Dolgozó Nő, 1970 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1970-03-01 / 3. szám

1. Luminiţa Dobrescu 2. Anca Agemolu 3. Aura Urziceanu 4. Florin Bogardo­ f­­fi,­­ Színhely London, idő: 1967, a mini-szoknya és a beatlesek kora. Hőse, Thomas a befutott és nagyon divatos fotoriporter a déli szünetben a parkba menekül. Itt felfedez egy fiatal nőt. A nő nincs egyedül. A fotoriporter mint egy megszállott követi a pirt s minden mozdulatukat rögzíti. A nő észreveszi és kéri tőle a filmet. A fényképész ezt megtagadja, de a nő követi laboratóriumába. Ott másik tekercset ad neki, és távozása után előhívja a filmet. A kinagyított képeken a park bokrai között holttestet vesz észre. Visszamegy a parkba, és valóban ott találja a halott férfit. Visz­­szamegy a laboratóriumba, de időközben a filmet és a képeket ismeretlen látogatók eltüntették. Reggel, mikor újra a parkba megy, nyoma sincs a holttestnek. Álmodta-e az egészet, vagy valóban gyilkosság történt? 1.David Hemmings, Thomas alakítója 2.Vanessa Redgrave, a parkbeli ismeretlen nő, Anto­nioni benne látja a kudarc megtestesülését A távoli jövőbe látogató tudományos­fantasztikus regények szívesen ábrá­zolják az elkövetkező évezredek emberei z­senevész testalkatú, óriási fejű, szemű, gondolatolvasásra képes lénynek, aki va­lósággal a levegőből kap végletekig kifi­nomult idegrendszerével minden szük­séges információt. A biológia tagadja ennek a fejlődési vonalnak a valószínű­ségét. Mégis már a ma emberének mindennapjaiban felfedezhetjük a ma szuperérzékszerv csíráit. Igaz, ez az érzékszerv mesterséges. Ezt az érzék­szervet zsebrádiónak, telepes magnónak, fényképező- és filmfelvevő- népnek neve­zik. A lényeg azonban mégis abban van, hogy a ma embere sokkal többet foghat fel a világ jelenségeiből, mint legéle­sebb érzékszervű ősei közül bármelyik. Thomas ennek a mai embernek nagyon tipikus példánya, végletekig mai, abban is, hogy ez a bizonyos mesterséges érzékszerv számára már nem eszköz, hanem öncélú meghatározója a létnek, kenyérkereseti forrás meg hobby egy időben. I­homas­z fényképész. Lehetne filmes, rádiós is. Lehetne televíziós ri­porter-sztár, mint Lelouch Élni az éle­té­rt-jének hőse. Lényege, hogy a mo­dern életforma exponense. Elszakadt a múlttól, az antikváriumban is légcsa­vart vásárol. Már nem látja a hús-vér életet, nem érdeklik az emberi kapcso­latok hagyományos formái: szerelem, barátság. Amikor mégis szüksége lenne ezekre a kapcsolatokra, egy pillanatig megtorpan, de azután visszaáll a já­tékba, ismét részesévé lesz annak az életformának, amelyet vegytisztán az ütök és labda nélküli teniszparti fejez ki. Nem lát: szeme a fényképezőgép len­cséje, melynek benyomásait újra meg újra kutatni, nagyítani, mélyíteni lehet. Hogy ez a kutatás néha kényelmetlen eredményekre vezet? Thomas modern ember: az éjjeli menedékhelyen arany­­bányát talál (készülő albumába «nagy képeket»), a parkban kényelmetlenségbe botlik. Az utóbbit tehát elveti, reggelre elfelejti. Talán - talán, ha akkor éjszaka lenne kivel megosztania élményeit... De Thomas a hipermodern London lakosa. Hát egyedül járja az éjszakát.­ Antonioni elhagyta előkelően szen­vedő, tétlen hőseit. Hol vagyunk már a klasszikus elidegenedéstől? A ma em­bere, a nyugati világ mai hőse csupa aktivitás! Hogy változatlanul magányos, változatlanul hiábavaló? A Blow-Up (Nagyítás), ez az «­1967 filmje», ez az Antonioni ellenfeleinek nagy részét is meghódító különös film, ez a félig krimi, félig filozófia, színes­ játék és op-art tragédia, éppen erre a változásra figyel­meztet. Talán először a hetedik mű­vészetben. KRIZSÁN ZOLTÁN 27

Next