Délvilág, 2008. október (64. évfolyam, 230-255. szám)

2008-10-27 / 251. szám

Hétfő, 2008. október 27. A FÖLDTULAJDONOSOK ÉS A­­ MILLIÁRDOS FEJLESZTÉS Csak 2010-re lesz Csongrádnak elkerülő útja -+ Folytatás az 1. oldalról Lapunk 50 nappal ezelőtt már beszá­molt arról, hogy a nyomvonalon foly­tatott régészeti feltárás ütemtervét nem tudják tartani a múzeumi szak­emberek. A csúszást az okozta, hogy - mivel az ingatlantulajdonosok nem já­rultak hozzá - a még ki nem sajátított parcellákra nem vonulhattak fel a le­letmentők, pedig lenne dolguk, hiszen az előzetesen becsült egyhektárnyi föld helyett háromszor akkora terüle­tet kell átvizsgálniuk a nyomvonal mentén, öt lelőhelyen már elvégezték a feltárást, de még kettő hátra van. A területvásárlások és kisajátítások nyá­ron kezdődtek, de egyelőre csak a szükséges földek nem egész 60 száza­lékát sikerült megszerezni. A NIF Zrt. csongrádi városházára eljuttatott tájé­koztatója szerint a társaság most úgy tervezi, hogy 2009 májusára zárulhat­nak le a területszerzések, s addigra az ásatások is befejeződnek. A négymilliárdos fejlesztés révén naponta több mint 1000 tehergép­kocsi kerülné el Csongrádnál a 451-es belterületi szakaszát. A vá­rost nyugatról elkerülő új út 4528 méter hosszú lesz, 3,5 méter széle­sek lesznek a forgalmi sávok, az út­pályát pedig 11,5 tonnás tengelyter­helésre méretezték. Négy körforgal­mi csomópontot alakítanak ki rajta. A szegedi és a kiskunfélegyházi úton közvilágítást is kapnak a cso­mópontok. Utóbbi helyszínen ötágú körforgalom épül a bontóval szem­közti területre tervezett áruházépí­tés miatt. A projekt további ütemterve szerint még ebben az évben kiírják a kivitele­ző kiválasztására a közbeszerzési eljá­rást, a nyertes pályázóval márciusig kötne szerződést a NIF Zrt. Az útépítés 2009 nyarán kezdődhetne meg, az új útszakaszt pedig 2010 júniusának vé­gén adnák át a forgalomnak. Lakatos Krisztián tarolt a szombati döntőben MUNKATÁRSUNKTÓL_______________­­ A jövő héten is itt lesz velünk a mi kis mackónk, Lakatos Krisztián - je­lentette be Till Attila, a TV2 Mega­sztár produkciójának műsorvezetője szombat este. A 18 éves szegedi fiút a közönség ismét egybehangzóan to­vábbjuttatta, a jövő héten a legjobb nyolc között folytathatja a versenyt. A Magyarországon Máté Péter átira­tában slágerré vált, Ő című Elvis Costello-számmal tarolt Krisztián. Eszenyi Enikőt egyértelműen levette a lábáról. Miközben előadta a pro­dukcióját, végig a Kossuth-díjas színművésznőre szegezte a tekinte­tét. A szám végén még kezet is csó­kolt neki. - Én most nem beszélhetek. A zsűri le lett kenyerezve - adta át Eszenyi Eni­kő a szót a többi zsűritagnak. Fenyő Miklós a többiekhez hasonlóan pozití­van értékelte Krisztián előadását: - El­bűvölően jó produkciót láthattunk. A­lmási Gyula Béla tárlata Kamarakiállítás nyílt a vásárhelyi Tor­nyai János Múzeumban Almási Gyula Béla huszonegy alkotásából. Az 1957-ben Tornyai-plakettel jutalmazott festőművész kiállítására még Német­országból is érkezett mű. Almási több mint egy évtizedet töltött Makón, ahol József Attila barátja lett, majd 1945 után Kohán Györggyel együtt komoly szerepet játszott a vásárhelyi művé­szeti élet újraindításában. Tájakat, il­letve vásárhelyi utcákat ábrázoló ké­peit december végéig tekinthetik meg az érdeklődők. Olcsóbban tankolunk Átlagban 12 forinttal olcsóbb a benzin, 39-cel a gázolaj literje, mint június­ban volt. A pénzügyi válság miatt csökken az olaj iránti kereslet, az árakat ez fogja vissza. Az autósok közül egyesek keresik az olcsóbb kutakat, másoknak mindegy az ár - úgyis csak 2-3 ezerért tudnak tankolni. R. TÓTH GÁBOR____________________ Egy éve volt utoljára a mostanihoz ha­sonló a benzin, illetve a gázolaj ára: előbbi literje akkor 270, utóbbié 282 forintba került, míg manapság átlag­ban 275, illetve 296 forintot kérnek a kutak. Hullámvasútszerű volt ez a bizo­nyos egy év, hiszen tavaly még emel­kedőben voltak az árak: 2007 decem­berére már 288-ra, illetve 298-ra drá­gult az üzemanyag. Újabb áremelé­sekkel kezdődött 2008: ekkor már át­lagban 294 forintot kértek a benzinért, 308-at a gázolajért. A tendencia pedig folytatódott az év első felében, egé­szen a júniusi csúcsig: ekkor 317 volt a benzin, 335 a gázolaj literje. Innentől viszont folyamatosan egy­re kisebb számokat olvashattunk a benzinkutak előtti tájékoztatókon. S hogy miért? Az amerikai benzinfo­gyasztás ma 6,4 százalékkal keve­sebb, mint tavaly ilyenkor, Kínában is lassul a gazdasági növekedés, így a nyersolajimportra is hasonló sors vár. Márpedig a globális pénzügyi válság okozta gyenge gazdasági kilátások, a csökkenő kereslet és az ezzel párhu­zamosan növekvő kínálat (az olajter­melő kapacitások növekedése) közö­sen azt eredményezi, hogy esik a kő­olaj ára: a július közepén még 147,5 dolláros Brent hordónkénti ára 3 hó­nap alatt közel 56 százalékot zuhant. Ez a tendencia „gyűrűzött be” ha­zánkba is. Befolyásolja-e mindez a tankolási kedvet? A februárban nyitott, ol­csóbb áraival gyorsan népszerűvé vált szegedi töltőállomás benzinku­tasa, Farkas István szerint igen. A „pszichológiai oldalt” hangsúlyoz­za: az embereknek egy-két forint is fontos, megkeresik az olcsóbb ku­tat, akár Szeged másik feléről is át­autóznak hozzájuk.­­ Figyelik a hí­reket is, ha bejelentik, hogy csök­kenni fog a benzin ára, előtte nap alig jönnek, inkább várnak egy ki­csit. Emelés előtt viszont többen tankolnak az átlagosnál - számolt be tapasztalatairól. Az egyik Bajai úti benzinkút kezelő­je, Török László viszont nem érzi ezt - az autósok jönnek, ha fekszik a muta­tó. - Mindegy, mennyibe kerül a ben­zin, az emberek többsége úgyis 2-3 ezer forintért tankol - tartja. Rímel vé­leményére, amit egy szegedi benzin­kútnál hallottunk, a töltőpisztolyt ép­pen Opelje tankjába helyező Papp Ru­dolftól: „tankolni kell. Az ember in­kább máshonnan veszi el a pénzt, hogy erre mindig jusson”. A SZEGEDI KERESKEDŐ KÖZBEN LÉVŐ KÚTNÁL MÁR 270 FORINT ALATT VAN A 95-ÖS BENZIN LITERJE Fotó: Karnok Csaba KÓSZÓ PÉTER: A DIKTATÚRÁRA EMLÉKEZTET A SZABADSÁG, A GAGARIN ÉS AZ ÁPRILIS A. Vásárhelyen a helyiekre bíznák utcáik átnevezését Kószó Péter vásárhelyi alpolgármes­ter egyéni indítványában azt java­solta, hogy az egykori elnyomó dik­tatúrára emlékeztető három batidai utcát, a Gagarint, a Szabadságot és az Április 1.-ét nevezzék át. A város­atya szerint ezt a helyiekre kellene bízni. A megkérdezett batidaiak többsége egyetért a változtatással: felmerült a fentiek helyett a Béke és az Árpád név is. KORMOS TAMÁS___________________ A batidai Gagarin utca 5. szám alatt 1956 óta lakik Halál Józsefné. Amikor az idős asszony ide költözött, még Bé­kének hívták az utcát, de Vásárhelyen is volt egy ilyen, ezért sokan összeke­verték. Emiatt döntöttek úgy egyko­ron a város vezetői, hogy a batidai Bé­ke utcából Gagarin legyen­ .- Nem zavar a név. Ha marad, úgy is jó, de ha a többség meg akarja változ­tatni, az ellen sincs semmi kifogásom - árulta el az idős asszony. A legutóbbi vásárhelyi közgyűlésen ugyanis egyéni képviselői indítványá­ban Kószó Péter alpolgármester azt kérte, hogy három batidai utcának, a Gagarinnak, az Április 4.-nek és a Sza­badságnak változtassák meg a nevét, mert ezek az egykori elnyomó diktatú­rára emlékeztetnek. A képviselők elfo­gadták az indítványt.­­ Az első szabadon választott testü­let számos utcának megváltoztatta a nevét, a batidaiak valahogy kimarad­tak ebből. Ezért úgy vélem, nekik is meg kell adnunk az esélyt a rendszer­­váltásra - fogalmazott Kószó Péter. Az alpolgármester elmondta: a ne­ves szovjet űrhajóssal, Jurij Gagarin­­nal nincs semmi problémája, csak a Szovjet Kommunista Párt az ő nevével fémjelezte a kommunizmus győzelmét a kapitalizmus fölött, így ideje lenne, ha másról neveznék el a batidai utcát. Az Április 4. kapcsán megjegyezte, ez a dátum hazánk szovjet megszállá­sának kezdete, ami számos helyi csa­lád számára tragédiákat is hozott. A Szabadság utcánál pedig az a gond, hogy ez a szó a felszabadulásra rímel, ami ugyancsak a szovjetekhez köthe­tő. Az utóbbinál sokkal szerencsésebb lenne, ha az 1956-os forradalomról kapna nevet az utca.­­ Több neves vásárhelyiről, így pél­dául Fehér Csabáról, Fodor Józsefről, Grezsa Ferencről vagy Török Sándor­ról nincs még utcánk elnevezve. Ezek csak ötletek, de a változtatás joga a­z ERZSÉBET ERZSÉBET UTCA. Bati­­dai, erzsébeti, kútvölgyi és szikán­­csi lakossági fórumokon felmerült, hogy a könnyebb tájékozódás ér­dekében a vásárhelyi külterülete­ken egyértelműbbé kell tenni az utcaneveket, mivel vannak olya­nok, amelyek megegyeznek a vá­rosban található utcanevekkel. Ezért a vásárhelyi közgyűlés úgy határozott: valamennyi külterületi utcanév elé kerüljön oda, melyik településrészen található, így pél­dául a Kossuth utcából Erzsébet Kossuth utca lett, a Dózsa György útból pedig Kútvölgy Dózsa György út. Egyedül az erzsébeti Erzsébet utca új neve furcsa egy kicsit: Er­zsébet Erzsébet utca. batidaiak­at illeti, ők szavazzanak, mi­lyen utcában szeretnének élni - tette hozzá Kószó Péter. A Gagarinban lakó Lengyel Jenő és szomszédja, Szakál Lajos sem elége­dett utcája nevével. Szerintük az egy­kori szovjet asztronauta sokakban el­lenérzést kelt, ezért úgy gondolják, meg kell változtatni az utca nevét. Mind a ketten elmennének ez ügyben szavazni. Lengyel Jenő úgy véli, a Bé­ke lenne a legjobb név, szomszédja pedig az Árpád mellett döntene. HALÁL JÓZSEFNÉ 1956 ÓTA LAKIK A BATIDAI GAGARIN UTCÁBAN, AMIT EGYKORON MÉG BÉKÉNEK HÍVTAK Fotó: Tésik Attila Aktuális 15

Next