Drapelul Roşu, aprilie 1971 (Anul 27, nr. 8152-8177)

1971-04-20 / nr. 8168

Anul XXVIII nr. 8.168 Marți, 20 aprilie 1971 4 pagini, 30 bani ZILE HOTARÂTOARE PENTRU PRODUCȚIA DE PORUMB CU TOATE FORJELE LA SEMĂNAT încălzirea timpului, in ultimele zile, și, o dată cu aceasta a stratului arabil, au creat condiții favorabile pentru intensificarea ritmului de semănat a culturilor agricole de primăvară. Ca urmare, marea majoritate a unităților agricole din județul nostru au terminat semănatul plantelor din epoca I și au trecut la porumb, reușind ca, pînă în seara zilei de 18 aprilie să realizeze această lucrare pe 12.843 ha. la cooperativele agricole, adică 13,4 la sută din plan și 0.478 ha. la I.A.S., ceea ce reprezintă 20 la sută din prevederi. Merită să fie scoasă în evidență preocuparea mecanizatorilor și cooperatorilor din raza de activitate a S.M.A. Balinț, Buziaș, Găvojdia și Lugoj, care au insămințat peste 25 la sutăi din suprafețele prevăzute a fi cultivate cu porumb. De asemenea, cu realizări bune se prezintă întreprinderile agricole de stat din Lugoj, Peciu Nou și Sînnicolaul Mare. Realizările obținute pînă în prezent nu oglindesc însă pe deplin condițiile create și posibilitățile pe care le au unitățile agricole din județ. Este nejustificată atitudinea multor conducători ..de. unități . și. specialiști din zona de șes a județului, care au tărăgănat începerea însămînțării porumbului invocînd condițiile meteorologice , unitățile cooperatiste din raza de activitate a S.M.A. Biled de pildă pînă la 17 aprilie au însămînțat doar 70 i de hectare din 2.454 planificate, cele de la Gottlob 180 din 3.134 ha., Orțișoara 50 ha. din 2.416, Periam 95 din 3.613 ha., Lenauheim 30 ha. din 1.875, Variaș 120 ha. din 3.948 ha. Intrucît determinările făcute de stațiile Institutului meteorologic precum și de către specialiștii din producție confirmă că temperatura în sol se menține constantă, de mai multe zile, la peste 8—10 grade Celsius, cu tendință de creștere, asigurînd condiții optime pentru însămințarea porumbului, se impune grabnic introducerea in lucru a lil ing. Ioan Gheorghiu director general al Direcției generale județene a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor turor forțelor existente în unități pentru terminarea acestei pînă la 30 aprilie. De aceea, acțiuni conducerilor unităților agricole le revine sarcina și răspunderea de a organiza în mod exemplar munca în aceste zile hotărîtoare pentru producția de porumb din anul 1971. Pentru realizarea și depășirea vitezei zilnice planificate se impune folosirea tractoarelor și mașinilor agricole la întreaga lor capacitate, organizarea de schimburi prelungite și duble, introducerea în lucru și a semănătorilor S.P.C.2, aprovizionarea corespunzătoare cu carburanți, piese de schimb și alte materiale precum și utilizarea la maximum a timpului bun de lucru. Avînd în vedere încălzirea timpului care favorizează procesul de evaporare a apei, revine ca sarcină specialiștilor ror a urmări Tr mod deosebit calitatea lucrărilor de pregătire a terenului în scopul menținerii umidității în sol cît și a asigurării unui bun pat germinativ. Subliniem acest aspect întrucît din controalele efectuate în teren s-a constatat că în unele unități agricole se obișnuiește ca semănatul culturilor de primăvară să se facă într-un teren prost pregătit, executîndu-se doar o singură lucrare cu grapa cu discuri, ca urmare a unei tendințe de a face economii, concepție cu totul greșită care influențează negativ rezultatele în producție. Concomitent cu lucrările de pregătire a terenului este necesar să se impulsioneze ritmul și la semănat, acordînd prioritate hibrizilor cu o perioadă mai lungă de vegetație. De aceea se cere ca toate semănătorile să înceapă activitatea dimineața, ci mai devreme, și să lucreze pînă seara tîrziu, adică la zi lumină, mai ales pe suprafețele ce se ierbicidează, cunoscut fiind faptul că încărcătura pe o semănătoare S.P.C.6 este încă de mare. De asemenea este destul necesar să se acorde o atenție deosebită calității acestei lucrări, asigurînd jalonarea terenului pentru semănatul în rînduri drepte, care să permită executarea mecanizată a întreținerii culturii. Intrucît pe tarlalele multor unități se întîlnesc porțiuni de terenuri joase, cu exces de umiditate, recomandăm specialiștilor să nu aștepte pînă se zvîntă ultima palmă de pămînt ci să treacă de îndată la semănatul parcelei, urmînd să revină la terminarea întregii sale numai după ce se creează condiții. Totodată, atragem atenția asupra necesității folosirii raționale a pămîntului, trebuie luate măsuri de însămînțare a fiecărei porțiuni de (Continuare în pag. a H-a) AN PAGINA A III-A: Fotbal: Comentarii de la diviziile B, C și campionatul județean Informații de la celelalte competiții sportive de duminică SESIUNI ȘTIINȚIFICE rii Organizată în cinstea aniversăseniicentenarului partidului, sesiunea de comunicări științifice a cadrelor didactice de la Universitate a înscris printre punctele sale importante numeroase teme de un interes deosebit. Amintim, astfel, lucrarea lectorului univ. Ion Panduru, „Patriotismul socialist și internaționalismul proletar in activitatea teoretică ți practică a P.C.R.“, cea a prof. dr. Eugen Todoran , „Criterii științifice ale valorificării moștenirii literare“. De asemenea, de o bună apreciere s-au bucurat referatele : „Conținutul activității socialobștești in opinia studenților“ de I. Luca și Er. Albert, „Aspecte ale profilului (politico-ideologic) al studenților“ de N. Pitrop, „Aspecte revoluționare în publicistica lui N. D. Cocea“ de S. Mioc, „Semnificațiile tradițiilor de luptă ale P.C.R. reflectate în proza contemporană“ de lector univ. I. Neață etc. Dedicată aceluiași măreț eveniment, sesiunea științifică a studenților de la Institutul politehnic „Traian Vuia“ a reunit un număr important de participanți. Dintre referatele elaborate de tinerii cercetători studenți, care au atras atenția specialiștilor, remarcăm : „Studiul zgomotului și vibrațiilor asupra muncitorilor și asupra productivității muncii“ de Ion Moruga, Agneta Moruga Mircea Plăcintărui, „Centrala inidustrială, concept și instrument de acțiune eficientă“ de Livius Udrescu și Nicolae Cornaciu, „Studiul utilizării laserilor pentru prelucrări mecanice la sudare“ de Ana Ordodi și Lucreția Olani și altele. Cele peste 140 de comunicări ale studenților de la Institutul politehnic „Traian Vuia“ au ilustrat încă o dată valorosul potențial ștințific existent în rîndurile tineretului din centrul nostru universitar. AIn pag. a IV-a telegrame de peste hotare Știri — comentarii — în marea întrecere DOVEZI ALE VREDNICIEI Intimpinarea gloriosului semicentenar al Partidului Comunist Român a dezlănțuit energii cuprinzătoare prin amploarea și profunzimea lor. Veștile care ne sosesc din întreprinderi și de pe ogoare, din construcții și din institutele de cercetări, oglindesc patosul muncii, eficiența crescindă a eforturilor făcute de muncitori, tehnicieni, ingineri, lucrătorii din agricultură, angrenați in opera de edificare socialistă. Din știrile sosite la redacție, spicuim următoarele : I—I La ora aceasta, angajamentele luate în cinstea marii sărbători de colectivul uzinei Tehnometal fost depășite la principalele capi autole. Muncitorii și tehnicienii marii uzine constructoare de mașini agricole au găsit resurse suficiente pentru a depăși planul la principalele sortimente, ca să sporească productivitatea muncii, să înscrie sume in plus la capitolul beneficii, în cifre absolute, la „contul" angajamente s-au înregistrat în plus 6 baterii de găini ouătoare, 25 tone țesături tivitatea de firmă etc., la producmuncii pe salariat, s-a atins un nivel in plus de 757 loi față de 500 lei, stabilit inițial. Strădaniile depuse s-au concretizat in final in dublarea beneficiilor peste plan, indiciu grăitor al ridicării calității întregii activități economice. iar Bilanțul făcut în aceste zile de aprilie consemnează că lucrătorii unităților componente ale Combinatului textil nr. 2 din Timișoara își fac cu prisosință datoria. Confruntînd angajamentele preliminare cu cele realizate, se remarcă depășiri la fiecare capitol : la producția marfă, bunăoară, s-au realizat peste sarcinile de plan 2.700.000 lei, în loc de 2.500.000 lei, volumul producției în plus la țesături de tip lună a atins 4.000 mp (500 mp angajamentul inițial), la țesături de tip mătase, 5.000 mp în loc de 1.200 mp, la fire pieptănate — 26.000 kg în loc de 6.700 kg. Este de remarcat că prin investigațiile pieții externe și contactul direct cu beneficiarii, întreprinderile combinatului au reușit să depășească angajamentul asumat și la export. I. I. L. „Electrometal" : edificarea unei noi hale de producție, construită cu panouri prefabricate de mari dimensiuni PLECAREA DELEGAȚIEI P.C.R. LA CONGRESUL PARTIDUL COMUNIST BULGAR Luni la amiază a plecat la Sofia delegația Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., care va participa la lucrările celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Bulgar. Din delegație fac parte tovarășii Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului județean — Constanța al P.C.R., și Nicolae Blejan, ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Populară Bulgaria. La plecare, pe aeroportul peni, delegația a fost salutată Otode tovarășii Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Dumitru Popescu, membru ale Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Vasile Vlad și Ion Cîrcei, șefi de secție la C.C. al P.C.R., de activiști de partid. A fost de față Borislav Konstantinov, însărcinatul cu afaceri adinterim al Republicii Populare Bulgaria la București și membri ai ambasadei. ★ In aceiași zi, delegația a sosit la Sofia. La aeroport, au venit în întîmpinare Pencio Kubadinski, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Bulgar, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul construcțiilor și arhitecturii, Anghel Țanev, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C.B., Mari Ivanov, membru al C.C. al P.C.B., ministrul construcțiilor de mașini, Constantin Atanasov, adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.B., Spas Gospodov, ambasadorul R.P. Bulgaria la București. Au fost prezenți Nicolae Blejan, ambasadorul României la Sofia, membri ai ambasadei și ai agenției economice române. Luni după-amiază, delegația Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Gheorghe Pană, a depus o coroană de flori la Mausoleul lui Gheorghi Dimitrov. (Agerpres) Directivele Congresului al X-lea al partidului evidențiau faptul că în ansamblul măsurilor preconizate pentru promovarea progresului tehnic, un rol important îi revine asimilării și introducerii în fabricație a unor instalații utilaje, produse cu performanțe tehnice ridicate. In mod firesc, adaptarea producției la cerințele progresului tehnic implică îmbunătățirea continuă a activității de concepție tehnică, de pregătire din timp a condițiilor tehnice și tehnologice, o bună organizare a activității de producție, elaborarea unor structuri organizatorice raționale, care să permită o mobilitate și adaptabilitate ridicată. O anchetă, privind preocuparea serviciilor de concepție din cadrul Direcției județene de industrie locală și din Combinatul textil nr. 2, pentru promovarea noului, ne permite evidențierea unor aspecte semnificative. In industria locală, primul an al noului cincinal constituie în același timp baza de lansare a întregii activități din anii următori, în domeniul modernizării producției tehnologiilor noi, al autoutilării In acest sens, au fost orientate etc. și activitățile colectivelor specializate ale atelierului de proiectare din cadrul direcției. Planul de activitate cuprinde două domenii, unul legat de rezolvarea unor probleme vizind creșterea producției, organizarea acesteia și celălalt privind asimilarea de noi produse cu caracteristici superioare sau modernizarea celor din producția curentă. Din primul domeniu se pot menționa unele teme de proiectare ce se vor realiza în cursul acestui an, cum ar fi : dezvoltarea capacității de fabricare maselor plastice la C.I.L. Timișoaara, mecanizarea transportului de produse finite la Peciu Nou, instalație pentru fabricarea perlitului expandant etc. De asemenea, este în curs proiectarea unor utilaje pentru nevoi proprii, renunțîndu-se la mașini importate reprezentînd valori de aproximativ 4 milioane de lei. Se pot menționa, spre exemplificare, mașini de sudat electric cu role, cuptor semiautomat pentru copt foi de tort, mașini de împachetat saloane, instalații pentru acoperiri galvanice etc. Atenția acordată de Direcția de industrie locală, de comitetele de direcție din întreprinderi lucrărilor de dezvoltare, modernizare și reutilare a fabricilor și secțiilor existente rezultă și din faptul că planul de proiectare întocmit a căutat să țină seama de forțele de creație existente, precum și de posibilitățile de execuție, plan care este chemat să asigure rezolvarea prioritară a problemelor specifice, paralel cu promovarea noului, a progresului. In ceea ce privește asimilarea, în perioada 1971—1975, numărul sortimentelor noi din categoria bunuri de consum vor depăși cifra de 200, dintre care circa 80 de produse bunuri de consum alimentar și peste 100 mașini utilaje și repere industriale. Pot fi menționate sobe electrice cu cahle de teracotă, autosifon sferic, oală de fiert sub presiune, variate garnituri de mobilă și mobilier, articole de sport-turism, articole electro-casnice, utilaje pentru industria materialelor de construcții etc. Serviciul de concepție din cadrul Combinatului textil nr. 2 Timișoara — cu un profil de fabricație complet diferit de cel al Industriei locale — și-a intensificat eforturile în domeniul creației de noi modele și articole. Numai în anul 1970 au fost obținute peste 90 articole, țesături de tip lună în 1.080 desene și poziții coloristice, 17 articole noi, țesături de tip mătase, 53 articole noi de pălării și 19 articole de pasmanterie. De asemenea, au fost create un număr de 97 modele noi „Jacard“, fulare, cravate în peste 800 de poziții coloristice. Criteriul eficienței muncii de creație, al aprecierii de către consumatori a noilor produse poate fi considerat și faptul că, în producția contractată pentru primele trimestre ale anului 1971, peste 40 la sută reprezintă sortimente realizate pe bază de creații noi. Paralel cu activitatea de pregătire a contractărilor cu articole noi, să corespundă care cerințelor modei, pentru fiecare etapă, s-a desfășurat o muncă susținută în domeniul valorișificării, intr-o măsură tot mai mare, a fibrelor sintetice. Folosirea fibrelor sintetice conferă țesăturilor, pe lîngă aspectul și tușeul deosebit, o stabilitate dimensională foarte bună, rezistență la purtare și un grad ridicat de nesifonabilitate. Pentru prima dată în anul 1970, respectiv în 1971, se lucrează, la producția de serie, la țesături din amestec din lună cu poliester, cele Ing. C. DOBIEANU (Continuare in pag. all-a) Eficiența muncii de concepție, asimilări și modernizări în timp minim Manifestări dedicate aniversării semicentenarului partidului © „Lupta clasei muncitoare sub conducerea Partidului Comunist Român oglindită în filmele de producție națională" a fost tema concursului desfășurat la cinematograful „Victoria“ din Timișoara. Organizat de către întreprinderea cinematografică a județului Timiș, concursul a stîrnit un viu interes. Filmele selecționate : „Valurile Dunării“, „Setea", „Străzile au amintiri“, „Duminică la _______ ora 6“, „Cerul începe la etajul III“ și „Canarul și viscolul“ au fost vizionate de un număr impresionant de spectatori, îndeosebi tineri. Dintre aceștia, 7 elevi și muncitori, au participat ,la concurs dovedind o bună pregătire. S-au evidențiat dintre ei Irina Sferdeanu, Traian Bogu, Carmen Măriuță și Gelu Leontiuc cărora li s-au oferit la sfîrșitul concursului valoroase premii în cărți. In cadrul manifestărilor organizate în cinstea semicentenarului partidului, Comitetul județean U.T.C., în colaborare cu Asociația scriitorilor, a inițiat o întîlnire între locuitorii comunei Pișchia și un grup de scriitori timișoreni. Dintre oaspeți Damian Ureche, Ion Velican, Ion Cădăreanu, Horia Gulia, Dușan Petrovici, Virgil Bradin și Marius Cica, au citit versuri din creația proprie. La sfîrșit elevii școlii împreună cu tinerii din localitate, grupați în diferite formații artistice, au susținut un frumos și bogat program artistic. " Simpozionul „Dezvoltarea economică și social-culturală a județului Timiș în anii 1971—1975“, care a avut loc la căminul cultural din comuna Bethausen, a atras un mare număr de țărani cooperatori, intelectuali, elevi și alți cetățeni din localitate. Expunerile tovarășilor : Iosif Bordescu, secretarul comitetului comunal de partid, Procopiu Teodorov, directorul căminului cultural și prof. Eugen Bîrsescu au fost ascultate cu interes, ele arătînd și dezvoltarea pe care va avea-o comuna în actualul cincinal. In continuarea simpozionului a urmat un montaj literar-muzical și un program artistic. Activitățile dedicate apropiatei cultural-artistica aniversări a semicentenarului partidului sunt tot mai tive, variate, atracbogate în conținut. Simpozionul . Mișcarea muncitorească din țara noastră oglindită în filatelie", inițiat de cercul filatelic al Universității din Timișoara, în colaborare cu cercul filatelic al municipiului, a fost însoțit de o interesantă expoziție filatelică deschisă în sala cercului studențesc. Ambele manifestări s-au bucrat de o atenție sporită din partea cadrelor didactice, studenților și a altor oameni ai muncii timișoreni. O Discuția „SOCIAL ȘI DIVERSITATE STILISTICA IN PROZA ROMANEASCA ACTUALĂ“, organizată de Asociația scriitorilor, în intimpinarea semicentenarului partidului, a întrunit puncte de vedere interesante și fertile. Au participat: C. Ungureanu, (o lungă și informată punere internă), Nicolae Țirioi (despre epic și psihologie, ca expresie a socialului), Ion Arieșanu (ilustrînd convingător diversitatea prozei bănățene), Mircea Șerbănescu (despre dezvoltarea conceptului însuși, funcție de epocă și de generații), Anîndrei A. Libin (punctînd dezbaterea cu probleme teoretice ți susținînd ideile cu referiri de istorie literară), Aurel Cosma (despre bogăția tradițiilor prozei bănățene cu caracter social), Simion Dima (despre multitudinea aspectelor problemei în creația actuala). In concluzie a vorbit Al. Jebeleanu, subliniind utilitatea discuției ți a opiniilor exprimate. • Peste o sută de muncitori da la U.M.T. au asistat la concursul „50 de ani de glorie și desfășurat în cadrul fazei eroism", uzinale Intre cei șase tineri concurenți. Pe primul loc s-a clasat Victor Plăcintarul. La Industria linii, tinerele filatoare și țesătoare au fost antrenate într-o nouă competiție pentru decernarea insignei „Cartea tehnică și producția“. a „Partidului un cîntec de slavă" , și-au intitulat elevii Grupului școlar Electromotor concursul cultural-artistic, susținut de formațiile artistice și soliști în cinstea aniversării semicentenarului partidului. O bogată manifestare artistică a avut loc la Liceul Eftimiu Murgu din Timișoara, în cadrul căreia s-a remarcat și creația profesoarei Maria Tomescu, poemul „Te cînt partid iubit“. Printre alte acțiuni, elevii Școlii generale din comuna Victor Vlad Delamarina și-au propus să vizioneze, în grup, la Lugoj, filmul Mihai Viteazul. La Liceul nr. 7 din Timișoara s-a inițiat, nu de mult, o sesiune de comunicări și referate cum ar fi i „Dezvoltarea sentimentului patriotic la elevi prin lecțiile de istorie“ (prof. Constantin Arhire), „Politica P.C.R. de dezvoltare a invățămîntului superior în Timișoara" (conf. dr. Ioan Mureșan) etc. Membrii cercului literar de la Școala generală din Șag au recitat versuri patriotice, pe scena căminului cultural din localitate, în cadrul medalionului „Poeții cîntă partidul“.