Dolgozó Nő, 1970 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1970-03-01 / 3. szám

A román könnyűzene sikerei A román könnyűzene az elmúlt évtizedekben már szerzett babérokat. Akkor volt ez, amikor Ion Vasilescu dalai egy nagy, New York-i kiadó gon­dozásában megjelentek, amikor Elly Roman ILONÁJA Bécs egyik legnép­szerűbb dalává vált, amikor Richard Stein SANIE CU ZURGĂLĂI című műve Red Mitchell, Fletcher Henderson és Count Basie dzsessz stílusú feldolgozásában világkörüli útját járta. Közel negyven év telt el a sikerek óta anélkül, hogy ezek a babérok folyamatosan új román könnyűzene­­számokat koronáztak volna. Remélem, nem veszik szerénytelenségnek, ha megemlítem Claude Romano (George Sbârcea) IONEL­ IONELULE című dalát is, mely két évti­zeddel első megjelenése után, 1957-ben új életre kapott, minekutána a párizsi Eddie Barcley kiadó ismét megjelentette, ez alkalommal francia, német, angol és spanyol fordításban is. E sikert tetézte, hogy a dalt a Lát­tam boldog cigányokat is című jugoszláv filmben mint a délkelet-európai folklór termékét leit-motívumként dolgozták fel. Ugyanilyen folklorizálódási folyamaton ment át egyébként G. Sorban «MAI AM UN SINGUR DOR», valamint Augustin Bena «IN MAR AN DON­A» (Egy ablaknál állj meg cigány) című dala is, melyek éppen úgy, mint Iosif Ivanovici A DUNA hullámai című keringője, immár az egész földkerek­ségen ismertek, a világ könnyű­, szórakoztató, illetve fúvós zenekarai repertoárjának elmaradhatatlan számai. A román könnyűzenének, e zene alkotóinak és előadóinak tehát meg­vannak a maguk siker­előzményei, a műfaj, mely a lemezgyártás, a rádió, a film, a televízió, általában a modern távközlési eszközöknek köszön­hetően a legszélesebb népi tömegek szórakoztatásának eszközévé vált, nálunk is hagyományokra épít. A Mamaián eleddig hét alkalommal meg­rendezett nemzeti fesztivál számos zeneszerző, illetve énekes népszerű­ségét alapozta meg, a művészek méltán hívták ki hazai s fokról fokra a nemzetközi közvélemény elismerését is. Doina Badeának az igényes párizsi színház, az Olimpia színpadán való megjelenését a francia kriti­kusok kellemes meglepetésként fogadták: hangjának színgazdagságára, melegségére, a művésznek az előadott művel való azonosulására, előadói átélése mélységére utalva, az énekesnőt némelyek Edith Piafhoz hason­lították. Ugyanilyen sikerrel járt Margareta Pislaru kanadai, valamint Aura Urziceanu több nyugati ország televíziója által közvetített szereplés-soro­zata is; a kritika méltán hangsúlyozta előadói stílusuk eredetiségét, mű­soruk változatosságát, muzikalitásukat. És hadd említsem meg azt is, hogy az 1968-as és 69-es év folyamán Münchenben, Frankfurt am Mainben, Hamburgban, Genfben, Zürichben, Amszterdamban, Hágában és Helsinki­ben én magam is több olyan hazai énekes, illetve hangszeres együttessel találkoztam, melyek a különféle klubokban és kabarékban a nemzetközi elismeréstől fémjelzett formációkéval azonos színvonalon szerepeltek, s a sikert illetően sem maradtak alul. A román könnyűzene tavaly decemberben az ún. zenés előadás formá­ját öltve is sikerrel mutatkozott be. Eugen I. Mirea és H. Mălineanu CELE DOUĂ ORFELINE (KÉT ÁRVA) című zenés vígjátékéra utalok; svájci, majd párizsi bemutatója a siker szempontjából felülmúlt minden várako­zást. Hasonló sikert aratott nyugat-berlini előadásain tavaly ősszel a fő­­városi Operett Színház is. Ám mind ez idáig a legnagyobb visszhangot mégis a brassói Arany­szarvas nemzetközi könnyűzene-fesztivál váltotta ki. A három eddigi feszti­vál mindenekelőtt a könnyűzene alkotók számára volt eredményes: lehető­séget nyújtott arra, hogy műveik széles körű,ismeretségre tegyenek szert. Ifj­­. Vasilache PLOAIA ŞI NOI (AZ ESŐ ÉS MI), valamint Elly Roman NU MAI PLÎNGE BABY (Ne siri, Baby) című szerzeményét a párizsi Sala­­bert kiadó is megjelentette, több zeneszerző, köztük George Grigoriu, Te­­mistocle Popa, Radu Şerban, Florentin Delmar és Vasile Veselovschi dalai pedig ismertté váltak Svájcban, Hollandiában, Ausztriában, Nyu­­gat-Németországban, valamint a skandináv államokban. Tavaly augusztusban magam is tanúja voltam Sopotban, a lengyelek által rendezett nemzetközi könnyűzene fesztiválon Jean Păunescu és Anda Călugăreanu fellépésének. Mindketten könnyen vívták ki a közön­ség elismerését, több európai rádió- és televízió-társaság szerződést aján­lott fel nekik. A brassói fesztivál tavalyi nyertese, Luminiţa Dobrescu pedig nagy hírnévnek örvendő énekesek méltó partnereként Amszterdamban és Brüsszelben is megszólaltatta a román könnyűzene-alkotók legszebb szerzeményeit. A szereplésre kínálkozó alkalmak nagy száma, a stílus változatossága biztosítja könnyűzenénk fejlődését, sajátos arcélének kialakítását, még akkor is, ha az előadás minősége olykor még kívánnivalót hagy maga után. Ezek a minőségi elégtelenségek végső soron a művészi kísérletezé­sekből adódnak, a szüntelen keresésekből, melyek során az új és az eredeti végül is érvényesül. 1. Angela Similea 2. Jean Păunescu 3. Mihaela Mihai 4.Dorin Anastasiu

Next