Dobrogea Nouă, martie 1970 (Anul 23, nr. 6700-6725)

1970-03-26 / nr. 6721

Pag. c 2-a 1» PROCESUL DE MODERNIZARE A INVATAMINTULUI ___ ___________________ Lecția-prelegere un nou „instrument“ de transmitere a cunoștințelor PREDAREA ȘTIINȚELOR SOCIALE IN SCOLI Procesul instinctiv-educativ cunoaște în dezvoltarea sa unele tendințe, care, pe baza experiențelor îndelungate, au fost sistematizate în anumite principii didactice. Valoarea lor teoretică și metodologică este incontestabilă, dar, in contextul multiplicării cunoștințelor științifice, al diversificării mijloacelor audio-Vizuale, al precocității tineretului, ca urmare a unui proces evolutiv obiectiv — necesar, precum și a cerințelor tot mai exigente ale partidului și statului nostru pentru transformarea școlii intr-un factor puternic de cultură și civilizație, reconsiderarea principiilor didactice și aplicarea lor în mod creator devin un imperativ major, mai ales pentru Științele sociale.. Aceste aserțiuni se înscriu în centrul preocupărilor pentru modernizarea învățămintului, alături de introducerea ciberneticii în școală, de învățămintul programat, de folosirea eficientă a instrumentelor audiovizuale și a materialului didactic. Este unanimă părerea că școala trebuie să facă saltul calitativ de la însușirea mecanică a cunoștințelor noi de către elevi, la gindirea vie, creatoare. In acest context, îndeplinirea acestor deziderate solicită imperios personalitatea cadrului didactic care trebuie să facă dovada instrucției sale și, mai ales, a pasiunii pentru spiritul novator. Avînd in vedere principiul didactic fundamental și anume însușirea activă și conștientă a cunoștințelor noi, ne propunem, cu sprijinul utnor cadre didactice cu experiență, invitate să participe la această discuție, să relevăm constatările făcute în urma aplicării unor forme noi de organizare a lecției, menite să ducă la satisfacerea principiului didactic amintit. Este vorba despre desfășurarea lecțiilor-prelegere, alături de lecția mixtă, încadrată în schema clasică verificare-comunicare-fixare. Pornind de la importanța pe care științele sociale o au in cadrul procesului de învățământ, și anume la real sarea indisolubilei unități între cele două laturi ale lui— instruirea și educația — am solicitat participarea la această discuție a cîtorva profesori de științe sociale din școlile municipiului Constanța. In primul rând, să stabilim că de fapt, lecția-prelegere și c"are este noutatea pe care o a" duce. Profesoara Ecaterina Dumitrescu (Liceul energetic) apreciază că : ..Lecția desfășurată după schema clasică nu permite, de multe ori, prezentarea problemei discutate, in totalitatea ei, timpul rezervat transmiterii de noi cunoștințe fiind mult prea scurt. De aceea eraecurs consacrată in exclusivitate prezentării de către profesor a unei teme complexe (exemplu — „Transformarea socialistă a agriculturii“) trebuie să fie lecție-prelegere, care prezintă evidente avantaje“. Ora destinată expunerii este urmată apoi de o alta rezervată pentru verificarea modului în care elevii și-au însușit cunoștințele. Aceasta se face intr-un mod deosebit, afa că profesorul conduce diseutile ce au loc pe marginea temei predate și, de asemenea, răspunde la întrebările puse de elevi, iar la sfirșitul acestei ore apreciază cunoștințele elevilor. Ne punem întrebarea dacă acest sistem de notație reflectă veridic capacitatea de asimilare și interpretare a problemelor fundamentale care fac obiectul temei respective. „Acest sistem de notare este mult mai eficace decit cei ce se realizează prin interogarea, in mod întimplător, a unui elev asupira problemelor dintr-un anumit capitol al lecției — ne răspunde profesoara Monica Butnaru (Liceul nr. 1). Nota acordată unui elev la sfirșitul unei lecții de dezbatere sau după mai multe lecții de felul acesta este o notă de sinteză, ea înlătură accidentalul, prin faptul că se acordă după o atentă observare a participării elevului la discuție și a aprecierii opiniilor și părerilor emise". Cele relatate de profesoara Monica Butnaru au fost confirmate de lecția-prelegere „Organizarea politică a societății“, care a permis pe de o parte să fie abordate in mod continuu probleme despre originea statului, statul socialist și funcțiile sale, dezvoltarea și perfecționarea statului nostru socialist în etapa actuală, înlăturindu-se fragmentarea prevăzută in programă pe lecții separate, iar pe de altă parte in cadrul seminarului organizat, după ce elevii au studiat materialul bibliografic recomandat, rezultatele au fost mult mai bune și s-a creat un climat fertil dezbaterilor. De fapt, clasa a XlI-a , de la Liceul nr. 2, unde s-a organizat o asemenea experiență, a optat in unanimitate pentru asemenea formă de desfășurare a lecției. Deci, iată Încă un avantaj pe care această lecție îl oferă — aprecierea, la justa valoare, a cunoștințelor pe care elevii și le însușesc, activizarea spiritului de combativitate. Revenind la prima parte a lecției — la ora-prelegere in care se transmit cunoștințele — profesorul de filosofie, Alexandru Prundea (directorul școlii generale nr. 4), ne atrage atenția asupra unei dificultăți ce se ivește datorită faptului că nu toți elevii au posibilitatea de a desprinde esențialul din totalitatea noțiunilor expuse în cursul unei ore întregi. Aceasta se poate evita (și toți participanții la discuție au fost de acord cu această părere) prin fixarea de către profesor, la începutul sau sfârșitul orei, a punctelor principale ce au fost urmărite în lecția respectivă. Din discuțiile purtate reiese clar că acest tip de lecție prezintă multiple avantaje, elevul participând activ la desfășurarea ei, fapt care-i permite însușirea activă și conștientă a noțiunilor predate, ceea ce, în cazul orelor de economic politică și filozofie, înseamnă împlinirea procesului de formare a conștiinței socialiste a viitorului cetățean, proces bazat pe interpretarea științifică a fenomenelor sociale. Afirmăm acest lucru avînd in vedere avantajul pe care-l prezintă prelegerea urmată de discuțiile ce permit, în primul rînd, eliminarea lacunelor existente, iar în al doilea rind, înlăturarea pasivității elevului, deci evitarea însușirii mecanice a cunoștințelor, printr-o participare la discuții, care obligă la un schimb de opinii bazat pe argumentare logică. Dar, dacă lecția-prelegere prezintă atâtea avantaje, de ce nu înlocuiește ca lecția clasicămixtă ? La această întrebare vom răspunde cu sprijinul tovarășei profesoare Octavia Ivan: „In nici un caz nu se poate renunța la lecția mixtă. Și aceasta, fiindcă lecțiaprelegere nu se poate desfășura decit ținind seama, ca să spunem așa, de „factorul mediu“, înainte de a trece la predarea lecției in acest mod, trebuie să ai in vedere nivelul clasei respective, deci să ai garanția că elevii pot face față unei solicitări mai mari decit în cazul unei lecții obișnuite. Și dacă acest factor n-ar constitui un obstacol (nivelul clasei depinzînd, în mare măsură, de modul în care profesorul își face datoria), nu trebuie să neglijăm faptul că posibilitățile elevilor sînt determinate și de factorul virstă. Părerea mea este că îmbinarea lecției-prelegere cu lecțiamixtă, ținind seama de necesitățile pe care le impune tema lecției respective, este mijlocul cel mai nimerit care garantează buna desfășurare a procesului de instruire. Lecții cu teme ca: „Revoluția socială“ sau „Revoluția socialistă“ impun o prezentare mai amplă, greu de comprimat in 25 de minute. Dar există și multe teme care pot fi expuse în acest timp rezervat predării in lecțiamixtă“. Discuțiile purtate până acum ne îndreptățesc, deci, să afirmăm că aceste noi forme de desfășurare a lecției vin să satisfacă una dintre principalele cerințe ale procesului de învățămint, concentrate in principiul didactic ce enunță ca o condiție esențială necesitatea însușirii activ și conștient a cunoștințelor. Desigur, noua formulă de desfășurare a lecției solicităm mai mare măsură competența profesorului și trebuie să spunem aici că acest lucru nu simplifică și nici nu ușurează munca lui, dar ii dă libertate de a alege forma pe care o consideră ca fiind cea mai nimerită pentru instruirea elevilor săi, și-i oferă încă un „instrument“ in plus spre a verifica și urmări modul în care aceștia își însușesc noțiunile predate. Dan NICOLAE C CONSTANDACHE întreprinderea de industrie locală Medgidia ANUNȚA UN CONCURS pentru ocuparea posturilor de i • MAIȘTRI MECANICI; • MAIȘTRI TIMPLARI ; • MAIȘTRI MATERIALE DE CONSTRUCȚII. Concursul va avea loc la sediul întreprinderii, str. Tortomanu nr. 1, pe data de 15 aprilie a.c. Candidații trebuie să Îndeplinească condițiile cerute de H.C.M. 10611964, suplimentare la serviciul plan salarizare, FOTBALI Stadionul „1 Mai“. Cîmp de joc —bun. Spectatori — 12.000. A condus excelent, cu autoritatea și prestanța ce i-o conferă titlul de cel mai bun arbitru al țării: Aurel Bentu (București), ajutat de I. Isăcescu și A. Munich. S-au remarcat : Antconescu, Koszka, Dumitru Popescu, Tănase, Sasu, Tufan, Kallo (mai puțin gestul nesportiv) de la Farul, Papuc, Strîmbeanu și Neagu de la Universitatea Craiova. FARUL CONSTANȚA : Ștefănescu, Antonescu, Koszka, Mareș, Pleșa, Dumitru Popescu, Tănase, Sorin Avram, Sasu, Tufan, Kallo. UNIVERSITATEA CRAIOVA: Oprea (Papuc), Popescu, Țană, Ivan, Velea, Strimbeanu, Neagu, Martinovici, Niță, Oblemenco, Bălan. Am pledat marți, într-o avancronică la jocul Farul Universitatea Craiova, pentru o evoluție colectivă, în continuă mișcare, în care jucătorul și postul să dispară, totul subordonin- A Întreprinderea intercooperatistă de reparații, prestări servicii și construcții-montaj Năvodari (fost Atelierul mecanic intercooperatist Năvodari) ANGAJEAZA URGENT: • MUNCITORI CALIFICAȚI de orice categorie, in următoarele specialități: • STRUNGARI ; • RECTIFICATORI; • ALEZORI. DOBROGEA NOUA nr. 6721 Farul — Universitatea Craiova 4-0 (2-0) Festival de goluri la lumina reflectoarelor duse rezultatului, evoluției echipei în ansamblu, susținînd că, printr-un astfel de joc, Farul poate realiza partide de certă calitate tehnică. Și se pare că punctul nostru de vedere a fost înțeles de jucătorii constănțeni, fiindcă miercuri seara ecipa a demonstrat cu prisosință că poate juca mult mai bine, că fiecare jucător are suficiente resurse fizice și tehnice pentru a crea spectacolul în fotbal, acel spectacol atît de dorit de public. Și, nn amurg, și apoi, la lumina reflectoarelor, echipa a jucat excelent, simțit pulsul partenerului de întreceare, i-a exploatat slăbiciunile și a contrat cu eficacitate, întocmai ca un boxer în maximum de formă. In ansamblu, toate compartimentele au funcționat bine, fiecare jucător s-a suplinit, a alergat mult mai mult decât ne obișnuise, a căutat să rezolve fiecare fază în funcție de așezarea pe care o oferea adversarul, și festivalul celor 4 goluri ilustrează concret că echipa constănțeanâ, în ansamblul ei, poate rezolva mult mai bine. Apărătorii s-au făcut utili la mijlocul terenului, Antonescu a tras ca un veritabil atacant, Koszka și-a dominat prin clarviziune și plasament adversarul direct, iar mijlocașii Dumitru Popescu și Tănase s-au dus des în fața porții lui Oprea și apoi Papuc, sprijinind sau dublînd efortul atacanților iai realizarea obiectivului final: GOLUL. Și, in ansamblu, Farul a făcut, astfel, un excelent joc colectiv, depășind clar nu im adversar de mina a doua, ci o echipă ce țintește primul loc in clasamentul diviziei naționale A. In fine, atacanții au știut să speculeze fiecare greșeală a sistemului defensiv advers, în special prin incisivitatea lui Sasu și Tufan. Echipa craioveană, fără trei titulari în formație și cu o linie de mijlocași restructurată, a evoluat in această partidă sub valoarea la care ne așteptam, contînd, în ansamblu, doar pe efortul individual al jucătorilor remarcați mai sus. In rest, studenții craioveni au încercat sporadic poarta constănțeana, cel mai periculos om fiind, și de data aceasta, Oblemenco. Câteva cuvinte despre filmul jocului și despre cum s-au înscris cele 4 goluri. In minutul unu, Tănase are o excelentă ocazie de a deschide scorul, dar întîrziie execuția finală. Un minut mai tirziu, la un fault din marginea careului de 16 m craiovean, Kalló execută excelent și Tufan prelungește balonul cu capul în poartă. 1—Q. Prima acțiune a oaspeților la poarta constănțeană se produce în minutul 5, cînd Niță reia o centrare din corner peste poarta lui Ștefănescu. Farul revine în atac și în minutul 14 o combinație Kallu—Sasu se încheie cu un șut puternic expediat de ultimul. Oprea nu poate să rețină balonul și Sorin Avram înscrie al doilea gol: 2—0. Oaspeții par descumpăniți, schimbă portarul titular cu rezerva Papuc și încearcă, printr-un joc economicos, să reducă proporțiile scorului. Totuși, până la sfirșitul primei reprize, Kalló și Tufán au ocazia de a mai înscrie. In repriza secundă, combinațiile atacului constănțean creează derută în sistemul defensiv advers și, după o lungă perioadă de dominare, Tănase majorează scorul la 3—0, expediind balonul din afara careului de 16 m. Farul are, în continuare, inițiativa și în minutul 80 Sasu înscrie din apropiere: 4—0. Cu acest rezultat ia sfirșit o partidă pe care o notăm la realizările pozitive ale fotbalului constănțean. Dar asupra potențelor echipei constănțene rămâne să ne pronunțăm definitiv după partida din etapa de duminică de la Ploiești, acolo unde adversarul — Petrolul Ploiești — constituie, fără discuție, un obstacol greu de depășit, dar nu imposibil. Lîvîu BRUCKNER RADIO JOI, 26 MARTIE PROGRAMUL I 13,00 Radiojurnal. 13,10 Avanpremieră cotidiană. 13,22 Muzică ușoară. 13,45 Ciută Ileana Constantinescu. 14,00 Caleidoscop muzical. 14,40 Radio publicitate. 14,50 La microfon, Fănică Stănescu — Românești. 15,00 100 de legende românești. 15,30 Compozitorul săptămînii — Georg Friedrich Haendel. 16,20 Din înregistrările Măriei Tănase. 16,30 Ce e nou in județul nostru. Brașov — martie 1970. 16,50 Mai mindră țara noastră crește — cintece. 17,05 Antena tineretului. 17,30 Concert de muzică populară. 18,10 Orizont științific. Lumea peste care s-a așternut uitarea. 18,30 O melodie pe adresa dv. 19,00 Gazeta radio. 19,30 Săptâmina unui meloman. 20,05 Tableta de seară de George Macovescu. 20,10 —365 de cintece. 20,20 Argheziană. 20,25 Zece melodii preferate. 21,00 Convorbirile de joi, 21,20 Muzică ușoară. 21,30 Moment poetic. 21,35 Solistul serii — Mino Reitano. 22,00 Radiojurnal, 22,20 Sport, 22,30 Romanțe, 22,50 Un ritm de dans cu orchestra Tijuana Brass, 23,10 Intîlnire cu Gigi Marga, 0,03—5,00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL II 13,15 Din cintecele de dragoste ale popoarelor. 13,30 Cine știe câștigă (reluare). 14,03 Muzică populară. 14,30 Lexiconul compozitorilor români. Iacob și Iuliu Mureșianu. 14,55 Știința la zi. 15,00 Bluzică ușoară. 15,40 Radio publicitate. 16,00 Radiojurnal. 16,20 Uvertura „Manfred“ de Schumann. 16,40 Cronica muzicală. 16,55 Sfatul medicului. 17,00 Soliști de muzică ușoară, Mihaela Mihai, Dalida, Aurelian Andreescu și John Rowles. 17,35 Dicționar de literatură universală. 18,00 Varietăți muzicale. 18,30 Curs de limba rusă. 18,50 Varietăți muzicale — continuare. 19,30 Arte frumoase. 19,50 Noapte bună, copii. 20,00 Concertul corului și orchestrei de studio a Radioteleviziunii, dirijor Ludovic Baci. 22,10 Jazz. 22,30 Fonoteca de aur. Ion Manu și Niky Atanasiu. 22,50 Muzică corală. 23,05—1,00 Opera secolului nostru : „Suferințele lui Orfeu‘% „Coaforele“ și „Sărmanul matelot“ de Darius Milhaud. VINERI, 27 MARTIE PROGRAMUL I 5,05-6,00 Muzica dimineții, 6,05-9,30 Muzică și actualității. 7,00 Radiojurnal. 9,30 Ateneu. 10,10 Curs de limba spaniolă. 10,30 Piese clasice in interpretări moderne. 11,05 Zece minute cu Ricardo del Turco, 11,13 Concertul pentru orchestră de coarde de Ion Dumitrescu. 11,45 Sfatul medicului. 11,50 Cotele apelor Dunării. 12,00 Din muzica popoarelor. 12,15 Muzică ușoară. 12,25 Știința la zi. 12,30 Intîlnirea cu melodia populară și interpretul preferat. PROGRAMUL II 6,00 Program muzical de dimineață. 7,00 Radiojurnal. 7,10 program muzical de dimineață (continuare). 8,10 Tot Înainte. 8,25 Mari interpreți — Walter Gieseking. 9,00 Zece minute cu clarinetistul Gheorghe Motoia. 9,10 Curs de limba spaniolă. 9,30 Corul Filarmonicii „Banatul“ din Timișoara, dirijat de Ion Româlul. 9,45 Recital de operă Nicolae Florei. 10,00 Mantoneu teatral. Opt femeii de R. Thomas, 11,15 Muzică populară. 11,30 Fredonați cu noi. 12,03 Avanpremieră cotidiană. 12,15 Concert de print. 12,35 Saeculum. TELEVIZIUNE 17,30: Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară; 18,05: Film serial „Oliver Twist“ (III); 18,35: Mult e dulce și frumoasă... Emisiune de limba și literatura română; 19,00: Telejurnalul de seară; 19,20: Muzică distractivă; 19,30: Prim-plan. Acad. Nicolae Teodorescu, decanul Facultății de matematică-mecanică — Universitatea București; 20,00: Reflector; 20,10: Anunțuri — publicitate; 20,13: Stagiune lirică Tv. Premieră pe țară: „Geamgiuii din Toledo“. Operă de Tiberiu Olah; 21,05: Anunțuri — publicitate; 21,10: Centenarul lui V. I. Lenin. Trenul spre Revoluție — film documentar despre întoarcerea lui Lenin în Rusia in aprilie 1917; 22,00: Telejurnalul de noapte; 22,10: Actualități Literare; 22,30: Avanpremieră ; 22,40: Disc ’70 — program prezentat de formația Casei de discuri „Electrecord“; 23,00: închiderea emisiunii. CINEMA COMISARUL X și „PANTERELE ALBASTRE“ — „Republica“ (orele: 10 — 12,30 — 15 — 17,30 — 20); EXPLOZIE IN MUNȚI — „Popular“ (orele: 9 — 11,15 — 13,30 — 16 — 18,15 — 20,30) ; VALEA PĂPUȘILOR — „Progresul“ (orele: 9,30 — 12 — 15 — 17,30 — 20,15); STELELE DIN EGER — 2 serii — „23 August“ (orele: 14 — 17 — 20); CORABIA NEBUNILOR — 2 serii — „Tineretului“ (orele: 14 — 17 — 20); TAINA LEULUI — „Bulevard“ (orele: 14,30 — 16,30 — 18,30 — 20,30). LITORAL : BĂTĂLIE PENTRU ROMA — 2 serii — Mangalia ; VA PLACE BRAHMS — Techirghiol ; ÎN UMBRA COLTULUI — Eforie Sud. Pentru următoarele trei zile vreme schimbătoare cu cerul mai mult noros. Vor cădea ploi. Vintul va sufla potrivit și temporar tare din sud-est. Temperatura aerului va fi cuprinsă noaptea între 4 și 7 grade, iar ziua intre 11 și 19 grade. Marea ondulată. DE LA C. J. E. F. S. Constanța Toate legitimațiile de liberă intrare la manifestațiile sportive, încetează de a mai fi valabile cu data de 25 martie 1970. Posesorii sunt rugați să le depună la C.J.E.F.S. Constanța pentru viză. LĂCOMIA., și sezonier. Pentru asemenea „cavaleri“ ai transferelor „legale“, societatea nu va avea înțelegere și nu-și va deschide punga. Da, acesta este idealul, aceasta este cerința imperioasă a epocii noastre, disciplina in muncă nemaifiind lăsată pe seama liberei opțiuni. Este însă respectată peste tot această cerință? O scrisoare primită mai de mult din partea unui grup de cititori aduce în discuție un caz de clasică necinste din partea unui individ cu trei condamnări penale și de clasă miopie din partea celor care s-au angajat, pe un post de gestionar, contrar prevederilor legale și eticii noastre socialiste. In fapt, este vorba despre Mihai Ene, fost responsabil al unității de cojocărie din Negru Vodă, trimis cu frumoase recomandări de conducerea cooperativei „înfrățirea“ din Medgidia și scos apoi, de aceiași „binevoitori“, pentru delapidarea unei sume însemnate însușite metodic de blîndul gestionar intr-un timp record de numai 5 luni de zile. Și ce aflăm? Reproducem din răspunsul U.J.C.M.: „In ceea ce privește antecedentele penale pe care minionam le are Mihai Ene, că acestea nu au fost cunoscute inițial (?!) de cooperativă din cauza unor erori în datele biografice ale aus-numitului“. Ce-or fi păzit, ne întrebăm, inspectorii serviciului personal al sus-numitei cooperative? Dacă delapidatorul recunoscut ar fi spus că-i specialist in cibernetică, l-ați fi crezut pe cuvint de onoare, stimabili factori de răspundere ai cooperativei „înfrățirea“? Ne îngăduim, pină la proba contrară, să răspundem afirmativ! Și, in acest caz, mai este nevoie să spunem că, în atmosfera viciată de „albigurăcască“, individul lacom și necinstit își poate face nestingherit de cap? E drept, „lăcomia strică omenia“, dar tot atît de adevărat este și faptul că acolo unde oamenii de adevărată și frumoasă omenie pun la timp zăvoarele nici un element necinstit, pus pe căpătuială, nu se mai poate înfrupta din avuția națională, din munca noastră, a tuturor. Concluzia este urna singură și ea se află la îndemînă tuturor, în spiritul omeniei, al justiției și echității sociale, să ridicăm stăvilar împotriva lacomului și lăcomiei. Este o temă in legătură cu care vom mai reveni. (Urmare din pag. 1) exista niște părinți care își pot da asentimentul pentru o asemenea opțiune spre hoinăreală) cînd știți foarte bine — sau ar trebui să știți — că legile statului nostru reprezintă interesele majore ale societății și nu capriciile unui grup sau ale unu ii tînăr dornic să voiajeze iu căutarea unui locșor mai călduț. E aici, ușor disimulată, tendința de a fugi de muncă și de a obține, in altă parte, un prezumptiv ciștig mai mare, chiar Runduti pestrițe „De 15 ani tot aștept...“ Titlul nu face aluzie la nici o melodie. E un fragment din textul scrisorii trimisă de Aurica Pușcașu din Constanța, strada Sasu Gheorghe nr. 40, ani îl tot aștept pe „De 15 tata. M-a părăsit cînd aveam trei luni și de atunci n-a venit niciodată să mă vadă. Și nu aș dori să-l cunosc, să vorbesc despre faptele lui, să mă sfătuiesc cu el in legătură cu ce ar trebui să fac în viață!... Se numește Vasile A. Pușcașu și, după mine am aflat, s-ar afla prin Medgidia. Poate că-l cunoaște careva și-l va îndemna să citească aceste rânduri...“. Ce am mai putea adăuga? Pe noi scrisoarea ne-a înduioșat, dar pe adevăratul destinatar îl va mișca cumva ? Ucenicul „vrăjitor" In cunoscuta operă a lui Mozart era un... „ucenic“, bi relatarea noastră însă sunt doi (ucenici la I. M. „Energia“) și care, dacă în meserie n-au făcut „minuni“, o fac, în schimb, pe dispăruții. Primul, Mircea Tudoran (strada Vînători nr. 3), de statură mijlocie, brunet, în virstă de 17 ani, a dispărut de acasă (dar și de la atelier) încă de pe 16 martie a.e. Al doilea, Alexandru Tiță, cu domiciliul in bulevardul Republicii nr. 21, a luat-o pe urmele primului cu cîteva zile mai tirziu. Curios e faptul că familiile celor doi nu se alarmează. Cel care ne roagă să lansăm un S.O.S., pentru descoperirea fugarilor, este Nicolae Melțer, maistru instructor la I. M. „Energia“. Să-i dăm, așadar, concursul! Cu despre modul cum sunt educați cei doi, vă lăsăm să trageți singuri concluziile. „Infirmitatea" infirmierei Valentina Iliescu din Constanța, strada Tudor Vladimirescu nr. 54, lucra la Spitalul unificat din Constanța în calitate de infirmieră. Puțini știau însă că infirmiera avea o... infirmitate morală din cele mai josnice. Cu o nună „alinta“ bolnavul și cu cealaltă îl „ușura“ de inele, cercei, ceasuri, lenjerie. Nu se jena să ia, uneori, și alimente, cărți sau stilouri. Nu alegea, n-avea preferințe. Poate tocmai de aceea nici organele de miliție n-au ales prea mult „tratamentul“ care i se cuvenea. I l-au prescris, sigur, intr-un dosar personal. De fapt, o simplă rețetă era prea puțin pentru o asemenea... infirmitate, care, să recunoaștem, presupune o „cură“ mai îndelungată. Și n-o să piardă „ocazia“, vă asigurăm ! MICA PUBLICITATE SCHIMB DE LOCUINȚE CEDEZ în Craiova pentru Constanța, apartament compus din două camere, cu gaze. Doresc similar în Constanța, indiferent de cartier. Relații la telefon 1/42.21 index 941, după oră 18 (acasă). (109) CEDEZ apartament patru camere Tomis Nord. Doresc în schimb garsonieră și apartament cu două camere. Relații la telefon 1.43.19, Îitre orele 7 și 15. (105) PIERDERI PIERDUT autorizație macaragiu, nr. 32766 /8 martie 1969, eliberată de I.S.C.I.R. Constanța, pe numele Stcaicu Ottón. O declarantă. (104) PIERDUT autorizația de funcționare atelier reparații cizmărie nr. 218/1963, eliberată de Sfatul popular oraș Constanța, pe numele Iordan Carnic. O declaranlă:106 VÎNZARI VIND „Renault — Gordini“, 34.000 km. Calotă, str. Mihai Viteazul 45. Zilnic, după ora 14.00. (108) VIND autotransformator 220 V (sovietic) pentru televizor. Strada Decebal 62 Constanța. * (107) VIND 2 motoare „Internațional“ (perol) 6—8, 8—10 cai. I.M.S. jumătate „Carpați“, 30 stupi albine. Mortoru — Palazu Mic. (110) VIND „Filat 1800“ perfectă stare parcare hotel „Continental“ Constanța, (orele 17—21. lltl)