Drum Nou, octombrie 1963 (Anul 20, nr. 5833-5859)

1963-10-10 / nr. 5841

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VAI ium nou ORGINI AL COMITETULUI REGIONAL BRAŞOV AL RM.R. ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XX, Nr. 5841 ★ JOI, 10 OCTOMBRIE 1963 ★ 4 PAGINI, 20 BANI La maşini şi utilaje — indici înalţi de utilizare Vă mai amintiţi, desigur, de iniţiativa metalurgiştilor de la uzinele „Independenţa” din Sibiu — „Să ridicăm cu cel puţin 10 la sută indicii de utilizare extensivă a maşinilor şi utilajelor, faţă de media anului trecut“. Pornită în urmă cu cîţiva ani, iniţiativa s-a dovedit extrem de valoroasă, fiind îmbrăţişată, la îndrumarea organizaţiilor de partid, de majoritatea colectivelor de muncă din întreprinderile regiunii Braşov. In urma acestei acţiuni, îndreptată spre reducerea stagnărilor şi întreruperilor accidentale, productivitatea muncii a crescut considerabil, fiind redate producţiei zeci de mii de ore-maşină. Şi în acest an, eforturile muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor din întreprinderile regiunii Braşov sunt îndreptate in continuare spre ridicarea indicilor de utilizare extensivă şi intensivă a utilajelor. Concomitent cu dezvoltarea, modernizarea şi reutilare, unor secţii, colectivele întreprinderilor, mobilizate de organizaţiile de partid, acordă o atenţie sporită ridicării indicilor de utilizare a maşinilor şi utilajelor, sursă principala de creştere a productivităţii muncii. în acest sens, au fost puse în valoare nenumărate rezerve, care au determinat creşterea continuă a producţiei. Utilizarea raţională a spaţiilor de producţie, încărcarea judicioasă a maşinilor şi utilajelor, precum şi modernizarea acestora, aplicarea metodelor tehnologice avansate, au constituit importante izvoare de creştere a productivităţii muncii, mijloc principal de sporire a producţiei şi reducere a preţului de cost. Creşterea indicelui de utilizare extensivă este strîns legată de buna organizare a muncii, de asigurarea producţiei pe flux tehnologic, presupunînd înainte de toate utilizarea maşinilor şi utilajelor cu cît mai puţine întreruperi în timpul schimbului. In acest scop, este deosebit de important să se asigure buna aprovizionare a tuturor locurilor de muncă cu materii prime, scule şi toate celelalte materiale necesare bunei desfăşurări a procesului de producţie. De asemenea, pentru a folosi din plin timpul de funcţionare a maşinilor şi utilajelor,, trebuie asigurată buna întreţinere şi reparare la timp, în vederea lichidării deficienţelor mecanice şi înlăturării pierderilor de timp de lucru în funcţionarea lor. Astfel, la uzina „Rulmentul“ din Braşov a fost studiată cu atenţie capacitatea de producţie a fiecărei grupe de utilaje, asigurîndu-se încărcarea la nivelul capacităţilor reale, în scopul creşterii indicilor de utilizare, s-a organizat mai bine aprovizionarea locurilor de muncă, s-au aplicat numeroase măsuri în vederea îmbogăţirii cunoştinţelor profesionale ale muncitorilor, iar prin buna întreţinere a maşinilor au fost reduse întreruperile accidentale cauzate de defecte mecanice şi electrice. Ca urmare, în primele opt luni ale anului, indicele de utilizare extensivă a utilajelor productive s-a ridicat la 67 la sută, cu cîteva procente peste cel planificat. Au fost produşi peste plan mai mult de 22.000 rulmenţi, iar la preţul de cost s-au înregistrat economii suplimentare ce depăşesc suma de 1.400.000 lei. Cu aceleaşi maşini, fără nici un fel de investiţii suplimentare, textiliştii de la fabrica „Libertatea“ din Sibiu au produs peste plan pe seama creşterii indicilor de utilizare extensivă, mai mult de 12.000 m.p. ţesături de lînă, ceea ce echivalează cu producţia din această perioadă a 10 războaie. Cum s-au obţinut asemenea rezultate ? în primul rînd, prin îmbunătăţirea calităţii firelor s-au redus cu mult staţionările cauzate de ruperea firelor de bătătură sau urzeală. A fost mărit astfel timpul util de funcţionare a maşinilor cu 3,5 la sută. De asemenea, a fost majorată la maximum cantitatea de fire depusă pe canete. Toate acestea, au dus la creşterea numărului de bătăi război/oră cu 86 peste cel planificat şi sporirea turaţiei războaielor la 89 t./m. faţă de 87 planificate. Posibilităţi însemnate de folosire cit mai productivă a maşinilor şi utilajelor pot fi puse în valoare prin ridicarea indicilor de utilizare intensivă. Aceasta se poate realiza prin modernizarea maşinilor şi utilajelor odată cu executarea reparaţiilor capitale sau din fonduri de mică mecanizare, folosirea intensivă a maşinilor şi agregatelor, aplicarea metodelor rapide de lucru, intensificarea regimului de exploatare a maşinilor şi utilajelor. Importante succese pe linia obţinerii unei producţii sporite cu aceleaşi utilaje a obţinut şi colectivul Fabricii de geamuri din Mediaş. Aici, la îndrumarea organizaţiei de partid, atenţia principală a fost îndreptată spre folosirea intensivă a utilajelor de bază. Numai prin modernizarea cuptoarelor, mărirea volumului util al acestora și mai ales montarea unui indicator de nivel cu izotopi radioactivi, indicii de utilizare intensivă a cuptoarelor au sporit cu 3,2 la sută peste prevederile planului. O preocupare deosebită există aici pentru eliminarea locurilor înguste din procesul tehnologic. Astfel, la complexul de amestec s-au adus unele îmbunătăţiri care au contribuit la folosirea intensivă a agregatelor şi la creşterea producţiei, în acest compartiment, cu 5 la sută. Tot în acest an, în vederea creşterii indicilor de utilizare, a sporirii producţiei şi productivităţii muncii au fost aplicate 35 masuri tehnico-organizatorice de pe urma cărora s-au obţinut aproape 700.000 lei economii. Deşi în majoritatea întreprinderilor s-au obţinut rezultate bune în creşterea indicilor de utilizare, mai sunt colective care n-au valorificat din plin rezervele interne ale producţiei existente în acest scop. La uzina „Hidromecanica“ din Braşov, de pildă, s-au obţinut în acest an realizări frumoase. Rezultatele puteau fi însă şi mai bune dacă şi indicii de utilizare extensivă planificaţi erau realizaţi. In 8 luni, faţă de 49 la sută cît era planificat, s-a realizat un indice extensiv de numai 46,4 la sută. Cauze : 13.052 ore-maşină întreruperi datorită defectelor mecanice şi electrice, 27.383 ore-maşină stagnări din cauza lipsurilor nemotivate, învoirilor şi concediilor, 2.500 ore-maşină stagnare din cauza lipsei de materiale şi a comenzilor. Cifrele de mai sus reprezintă un bilanţ care nu face cinste constructorilor de utilaj petrolier de la uzinele „Hidromecanica“ din Braşov. Ele dovedesc mai ales o slabă organizare a muncii. Este necesar ca situaţia să fie grabnic analizată de conducerea tehnică a uzinei, care, sub îndrumarea organizaţiei de partid, să stabilească măsuri corespunzătoare în vederea îmbunătăţirii întreţinerii utilajelor, reducerii întreruperilor cauzate de defecte, lichidării absenţelor şi întîrzierilor, îmbunătăţirii aprovizionării cu materiale şi asigurării comenzilor. Numai astfel, indicii de utilizare a maşinilor şi utilajelor acestei uzine, vor putea fi ridicaţi la nivelul posibilităţilor reale. O serie de deficienţe în ceea ce priveşte folosirea capacităţii utilajelor au fost recent scoase în evidenţă în cadrul plenarel Comitetului orăşenesc Mediaş al P.M.R., care a analizat felul cum sunt utilizate maşinile şi suprafeţele de producţie. Referitor la această problemă s-a arătat că uneori se montează cu întîrziere utilaje provenite din investiţii sau venite prin transfer. Astfel, nu de mult, în oraşul Mediaş existau un număr de 31 utilaje nemontate în valoare de peste 1.500.000 Iei. Unele din acestea sunt sosite încă din 1962 aşa cum este cazul la fabrica „8 Mai“ din Mediaş. Utilaje nepuse în funcţiune există şi la uzinele „Emailul Roşu“, „Automecanica“ şi altele. Este necesar ca organizaţiile de partid să îndrume conducerile acestor întreprinderi în (Continuare în pag. 3-a) O importantă rezervă de creştere a productivităţii muncii Lucrările plenarei Consiliului regional al sindicatelor Ieri, la Braşov, a avut loc plenara Consiliului regional al sindicatelor. La lucrările plenarei au participat tovarăşii Ion Coţoţ, membru al C.C. al P.M.R., secretar al Consiliului Central al Sindicatelor şi Ioan Bordaş, secretar al Comitetului regional Braşov al P.M.R. în cadrul lucrărilor plenarei a fost analizată activitatea desfăşurată de organele sindicale din regiunea Braşov pentru îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de muncă. La plenară au fost luate şi unele măsuri organizatorice. Tovarăşul Nogea Virgil a fost eliberat din funcţiile de preşedinte şi membru al Consiliului regional al sindicatelor. Preşedinte al Consiliului regional al sindicatelor a fost ales tovarăşul Nicolae Popa. Curs de perfecţionare pentru inginerii constructori de maşini Pentru a-şi însuşi noi cunoştinţe de specialitate, legate de cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, inginerii din întreprinderile constructoare de maşini din oraşul şi raionul Sibiu au propus să se organizeze, începînd din toamna acestui an, un curs de perfecţionare. Consiliul local al sindicatelor, prin comisia inginerilor şi tehnicienilor, a luat măsuri pentru realizarea acestei propuneri. Astfel, recent, cursanţii au participat la prima discuţie pe tema „Folosirea pastilelor minerale“. Această temă a fost prezentată de conf. ing. Gherman Drăghici, de la Institutul politehnic din Brașov. Programa prevede ca viitoarele teme să fie prezentate tot de cadre didactice universitare. (I. IONESCU, inginer). Să terminăm grabnic recoltarea culturilor tîrii, să semănăm griul în cel mai scurt timp! Situaţia însămînţârii griului şi sacarei la data de 8 octombrie 34,0 la sută 22,6 la sută 22,0 la sută 21,3 la sută 21,2 la sută 11,9 la sută Total pe regiune 30,3 la sută în ultimele zile, semănatul griului s-a intensificat în întreaga regiune. Folosindu-se în mod mai chibzuit tractoarele şi maşinile de semănat precum şi forţele de muncă existente în gospodăriile de stat şi colective, pînă la data de 8 octombrie în întreaga regiune s-au însămînţat cu grîu şi secară peste 33.000 ha. în raioanele Tg. Secuiesc, Sf. Gheorghe, Făgăraş, precum şi în comunele din raza oraşului Braşov, s-au obţinut rezultate mai bune datorită faptului că aici s-a acordat o mai mare atenţie eliberării terenului de culturile tîrzii, ceea ce a permis executarea lucrărilor de pregătire a solului şi semănat într-un ritm mai viu. După cum se vede din situaţia de mai sus, rămase în urmă cu însămînţările sunt unităţile agricole din raioanele MEDIAŞ, RUPEA, AGNITA, SIBIU şi SIGHIŞOARA, unde în prezent există mari suprafeţe ce trebuie însămînţate cu grîu, ocupate încă, cu culturi tîrzii (porumb şi cartofi). Pînă la data de 15 octombrie, semănatul griului trebuie terminat în toate unităţile agricole din regiunea noastră. De aceea este necesar ca organizaţiile de partid, conducerile unităţilor agricole, să ia măsuri urgente şi eficace pentru terminarea grabnică a recoltării cartofilor și porumbului, în primul rînd de pe terenurile destinate însămînțărilor. De asemenea, conducerile S.M.T. trebuie să se preocupe cu mai multă răspundere de organizarea muncii în cadrul brigăzilor de tractoare, astfel ca PE UN NUMĂR CÎT MAI MARE DE TRACTOARE ȘI MAȘINI SA SE LUCREZE ÎN DOUA SCHIMBURI SAU ÎN SCHIMBURI PRELUNGITE. în același timp, fiecare şef de brigadă și tractorist trebuie să se preocupe de folosirea cu întreaga capacitate a tractoarelor și maşinilor pe care le au în primire, evitînd deplasările in gol. LUCRATORI DIN GOSPODĂRIILE DE STAT, MECANIZATORI COLECTIVIŞTI, FOLOSIŢI DIN PLIN FIECARE ZI ŞI ORĂ BUNA DE LUCRU PENTRU TERMINAREA GRABNICĂ A RECOLTĂRII CULTURILOR TÎRZII. MUNCIŢI CU TOATE FORŢELE LA PREGĂTIREA SOLULUI ŞI SEMĂNAT, ASTFEL CA ACESTE LUCRĂRI SA SE TERMINE ÎN ÎNTREGIME PÎNĂ LA DATA DE 15 OCTOMBRIE ! !! ! Cartofi peste prevederile contractuale Zilnic, de dimineaţa pină seara târziu, în faţa centrelor de preluare a cartofilor din raionul Sf. Gheorghe, poposesc convoaie întregi de căruţe, autocamioane şi remorci care transportă din unităţile agricole cartofii contractaţi cu statul. Colectiviştii din Baraolt care au şi terminat de recoltat întreaga suprafaţă de cartofi, au predat cantitatea de 355 tone, depăşind prevederile contractuale cu 55 tone. Cartofii se recoltează din plin şi la gospodăriile colective din Brăduţ, Crizbav, Ilieni, Reci şi altele. Multe din gospodăriile colective, în dorinţa de a aduce o contribuţie cît mai mare la buna aprovizionare a populaţiei cu cartofi, au predat cantităţi însemnate de cartofi peste plan. Numai din trei unităţi — Vîrghiş, Valea Crişului şi Biborţeni — au intrat în centrele de preluări peste 800 tone cartofi, planul fiind depăşit cu aproape 100 tone. Considerînd-o ca pe o acţiune patriotică, colectiviştii din raionul Sf. Gheorghe vînd statului pe bază de contract cantităţi tot mai mari de cartofi. Tg. Secuiesc 61,9 la sută Sf. Gheorghe 41,6 la sută Or. Braşov 35,6 la sută Făgăraş Sighişoara Sibiu Agnita Rupea Mediaş Inginerul agronom Pralea Gheorghe de la gospodăria colectivă din Prejmer, raionul Sf. Gheorghe, acordă o mare atenţie calităţii semănatului. Iată-l controlînd felul cum se face semănatul griului pe una din tarlalele gospodăriei. Foto: R. POZNA Cu semănatul pe terminate în toate gospodăriile colective din raionul Sf. Gheorghe continuă să se lucreze cu forţe sporite la recoltarea culturilor tîrzii, la pregătirea terenului şi la executarea însămînţărilor. Datorită bunei organizări a muncii şi folosirii cu chibzuinţă a forţelor de muncă şi a tractoarelor, colectiviştii din Chilieni au reuşit ca pînă la data de 8 octombrie să efectueze însămînţările de toamnă pe o suprafaţă de 211 ha. din planul de 232 ha. Rezultate bune la însămînţări au obţinut şi gospodăriile colective din Aita Seacă, Bod, Chichiş şi Hărman, care au însămînţat între 60—70 la sută din suprafeţele planificate. Primul spectacol, al Teatrului Mare dramatic Maxim Gorki“ din Leningrad Aseară a avut loc în sala Teatrului de stat din Braşov primul spectacol al Teatrului Mare dramatic „Maxim Gorki" din Leningrad cu piesa „Oceanul" de Alexandr Stein. Inainte de începerea spectacolului, Nicolae Albani, directorul Teatrului de stat din Braşov, a prezentat publicului pe solii artei dramatice sovietice cărora le-a urat bun venit şi succes. Piesa „Oceanul" de Alexandr Stein, cunoscută publicului nostru prin montările recente ale unor teatre din ţară printre care şi Teatrul de stat din Sibiu, a fost prezentată de Teatrul Mare dramatic de stat „Maxim Gorki" din Leningrad în direcţia de scenă a renumitului regizor G. A. Tovstonogov, Artist al poporului al U.R.S.S., laureat al Premiului Lenin, iar scenografia lui S. A. Maridei, laureat al Premiului de stat. Distribuţia spectacolului s-a bucurat de participarea unor mari actori printre care G. A. Lebedev, Artist al poporului al R.S.F.S.R., laureat al Premiului de stat (în rolul lui Minicev), N. P. Korn, Artist al poporului al R.S.F.S.R. (în rolul lui Ceasovnikov — tatăl), L. I. Makarova, Artistă a poporului din rolul Anicika), C. I. Lavrov, Artist emerit al R.S.F.S.R. (în rolul lui Platonov) şi alţii. Spectacolul — de o înaltă ţinută artistică — s-a bucurat de un succes deosebit, publicul aplaudînd cu multă căldură măiestria interpretativă a solilor artei dramatice sovietice. La sfîrşitul spectacolului, artiştii braşoveni au felicitat cu căldură pe colegii lor sovietici, oferindu-le buchete de flori. ★ în cursul dimineţii de ieri, artiştii Teatrului Mare dramatic de stat „Maxim Gorki" din Leningrad au fost oaspeţii colectiviştilor din Hălchiu. Aici, conform tradiţiei, oaspeţii sovietici au fost întîmpinaţi cu pîine şi sare de către tineri şi tinere din gospodărie, îmbrăcaţi în pitoreşti costume naţionale. Vizitînd gospodăria agricolă , colectivă din Hălchiu oaspeţilor li s-a prezentat tabloul dezvoltării acestei unităţi agricole socialiste a cărei putere economică a crescut mult în ultimii ani. ★ Astă-seară, la ora 20 va avea loc în sala Teatrului de stat al doilea spectacol al Teatrului Mare dramatic „Maxim Gorki“ din Leningrad, cu piesa „Barbarii” de Maxim Gorki. La realizările obţinute de colectivul uzinei „Rulmentul“ din Braşov o contribuţie de seamă aduc şi asamblatoarele şi sortatoarele din echipa condusă de comunistul Nicolae Buruiană, echipă care îşi depăşeşte lunar sarcinile de plan cu 15 la sută, executînd totodată lucrări de bună calitate. ÎN FOTOGRAFIE: Aspect din secţia montaj (Foto: GH. BĂNUŢA) Lucrează în schimburi prelungite Printre tractoriştii care lucrează la gospodăria colectivă din Birghiş, raionul Agnita, se află Zaharia Comşă, C. Crăciunescu şi Brişcă Ioan care aduc o preţioasă contribuţie la executarea la timp şi în bune condiţii agrotehnice a lucrărilor agricole din această campanie. Folosind din plin capacitatea de lucru a tractoarelor pe care le au în primire, ei reuşesc zilnic să are şi să însămânţeze o suprafaţă însemnată de teren. Adeseori, pentru a termina cît mai repede pregătirea solului şi însămînţatul, ei lucrează în schimburi prelungite pînă noaptea tîrziu, executînd în acelaşi timp lucrări de bună calitate. Exemplul lor este urmat şi de tractoriştii Aroneasa Olimpiu din brigada a 14-a, Cîndea Ioan din brigada a 8-a, Adam Gheorghe din brigada a treia şi de alţi tractorişti de la S.M.T. Agnita. în ultimele zile, în unităţile agricole din raionul Sibiu lucrările agricole de toamnă au fost intensificate. Se depun eforturi susţinute pentru terminarea recoltării culturilor tîrzii, pregătirea terenului şi executarea însămînţărilor de toamnă la timp şi în cele mai bune condiţii agrotehnice. Pînă la data de 7 octombrie, 12 gospodării colective din raion au ter- minat recoltatul sfeclei de zahăr. Printre acestea se numără gospodăriile colective din Cornăţel, Săcădate, Slimnic şi altele. Sunt însă unele G.A.C., ca cele din Şelimbăr, Şura Mică, Vurpăr şi Tălmaciu, unde recoltatul sfeclei de zahăr se desfăşoară cu multă încetineală. Consiliile de conducere ale acestor gospodării au datoria să repartizeze un număr corespunzător de colectivişti la această lucrare şi să organizeze mai bine munca pentru terminarea grabnică a recoltării sfeclei de zahăr, ţinînd seama că după această plantă se însămînţează grîu de toamnă. Printre gospodăriile fruntaşe la recoltarea cartofilor se numără cele din Amnaş, Roşia, Ocna Sibiului şi altele. Gospodăria colectivă din Amnaş, unde este preşedinte tov. Milea Eremie, a livrat în întregime cartofii pentru muncile S.M.T. şi cei contractaţi cu statul. ■ Nu la fel se munceşte la gospodăria colectivă din Poplaca, unde din 91 de hectare abia se recoltaseră 5 hectare, la cea din Săcel, unde din 143 hectare se recoltaseră numai 8 ha, întîrziind cu eliberarea terenului, aci s-a rămas în urmă şi cu însămînţările. Pînă la data de 8 octombrie în raionul Sibiu se însămînţaseră cu grîu şi secară numai 3444 ha. din cele 15.680 ha. planificate. Deşi condiţii sunt create pentru ca însămînţările să se desfăşoare la timp şi la un înalt nivel agrotehnic, totuşi sunt unele unităţi unde organizarea muncii la însămînţări lasă de dorit. Aşa stau lucrurile la gospodăriile colective din Bogatu, Poplaca, Săcel, Armeni şi altele. Aici nu este folosită integral capacitatea de lucru a tractoarelor şi maşinilor S.M.T. şi nici a atelajelor proprii. Dacă la G.A.C. Săraca S-au transportat şi încorporat în sol însemnate cantităţi de îngrăşăminte organice, fertilizîndu-se o suprafaţă mare de teren, nu acelaşi lucru s-a făia unele gospodării colective aparţinătoare oraşului Braşov semănatul griului se desfăşoară într-un ritm susţinut şi în condiţii agrotehnice bune. La G.A.C. Ghimbav în cut la gospodăriile colective din împrejurimi. Timpul nu aşteaptă. Semănatul griului trebuie terminat cît mai repede. Agronomii din gospodăriile colective şi cei de la consiliul agricol raional au datoria să urmărească felul cum se desfăşoară însămînţările. C. MOLDOVAN, instructor al Sfatului popular regional Pe întreg Trustul Gostar Braşov, pînă la data de 8 octombrie se însămînţaseră 3285 ha. din cele 5743 ha. planificate, într-un număr de gospodării agricole de stat însămînţările de toamnă se apropie de sfîrşit. La G.A.S. din Sîmbăta de Jos, raionul Făgăraş, din 200 ha. planificate s-au însămînţat 175 ha., la G.A.S. Hoghiz din 250 ha. s-au însămînţat 214 ha., la G.A.S. Rupea din 300 ha. s-au însămînţat 290 ha. în aceste unităţi în 2—3 zile se termină complet însămînţările de toamnă. Acest lucru dovedeşte că în aceste unităţi se munceşte cu mult simţ de răspundere. Consiliile G.A.S. s-au preocupat din timp de buna organizare a în marea majoritate a raioanelor porumbul se culege de zor. în raionul Făgăraş însă, această lucrare se desfăşoară cu multă încetineală. Pînă la 8 octombrie din cele 7.128 ha. se recoltaseră numai 1159 ha., adică 16,3 la sută din întreaga suprafaţă. Gospodăriile colective au recoltat porumbul în proporţie de numai 4,8 la sută. Ce au de spus specialiştii consiliu- u lui agricol raional (preşedintele coh- siliului, Alex. Oniga) despre un ase- p menea ritm al muncii, iar mecanizatorii în frunte cu comuniştii au folosit din plin fiecare oră, fiecare zi bună de lucru. Rezultatele la însămînţări pe trust puteau fi mult mai bune dacă în toate ? gospodăriile se muncea la fel ca îh u- \ nităţile fruntaşe. Sunt însă un număr de gospodării rămase în urmă cu semăna- \ tul. La G.A.S. Hărman din 220 ha. i s-au însămînţat numai 65 ha., la G.A.S. ? Feldioara din 350 ha. numai 80 ha., la G.A.S. Ozun din 350 ha, numai 50 ha. Consiliile din aceste unităţi, precum şi conducerea Trustului Gostar Braşov trebuie să ia cele mai eficace măsuri pentru urgentarea însămînţărilor şi e- executarea lor la un înalt nivel agrotehnic. De ce asemenea diferenţe ? numai cîteva zile s-au însămînţat 180 ha. cu grîu din cele 290 ha. planificate. La G.A.C. din Stupini 200 ha. din cele 420 ha. planificate. Nu la fel stau lucrurile la gospodăriile colective din oraşul Săcele, Vulcan şi alte localităţi. La gospodăria colectivă „înfrăţirea” din Săcele pînă în ziua de 6 octombrie din 515 ha. planificate abia s-au însămînţat 76 ha. La G.A.C. Vulcan din 300 ha. s-au însămînţat numai 73 ha. Acest lucru ilustrează faptul că aici nu este folosită întreaga capacitate a tractoarelor şi maşinilor existenţe. Consiliul agricol orăşenesc Braşov, trebuie să-şi îndrepte atenţia în primul rînd asupra gospodăriilor colective rămase în urmă şi să le ajute efectiv pentru urgentarea însămînţărilor. Numai 16 la sută Rezultatele puteau fi mai bune . în raionul Agnita Semănatul griului trebuie urgentat! Măsurile luate în ultimul timp de organele raionale de partid şi de stat au făcut ca în raionul Agnita lucrările agricole de toamnă să se desfăşoare cu tot mai multă intensitate, în multe gospodării colective, paralel cu mobilizarea forţelor pentru terminarea grabnică a recoltării culturilor tîrzii, se eliberează terenul şi cu ajutorul tractoarelor şi maşinilor S.M.T., se pregăteşte solul şi se însămînţează zilnic însemnate suprafeţe de teren. Avînd teren pregătit din vreme, colectiviştii din Bîrghiş, bunăoară, cu cele două semănători de la S.M.T. şi 4 maşini de semănat cu tracţiune animală proprietatea gospodăriei însămînţează zilnic circa 50 ha. Ca urmare, numai în cîteva zile ei au semănat cu grîu peste 200 ha, din cele 440 planificate. După cum ne-a declarat tov. Popa Gheorghe, agronomul gospodăriei, aici pînă la data de 15 octombrie se va termina complet semănatul griului. Rezultate bune la semănat au obţinut pînă în prezent şi gospodăriile colective din Hosman, Retiş şi Nocrich, în alte gospodării ca Bruiu şi Cincul, din cauză că n-au fost mobilizate toate forţele la recoltatul culturilor tîrzii şi pregătirea solului, şi semănatul a ro-t mai mult în urmă. Mai mult chiar, la gospodăria colectivă din Mihăileni pînă la 6 octombrie nu s-a semănat nici un hectar cu grîu, deşi planul prevede ca această cultură să fie semănată pe 275 ha. O situaţie cu totul necorespunzătoare în această direcţie este în gospodăriile de stat. Atît la G.A.S. din Noferich, Netuş, Cincul cît şi la celelalte unităţi din raion semănatul griului au rămas mult în urmă. 4 La G.A.S. din Netuş, nici pînă zillele trecute nu s-au adus de la G.A.S. Si- f biu cele 35^ tone de sămînță repartizată dc .Ta,st *n timp ce camionul gospo f dariei este folosit la transportatul... f pietrei. Tinînd seama de farmi că în raionul Agnita există condiţii ca semănatul griului să se termine pînă la data de 15 octombrie, este necesar ca organizaţiile de partid şi conducerile unităţilor agricole să se preocupe cu mai multă grijă în primul rînd de eliberarea terenului şi pregătirea solului ca şi de folosirea cu întreaga capacitate a sexmănătorilor existente. # * t)