Délvilág, 2008. október (64. évfolyam, 230-255. szám)
2008-10-27 / 251. szám
Hétfő, 2008. október 27. A FÖLDTULAJDONOSOK ÉS A MILLIÁRDOS FEJLESZTÉS Csak 2010-re lesz Csongrádnak elkerülő útja -+ Folytatás az 1. oldalról Lapunk 50 nappal ezelőtt már beszámolt arról, hogy a nyomvonalon folytatott régészeti feltárás ütemtervét nem tudják tartani a múzeumi szakemberek. A csúszást az okozta, hogy - mivel az ingatlantulajdonosok nem járultak hozzá - a még ki nem sajátított parcellákra nem vonulhattak fel a leletmentők, pedig lenne dolguk, hiszen az előzetesen becsült egyhektárnyi föld helyett háromszor akkora területet kell átvizsgálniuk a nyomvonal mentén, öt lelőhelyen már elvégezték a feltárást, de még kettő hátra van. A területvásárlások és kisajátítások nyáron kezdődtek, de egyelőre csak a szükséges földek nem egész 60 százalékát sikerült megszerezni. A NIF Zrt. csongrádi városházára eljuttatott tájékoztatója szerint a társaság most úgy tervezi, hogy 2009 májusára zárulhatnak le a területszerzések, s addigra az ásatások is befejeződnek. A négymilliárdos fejlesztés révén naponta több mint 1000 tehergépkocsi kerülné el Csongrádnál a 451-es belterületi szakaszát. A várost nyugatról elkerülő új út 4528 méter hosszú lesz, 3,5 méter szélesek lesznek a forgalmi sávok, az útpályát pedig 11,5 tonnás tengelyterhelésre méretezték. Négy körforgalmi csomópontot alakítanak ki rajta. A szegedi és a kiskunfélegyházi úton közvilágítást is kapnak a csomópontok. Utóbbi helyszínen ötágú körforgalom épül a bontóval szemközti területre tervezett áruházépítés miatt. A projekt további ütemterve szerint még ebben az évben kiírják a kivitelező kiválasztására a közbeszerzési eljárást, a nyertes pályázóval márciusig kötne szerződést a NIF Zrt. Az útépítés 2009 nyarán kezdődhetne meg, az új útszakaszt pedig 2010 júniusának végén adnák át a forgalomnak. Lakatos Krisztián tarolt a szombati döntőben MUNKATÁRSUNKTÓL_______________ A jövő héten is itt lesz velünk a mi kis mackónk, Lakatos Krisztián - jelentette be Till Attila, a TV2 Megasztár produkciójának műsorvezetője szombat este. A 18 éves szegedi fiút a közönség ismét egybehangzóan továbbjuttatta, a jövő héten a legjobb nyolc között folytathatja a versenyt. A Magyarországon Máté Péter átiratában slágerré vált, Ő című Elvis Costello-számmal tarolt Krisztián. Eszenyi Enikőt egyértelműen levette a lábáról. Miközben előadta a produkcióját, végig a Kossuth-díjas színművésznőre szegezte a tekintetét. A szám végén még kezet is csókolt neki. - Én most nem beszélhetek. A zsűri le lett kenyerezve - adta át Eszenyi Enikő a szót a többi zsűritagnak. Fenyő Miklós a többiekhez hasonlóan pozitívan értékelte Krisztián előadását: - Elbűvölően jó produkciót láthattunk. Almási Gyula Béla tárlata Kamarakiállítás nyílt a vásárhelyi Tornyai János Múzeumban Almási Gyula Béla huszonegy alkotásából. Az 1957-ben Tornyai-plakettel jutalmazott festőművész kiállítására még Németországból is érkezett mű. Almási több mint egy évtizedet töltött Makón, ahol József Attila barátja lett, majd 1945 után Kohán Györggyel együtt komoly szerepet játszott a vásárhelyi művészeti élet újraindításában. Tájakat, illetve vásárhelyi utcákat ábrázoló képeit december végéig tekinthetik meg az érdeklődők. Olcsóbban tankolunk Átlagban 12 forinttal olcsóbb a benzin, 39-cel a gázolaj literje, mint júniusban volt. A pénzügyi válság miatt csökken az olaj iránti kereslet, az árakat ez fogja vissza. Az autósok közül egyesek keresik az olcsóbb kutakat, másoknak mindegy az ár - úgyis csak 2-3 ezerért tudnak tankolni. R. TÓTH GÁBOR____________________ Egy éve volt utoljára a mostanihoz hasonló a benzin, illetve a gázolaj ára: előbbi literje akkor 270, utóbbié 282 forintba került, míg manapság átlagban 275, illetve 296 forintot kérnek a kutak. Hullámvasútszerű volt ez a bizonyos egy év, hiszen tavaly még emelkedőben voltak az árak: 2007 decemberére már 288-ra, illetve 298-ra drágult az üzemanyag. Újabb áremelésekkel kezdődött 2008: ekkor már átlagban 294 forintot kértek a benzinért, 308-at a gázolajért. A tendencia pedig folytatódott az év első felében, egészen a júniusi csúcsig: ekkor 317 volt a benzin, 335 a gázolaj literje. Innentől viszont folyamatosan egyre kisebb számokat olvashattunk a benzinkutak előtti tájékoztatókon. S hogy miért? Az amerikai benzinfogyasztás ma 6,4 százalékkal kevesebb, mint tavaly ilyenkor, Kínában is lassul a gazdasági növekedés, így a nyersolajimportra is hasonló sors vár. Márpedig a globális pénzügyi válság okozta gyenge gazdasági kilátások, a csökkenő kereslet és az ezzel párhuzamosan növekvő kínálat (az olajtermelő kapacitások növekedése) közösen azt eredményezi, hogy esik a kőolaj ára: a július közepén még 147,5 dolláros Brent hordónkénti ára 3 hónap alatt közel 56 százalékot zuhant. Ez a tendencia „gyűrűzött be” hazánkba is. Befolyásolja-e mindez a tankolási kedvet? A februárban nyitott, olcsóbb áraival gyorsan népszerűvé vált szegedi töltőállomás benzinkutasa, Farkas István szerint igen. A „pszichológiai oldalt” hangsúlyozza: az embereknek egy-két forint is fontos, megkeresik az olcsóbb kutat, akár Szeged másik feléről is átautóznak hozzájuk. Figyelik a híreket is, ha bejelentik, hogy csökkenni fog a benzin ára, előtte nap alig jönnek, inkább várnak egy kicsit. Emelés előtt viszont többen tankolnak az átlagosnál - számolt be tapasztalatairól. Az egyik Bajai úti benzinkút kezelője, Török László viszont nem érzi ezt - az autósok jönnek, ha fekszik a mutató. - Mindegy, mennyibe kerül a benzin, az emberek többsége úgyis 2-3 ezer forintért tankol - tartja. Rímel véleményére, amit egy szegedi benzinkútnál hallottunk, a töltőpisztolyt éppen Opelje tankjába helyező Papp Rudolftól: „tankolni kell. Az ember inkább máshonnan veszi el a pénzt, hogy erre mindig jusson”. A SZEGEDI KERESKEDŐ KÖZBEN LÉVŐ KÚTNÁL MÁR 270 FORINT ALATT VAN A 95-ÖS BENZIN LITERJE Fotó: Karnok Csaba KÓSZÓ PÉTER: A DIKTATÚRÁRA EMLÉKEZTET A SZABADSÁG, A GAGARIN ÉS AZ ÁPRILIS A. Vásárhelyen a helyiekre bíznák utcáik átnevezését Kószó Péter vásárhelyi alpolgármester egyéni indítványában azt javasolta, hogy az egykori elnyomó diktatúrára emlékeztető három batidai utcát, a Gagarint, a Szabadságot és az Április 1.-ét nevezzék át. A városatya szerint ezt a helyiekre kellene bízni. A megkérdezett batidaiak többsége egyetért a változtatással: felmerült a fentiek helyett a Béke és az Árpád név is. KORMOS TAMÁS___________________ A batidai Gagarin utca 5. szám alatt 1956 óta lakik Halál Józsefné. Amikor az idős asszony ide költözött, még Békének hívták az utcát, de Vásárhelyen is volt egy ilyen, ezért sokan összekeverték. Emiatt döntöttek úgy egykoron a város vezetői, hogy a batidai Béke utcából Gagarin legyen .- Nem zavar a név. Ha marad, úgy is jó, de ha a többség meg akarja változtatni, az ellen sincs semmi kifogásom - árulta el az idős asszony. A legutóbbi vásárhelyi közgyűlésen ugyanis egyéni képviselői indítványában Kószó Péter alpolgármester azt kérte, hogy három batidai utcának, a Gagarinnak, az Április 4.-nek és a Szabadságnak változtassák meg a nevét, mert ezek az egykori elnyomó diktatúrára emlékeztetnek. A képviselők elfogadták az indítványt. Az első szabadon választott testület számos utcának megváltoztatta a nevét, a batidaiak valahogy kimaradtak ebből. Ezért úgy vélem, nekik is meg kell adnunk az esélyt a rendszerváltásra - fogalmazott Kószó Péter. Az alpolgármester elmondta: a neves szovjet űrhajóssal, Jurij Gagarinnal nincs semmi problémája, csak a Szovjet Kommunista Párt az ő nevével fémjelezte a kommunizmus győzelmét a kapitalizmus fölött, így ideje lenne, ha másról neveznék el a batidai utcát. Az Április 4. kapcsán megjegyezte, ez a dátum hazánk szovjet megszállásának kezdete, ami számos helyi család számára tragédiákat is hozott. A Szabadság utcánál pedig az a gond, hogy ez a szó a felszabadulásra rímel, ami ugyancsak a szovjetekhez köthető. Az utóbbinál sokkal szerencsésebb lenne, ha az 1956-os forradalomról kapna nevet az utca. Több neves vásárhelyiről, így például Fehér Csabáról, Fodor Józsefről, Grezsa Ferencről vagy Török Sándorról nincs még utcánk elnevezve. Ezek csak ötletek, de a változtatás joga az ERZSÉBET ERZSÉBET UTCA. Batidai, erzsébeti, kútvölgyi és szikáncsi lakossági fórumokon felmerült, hogy a könnyebb tájékozódás érdekében a vásárhelyi külterületeken egyértelműbbé kell tenni az utcaneveket, mivel vannak olyanok, amelyek megegyeznek a városban található utcanevekkel. Ezért a vásárhelyi közgyűlés úgy határozott: valamennyi külterületi utcanév elé kerüljön oda, melyik településrészen található, így például a Kossuth utcából Erzsébet Kossuth utca lett, a Dózsa György útból pedig Kútvölgy Dózsa György út. Egyedül az erzsébeti Erzsébet utca új neve furcsa egy kicsit: Erzsébet Erzsébet utca. batidaiakat illeti, ők szavazzanak, milyen utcában szeretnének élni - tette hozzá Kószó Péter. A Gagarinban lakó Lengyel Jenő és szomszédja, Szakál Lajos sem elégedett utcája nevével. Szerintük az egykori szovjet asztronauta sokakban ellenérzést kelt, ezért úgy gondolják, meg kell változtatni az utca nevét. Mind a ketten elmennének ez ügyben szavazni. Lengyel Jenő úgy véli, a Béke lenne a legjobb név, szomszédja pedig az Árpád mellett döntene. HALÁL JÓZSEFNÉ 1956 ÓTA LAKIK A BATIDAI GAGARIN UTCÁBAN, AMIT EGYKORON MÉG BÉKÉNEK HÍVTAK Fotó: Tésik Attila Aktuális 15