Drapelul Roşu, mai 1970 (Anul 26, nr. 7870-7894)

1970-05-28 / nr. 7891

PROLETARI DIN TOATE ȚÂRILE, UNIȚI VA! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anu. XXVII nr. 7.891 # Joi, 28 mai 1970 , 4 pagini, 30 cam VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU ÎN JUDEȚELE BOTOȘANI, SUCEAVA, NEAMȚ ȘI BACĂU Miercuri, dis-de-dimineață, în Iași mai stăruia tncă atmosfera sărbătorească in care capitala Moldovei intimpinase in ajun pe conducătorul partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. De-a lungul bulevardului, mulțimea, care murți după-amiază !n întreprinderile vizitate, în piața Palatului vibrase la unison aclamînd pentru partid, pentru politica sa marxist-leninistă, se pregătește acum să-i conducă la plecare pe oaspeții dragi, în persoana tovarășului Nicolae Ceaușescu, cei ce muncesc aduc un vibrant omagiu de dragoste și atașament forței conducătoare din patria noastră, nucleului de lumină și energie care condensează la el voința hotărîtă a națiunii de a înainta spre viitorul luminos, stegarului încercat al poporului, Partidul Comunist Român. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășii Emil Bodnaraș, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Dumitru Popescu, Vasile Patilineț salută mulțimea care ovaționează. Comandantul gărzii de onoare prezintă raportul: Răsună acordurile solemne ale Imnului de Stat. După ce se înclină în fața tricolorului, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al forțelor noastre armate, tovarășul Nicolae Ceaușescu, trece în revistă garda de onoare formată din militari, membri ai gărzilor patriotice și ai detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei. Adresându-se celor de față, tovarășul Nicolae Ceaușescu aduce mulțumiri pentru manifestarea călduroasă făcută pentru conducerea partidului, pentru partid, și urează cetățenilor municipiului și județului Iași noi succese în activitatea lor. Elicopterul trece peste dealurile domoale și cîmpiile Țării de Sus, ale Moldovei, Botoșani. La sosire, oaspeții sînt intîmpinați de tovarășul Gheorghe Ghinea, prim-secretar al Comitetului județean de partid, de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, într-o mașină deschisă, secretarul general al partidului străbate orașul. Conducătorii de partid și de stat vizitează Fabrica de confecții din oraș. Inginerul Ion Florea, directorul general al Combinatului textil, ii informează pe conducătorii de partid și de stat că muncitorii fabricii de confecții au hotărit să suplimenteze angajamentul anual cu 1,5 milioane lei. La locul de decolare a elicopterului, înainte de plecare, adresându-se celor prezenți, secretarul general al partidului le-a transmis un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. „In scurta vizită pe care am făcut-o — a spus tovarășul Nicolae Ceaușescu — am văzut una din întreprinderile orașului. In cincinalul următor se vor mai construi multe alte Întreprinderi industriale, ceea ce va duce la dezvoltarea vieții economice și sociale, la ridicarea nivelului de viață al locuitorilor județului, îmi exprim convingerea că toți comuniștii, toți oamenii muncii vor depune eforturi sporite pentru a realiza planul pe acest an, că vor face totul pentru a înfăptui sarcinile ce le revin din programul elaborat de Congresul al X-lea al partidului nostru. Vă doresc noi succese, multă sănătate, viață fericită tuturor". Cuvintele tovarășului Nicolae Ceaușescu sunt primite cu puternice ovații, cu urale. Se scandează „P.C.R. — Ceaușescu". Vizita in județul Botoșani continuă. Elicopterul aterizează pe o pajiște de lingă comuna Bucecea. Președintele cooperativei, Gheorghe Alexa, intr-unul din îi conduce pe oaspeți sectoarele de bază, cel zootehnic. Discutînd cu factorii responsabili ai comunei, secretarul general al partidului le atrage atenția că terenul comunei nu este judicios gospodărit, noile construcții ocupînd suprafețe mult mai mari decit ar fi fost necesar și recomandă Consiliului să dezbată cu răspundere această problemă de mare importanță știut fiind că pământul este avuția întregului popor. înainte de a se despărți de loc autorii comunei Bucecea, secretarul general al partidului le-a spus : „Am vizitat ferma zootehnică a cooperativei dumneavoastră. Am luat cunoștință de rezultatele bune, satisfăcătoare pe care le-ați obținut. Sper — de altfel și președintele cooperativei și șeful fermei au spus acest lucru — că producțiile viitoare vor fi mai mari. Două mii de litri de lapte, cu prevedeți, e bine; dar trei mii e și mai bine. Cînd veți obține atît vor crește și mai mult veniturile dumneavoastră. Vă felicit pentru rezultatele obținute în creșterea producției, a averii obștești, a bunăstării. Vă doresc ca în acest an, ca și in anii viitori, să obțineți rezultate și mai bune în dezvoltarea, în înflorirea cooperativei dumneavoastră. Vă doresc multă sănătate și multă fericire“. (Aplauze puternice, orale, se scandează „Ceaușescu»P.C.R. !“). ...Suceava. Oaspeții sunt salutați de Emil Bobu, prim-secretar al Comitetului județean de partid. în tribune,mii și mii de oameni aclamă îndelung, scandează numele secretarului general al partidului. Se vizitează Fabrica de tricotaje „Zimbrul“ — unitate modernă, înzestrată cu utilaje de înaltă tehnicitate, în ultimele zile,răspunzînd chemării de a ne înzeci eforturile pentru a depăși greutățile pricinuite economiei muncitorii naționale de calamități, de aici au hotărit să lucreze cu o capacitate zilnică de 38.000 de bucăți în loc de 24.000. Secretarul general al partidului, trecind prin secțiile de bază ale fabricii de piese de schimb, ia cunoștință de procesul de producție și recomandă să se urmărească in mod constant, cu și mai mare atenție decit pînă acum, reducerea consumului de metal, o mai judicioasă folosire a mașinilor. Totodată, arată tovarășul Ceaușescu, in întreprindere există condiții și forțe care fac posibilă extinderea producției de piese de schimb și în alte sectoare ale economiei decit industria materialelor de construcții. Tovarășul Nicolae Ceaușescu ia cunoștință cu satisfacție de faptul că inimosul colectiv de aici, reanalizîndu-și angajamentele inițiale, înțelege să-și aducă o contribuție sporită la diminuarea pierderilor pricinuite de inundații, economiei noastre, realizînd la producția globală și marfă 4,5 milioane față de 2 milioane angajamentul inițial. Se face apoi un scurt popas la noua și frumoasa casă de cultură din centrul orașului. La plecare, in aplauzele entuziaste ale miilor de cetățeni prezenți, tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus : „în cursul călătoriei pe care am făcut-o în aceste două zile in județele Moldovei, am vizitat și două dintre întreprinderile orașului dumneavoastră. Ele ne-au lăsat o impresie plăcută. Am constatat că in aceste unități se desfășoară o activitate rodnică, intensă. De la ultima noastră vizită la Suceava, in orașul și în județul dumneavoastră s-au petrecut multe transformări. In ce privește construcțiile, arhitecții au dovedit imaginație, au făcut lucruri bune. Orașul devine tot mai modern, mai frumos. Am văzut, de pildă, casa de cultură. Ne-a făcut o impresie bună. Vă urez ca și activitatea ce se va desfășura in acest lăcaș să fie la înălțimea cerințelor populației. La obținerea realizărilor de seamă înregistrate în oraș și în județ și-au adus contribuția — pe care vreau să o menționez in mod deosebit — Comitetul județean și municipal de partid, consiliile populare, președintele Consiliului popular județean, ceilalți activiști. Adresez tuturor calde felicitări pentru munca depusă. Urez locuitorilor din orașul și județul dumneavoastră realizări și mai frumoase la îndeplinirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului“. Despărțirea conducătorilor de partid și de stat de cetățenii Sucevei a prilejuit o vibrantă manifestare a stimei și Înaltei prețuiri pe care o nutresc pentru conducătorul iubit al partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a deplinei adeziuni la politica internă și externă a partidului. In cursul după-amiezii, tovarășul Nicolae Ceaușescu *1 ceilalți conducători de partid și de stat a a continuat vizita de lucru in alte două județe ale Moldovei — Neamț și Bacău, în județul Neamț a fost vizitată una din uzinele platformei industriale a Săvineștiului, mare furnizor de fibre și fire sintetice pentru industria noastră textilă. Secretarul general al partidului a dat o apreciere pozitivă preocupării comitetului județean de partid pentru perfecționarea activității acestei unități, felului cum îndrumă întreaga muncă pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului. La Bacău, printre obiectivele vizitate se află și întreprinderea agricolă de stat „Avicola“. înainte de plecare, pe aeroportul orașului, in fața unei mari mulțimi, care a aclamat și ovaționat îndelung, a luat cuvîntul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, care a spus : Dragi tovarăși. Doresc, în primul rînd, să vă adresez dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Bacău un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. La Bacău încheiem de fapt vizita pe care am făcut-o ieri și astăzi în această parte a țării, în județele prin care am trecut astăzi — Botoșani, Suceava, Neamț și Bacău — ca și în județele și localitățile prin care am trecut ieri, am constatat cu multă satisfacție că oamenii muncii din industrie și agricultură, intelectualitatea, tineretul, bărbații și femeile sunt puternic însuflețiți de dorința de a face totul cu rănile provocate de inundații în unele din județele din această parte a țării, — și in general pagubele provocate in multe județe din patria fie vindecate intr-o noastră, — să perioadă cit mai scurtă, asigurîndu-se ca activitatea din industrie, din agricultură, din toate sferele vieții sociale să se reia ci mai rapid în cele mai bune condițiuni. Doresc să adresez calde felicitări tuturor locuitorilor din județele prin care am trecut pentru abnegația și hotărirea cu care își îndeplinesc sarcinile trasate de partid și guvern. Desigur, tovarăși, împreună cu celelalte județe ale țării, și județul Bacău — care a fost mai puțin afectat de luat o serie de inundații — și-a angajamente in scopul recuperării pagubelor provocate de catastrofa naturală. Primul secretar al Comitetului județean de partid ne-a vorbit aici de cîteva zeci de milioane, dar noi apreciem că posibilitățile județului Bacău sunt mai mari decât angajamentele luate. Suntem convinși că organizația de partid, comitetul județean, comuniștii, muncitorii, țăranii, intelectualitatea, toți locuitorii din județul și municipiul Bacău își vor înzeci eforturile pentru a-și aduce contribuția atît la recuperarea intr-un termen scurt a pagubelor provocate de calamitățile naturale, cit și la îndeplinirea in cele mai bune condițiuni a planului pe acest an și, totodată, la pregătirea următorului plan cincinal. Doresc să mulțumesc tuturor cetățenilor care în aceste zile și-au manifestat cu putere dragostea și atașamentul față de partid, față de politica sa marxist-leninistă. Toate acestea sunt dovezi grăitoare ale profundei încrederi și hotăriri cu care locuitorii Bacăului, ca de altfel toți locuitorii județelor prin care am trecut astăzi, întregul nostru popor, înfăptuiesc neabătut politica internă și externă a partidului; ele exprimă convingerea de neclintit a oamenilor muncii că politica Partidului Comunist Român corespunde pe deplin intereselor națiunii noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Doresc să vă adresez, în încheiere, cele mai calde urări de noi succese in îndeplinirea sarcinilor ce vă revin pentru dezvoltarea județului dumneavoastră și a patriei noastre socialiste. Vă doresc multă sănătate și multă fericire. (Aplauze puternice, orale, se scandează „P.C.R." — „Ceaușescu“). Prezența conducătorilor de partid și de stat în mijlocul oamenilor muncii de pe meleagurile moldovene, in aceste zile de grea Sneer, care, de luptă eroică împotriva calamităților, constituie pentru fiecare cetățean o puternică îmbărbătare, un îndemn vibrant la mobilizarea tuturor forțelor și energiilor creatoare ale întregii noastre națiuni socialiste pentru înfăptuirea obiectivelor trasate de Congresul al X-lea al partidului. Vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu în județele Moldovei a prilejuit o nouă și puternică manifestare a profundului atașament al poporului nostru față de partid, față de conducerea sa, a hotărîrii lui neclintite de a înfăptui neabătut politica sa, consacrată edificării societății socialiste multilateral dezvoltate. • COTELE TIMIȘULUI ȘI BÎRZAVEI AV SE MENȚIN INCA RIDICATE Se impun măsuri operative de prevenire și zăgăzuire a infiltrațiilor Zid de netrecut pentru apele furioase ale Timișului. De veghe pe diguri La Ciavoș apele învolburate ale Timișului au atins in noaptea de 26-27 mai cota maximă — 946 cm. La indicațiile Comandamentului județean de prevenire și combatere a inundațiilor aici se desfășoară, încă de duminică, o activitate susținută pentru ca intimplarea din 1966, cind digul a fost străpuns de ape pricinuindu-le localnicilor mari daune, să nu se mai repete. In apriga încleștare cu natura se află antrenați sute de cetățeni din Giera, Banloc, Deta, specialiști de la C.F.F.G.A.I.F., șoferi, excavatoriști, membri ai gărzilor patriotice, hotărîți să nu cedeze nici un pas în fața furiei apelor dezlănțuite. — De-a lungul digului patrulează zi și noapte echipe de supraveghere sub comanda cantonierilor Milente Nicoli și Ștefan Pinter. Cind am observat că apa continuă să crească, am anunțat Comandamentul județean, și apoi, conform indicațiilor, am trecut la aplicarea altor măsuri menite să ducă la suprainălțarea și consolidarea digului — ne-a declarat tovarășul Ioan Lăutaș, secretarul comitetului comunal de partid Giera. La îndrumarea inginerului Dorin Hrețescu, care câțiva ani în șir a fost șeful sistemului Timișul inferior (in zona Parța — Ciavoș — n.n), suprainălțarea s-a făcut doar pe anumite porțiuni din dig, de la stația de pompare și pină la un punct unde, la o viitură mai mare, trecerea apei ar fi inundat satul — a completat tovarășul Lăutaș. Pentru consolidarea digului s-au folosit peste 8.000 de saci și mari cantități de pămînt scos de două excavatoare și adus aici de 6 autobasculante de 35 de tractoare cu remorci. Cind această operație se considera a fi încheiată, totul părînd a fi în cea mai deplină siguranță, tehnicienii Gheorghe Borșa, Liviu Magdi Gheorghe Schudh au îndrumat de ursigență forțele la oprirea infiltrațiilor. — Apele, menținîndu-se in această zonă de ieșire din țară ridicate, au început să se infiltreze în dig — ne spune inginerul Titus Verlan. Pentru a nu avea surprize neplăcute de felul aceleia din noaptea de 31 mai spre 1 iunie 1966, cind digul a fost străpuns pe la km 106, am hotărit să se intervină energic pentru astuparea oricărei fisuri sau breșe. De aceea, infiltrațiile au fost oprite atît prin așezarea de saci plini cu pămînt cit și a unor mari cantități de piatră brută. Pentru o mai deplină siguranță, a fost mărit simțitor și numărul membrilor echipelor de intervenție, asigurindu-se stocuri suficiente de materiale de rezervă. Ieri, cînd apele îndărătnice ale Timișului mai Încercau să străpungă digul, am întîlnit aici sute de țărani cooperatori din Grăniceri (Ciavoș), Giera, Toager, Banloc, Ofsenița, Dotat, Livezile și din alte părți, peste 100 de muncitori din Deta, în frunte cu tovarășul Traian Ungureanu, secretarul comitetului orășenesc de partid, zeci de mecanizatori și lucrători de la I.M.A. și I.A.S. din împrejurimi, B. BURZ (Continuare in pag. a III-a) .L Din situația existentă la Comandamentul județean de prevenire și combatere a inundațiilor rezultă că cea de-a doua viitură de pe MUREȘ — urmare a creșterii Tîrnavei Mari — a trecut de Alba Iulia. Ieri, In această localitate, Mureșul atinsese o cotă de 513 cm, fiind în scădere. In aval de Alba Iulia, însă, Mureșul se află în creștere. La Brănișca el atinsese 444 cm, fiind cu peste 44 cm mai mare decit cota de inundații. In aval de această zonă, el se află în creștere. La Săvîrșin a atins 439 cm, aici creșterea fiind mai lentă. Și la Lipova, unde a atins 488 cm,cu 88 cm peste cota de inundații), creșterea este înceată. La Arad a atins 435 cm, iar la Periam 378 cm, unde staționează. Și in localitatea Cenad a scăzut la 628 cm, iar la stația „Begova“ la 390 cm. în aceste sectoare Mureșul se află în continuă scădere. Pe Timiș, unda de viitură care, după prognoză trebuie să culmineze in localitatea Ciavoș, la 950 cm, a atins 946 cm, iar in dimineața zilei de ieri a fost de 944 cm, aflîndu-se deci în scădere. De menționat este însă faptul că cotele se vor menține înalte încă 2—3 zile, fapt ce poate duce la sporirea infiltrațiilor și la înmuierea digurilor. De aceea, s-au luat măsuri de pază continuă a digurilor și de intervenție operativă. POGANIȘUL a ajuns, in sectorul Otvești, la 474 cm. De la acest nivel, el a început să scadă fiind, în ziua de 27 mai, sub 470 cm. (Continuare in pag. a 111-a) In zona Periam—Cenad VIAȚA ÎȘI REIA CURSUL NORMAL A " .............""" .. ....,JU,......... in întreprinderile și școlile și-au reînceput activitatea . Miii de țărani cooperatori și mecanizatori lucrează la întreținerea culturilor . Continuă acțiunea de săpare a canalelor și rigolelor pentru scurgerea apelor de pe ogoare în zona Periam — Cenad, datorită măsurilor luate de către Comandamentul județean de prevenire și combatere a inundațiilor, a muncii neobosite depuse de către militarii forțelor noastre armate, de membrii gărzilor patriotice și celorlalți cetățeni din localitățile învecinate, apele învolburate ale Mureșului n-au reușit să rupă digul și să se reverse pe mănoasele lanuri. Totuși, în albia majoră, au fost inundate însemnate suprafețe. Lupta cu apele Mureșului a-a încetat. Mai sunt porțiuni unde se menține pericolul infiltrațiilor, dar forțele existente pot face față cu succes situației. Treptat viața își reia cursul normal. La chemarea organelor și organizațiilor de partid, țăranii cooperatori, alături de mecanizatori execută șanțuri pentru scurgerea apelor de pe semănături, lucrează de zor la Întreținerea culturilor. La Periam, Fabrica de pălării lucrează, de câteva zile, din plin. De asemenea și școala și-a reluat activitatea normală. In prezent, peste 400 de țărani cooperatori muncesc din răsputeri la inferețhutrmn, sfeclei ,te mahăr, a legumelor. Animalele au fost readuse în localitate, iar îngrijitorii depun eforturi susținute pentru sporirea producției de lapte și carne. „Sfecla de zahăr, în suprafață de 140 hectare, a fost prășită o dată pe 100 hectare și de două ori, concomitent cu răritul, pe 60 hectare — ne informează tovarășul inginer Dumitru Croitoru, președintele cooperativei agricole. Cu două cositori mecanice și 50 de cosași recoltăm lucerna. Pentru a folosi fiecare oră prielnică in scopul terminării grabnice a lucrărilor de întreținere, folosim și 18 atelaje cu cai la prășirea a doua oară a celor 34 hectare de cartofi, rămase in cultură. Trei sape rotative lucrează la porumb și odată cu zvîntarea terenurilor unde a băltit apa se va termina semănatul porumbului și al soiei. La scurgerea apelor de pe 36 hectare cu sfeclă furajeră și sfeclă butași lucrează patru motopompe. A fost scoasă apa din solar. In această perioadă s-au făcut multe șanțuri și rigole .. .. .Cenad. Toate activitățile au fost reluate aproape în întregime — *« »pun« tovarășul Petru Obradov, comitetului «orminal din partid. Țăranii cooperatori lucrează din plin la prășitul sfeclei de zahăr, cepei și usturoiului. Mecanizatorii pregătesc terenul și însămințează porumbul pentru boabe. Șapte motopompe scot apa din gropile de împrumut, care a periclitat inundarea a două străzi. La cele 2,5 ha solar (neinundat) și 27 ha legume, s-a executat un canal de scurgere și funcționează neîntretrerupt două motopompe care evacuează apa de pe culturi. Vacile de lapte au fost, de asemenea, readuse în comună, iar azi vor veni efectivele de porcine și tineret taurin. Nu se neglijează nici acțiunile de pe malul Mureșului , cu 20 de autobasculante se lucrează suprainălțarea și consolidarea dilagului. Paza se menține zi și noapte, deoarece se anunță încă un val de viitură. De la kilometrul 4 la 28 se golește, pe dig, pămintul din saci, acțiune la care participă peste 2.000 de militari, membri ai gărzilor patriotice și alți cetățeni. Joi își vor relua cursurile și școlile din Ce teg A. BACHITOVAN (Continuare te pag. * TI*) După o perioadă îndelungată de ploi abundente, vremea s-a încălzit, cerul s-a înseninat. Pe ogoare a început mobilizarea forțelor pentru revisămînțarea culturilor calamitate, executarea șanțurilor și canalelor de scurgere a apei ce stagnează pe terenuri și întreținerea culturilor. La chemarea organelor și organizațiilor de partid, țăranii cooperatori, alături de mecanizatori, muncesc de zor, cu toate puterile și mijloacele, pentru cîștigarea bătăliei recoltei. La cooperativa agricolă din Nerău, de unde vă prezentăm imaginea de mai sus, s-a trecut la săparea de șanțuri de scurgere a apelor ce stagnează pe ogoare, pentru grăbirea semănatului ultimelor suprafețe cu porumb.