Dobrogea Nouă, iulie 1970 (Anul 23, nr. 6802-6828)

1970-07-01 / nr. 6802

J * Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXIII, nr. 6802 Miercuri, 1 iulie 1970 , 4 pagini, 30 bani SECERIȘUL - lucrarea nr. 1 în agricultură A început strîngerea culturilor pare concluzii se desprind dupa aceste lopse. «Kodsfri hostrije lucrează la cîteva zile de munca? Raspunsul',am recoltatul orzului. La Hirsova, Casan ,, . ,A. , , ’• . . . și Movilita, lucrarea a fost încheiată : a,l ° t' aW la 5edi"«° c ° fundamentulu, la Ciobanu, Miorița, Nistorești și Tîrlubețean, cît și-n raidul întreprins în gușor, aceasta se apropie de sfîrșit, cîteva unități agricole. Orzul se recoltează intens, dar paiele sunt balotate... lent Recoltatul orzului de toamnă a început și în unitățile agricole de stat. Ieri pe lotul de 30 hectare de la ferma nr. 4 a I.A.S. N. Bălcescu lucrau intens la recoltat cinci combine. Numai în două zile, se recoltase mai mult de jumătate din suprafața cultivată. „Deși orzul este umed pe unele parcele, se lucrează în ritm normal — ne-a declarat inginerul Valentin PIRUJINSCHI, șeful fermei, pe care l-am găsit la capătul salei. Aceasta ne dă garanția executării la timp și în condiții optime a tuturor lucrărilor din actuala campanie". Am reținut însă un lucru. Paiele rezultate din recoltare nu erau colectate și balotate imediat. Dovadă că stăteau in sau așa cum fuseseră lăsate de combine. Normal, o dată cu recoltatul, trebuia să acționeze și presele de balotat paie prevăzute cu remorci, pentru ca terenul eliberat să fie arat și semănat cu culturi duble fără nici o întîrziere. Dar, acestea nici nu sosiseră. Și la ferma nr. 9 din cadrul I.A.S. M. Kogălniceanu am intilit lucrînd intens două combine „Gloria“ la recoltatul orzului de toamnă. Recolta bogată care rezulta de pe fiecare hectar era încărcată direct in autocamioane și transportată imediat spre centrele de depozitare. Spre deosebire de Nicolae Bălcescu, la M. Kogălniceanu fusese introdusă în lucru, paralel cu combinele, și o presă de balotat paie. Un lucru merită subliniat in mod deosebit , aici, pe sola elibe- G. RAIALI (Continuare in pag. a IlI-a) Combina „Gloria" in plină acțiune pe sola de orz a I. A. S. Mihail Kogălniceanu. Deși se lucrează la recoltat, sunt încă destule probleme nerezolvate Așadar: In tot mai multe unități agricole se lucrează intens la recoltatul orzului. După cum apreciază specialiștii din agricultură, zilele acestea, in cadrul județului, Îndeosebi pe terenurile nisipoase, se va trece la recoltatul griului. Cu toate acestea sînt încă destule probleme nerezolvate. La ședința comandamentului județean s-au subliniat cîteva din aceste neajunsuri, stabilindu-se măsuri de înlăturarea lor operativă. Așa, de pildă, sunt incă rămineri in urmă pe linia aprovizionării unităților agricole cu prize, lanțuri și șipci pentru combine, sîrmă pentru balotajul paielor etc. De asemenea, spațiile unor baze de recepție nu sînt încă puse la punct. La Mangalia, de exemplu, două magazii sînt ocupate cu mobilier, la Hirșova — amenajările sînt întîrziate, iar la baza de recepție Ciocîrlia, o parte din spațiu e folosit drept depozit pentru păstrarea cimentului T.C.I.F. Nici pregătirea combinelor pentru recoltat nu-i terminată. In fazele I.M.A. Mircea Vodă, Valul lui Traian și Albești, s-au depistat numeroase defecțiuni. Or, în acest an cînd umiditatea griului e mai mare, iar buruienile din lanuri ocupă suprafețe apreciabile, combinele trebuie să funcționeze ca ceasul. în fiecare z(Continuare în pag. a II-a) L IERI, ȘAHINȘAHUL IRANULUI, MOHAMMAD REZA PAHLAVIARYAMEHR, ÎMPREUNA CU PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT, NICOLAE CEAUȘESCU, AU VIZITAT CRAIOVA După cum este cunoscut, timp de două zile, Șahinșahul Iranului soția sa au fost oaspeți ai litoraluli lui Mării Negre. Marți, ÎmpreuNă cu președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, Șahinșahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr a vizitat Craiova. Au sosit, de asemenea, la Craiova vicepreședintele Consiliului de Stat, Emil Bodnaraș, și oficialitățile române atașate pe lângă șeful statului iranian — Constantin Stătescu, secretar al Consiliului de Stat, Pavel Silard, ambasadorul României la Teheran, general-locotenent Constantin Popa, locțiitor al șefului Marelui Stat Major, precum și Ardeshiz Zahedi, ministrul afacerilor externe al Iranului, Soltan Sanandaji, ambasadorul Iranului la București, și alte persoane iraniene care-l însoțesc pe Șahinșah. Drapele ale celor două țări împodobeau străzile străvechii cetăți a banilor, iar portretele Șahinșahului și al soției sale erau expuse în vitrinele magazinelor. Și, bineînțeles, subiectul la ordinea zilei al volubililor craioveni era sosirea in urbea lor a celor doi șefi de stat. Discuțiile se centrau invariabil asupra semnificației intîlnirii dintre șeful statului român și șeful statului iranian, asupra bunelor relații statornicite intre Iran și România. România și Iranul au un limbaj comun in foarte importante probleme ale contemporaneității : respectarea suveranității și independenței, respectul reciproc, colaborare reciproc avantajoasă. Animate de dorința de a sluji cauza înțelegerii in viața internațională. România și Iranul acționează pentru cooperarea și prietenia intre popoarele lumii și oferă, prin ceea ce întreprind în planul relațiilor bilaterale, un model de colaborare între state cu orînduiri sociale diferite. Exprimînd sentimentele de adevărată prietenie și stimă ale întregii populații a acestui mare oraș al țării, care este Craiova, zeci de mii de cetățeni i-au întîmpinat în vizita lor pe suveranul Iranului și pe președintele Consiliului de Stat cu explozive manifestări de bucurie, cu fiori, cu uraie. Constantin Băbălău, președintele Consiliului popular al județului Dolj, primarul municipiului Craiova, Ion Zăvăleanu, precum și alte notabilități locale prezente la aeroport au adresat Șahinșahului și președintelui Consiliului de Stat urări de bun venit pe meleagurile oltenești. O gardă militară prezintă onorul. Un grup de copii oferă Maiestății Sate, Șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, și președintelui Nicolae Ceaușes cu buchete de flori. In uralele și aplauzele craiovenilor veniți in intîmpinarea aeroport, cortegiul oficial se îndreaptă spre oraș. DECORAREA UNUI LUCRĂTOR DIN COOPERAȚIA DE CONSUM Ieri, la Consiliul popular județean, intr-un cadru sărbătoresc, au fost decorați, prin Decret al Consiliului de Stat, pentru merite deosebite in muncă, un număr de 9 lucrători din cooperația de consum. La solemnitate au participat tovarășii Petre IONESCU, președintele Consiliului popular județean, Ion TUDOR, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, și Constantin DUMITRESCU, președintele U.J.C.C. Constanța. Cu „Ordinul Muncii“ clasa I a fost distins tovarășul Stere M. Dimoiu, președintele cooperativei de consum Agigea, unitate care a cîștigat, anul trecut, locul I și steagul de unitate fruntașă pe țară. Cu „Ordinul Muncii“ clasa a III-a au fost distinși tovarășii : Ion St. Buliga, directorul Grupului școlar de cooperație Constanța, și Gheorghe T. Stamate, vicepreședintele U. J.C.C. Constanța. Au fost decorați cu „Medalia Muncii“: Lazăr C. Barbu, Ștefan I. Costea, Nicolae N. Ciupercă, Gheorghe M. Ionescu, Iristu D. Mitrenca, și Tănase I. Popa, lucrători în cooperația de consum din județul nostru. Iamînînd înaltele distincții, tovarășul Petre Ionescu i-a felicitat călduros pe cei decorați, urîndu-le spor la muncă în activitatea ce o desfășoară. VIAȚA DE PARI 55S I.M.U. MEDGIDIA Obiective de muncă, de strictă actualitate CER AUDIENTĂ LA COMITETUL DE PARTID. CUM SINT PRIMITE ȘI LUATE IN SEAMĂ ? • Planurile de muncă nu sunt făcute pentru a rămîne în safeuri ca documente inofensive • Suplețea și mobilitatea In „competiție“ cu rigiditatea și rutina . Acțiunile, inițiativele definesc competența în munca de partid „la zi“ Intr-un recent articol, apărut in ziarul nostru, anticipam aceste insemnări privind unele aspecte din metodologia de muncă a comitetului de partid de la întreprinderea mecanică de utilaje Medgidia. Fără intenția de a caracteriza sau defini activitatea globală, merituoasă, a comitetului de partid amintit, notările noastre își propun, în primul rînd, să reliefeze unele din resursele interne insuficient valorificate in viața acestei puternice organizații de partid. De altfel, s-ar mai cuveni să precizăm, de la început, că subiectul însemnărilor de față nu reprezintă un „prefabricat“ ci ne-a fost sugerat pe parcursul discuțiilor avute cu tovarășul Anton Pavel, secretarul comitetului de partid din întreprindere. Am socotit, la un moment dat, că anomaliile întîlnite și relatate, dealtfel, în articolul precedent, privind angajamentele suplimentare ale colectivului, nu reprezintă decit un... accident, un fapt ce poate fi corijat pe parcurs. Pornind de la o asemenea premisă, ne-a interesat să aflăm ce obiective majore, fundamentale, își are în scris comitetul de partid in programul lui de lucru. Doream să aflăm punctele cardinale ale activității comitetului de partid întrucît aici este locul de convergență și recepție a fenomenelor reale ale vieții, aici trebuie să se simtă cel mai bine și în modul cel mai intens pulsul activității comuniștilor, al colectivului în întregul său, pentru realizarea, în mod exemplar, a sarcinilor ce se pun intr-o perioadă sau alta. Pentru edificare ne-a fost oferit programul de lucru, pe trimestrul doi, al comitetului de partid din întreprindere. Incontestabil, printre prevederile lui se găsesc consemnate măsuri și acțiuni care-și păstrează actualitatea in orice perioadă din an, dar care au fost programate a sta în centrul atenției comitetului de partid, a ocupa un loc prioritar în trimestrul doi. La interpretarea, în iunie, a acestui plan și a obiectivelor pe care le cuprinde, nu putem omite un fapt careare însemnătatea lui deloc neglijabilă: planul de muncă a fost conceput și definitivat la sfîrșitul lunii martie a.c. cînd nimeni nu putea să prevadă evenimentele ce va surveni pe parcurs. Cum este îndeobște cunoscut, din a doua jumătate a lunii mai — cînd s-au declanșat calamitățile naturale asupr țării — aceste evenimente au lua un curs mai intens, și-au pus amprenta și asupra activității colectivului întreprinderii, chemat să contribuie, cu toate forțele lui, prin toate mijloacele și disponibilitățile sale, la acțiunea inițiată pe un front larg, național, de refacere, reconstrucție, pentru recuperarea pierderilor pricinuite economiei naționale de calamități. Așadar, la data întocmirii lui, planul de muncă putea să reflecte fidel preocupările ce se prefigurau în perspectivă. Intre timp insă viața n-a ținut seama doar de planurile întocmite riguros, anterior și, deși furia apelor nu a lovit Medgidia, unde din datele problemelor cuprinse în programul de lucru al comitetului de partid, cu voia sau fără voia unora, cu știrea sau fără M. OVIDIU (Continuare în pag. a III-a) Electroputere își relevă virtuțile Primul punct al itinerarului este Uzina Electroputere. Simbol al dezvoltării industriale a Olteniei de astăzi, complexul de fabrici de la intrarea în Craiova se înfățișează ca un dinamic și viguros centru al industriei construcțiilor de mașini. De aici își iau drumul pe magistralele de oțel ale patriei, pe arterele feroviare ale altor țări cunoscutele locomotive electrice și Diesel electrice „Electroputere". Aici se produc transformatoare de forță de mare putere, agregate a căror autoritate tehnică s-a impus in peste 30 de țări ale lumii. Emblema uzinei „Electroputere“ este, de asemenea, însemnul distinctiv a numeroase tipuri de motoare electrice și aparataj de medie și înaltă tensă.Făuritorii bijuteriilor tehnice de mare complexitate, care sunt produsele electrotehnice realizate aici, au primit cu dragoste, cu multă prietenie, pe șeful statului nostru, Nicolae Ceaușescu, pe înaltul oaspete, șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi. Din discuțiile pe care le-am surprins in momentele ce au premers sosirea la uzină, în timpul vizitei, am reținut faptul că ea este interpretată ca un semn al dorinței înalților oaspeți iranieni de a cunoaște la fața locului realizările poporului nostru, posibilitățile existente de a lărgi pe multiple planuri colaborarea economică între România și Iran. De altfel, uzina craioveană și-a trimis primele cărți de vizită din țara prietenă : transformatoare de forță de 150 și 200 KVA, precum și diverse tipuri de aparataj electrotehnic. In prezent se află in fază avansată de fabricație primele tipuri de separatoare electrice de 20 KV, care vor lua calea Iranului. Au fost și vor fi aceste produse, pe care hărnicia și priceperea muncitorilor craioveni le-au creat, mesaje concrete ale dorinței și posibilităților reale ale economiei noastre de a purta un dialog fructuos cu economia iraniană in folosul ambelor părți. Cu deosebit interes, Șahinșahul Iranului s-a oprit in secțiile fabricii de locomotive. Reține îndelung atenția înalților oaspeți locomotiva electrică, produs de înaltă tehnicitate asimilat nu de multă vreme. In cabina locomotivei are loc o scurtă discuție intre președintele Nicolae Ceaușescu și Șahinșahul Iranului. Subiectul : perspectivele pe care le deschide dezvoltării unei economii moderne înzestrarea transporturilor feroviare cu astfel de locomotive. Șeful statului român informează pe interlocutor asupra planurilor noastre de electrificare a magistralelor de cale ferată și sud(Continuare In pag. a IV-a) Cu prilejul Zilei învățătorului Adunări festive ale cadrelor didactice In toate localitățile județului nostru au avut loc ieri adunări festive ale cadrelor didactice, cu prilejul Zilei învățătorului. La adunări au fost prezenți membri ai biroului Comitetului județean și ai biroului Comitetului municipal de partid, ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal, activiști din aparatul de partid și de stat, care au felicitat corpul didactic și pe elevi, au subliniat sarcinile ce revin școlii și slujitorilor ei în procesul complex al instrucției tineretului școlar’. Făcînd bilanțul activității desfășurate în anul școlar care s-a încheiat recent, adunările au subliniat rezultatele pozitive obținute in educarea tinerei generații în spiritul dragostei față de patrie, față de partid, față de cauza socialismului și a comunismului. Aceste rezultate reprezintă expresia grăitoare a activității neobosite a cadrelor didactice, a seriozității și răspunderii cu care se pregătește tineretul nostru, cu care folosește minunatele condiții pentru învățătură, ce i-au fost create de partid și de stat. In cuvintul lor, cadrele didactice, participante la adunări, și-au exprimat angajamentul de a munci cu abnegație pentru înfăptuirea sarcinii nobile de pregătire temeinici pentru muncă și pentru viață, a noii generații de constructori ai socialismului și comunismului in patria noastră. Astăzi, 1 iulie, în jurul orei 9,45 posturile noastre de radio și televiziune vor transmite plecarea din Capitală a Maiestăților Lor Imperiale — Șahinșahul Iranului, Mohammad Reza PoMavi Aryamehr, și Împărăteasa Farah. A.A