Dobrogea Nouă, septembrie 1967 (Anul 20, nr. 5925-5950)

1967-09-17 / nr. 5939

Anul XX nr. 5939 Duminica 17 septembrie 1967 4 pagini 25 bani Haralambie Danul și-a găsit familie I în nr. 5932 din 9 septembrie al ziarului nostru, a apărut articolul „Haralambie Dănuț are dreptul sa crească într-o familie !“, unde supuneam dezbaterii opiniei publice situația unui copil în vîrstă de 7 ani, lipsit de bucuriile și căldura pe care le poate oferi un cămin, o familie. în același timp, ofeream cititorilor coloanele ziarului „Dobrogea nouă“ pentru a-și spune părerea asupra acestui caz; în cursul săptămînii care a trecut, am primit la redacție numeroase telefoane și scrisori prin intermediul cărora oameni din regiunea noastră sau chiar din alte părți ale țârii s-au interesat de soarta micului Dănuț, manifestîndu-și dorința de a deveni părinții copilului, prin înfiere. Astfel, familia Broștea Sandu din Bacău, strada Râzboieni nr. 2, a venit la redacție, mârturisindu-ne marea lor dorință de a avea un copil : „Noi nu am venit să cumpărăm un copil, am venit să-l luăm pe Dănuț, care a devenit pentru noi — după citirea articolului dumneavoastră — copilul nostru. Sîntem fericiți, ne bucurăm de viață, dar avem unmare gol în suflet pe care vrem acum să-l umplem..“ Pe 13 septembrie, ne-a mai vizitat și tovarășul Iorga Petre, lăcătuș montor pe șantierul „Vulcan“ al fabricii de mobile și furnire din Constanța. Dînsul ne-a relatat o întîmplare tragică și emoționantă din viața sa . Cu un an în urmă, i-a murit fiul, care peste două zile urma sä pășească pentru prima dată pragul școlii, în clasa I, îl chema tot Dănuț și avea aceeași vîrstă. Acum s-a hotărît să-l adopte pe Haralambie Dănuț și dorește acest lucru „din toată inima“. Ca un ecou stîrnit în gîndurile cititorilor, la redacție, continuă să sosească numeroase scrisori în care cititorii își expun părerile și sugestiile pentru ca Danuț să poată crește și să se dez e. ISMAILEANU (Continuare în pag. a II-a)I Pe faleza portului, în aceste zile de toamnă. i III Citiți in paging a ll-a AL IV-LEA CONCURS ”1 FESTIVAL INTERNAȚIONAL „GEORGE ENESCU-1967 Deschiderea expoziției cu aspecte ale organizării științifice a producției ș i«zi dupa-amkaza, în prezența unui numeros, a avut public loc deschiderea festiva a expoziției cu aspecte ale organizării științifice a producției și a muncii. Expoziția este găzduită in holul Sălii Sporturilor. Cuvintul de deschidere a fost rostit de tovarășul George Ciocan, activist al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. .Vorbitorul a prezentat cu succintă expunere privind însemnătatea organizării științifice a producției și a muncii, precum și activitatea depusă în acest sens ,de întreprinderile din orașul Constanța și regiunea Dobrogea. S-a relevat, in mod deosebit importanța aplicarii măsurilor adoptate și necesitatea aprofundării unor noi studii care să ducă la îmbunătățirea proceselor de producție. S-a trecut apoi la vizionarea expoziției. Compartimentată pe teme economice. Explicațiile competente ale prezentatorilor din partea S. N. Constanța, U. S. A. S. Năvodari, I.M.U. Medgidia și întreprinderii de reparații Năvodari au edificat pe vizitatori. Sunt evidențiate în cadrul expoziției 9 teme : organizarea locului de muncă în întreprinderile industriale, pregătirea tehnică a producției, programarea și urmărirea producției, folosirea rațională a suprafețelor de producție, ridicarea nivelului tehnic, valorificarea superioară a materiilor prime, metode folosite privind calificarea și ridicarea calificării muncitorilor și tehnicienilor, organizarea muncii și sistemul informațional. Sunt ilustrate, de asemenea, aspecte din activitatea de construcții și modul de dezvoltare a producției în cadrul cincinalului actual, în regiunea Dobrogea. Ponderea cea mai mare o au graficele și fotografiile privind activitatea S. N. Constanța, întreprinderii de reparații Năvodari, U. S. A. S. Năvodari, I.M.U. Medgidia, I.I.L. Constanța și I.P.M.C. Constanța. Interesul trezit de expoziție e sporit de faptul că expozanții asigură celor interesați întreaga documentare și studiile care au stat la baza obținerii bunelor rezultate în vederea aplicării lor și în alte întreprinderi din regiune. Inițiativa acestor întreprinderi dobrogene poate fi extinsă, în favoarea ei argumentându-se cu succesele obținute în creșterea productivității muncii, folosirea la maximum a spațiilor de lucru, micșorarea sarcinilor de transport, sporirea producției și economiile realizate peste plan. încă din primele ore ale deschiderii ei, expoziția a cunoscut un mare aflux de vizitatori, care au comentat cu interes graficele și fotografiile prezentate. Expoziția este deschisă zilnic între orele 18 și 19, pînă la data de 27 septembrie a.c. V. ION m mi a muncii ASPECT DE LA EXPOZIŢIE A I In obiectiv ! RECOLTA PREZENTĂ VIITOARE I ȘI CER ! Cînd ar fi terminat» j arăturile pentru inșii» larii» de toamnă? Cooperativele agricole din regiunea noastră au executat arăturile pentru însămînțările de toamnă pe o suprafață de 158.874 hectare. Această cifră reprezintă 86 la sută din plan și s-ar părea, ținînd seama că epoca optimă de semănat a griului este între 1 și 20 octombrie, cu este timp suficient pentru terminarea arăturii. Experiența arată însă că aceste cîteva procente, pentru realizarea cărora la prima vedere nu ar trebui prea mult timp, sînt totuși realizate efectiv destul de tîrziu, uneori depășindu-se chiar epoca optimă de semănat. Și această întîrziere, care face ca o parte din grîu să fie semănat în arătura proaspătă și să se depășească epoca optimă de semănat, nu râmîne fără urmări asupra producției viitoare de grîu". în acest an, cooperativele agricole din raionul Adamclisi au obținut de pe solele pe care arătura s-a făcut tîrziu cu 460 kg de grîu la hectar mai puțin față de solele arate la timp. De asemenea, pe solele pe care semănatul s-a făcut după 20 octombrie, producția medie de grîu a fost de numai 1.660 kg la hectar. Asemenea diferențe de producție au fost și în cooperativele agricole din raionul Medgidia. Totuși, măsurile pentru înlăturarea lor în anul viitor întîrzie. La data de 15 septembrie, cooperativele agricole din acest raion aveau executate arăturile pentru însămînțările de toamnă pe numai 80 la suta din plan. Motive cum ar fi „vom semăna diferența de grîu după hibrizi timpurii" și „poraic cu recoltatul porumbului executăm eliberatul terenului, arăturile și pregătirea patului germinativ", își pierd valabilitatea, deoarece la data amintită cooperativele agricole din raionul Medgidia recoltaseră porumbul de pe numai 6 la sută din suprafață. Situații asemănătoare sînt și în unele cooperative agricole din raza orașului I. GRIGORAȘ (Continuare în pag. a IlI-a) Mineralierul „Oltul“ a acostat în port Ieri dimineață a acostat pentru prima dată în portul de bază Constanța, noul mineralier românesc „Oltul“ de 25.400 tdw, al 7-lea din această clasă construit în Japonia pentru țara noastră, în drum spre patrie, a încărcat la Madras (India) 23.484 tone minereu pentru nevoile interne. Pe șantierele navale japoneze se află în construcție încă o navă de acest fel — „Maramureș“ — precum și un petrolier de 36.000 tdw din planul de dotare din acest an al flotei noastre maritime comerciale. Capacitatea de transport a acesteia va ajunge la sfîrșitul cincinalului la 570,000 tone. . , Unitate de prelucrare a argilelor în zona industriala a orașului Medgidia, întreprinderea minieră Dobrogea a început construirea unei unități moderne pentru prepararea mecanică a argilelor caolinoase, necesare industriei metalurgice. Ea va avea o capacitate anuală de 50.000 tone — cu posibilități de dezvoltare — și va utiliza ca materie primă extractele bogatelor zăcăminte de argile din carierele Mircea Vodă și Medgidia. Dispunînd de utilaje de mare randament, produse în țară și din import, noua unitate va asigura un grad ridicat de mecanizare a procesului de producție și obținerea unei argile cu calități superioare, în zona Medgidia, se execută și alte lucrări pentru dezvoltarea și modernizarea exploatărilor de argile, noi rețele de drumuri, ateliere pentru repararea utilajelor, înzestrarea carierelor cu noi mașini și agregate. Ele sînt menite sa contribuie în final (pînă în anul 1970) la mărirea producției anuale de argile din această zonă la 225.000 tone — cantitate de peste două ori mai mare decit cea realizată în prezent. N. SIMION II I I i I TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU PRIMIT PE AMBASADORUL REPUBLICII INDIA Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a primit sîmbătă, 16 septembrie 1967, pe ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Republicii India în Republica Socialistă România, Amunk Singh Mehta, în audiență de prezentare. Cu această ocazie a avut loc o convorbire cordială. VIZITA PRIMULUI MINISTRU AL REPUBLICII TURCIA, SULEYMAN DEMIREL, IN ȚARA NASTRĂ Sîmbătă dimineața, primul ministru al Turciei, Suleyman Demirel, cu sofia, împreună cu ministrul afacerilor externe Ihsan Sobri Caglayangil și sofia și celelalte persoane oficiale turce au plecat cu avionul într-o scurtă călătorie pe litoral. Oaspeții turci au fost însoțiți de Alexandru Boabă, ministrul petrolului, Vasile Șandru, adjunct al ministrului afacerilor externe, Ion Drînceanu, ambasadorul Reipublicii Socialiste România la Ankara. La aeroportul orașului Constanța, premierul turc a fost salutat cordial de Petre Nicolae, președintele Sfatului popular al orașului, și de alte persoane oficiale locale. Tinere în costume naționale dobrogene au oferit oaspeților flori. Oaspeții au făcut o vizită la Sfatul popular al orașului Constanța, unde președintele statului a făcut o scurtă prezentare a orașului și litoralului. A fost vizitată apoi moscheea din Constanța, unde oaspeții au fost întîmpinați de muftiul Jacub Mehmet, șeful cultului musulman din România. Muzeul arheologic, cu vestigiile sale milenare, a constituit, de asemenea, un loc de popas. Părăsind cunoscutul așezămînt de cultură constănțean, premierul turc a adresat isrof. Vasile Canarache, directorul muzeului, cal de felicitări pentru posibilitatea ce i-a fost oferită de a cunoaște, prin intermediul bogatelor exponate, aspecte ale trecutului îndepărtat al acestor meleaguri româneși. Coloana mașinilor s-a îndreptat apoi spre stațiunea viticolă Murfatlar, unde oaspeții turci au fost salutați de ing. Nicolae Barbu, vicepreședinte al Consiliului Superior al Agriculturii, și de ing. Petre Tomoroga, directorul stațiunii. Dînd o înaltă apreciere felului în care munca de cercetare științifică îmbinată cu o tehnică modernă a reușit să valorifice într-un mod intensiv pămînturile dobrogene — al căror exemplu edificator este Murfatlarul — premierul turc a urat gazdelor succese tot mai bogate în activitatea lor. A urmat o vizită cu mașinile la Mamaia și Eforie-Nord. în această ultimă localitate, la hotelul „Europa“, președintele Sfatului popular al orașului Constanța, Petre Nicolae, a oferit un dejun în cinstea oaspeților, în timpul dejunului, gazda și premierul turc au toastat pentru dezvoltarea în continuare a relațiilor de prietenie și colaborare dintre România și Turcia; în timpul vizitei pe litoral, numeroși localnici și turiști străini au salutat călduros pe oaspeții turci. •n Seara, primul ministru al Turciei, Suleyman Demirel, cu sofia, împreună cu președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghi Maurer, și sofia au asistat la concertul prezentat în sala mare a Palatului, de orchestra simfonică a Radioteleviziunii române, cu concursul violonistului Isaac Stern, în cadrul Festivalului internațional „George Enescu“. Au luat parte, de asemenea, persoane oficiale române și turce. Concertul s-a bucurat de un frumos succes. Au fost oferite flori din partea celor doi șefi de guverne. (Agerpres) Blocuri în construcție în orașul Constanța. în dezbaterea plenarei Comitetului orășenesc de partid Constanța Rezolvarea cererilor și sesizorilor oamenilor muncii Plenara Comitetului Central al P.C.R. din aprilie 1966 a stabilit măsuri pentru îmbunătățirea continuă a activității de examinare și rezolvare a propunerilor, sesizărilor și cererilor oamenilor muncii, întărirea răspunderii organelor de partid, de stat și obștești în asigurarea respectării drepturilor garantate prin Constituție cetățenilor și a stimulării inițiativelor acestora în rezolvarea problemelor social-economice. Cu cîteva zile în urmă, Comitetul orășenesc de partid Constanța a analizat cum se aplică în viață aceste măsuri. Ce au arătat dezbaterile ? Că atît comitetul orășenesc și celelalte organe și organizații de partid, cît și conducerile întreprinderilor și instituțiilor, organizațiile de masă rezolvă cu mai multa răspundere cererile ale oamenilor muncii, îndreptățite rezultate mai bune obținîndu-se în această direcție la comitetele de partid Portul Sanitar, C.F.R., U.S.A.S., precum și la D.N.M. „Navrom“, U.R.C.M., I.C.L.P.P., Uniunea orășenească a C.A.P. și altele. De asemenea, la I.R.E.D., T.C.E.H., T.A.P.L. și în alte unități unde mai înainte existau anumite deficiențe, situația s-a îndreptat în urma criticii adresate de Comitetul orășenesc de partid. Ca urmare a creșterii răspunderii în rezolvarea problemelor ridicate din scrisori sau audiențe, cetățenii se adresează cu mai multă încredere organelor de partid, ajutîndu-le în felul acesta să cunoască mai bine unele neajunsuri și să-și îmbunătățească munca. Numai anul acesta s-au primit la Comitetul orășenesc de partid aproape 1.300 de scrisori, dintre care peste 93 la sută au fost rezolvate în termenele stabilite prin hotârîrea Secretariatului CC. al P.C.R. Tot în acest timp, s-au prezentat în audiență peste 950 de cetățeni. O bună parte din cei care s-au adresat, prin scri s. STOIOVICI (Continuare in pag, a IlI-a)