Dobrogea Nouă, octombrie 1963 (Anul 16, nr. 4712-4738)

1963-10-10 / nr. 4720

Organ al Comitetului regional P.M. Dobrogea și al Sfatului popular regional_____ Anul XVI nr. 4720 | Joi 10 octombrie 1963 I 4 pagini 20 de bani Lucrările agricole actuale la timp și de calitate Calitatea insămințatului — element Măritor în obținerea unor producții mari Datorită condițiilor optime create în urma ploilor căzute și a muncii pline de avînt a mecanizatorilor și colectiviștilor, îndrumați de organele de partid și de stat, lucrările de însămînțare a păioaselor de toamnă se desfăprin compararea datelor de mai sus cu realizările din urmă cu două zile, constatăm că în numai două zile s-a însămînțat o suprafață de grîu egală cu cea realizată de la începutul campaniei. Rezultate bune s-au înregistrat în ultimele zile și la însămînțarea orzului și masei verzi. Acest lucru dovedește hotărîrea mecanizatorilor și colectiviștilor, a cadrelor de specialiști și conducerilor unităților agricole de a traduce în fapte sarcinile puse în față de Comitetul regional de partid și Consiliul agricol regional. In privința calității însămînțatului, în marea majoritate a unităților agricole se vădește preocuparea pentru a se respecta indicațiile date de Consiliul agricol regional. La Moșneni și Pecineaga, Petroșani sau Sinoie, mecanizatorii și colectiviștii, îndrumați îndeaproape de cadrele de specialiști, însămînțează grîul și celelalte culturi la adîncimea optimă, respectă indicația privind ordinea de însămînțare după premergătoarele cele mai bune etc. Totuși în multe unități nu s-a trecut de îndată la tăvălugirea sotelor însămînțate, cu tăvălugi în agregat cu grapele de mărăcini, așa cum au fost date indicațiile. Această lucrare are o mare importanță în răsărirea uniformă a boabelor, ferindu-le de uscăciunea din timpul toamnei. Pentru realizarea unui însamînțat de calitate este necesar ca specialiștii să fie pe teren în permanență și să ia măsurile neșoară într-un ritm susținut. Pînă în dimineața zilei de 9 octombrie a.c. pe regiune se însămînțase 82.254 ha grîu, 14.481 ha orz și 22.116 ha masă verde. Iată care e situația în procente pe raioane la însămînțări , ce sare acolo unde nu se respectă indicațiile consiliului agricol. O greșeală săvîrșită acum din neatenție ca, de exemplu, înfundarea unui tub la semănătoare sau depășirea vitezei tractorului indicată la însămînțare, duce la scăderea producției. Se știe că în această toamnă o mare suprafață de grîu se va însămînța după porumbul boabe. Pe regiune s-au executat arături de însămînțare pe numai 82,5 la sută din plan. Rezultă că restul de suprafață va fi însămînțată cu grîu după porumb. Practica a demonstrat că însămînțările făcute într-o arătură proaspătă, neașezată, duc la diminuarea producției cu cîteva sute de kilograme la hectar. De aceea, este necesar ca paralel cu însămînțatul să se execute arături pe sosele eliberate de coconi și să se pregătească imediat patul germinativ. Acest lucru trebuie să stea mai mult în atenția raioanelor Macin, Adamclisi și Istria care au alături de însămînțare numai pe 65, 74 și 78 la sută din plan. Avem toate condițiile ca întreaga suprafață de grîu, orz și masă verde să fie însămînțată în epoca optimă. Ritmul în care se lucrează poate fi îmbunătățit în raioanele Măcin, Tulcea și Medgidia, care sînt mai în urmă. Paralel cu ritmul să nu se uite calitatea însămînțatului, care de fapt constituie elementul hotărîtor în realizarea unor producții mari. ST. MIHAI Grîu Orz Masă verde 1. Raionul Negru Vodă 41 72 64 2. Raionul Adamclisi 41 61 53 3. Orașul Constanța 37 69 59 4. Raionul Istria 35 63 36 5. Raionul Hîrșova 32 68 51 6. Raionul Medgidia 28 97 68 7. Raionul Tulcea 25 80 48 8. Raionul Macin 23 89 67 TOTAL G.A.C. 34 75 56 1. G.aJ. Sud 33 86 85 2. G.A.S. Nord_________________32______J34________87______ TOTAL G.A.S.______________33______78________86 TOTAL REGIUNE 33 76 63 La culesul și transportul porumbului, un ritm mai susținut Unitățile agricole din regiunea noastră au recoltat pînă în dimineața zilei de 9 octombrie porumbul de pe o suprafață de peste 132.000 hectare. In unele raioane, ca urmare a muncii desfășurate de organele de partid și de stat în rîndul colectiviștilor, în ultimele zile, participarea la muncă a fost bună, reușind a se recolta mari suprafețe de porumb. Despre acest lucru, se poate vorbi în gospodăriile colective din raza orașului Constanța, raioanele Tulcea și Măcin. In schimb, în alte raioane ca, de pildă, Medgidia și Negru Vodă se lucrează într-un ritm lent la recoltarea porumbului. In numeroase gospodării colective din aceste raioane, nu există o preocupare susținută din partea consiliilor de conducere pentru mobilizarea tuturor colectiviștilor la recoltat. Așa se întîmplă la G.A.C. Potîrnichea, Siminoc, Topraisar și altele, care sînt foarte mult rămase în urmă cu această lucrare. Pe raioane, situația recoltării porumbului se prezintă astfel: Din datele prezentate mai sus, se poate desprinde faptul că față de brațele de muncă existente în cadrul gospodăriilor colective ,și față de timpul bun de lucru, se lucrează cu multă încetineală. Dacă se are în vedere că întîrzierea recoltării porumbului diminuează producția prin stricăciunile provocate de ciori, șoareci etc. și se decalează epoca optimă de însămînțare a griului pe solele după porumbiște, ies în evidență și mai mult repercusiunile acestui neajuns. Este necesar ca în toate unitățile agricole să se ducă o intensă muncă de mobilizare a tuturor colectiviștilor la muncă, nu numai acei care lucrează la cîmp, ci și cei din zootehnie, de la grădină și aparatul administrativ. Practica unor unități agricole (Pecineaga, Comana, Scărișoreanu etc.) a dovedit că acest procedeu a dat bune rezultate. De asemenea, este necesar ca în teren să fie prezent în aceste zile întreg consiliul de conducere, brigadierii și cadrele tehnice, care să lucreze efectiv alături de colectiviști, contribuind prin aceasta la mobilizarea oamenilor pentru urgentarea recoltatului. Nu trebuie să se scape din vedere faptul de a se folosi întregul timp bun de lucru (de dimineața pînă seara), iar în timpul nopții să se taie cocenii, pentru a deschide drum liber mecanizatorilor în vederea executării arăturilor și pregătirii terenului de însămînțare. Paralel cu recoltatul porumbului, trebuie să se acorde o mare grijă transportului știuleților din cîmp. Pe regiune, sînt peste 99.000 tone de porumb cules și netransportat, în frunte situîndu-se gospodăriile de stat — 46.811 tone și gospodăriile colective din raioanele Adamclisi — 10.400 tone, Istria — 10.152 tone, Negru Vodă — 9.998 tone și Tulcea — 8.000 tone. Pentru remedierea acestui neajuns, e bine să se folosească toate mijloacele de transport: autocamioane, remorci și căruțe. Organizarea temeinică a muncii la transport poate duce ca în cîteva zile tot porumbul de pe cîmp să fie transportat fie la bazele de recepție în baza achitării contractelor cu statul, fie la pătulele gospodăriilor de stat și colective. Consiliilor agricole raionale, îndrumate de comitetele raionale de Pârtie, le revine sarcina de a sprijini unitățile agricole pentru urgentarea acestor lucrări de mare însemnătate. M. ȘTEFANESCU 1. Orașul Constanța 60 la sută 2. Raionul Tulcea 58 „ 3. Raionul Măcin 56 „ 4. Raionul Adamclisi 56 „ 5. Raionul Istria 55 „ 6. Raionul Hîrșova 51 „ 7. Raionul Negru Vodă 49 „ 8. Raionul Medgidia 47 „ TOTAL G.A.C. 53 „ 1. G.A.S. Sud 71 „ 2. G.A.S. Nord 66 „ TOTAL G.A.S. 69 „ __________ TOTAL REGIUNE 60 „ Controlul — chezașia calității Cînd s-a pus problema blocării vitezelor și a reductorului la sediul brigăzii de tractoare pentru a se lucra la semănat numai cu a Iu-a pe mic, unii tractoriști de la S.M.T. . Adamclisi care lucrează la gospodăria colectivă din Deleni, au reproșat inginerului agronom Petre Jacob și șefului brigăzii de tractoare, Daciu Dumitru, cum că aceasta s-ar putea face de tractoriști la fața locului (pe teren). Nu, le-a explicat inginerul, nu-i așa! Voi aveți o experiență în muncă, avem încredere în voi, dar mai bine este să fie așa ! Și așa s-a procedat. Fiecare tractorist a primit respectivul ordin de lucru in care sînt precizate toate amănuntele cu privire la modul de însămînțare. Cu aceasta, munca inginerului și a șefului de brigadă nu s-a terminat, părerea că controlul constituie chezășia calității lucrărilor, este aici bine înrădăcinată. Și rezultatele nu întîrzie să se arate. Terenul pe care se însămînțează este pregătit bine, iar densitatea și adîncimea de semănat sunt la fiecare oră din zi conforme cu indicațiile Consiliului agricol regional. La controlul efectuat de cei doi (fotografia de mai sus), constatările sunt îmbucurătoare. N. C. Motonava „Litva“ cu participanții la cea de a III-a Reuniune Mondială a Ziariștilor, în portul Constanța CONSTANȚA 9 (coresp. Agerpres). Miercuri după-amiază a ancorat în portul Constanța motonava „Litva", avînd la bord delegații de ziariști din mai multe țări, care au participat la cea de-a III-a Reuniune Mondială a Ziariștilor. La coborîrea de pe navă, oaspeții au fost întîmpinați de Petre Nicolae, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular al orașului Constanța, reprezentanți ai Uniunii ziariștilor din R. P. Romînă, ai organelor centrale și locale de presă, de oameni ai muncii din localitate. Delegații au făcut o plimbare pe faleză și au vizitat acvariul din Constanța. Seara, Uniunea ziariștilor din R. P. Romînă a oferit o masă în cinstea oaspeților la cazinoul din Constanța. Masa s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, prietenească. S-au rostit toasturi. In cursul nopții, motonava „Litva“ a părăsit portul Constanța, îndreptîndu-se spre Odessa. Utemista Paciu Elena, din echipa tov. Gogonea Constantin de la secția machetaj a cooperativei „Muncă și artă“ din Constanța. Este una din cele mai vrednice lucrătoare, evidențiată în întrecerea socialistă. In fotografie, utemista Paciu lucrează la asamblarea bricului „Mircea“. (Foto : Gh. Papagheorghe) Cu planul îndeplinit la toți indicatorii îndeplinirea planului de producție la toți indicatorii economici și realizarea unei juste corelații între aceștia a constituit o preocupare de seamă pentru muncitorii, inginerii și tehnicienii de la I.M. „Energia“ Constanța. Acest lucru iese și mai mult în evidență la sfîrșitul celor 9 luni de activitate productivă. Astfel, planul producției globale și marfă a fost îndeplinit în proporție de 111,9 și respectiv 107,5 la sută, iar productivitatea muncii a fost depășită cu 9 la sută. De asemenea, cîștigul mediu pe salariat a fost îndeplinit în proporție de 103 la sută. Ca urmare a depășirii planului de producție, a creșterii productivității muncii și aplicării unui regim sever de economii, harnicul colectiv de aici a mai realizat în 8 luni beneficii peste plan în valoare de 1.761.000 lei față de angajamentul anual de 2.200.000 lei și economii suplimentare la "■'•',ii de cost în valoare de 739.000 lei față de 850.000 lei cît prevede angajamentul anual. Factorii care au contribuit la obținerea acestor realizări frumoase în activitatea productivă au fost multipli. Așa, de pildă, pe baza planului de măsuri tehnico-organizatorice, conducerea întreprinderii, sub îndrumarea organizației de partid, a acordat o atenție permanentă aprovizionării la timp cu materii prime și materiale a secțiilor de producție. Acest lucru a condus la o folosire judicioasă a capacităților de producție și la îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan, întregul colectiv s-a preocupat din primele zile ale anului pentru introducerea tehnicii noi în procesul de producție cu scopul obținerii unei productivități sporite a muncii și realizării unor produse de bună calitate. Legat de introducerea tehnicii noi, amintim completarea secțiilor cu utilaje noi, de înaltă productivitate, aduse prin transfer sau realizate mecanizate, din fonduri de mică Printre acestea, amintim 2 strunguri noi, un fier răstrău cu mișcare alternativă pentru debitarea metalelor la secția cazangerie, un convertizor de sudură, o mașină de afinat pămînt la secția de turnătorie etc.. De asemenea, la secția de tinichigerie a fost introdusă și extinsă metoda de lipire prin folosirea gazelor lichefiate. O contribuție de seamă la introducerea tehnicii noi au adus-o și inovatorii din cadrul întreprinderii. Pe 9 luni au fost aplicate în procesul de producție 24 de inovații care aduc economii antecalculate pe anul de folosință în valoare de 310.000 lei. „Dispozitiv de îmbrăcat furtunuri cu plastic peste inserția de pînză“ realizat de L. Grigore și M. Iosif, precum și „Matriță complexă pentru confecționat armături la semeringuri“ realizată de Fronea Gheorghe sunt printre inovațiile aplicate în procesul de producție cu eficiență economică mare. Despre succesele obținute pe linia îmbunătățirii calității produselor de către întreprinderea metalurgică „Energia“ ne vorbesc scrisorile de mulțumire primite de la U.S.A.S. Năvodari pentru lucrările de bună calitate și în termen executate la linia I de acid sulfuric, de la I.R.T.A. București pentru calitatea superioară a curelelor trapezoidale pe care le-a livrat pînă acum, de la T.C.E.H., Șantierul port Constanța pentru comenzile executate la secțiile cazangerie și turnătorie etc. La succesele obținute pînă acum un rol hotărîtor l-a avut întrecerea socialistă, viu disputată în fiecare secție de producție. Cazangiu Luchian Gheorghe, Marcu Dragomir, lăcătușii Cioroi Radu și Vătafu Gheorghe, precum și vulcanizatorii Teleman Constantin și Gurău Vasile sunt numai cîțiva din cei peste o sută de muncitori care s-au menținut lună de lună în fruntea întrecerii socialiste. Muncind cu elan sporit, pentru extinderea bogatei experiențe dobîndită pînă acum, întregul colectiv de muncă își va aduce și pe viitor o contribuție tot mai mare la îndeplinirea cu succes a sarcinilor de plan. S. POPA La Slava Rusă sînt necesare măsuri eficiente Pînă la data de 8 octombrie, la G.A.C. Slava Rusă, se însămînțaseră 285 ha cu grîu. După numărul de ha însămînțate, s-ar părea că, aici, treburile merg bine. Ce se întîmplă însă în realitate ? Pe întreaga suprafață însămînțată pînă acum (285 ha), grîul a fost băgat la numai 3-4 cm, pe unele sale la 1-2 cm, iar pe porțiuni destul de mari, sămînța a rămas la suprafață. Și aceasta, pentru că înainte de semănat nu se face o pregătire corespunzătoare a terenului, nu se distrug bolovanii, iar despre pregătirea patului germinativ nici nu poate fi vorba. Pe o sală de 25 ha în ceair, pe care s-a semănat grîu din soiul Bezostaia (după grîu), arătura și lucrarea cu discul au fost executate în luna august. Deși terenul era puternic tasat și îmburuienit, nu s-a aplicat nici un fel de lucrare cu grana cu discuri și nici cu alte mașini agricole. Alături, tot pe ceair, pe o sală pe care premergătoare a fost floarea-soarelui, s-a trecut la semănatul grîului Bezostaia, fără ca în prealabil să se distrugă bolovanii și ..să se pregătească patul germinativ. Din această cauză, pe unele porțiuni, sămînța a fost îngropată la 9-10 cm, pe altele la 3-4 cm, iar Ap altele a rămas afară. Tractoristul Sava Ion și mínuitorii de mașini au sesizat în mai multe rînduri că lucrarea este de proastă calitate și că sămînța rămîne la suprafață. Inginerul gospodăriei, Dan Haralambie, i-a obligat să continue însă lucrarea susținînd că răspunderea o poartă el, că în primele zile grîul poate fi semănat la adîncime mai mică, pentru că va înfrăți puternic și va rezista gerurilor mari. Pe o altă sală, s-au semănat în amestec grîul și secara pentru masă verde. Atît sămînța de grîu, cît și cea de secară erau din producția anului trecut, numai că cea de grîu nu era nici selectată și nici tratată și fără buletin de analiză. Și aci, semănatul se face în față și bineînțeles tot din dispoziția inginerului agronom Dan Haralambie. Nu se poate spune că președintele gospodăriei, Petrichei Feodorov, nu are cunoștință de calitatea proastă a lucrărilor, dar nici el și nici secretarul organizației de partid, Iacobiev Ștefan, nu au oprit „elanul" inginerului, iar instructorul de partid, Scacioc Egor, a trecut cu vederea. Altfel nu se explică cum s-a putut ajunge să se însămînțeze cu grîu în condiții proaste o suprafață de peste 280 ha. Nici organele raionale de partid și de stat care au cunoscut situația de la Slava Rusă nu au intervenit hotărît, cu măsuri eficace pentru îmbunătățirea lucrărilor. • Este necesar să fie luate măsuri pentru ca semănatul grîului să se facă în condițiile prevăzute de recomandările Consiliului agricol regional. I. GRIGORAȘ Ne scriu corespondenții La gospodăria colectivă din Tichilești, raionul Hîrșova, ne scrie tov. Badea Nicolae, s-a însămînțat jumătate din suprafața planificată de masă verde, iar la G. A. C. Mereni, ne informează Radu Geta, în numai două zile, s-au însămînțat 70 hă de grîu, evidențiindu-se tractoriștii Manea Ilie, Radu Gh., Nelu C. și alții Tov. Achim Bistache ne scrie că la G.A.C. Beidaud se realizează viteza zilnică planificată la însămînțat, iar tov. Mircică E. Ion ne scrie că la G.A.C. Gîrliciu, în numai două zile, au fost însămînțate 35 ha de grîu. La gospodăria colectivă din Cobadin — ne scrie tov. Nicolae Șt. Gheorghe și Lică Silvestru — de cîteva zile au început însămînțările de toamnă cu 10 semănători, iar la G.A.C. Almalău — ne informează tov. Barbu Constantin — s-a însămînțat masa verde din prima etapă. Tovarășii Enache Florea din Mereni și Alexandru Sava din Horia (Hîrșova) ne-au informat că s-au însămînțat 50 ha numai în două zile. ~ ........../Wt/IAWWV --------------------- Ca urmare a avîntului pe care-l cunoaște în patria noastră industria constructoare de mașini, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la întreprinderea metalurgică de utilaje Medgidia are în acest an sarcini sporite. Realizarea acestor sarcini reclamă, pe lîngă sporirea eforturilor întregului colectiv pentru folosirea judicioasă a mașinilor și agregatelor existen- Imbunătățirea iluminatului în port Una din condițiile esențiale care asigură buna desfășurare a muncii turelor de noapte în portul Constanța este iluminatul în toate sectoarele de muncă. In acest scop, recent, s-au executat o serie de lucrări pentru punerea la punct a iluminatului. Așa, de pildă, au fost terminate lucrările de iluminat la dana 32, pe platformele de la gara maritimă și la policlinică. La aceste lucrări, electricienii au folosit materiale recuperate, realizînd astfel însemnate economii. Pentru calitatea lucrărilor s-a evidențiat echipa condusă de Crăciun D., formată din tovarășii Prian Gh., Grebănuș D. și Silvestru S.te, înzestrarea uzinei cu noi mașini moderne, de mare productivitate. Astfel, în ultimele zile, au fost montate încă două freze moderne produse de industria noastră. Noile freze, care se remarcă prin înaltul lor grad de productivitate și prin marea precizie de execuție a pieselor vor contribui la realizarea de către sectorul de prelucrare prin așchiere a unui volum de sarcini sporit. Amenajări sportive De curînd, sportivii din orașul Babadag au amenajat pe stadionul „24 Ianuarie" din localitate o bară fixă, o pistă model pentru aruncarea greutății și un stîlp pentru probele de cățărări. Toate aceste amenajări, la executarea cărora și-au dat concursul numeroși sportivi din cadrul asociațiilor „Școlarul", „Granitul" și „Belșugul", vor da posibilitatea desfășurării concursurilor pentru obținerea insignei de polisportiv. Gimnastica în producție La S.M.T. Cobadin, s-a introdus practicarea gimnasticii de producție. Participarea la această acțiune a devenit o obișnuință pentru toți salariații S.M.T.-ului. (De la BURLUȘ AUREL) DOBROGEAN ȘI-A PRIMIT LOCATARII De curînd, 90 de familii de oameni ai muncii din orașul Tulcea s-au mutat în noul bloc construit de către întreprinderea nr. 4 a T.R.C.L. Dobrogea pe strada Isaccei. Blocul prevăzut cu 4 etaje face parte din noul complex de locuințe de pe strada Isaccei care în următoarele cîteva luni va schimba aspectul actual al acestei părți din oraș, asigurînd condiții optime de locuit pentru cîteva sute de oameni ai muncii tulceni. MAȘINI NOI