányzásról. (Há­romhavi cigarettaadag ára mondjuk egy tíznapos marok­kói nyaralás, repülővel, oda-vissza!) De Isten őrizz, hogy le­szokjunk a dohányzásról és az általunk még megfizet­hető, legrosszabb fajtájú ci­garettákról. Mert dobozonként húsz-negyven forinttal, no meg a benzinárban lite­renként negyvenegynéhány forinttal lesz’ hazafias köte­lességünk támogatni a költ­ségvetést. De ilyen bolond módon?! (SZÁVAY) Büdös Rt. lett a szanáló szervezet 500 millió az Ikarusznak Részvénytársasággá alakult át a szanáló szervezet - tájé­koztatta az MTI-t Rédei László igazgató. Elmondta: a szanáló szer­vezetet korábban éppen az állami szanálásokra, a cégek pénzügyi rendbetételére hozták létre. A piacgazdaságra való áttéréssel a központi támoga­tások fokozatosan megszűntek. Tavaly ilyen pénzösszeg már egyáltalán nem állt a szanáló szervezetek rendelkezésére. Csupán az Ikarusz kapott mű­ködőképességének fenntar­tásához 500 millió forint hitelt. Az 1991. évi 11. törvény pedig hatályon kívül helyezte az állami szanálást. Időközben a szanáló szervezet - éppen az igényekhez igazodva - mind több felszámolási eljárásban vett részt. Jelenleg 150 felszá­molási eljárás folyik a szanáló szervezet, pontosabban jogu­tódja közreműködésével. (A jogszabály szerint a felszá­molási eljárást két éven belül be kell fejezni.) A mintegy 40 millió forin­tos alaptőkével megalakult részvénytársaságban a szanáló szervezet több munkatársa és négy jogi gazdasági tanácsadó kft. dolgozik. A Reorg Rt. - a felszámolások folytatása mel­lett - tevékenységi körét kü­lönféle szolgáltatásokkal kí­vánja szélesíteni, így például tervei szerint részt vesz a cé­gek átszervezésében, az állami vállalatok gazdasági társasággá alakításában, a pénzügyi, a jogi, a műszaki, a gazdasági, az irodai és az ügyviteli tanácsadásban. A Reorg kü­lönféle cégeknek vagyonkeze­lést és holding tevékenységet is vállal a jövendőben. Az átalakulási törvény vég­rehajtása az elkövetkező hóna­pokban ugyan még sok min­dent hozhat a Duna-Tisza köze számos termelőszövetkezetében, annyi azonban valószínűnek látszik, hogy nem kell szá­molni a tagság tömeges ki­lépésével. A Nagybaracskai Haladás Tsz-ben például, ahol a kie­melkedő terméseredmények ellenére az értékesítési gon­dok, a felvásárlók fizetési késedelmei, illetve a Jugosz­láviába szállított cukorrépa utáni bevétel elmaradása miatt csődöt kell jelenteni, a tagság hangulatából úgy tűnik: még a veszteséges szövetkezethez is görcsösen ragaszkodnak. A kö­zöshöz való ragaszkodásra szolgált meggyőző érvekkel az MTI munkatársának Lovasi Menyhét, a Keceli Szőlőfürt Szakszövetkezet elnöke. Ebben a nagyüzemban már két éve megkezdték a földek egyéni tulajdonba adását, hétszáz hektárt - a szövetkezetben lévő szántóföldek hatvan százalékát­­ osztották ki eddig az igény­lők között. Az idén - a beérkezett kérelmek alapján a Ragaszkodás a téeszekhez újabb kétszáz hektárt adnak egyéni művelésbe száz-száz­­húsz igénylőnek. Mindezek ellenére a megelőző években földjüket kivett tagok közül egyetlen egy sem kérte tagsági viszonyának megszüntetését. Ennek részben az az oka, hogy a szakszövetkezeti forma jel­legzetessége eddig is a nagyü­zemi és az egyéni művelés kombinációja volt. A tagság minden korábbinál erőteljeseb­ben érzékelhető összeková­­csolódásának azonban elsősor­ban a pénzhiány és az értéke­sítési bizonytalanság a magya­rázata. A Szőlőfürt Szakszö­vetkezet az átalakulás után is éppen ezért folytatni akarja törekvéseit: termelésközpontú szervezet helyett teljes mér­tékben a beszerző, szolgáltató és értékesítő szövetkezetté válást. KEDD, 1992. JANUÁR 14.

Next