Dobrogea Nouă, martie 1970 (Anul 23, nr. 6700-6725)

1970-03-26 / nr. 6721

V J ; PROCETAtii PIN TOATE TARILE, UNITI-VA ! Organ al Comitetului județean Constanta al P.C.R. și al Consiliului popular județean IN PLINA CAMPANIE DE INSAMÍNJÁIT" RECIPENȚEI ZILELOI POATE ÎNSeAMnă cîștig de recoltă • TIMPUL N-AȘTEAPTĂ PE RESTANTIERI! • ZIUA LUMINA NU ÎNSEAMNĂ 9-16 ! • PĂSTRAȚI APA DIN SOL, NU SFIDAȚI REZERVELE ! • ACCELERAREA RITMULUI NU IN DETRIMENTUL CALITĂȚII • CONTROLUL PERMANENT ÎN TEREN ASIGURĂ APLICAREA MASURILOR STABILITE . LOCUL SPECIALIȘTILOR ESTE LA CÎMP. ÎN MIJLOCUL OAMENILOR In primăvara aceasta se pun bazele recoltei ultimului an al cincinalului. In modul cum se muncește în aceste zile, constați hotărîrea muncitorilor de pe ogoare de a da viață prețioaselor indicații date de conducerea partidului nostru la recenta plenară privind dezvoltarea agriculturii socialiste. Mai multe legume pentru aprovizionarea oamenilor muncii, mai multe furaje in vederea asigurării îndeplinirii programului național de dezvoltare a zootehniei, mai mult porumb, floarea-soarelui, struguri și fructe, iată obiectivele spre care își îndreaptă atenția, în aceste zile, toți cei ce muncesc pe ogoarele județului nostru. La semănat ori la grăparul ogoarelor, la efectuarea tăierii viței de vie și pomilor fructiferi ori la plantarea culturilor in grădina de legume, pretutindeni se lucrează cu forțe sporite. La I.A.S. Amzacea, se lucrează la semănat, la pregătirea patului germinativ și la fertilizarea culturii griului. La fața locului, pe întinsele ogoare ale întreprinderii, am cunoscut pe tractoriștii Nicolae Stoia și Badea Stoica, fiecare cai este un cuplu de două semănători, care insămînțau de zor borceagul masă verde. Ajutorul de fermier, Idris Azmi, urmărea cu atenție ca semănatul să se execute in condiții corespunzătoare. Alături, pe alte sole* seed de tractoare efectuau grăparea ogoarelor ori pregăteau terenul ce va fi însămințat cu floarea-soarelui. De pe o pistă improvizată, cu o regularitate perfectă, la fiecare 12 minute, un avion utilitar, condus de Ștefan Trandeș, decola pentru a fertiliza cu îngrășăminte azotoase solele pe care cultura griului este ceva mai slabă. Aici zilnic se fertilizează 300 de ha de griu. La Tătaru, Comana, Negru Vodă, pretutindeni, oamenii au ispînzit câmpurile. „S-au îngrămădit multe lucrări — ne spunea Dumitru Măcelaru, șeful unei secții de mecanizare de la I.M.A. Chimogeni — așa că avem de recuperat un mare volum de muncă depășit de vreme din cauza ploilor“, în unitățile deservite de mecanizatorii de la Chimnogeni, culturile din prima urgență sunt însămințate în întregime. In prezent, mecanizatorii gripează ogoarele pentru prevenirea evaporării apei din sol, iar cooperatorii plantează cartofi și arpagic, efectuează tăieri la pomi sau vii, îngrijesc răsadurile de legume. Pe terasele ce străjuiesc de o parte și de alta șoseaua ce leagă satul Plopeni de comuna Chirnogeni, peste 30 de cooperatori efectuau tăierea in plantațiile viticole. „Deși n-am avut timp prea frumos pînă acum — ne spunea ing. Ștefan Răduinea — noi suntem „la zi“ cu lucrările în vie, livadă și grădină. Urmărim, în primul rînd, calitatea acestor lucrări“. La I.A.S. Independența au fost insămințate, pînă acum, 600 ha cu culturi furajere. S-a pregătit terenul pentru însămințarea culturilor de floarea -soarelui, porumb, soia și fasole, care vor ocupa aproape 3.700 ha. Vecinii lor, tractoriștii întreprinderii de mecanizare a agriculturii, nu se lasă mai prejos. Ing. Barbu Tatomir, directorul I.M.A. Independența, ne-a informat că intr-o zi-două, în întreaga fază de activitate, se încheie insămînțatul culturilor din prima urgență. Fruntașe au fost declarate secțiile conduse de Alexandru Bîrsu, Ilie Perțu și Dumitru Goleanu. Se lucrează din plin. Se face, oare, totul handicapului pentru recuperarea cauzat de timpul nefavorabil ? Am întilnit la Plopeni și Chirnogeni oameni care discutau în plină zi în centrul satelor sau alții care se întorceau devreme de la timp; la Independența și Movila Verde, plantațiile de vii sunt încă neatinse, in timp ce bufetele cooperației de consum au numeroși clienți. Iată, așadar, că nu peste tot timpul e folosit suficient, că se irosesc ore prețioase de muncă. Or, timpul nu așteaptă. Cine tărăgănează acum executarea lucrărilor nu va avea decit de pierdut. Șt. MIHAI La I.A.S. Amzacea folosirea cuplurilor de cite două semănători a contribuit la scurtarea perioadei de insămînțare a culturilor din prima urgență, Noile instalații de la U.S.A.S.la parametrii proiectați In ultimele zile, la Uzina de superfosfați și acid sulfuric din Năvodari, linia a III-a de acid sulfuric, cu o capacitate de 200.000 tone pe an, cea mai mare instalație de acest fel din țară, intrată în funcțiune la sfîrșitul anului trecut, a realizat constant o producție zilnică de 600 tone de acid sulfuric, încadrîndu-se in limita Capacității proiectate. Intr-o discuție avută cu tovarășul Nicolae Grădinaru, directorul uzinei, ni s-a relatat că, in prezent, la această nouă și modernă instalație, specialiștii execută ultimele reglaje fine pentru atingerea celor mai optime randamente de consum, astfel ca în luna mai, cu două luni mai devreme, să se realizeze integral toți parametrii proiectați. Prin aceasta, la uzina din Năvodari se încheie cea de-a III-a etapă de dezvoltare, devenind cel mai mare producător de acid sulfuric și îngrășăminte fosfatice din țară. Față de 1958, anul cînd au fost puse în funcțiune aici primele instalații, producția de acid sulfuric a crescut de 5 ori, iar cea de îngrășăminte fosfatice de 4 ori. DESCHIDEREA LUCRĂRILOR SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE La București, au început, miercuri dimineața, lucrările sesiunii a patra a celei de-a șasea legislaturi a Marii Adunări Naționale. Marele sfat al țării ia în discuție documente de mare importanță pentru dezvoltarea în continuare a României socialiste. Mărturie elocventă a democratismului profund ce caracterizează întreaga noastră viață politică, economică și socială, aceste documente sunt rodul unor largi consultări, în cadrul cărora oameni ai muncii, specialiști în diverse domenii au făcut propuneri prețioase pentru perfecționarea activității economice în vederea valorificării într-o mare a resurselor măsură și mai materiale și umane ale țării. în actuala sesiune, deputații vor dezbate, de asemenea, probleme principale ale politicii externe promovate de Republica Socialistă România. La lucrări iau parte deputații Marii Adunări Naționale, precum și numeroși invitați — conducători de instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid și de stat, personalități ale vieții economice, științifice și culturale, ziariști, în lojile Marii Adunări Naționale erau prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați in țara noastră. Se aflau, de asemenea, numeroși corespondenți ai presei străine. Ora 10. Deputații și invitații au întîmpinat cu îndelungi aplauze pe conducătorii partidului și statului. In loja din dreapta au luat loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Radulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Janos Fazekas, Petre Irupu, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Lecuiite Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlciu. în loja din stînga se aflau membrii Consiliului de Stat. Lucrările sesiunii au fost deschise de tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale. Marea Adunare Națională a adoptat în unanimitate următoarea ordine de zi : 1. Proiectul Legii organizării și disciplinei muncii în unitățile socialiste de stat. 2. Proiectul Legii privind organizarea și controlul calității produselor. 3. Proiectul de Lege privind regimul ocrotirii unor categorii de minori. 4. Cu privire la activitatea internațională a Republicii Socialiste România în anul 1969. Intrîndu-se în ordinea de zi, deputatul Petre Lupu, ministrul muncii, a prezentat Expunerea la Proiectul Legii organizării și disciplinei muncii în unitățile socialiste de stat. După cum se știe, acest proiect de lege a fost publicat în prealabil în presă și amplu dezbătut în organizațiile sindicale cu masele largi de oameni ai muncii, cu care prilej i s-au adus îmbunătățiri. Deputatul Gheorghe Vasilichi, președintele Comisiei pentru sănătate, muncă și asigurări sociale, a prezentat raportul comun al acestei comisii și al Comisiei juridice la Proiectul de lege în dezbatere. (Continuare in pag. a III-a) „Lăcomia strică omenia I Conversații leu I cititorii Promiteam, in ultima noastră conversație, că vom relua, intr-o formă sau alta, tema lăcomiei, a necinstei, a nesincerității, disecând aici acea infirmitate morală a „micii ciuperi“, punind-o sub lupa adevărului și „radiografiind-o anatomică pentru mijloacele a o putea eradica cu profilaxiei sociale, ale opiniei noastre publice. Ne oprim, mai intîi, asupra unei lungi scrisori semnată de Stan Gornea din Constanța, strada Enăchiță Văcărescu nr. 19, în numele altor doi pensionari, Ion Teodorescu și Gh. Nepotu. Cititorii amintiți le-au scris revoltați că nu li se achită la timp pensiile, că unora le-a fost reținută „ilegal“, că nu găsesc „înțelegere“ etc. Care este însă adevărul? Unii dintre dv. l-au intuit. Este vorba de o încălcare a unor prevederi legale, a unor acte normative. Constatarea ne-o confirmă Oficiul de pensii și asigurări sociale, în urma unei anchete făcute la Șantierul Palas al întreprinderii „Electromontaj“, locul sezonier de muncă al celor trei petiționari. Dar „vinovate“ de încălcarea prevederilor legale nu sunt instituțiile vizate. Să ne explicăm : toți trei v-aț angajat în luna decembrie 1969 și unitatea respectivă avea obligația prevăzută de lege de a comunica Oficiului de pensii, despre aceasta angajare, cel mai tîrziu pină la 15 decembrie, anul trecut. Aceeași obligație o aveau și dv., cei trei pensionari, dar nici dv. și nici unitatea nu au respectat art. 68, al. 2 din H.C.M. 252/1967 privind comunicarea, în termen legal, a Î2scadrării în muncă, situindu-ve, de fapt, în categoria contravenienților. Nu discutăm aici dacă aț fost sau nu sancționați. Subliniem doar intenția care — ne permitem să spunem — v-a afirmat către o anumita lăcomie, în afara textului de lege. Luăm drept argument faptul că adresa unității a fost trimisă la o dată cînd plata pensiilor pe luna respectivă începuse demult, pensii pe care le-ați primit, deși știați că pe timpul angajării suma respectivă nu se mai plătește de oficiul respectiv, ci de unitatea care a angajat și aceasta în condițiile unei reglementări speciale. La toate aceste încălcări ale obligațiilor legale se mai adaugă și întârzierea cu care este înștiințat oficiul în legătură cu desfacerea contractului de muncă și, respectiv, repunerea la plata pensiei. Ce părere aveți? Cine altcineva este vinovat că această comunicare s-a făcut după 42 de zile ? „Lăcomia strică omenia“, spune un proverb popular. Și cu adevăr, câtă înțelegere se află condensate in această „pilulă“ moralizatoare. Dumneavoastră, tovarășe Ioan Lungu, „fost salariat — cum scrieți negru pe alb — la secția D.G.D.", desprindeți înțelesul exact al proverbului amintit mai sus? Cum am putea discuta altfel apelul pe care ni-l adresați la sprijin și înțelegere, cînd este vorba, de fapt, de o dezertare de la locul de muncă, de la unitatea care, așa cum chiar dv. scrieți, v-a școlarizat pentru profesia de sudor. Invocați și niște „legi“ de care noi nu avem știință și care, pretindeți dv., ar îngădui „părăsirea unui loc de muncă la o altă întreprindere“ (am reprodus textual din scrisoarea trimisă redacției). Uitați că, în realitate, ați încheiat un contract în vederea școlarizării, în baza căruia lucrați efectiv sunteți obligat să minimum trei ani de zile și nu un an cu socotiți dv.că este „suficient“ să rambursați cheltuielile investite in perioada cit ați fost scos din producție? Ne surprinde „naivitatea“ cu care ne vorbiți despre o eventuală „aprobare a părinților“ (de fapt, nu ne prea vine să credem că pot Petre ZARNESCU (Continuare in pag. a II-a) ti > NOUL SISTEM IMBUNATATIT DE SALARIZARE Prevederi stimulative pentru o activitate turistică eficientă După cum se știe, personalul din industria hotelieră beneficiază, de la 1 februarie 1970, de prevederile noului sistem îmbunătățit de salarizare, în legătură cu semnificațiile și implicațiile aplicării acestei importante măsuri, am avut o dis trecerea la noul sistem de salarizare a coincis cu o perioadă de reorganizare a întregii activități turistice de pe litoral, astfel că ea a creat condiții pentru o selecție exigentă a cadrelor, pentru repartizarea judicioasă a fiecărui salariat la locul potrivit de muncă, in concordanță cu pregătirea sa profesională, cu aptitudinile dovedite. In același timp, s-a avut în vedere și caracterul sezonier al activității turistice, faptul că cea mai mare parte din personalul unităților hoteliere de alimentație publică și de alte categorii lucrează citeva luni de virf, perioadă care solicită deosebit și salariații permanenți; în industria hotelieră, sporul de salarii acordat in medie este de 19 la sută, la care se adaugă — bineînțeles — sporul pentru vechime neîntreruptă in aceeași unitate, precum și premiile anuale acordate în funcție de beneficiile obținute și de economiile înregistrate. Un element important, insă, specific turismului de pe litoral, este acela că întreprinderile de hoteluri și restaurante au trecut de la anexa a VII-a de salarizare, la anexa a V-a, ceea ce înseamnă o încadrare mai bună, un spor de salariu de aproximativ 10 la sută, în medie. Aceasta atestă însemnătatea deosebită pe care conducerea partidului și statului nostru o acordă desfășurării cu maximă eficiență economică a activității turistice de pe litoral. Totodată, în același spirit, se mențin premiile excepționale, primite în cursul anului pentru muncă și rezultate deosebite obținute de fiecare salariat, iar unele funcții de conducere beneficiază și de acum încolo de sporul de 20 la sută acordat pentru litoral. In plus — la fel de semnificativ — personalul auxiliar (meseriașii de la întreprinderile de hoteluri și restaurante) și salariații sezonieri au dreptul la încadrarea intr-o treaptă de salarizare sau o gradație în plus, ceea ce corespunde, in medie, cu un spor de salariu de aproximativ 5 la sută. Din calculele făcute, rezultă că lucrătorii din industria hotelieră de pe litoral (e vorba de unitățile din cadrul Centralei de turism) vor beneficia, în 1970, de um spor de salarii însumind circa 10 milioane lei, în comparație cu anul precedent. Desigur, condițiile favorabile create și din acest punct de vedere lucrătorilor din categoria amintită trebuie să constituie un stimulent puternic pentru o participare și mai activă la deservirea corespunzătoare a turiștilor străini și români, la obținerea unei eficiențe economice maxime în industria Această participare mai hotelieră, activă, stimulativă, de cointeresare, rezultă și din alte prevederi ale sistemului de salarizare îmbunătățit. Referindu-ne doar la un singur exemplu de funcție din industria hotelieră, trebuie să arătăm că pentru administratorii de hotel au fost prevăzute patru categorii de încadrare (corespunzătoare categoriilor de tarife ale hotelurilor respective) fiecare având un nivel de bază și patru gradații, diferența de la încadra Mihai MACARIE (Continuare in pag. a III-a) cutie cu tovarășii Nicolae SENEI, director economic, și Aurelia MISCHIE, șeful serviciului organizarea muncii — salarizare, din Centrala economică de turism a litoralului. - U. J.C.C. Constanța și-a îndeplinit unii indicatori din planul trimestrial Uniunea județeană a cooperativelor de consum Constanța a reușit ca printr-o mai bună organizare a muncii, desfășurată la toate nivelele, să realizeze, în primele două luni ale anului, planul de beneficii pe întreg trimestrul 11970. De asemenea, in domeniul prestărilor de servicii, la 20 martie, planul pe întreg trimestrul a fost realizat în proporție de 100 la sută. Tot in această perioadă s-au încheiat lucrările de construcții la magazinele universale din comunele Cumpăna și Comana, și s-a dat in folosință un microcomplex comercial destinat prestărilor de servicii în comuna Ion Corvin. In prezent astfel de construcții destinate modernizării deservirii și îmbunătățirii comerțului la sate sunt în curs de realizare în comunele Pecineaga, Ghindărești și Crucea.