Drapelul Roşu, noiembrie 1987 (Anul 43, nr. 13290-13314)

1987-11-07 / nr. 13295

PAGINA A 8-A SESIUNEA ADUNĂRII GENERALE A O.N.U. Adoptarea unei rezoluții privind tineretul, inițiată de România NAȚIUNILE UNITE 6. — Comisia a IlI-a a Adunării Generale a O.N.U. — în sarcina căreia intră examinarea problematicii sociale, culturale și umanitare — a adoptat, prin consens, la punctul „politici și programe realizate cu participarea tineretului“ un proiect de rezoluție inițiat de România cu tema „înfăptuirea liniilor directoare pentru programe de viitor în domeniul tineretului și urmărirea punerii lor în aplicare“. Aceste linii directoare au fost aprobate de Conferința mondială a Națiunilor Unite pentru Anul Internațional al Tineretului — eveniment marcat în întreaga lume în 1985 sub deviza „Participare, Dezvoltare, Pace" Proiectul de rezoluție prezentat de România la actuala sesiune a Adunării PHENIAN b. — Secretariatul Comitetului pentru Reunificarea Pașnică a Patriei — C.R.P.P. din R.P.D. Coreeană a dat publicității un document denunțînd amplificarea represiunilor actualelor autorități de la Seul împotriva tinerilor și studenților patrioți. Sînt blamate arestările efectuate pe tot Generale a avut un număr de 64 de coautori. ★ Comisia politică specială a Adunării Generale a O.N.U. a adoptat un set de 11 rezoluții privind activitățile Agenției Națiunilor Unite de ajutor și lucrări pentru refugiații palestinieni din Orientul Mijlociu (UNRWA). Aceste documente cer, între altele, ca Israelul să fie socotit răspunzător pentru securitatea palestinienilor din teritoriile ocupate în războiului din 1967 și să urma se abțină de la dislocarea populației palestiniene și distrugerea bunurilor acesteia. Un reprezentant palestinian la O.N.U. a declarat că aceste rezoluții reprezintă o nouă expresie concretă a sprijinului comunității internaționale față de cauza dreaptă a poporului palestinian, cuprinsul Coreii de Sud în rîndul militanților pentru democrație. Subliniind că această campanie are ca scop să intimideze rația și să favorizeze popiiobținerea unei victorii a candidatului guvernamental în alegerile prezidențiale programate pentru luna decembrie, documentul cere încetarea neîntîrziată a represaliilor. In perioada 1-4 decembrie, la Arusha, în Tanzania, se va desfășura o conferință internațională asupra apartheidului în Republica Sud-Africană, se anunță într-o declarație de presă a Congresului Național African (A.N.C.), dată publicității la Lusaka. Sub deviza „Omenirea împotriva apartheidului, pentru o Republică Sud- Africană democratică“, participanții la reuniune vor discuta problema intensificării în viitor a campaniei privind impunerea de sancțiuni cuprinzătoare și obligatorii împotriva regimului minoritar rasist de la Pretoria. • Numărul șomerilor în țările membre ale C.E.E. se ridică la sfîrșitul lunii septembrie la 15.900.000, au declarat surse comunitare la Bruxelles. Cel mai mare număr de șomeri la nivelul țărilor Pieței Coiflane se înregistra în rîndurile tinerilor sub 25 de ani. Paralel, rata șomajului a înregistrat o creștere medie de 2,9 la sută în țări ca Marea Britanie, Franța și Spania. • Ministrul de externe al Irlandei, Brian Lenihan, a anunțat decizia guvernului țării sale de a extinde de la trei la 12 mile marine limita apelor sale teritoriale. Ministrul a reamintit că alte opt țări membre ale Pieței Comune au adoptat măsuri similare ; în întreaga lume, un număr de 102 state au stabilit o astfel de limită a apelor lor teritoriale. Álvaro Cunhal, secretar general al Partidului Comunist Portughez, a fost ales membru al Consiliului de Stat, cel mai înalt organism consultativ de pe lîngă președintele Republicii. C l prin reprezentanții săi diplomatici la Moscova, Washington și Londra, Spania a prezentat instrumentele pentru aderarea sa la Tratatul de neproliferare a armelor nucleare. Tratatul, la care au subscris, pînă în prezent, încheiat în 132 de state, a fost iulie 1968 și a intrat în vigoare în martie 1979. Un număr de 14 persoane și-au pierdut viața ca urmare a marilor inundații care s-au abătut asupra unor întinse zone din sudestul Spaniei. In cursul schimburilor de focuri dintre subunități ale forțelor armate mozambicane și grupări mercenare contrarevoluționare, unte de regimul rasist sprijisudafrican, care au avut loc, la sfîrșitul săptăminii trecute, în preajma localității Matsequenha, la aproximativ 70 km sud-vest de Maputo, mercenarii au pierdut 30 de combatanți. MOSCOVA — In cadrul complexului energetic și pentru extracția de combustibil de la Kansk-Acinsk a intrat in funcția de probă, la centrala electrică Berezovskaia-1, primul agregat cu puterea instalată de 800 MW. După perioada de testări și reglaje, pînă la sfîrșitul anului, blocul energetic va începe să furnizeze curent electric în rețeaua națională a U.R.S.S. Blocul va fi condus cu ajutorul unui complex de calcul. • ULAN BATOR — In Republica Populară Mongolă suprafața irigată a ajuns la peste 34.000 hectare. Pînă în anul 1990, vor fi irigate alte 20.000 de hectare, In condițiile climei continentale extrem de uscate și a perioadei de vegetație scurte, aproximativ 100 de zile, irigarea joacă un rol important. Deși în prezent numai patru la sută din suprafața fertilă este irigată, aici se obțin approximativ 60 la sută din legume și zece la sută din producția de cartofi și de furaje. In condițiile irigării, recoltele la hectar sunt de două-trei ori mai mari decit pe suprafețele neirigate. ★ BEIJING — Vara trecută s-au încheiat lucrările pentru deschiderea minei de cărbuni Pingsuo, cu exploatare la suprafață, cel mai mare proiect de cooperare al Chinei cu firme externe. Mina, ale cărei rezerve sunt estimate la 12,2 miliarde tone, este una din cele mai mari din lume cu exploatare la suprafață. In cadrul lucrărilor de deschidere au fost realizate 22 proiecte, intre care și o uzină de îmbogățire. Capacitatea de extracție zilnică la mina Pingsuo este de 15,3 milioane tone de cărbune brut. TELEGRAME EXTERNE DOCUMENT DENUMIND REPRESIUNILE DE LA SEUL din țările socialiste U.R.S.S. : Piața Revoluției din Octombrie din Kiev. UN GRUP DE CERCETĂTORI AMERICANI au pus la punct un nou vaccin împotriva tifosului, care s-a dovedit eficace în 75 la sută dintre cazuri, nu are efecte secundare și oferă o imunitate de lungă durată Vaccinurile utilizate pînă în prezent aveau o serie de efecte secundare și ofereau o imunitate de scurtă durată. Noul produs, informează „The New England Journal of Medicine“, mult superior celor cunoscute pînă acum, se obține din învelișul exterior al bacteriei care produce febra tifoidă (salmonela tifica). LA GENEVA SE AFLA IN CONSTRUCȚIE CEL MAI MARE ACCELERATOR de particule din lume. El constă dintr-un inel gigant, cu o circumferință de 27 km, care se află amplasat la 100 m sub pămînt. La realizarea acestui proiect participă echipe de cercetători din mai multe țări occidentale. După cum Informează agenția E.F.E., citind părerile specialiștilor gigantul accelerator va servi la o mai bună cunoaștere a interacțiunii dintre particule și a proprietăților lor. Acesta ar reprezenta un pas important în descifrarea tainelor legate de originea lumii și a fenomenelor petrecute în urma marii explozii care a dus la formarea Universului. ÎN GUANAJUATO, MEXIC, se va inaugura săptămîna aceasta un muzeu dedicat lui Don Quijote. Colecționarul și animatorul acestei acțiuni, Eulalio Ferrer, de origine spaniolă, a reușit să strîngă în 45 de ani un total de 600 de piese. Printre care picturi, gravuri, sculpturi, cărți, diverse obiecte, multe din aceste piese purtînd semnăturile unor artiști celebri. La inaugurare vor participa scriitori, istorici, publiciști informează agenția E.F.E. COMBINATUL METALURGIC. DE LA HEI,WAR își va spori substanțial producția la sfîrșitul celui de-al doilea plan cincinal. In vederea realizării acestui scop vor fi extinse capacitățile de producție. Cheltuielile in acest sens se vor cifra la 40 milioane de lire egiptene. Producția anuală a combinatului va crește de la 1.2 milioane tone. In prezent, la 3 milioane tone, precizează agenția M.E.N. DRAPELUL ROȘU Un raport oficial asupra evoluției situației economico-sociale dat publicității la Madrid releva că Spania are cea mai ridicată rată a șomajului din rîndul țărilor membre ale Organizației pentru Mate Economică și CoopeDezvoltare (O.E.C.D.) — aproximativ 20 la sută din totalul populației apte de muncă, respectiv 2.936.500 de persoane. Șomajul lovește în în tineri și femei, special Potrivit raportului, citat de agenția A.D.N., 42 la sută dintre tinerii de până la 25 de ani sunt șomeri. Pe de altă parte, un raport elaborat de experți ai O.E.C.D. privind situația în domeniul locurilor de muncă și prognozele referitoare la această problemă, dat publicității la Paris, menționează că în 1988 nu se vor justifica speranțele în sfera soluționării problemei locurilor de muncă în țările capitaliste dezvoltate, iar șomajul de masă va continua să crească în 1988. In țările C.E.C.D. se vor înregistra cel puțin 31,5 milioane de șomeri, cu 250.000 mai mult decît în prezent. Astfel, în Franța nu va avea de lucru aproape 12 la sută din populația aptă de muncă, nivel ce se va înregistra, potrivit estimărilor, și în Belgia, Danemarca, Suedia și Olanda, în Spania va fi afectată de șomaj a cincea parte din populația activă. Șomajul în țările vizează în special O.E.C.D. tînăra generație, în prezent neavînd de lucru peste 9,5 milioane de tineri în vîrstă pînă la 25 de ani. Șomerii delincvenți reprezintă categoria socială susceptibilă să primească mai frecvent condamnări cu închisoarea, în comparație cu alte sectoare ale societății britanice — se arată intr-un studiu al Asociației pentru recuperarea delincvenților, dat publicității la Londra. Documentul conține concluziile anchetei efectuate în această problemă de Consiliul de cercetări sociale și economice, in perioada 1984- 1986. Se examinează aici condamnările delincvenților în șase instanțe judiciare, din zone caracterizate de rate ale șomajului diferite una de alta, ajungindu-se intre altele, la concluzia că șomerii sunt mai rar amendați decit cei care ocupă o slujbă, dar sunt mai frecvent posibili de a intra în închisoare. Deși, în general, delincvenții șomeri sunt amendați cu sume mai mici, in mai multe cazuri ei cele nu sunt în stare să le plătească și, în consecință, sunt condamnați la pedepse cu închisoarea, pe diferite termene. In schimb, magistrații înclinați să-i absolve sunt de condamnare pe cei care au un loc de muncă, in ideea că ei pot plăti amenzile prevăzute de lege. Cercetătorii că „statutul“ de consideră șomer influențează și gradul de severitate al intrucit instanța sentinței, înclină să fie mai îngăduitoare cu cei care, deși contravin legii, au un loc de muncă stabil, sunt, în general, „oameni respectabili“ și au „un fond bun" • „Șomerii-categoria cea mai frecvent supusă condamnărilor penale” (Financial Times) COI FCH’I CF REDACȚIE: Teodor Bulza (redactor-șef), Corneliu Poomici ,redactor-șef adjunct Ildica Achimescu, Ion Dancea, Simion Dima, George Dinu, Ion Stan. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA i Timișoara, bc. 23 August nr. 8. Secțiile redacționalei tel. 1.91.70, 1.55.60 ) Mica publicitate I 1.55.74) TIPARUL I întreprinderea poligrafica „Banat“ (400-63)