Drum Nou, iunie 1970 (Anul 27, nr. 7900-7924)

1970-06-03 / nr. 7901

A V frant nou ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN BRAŞOV AL P.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXVII nr. 7901 Miercuri, 3 iunie 1970 4 PAGINI 30 BANI Proletari din toate ţările, umţivâ! I În pag. a 2-a I 35 ■ - - ■ 5* Acolo unde au trecut^ puhoaiele : Toate efor- turile spre un singur^ obiectiv : RECONSTRUCȚIA _ File din jurnalul omeniei $ 5 I 5 • Tăria Porţilor de Fier 5 I I Pentru creşterea substanţială a producţiei animaliere şi îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei în ansamblul măsurilor prevăzute de programul naţional de dezvoltare a zootehniei şi de creştere a producţiei animaliere, adoptat în lumina Directivelor Congresului al X-lea al partidului, de către plenara Comitetului Central din martie a.c., recenta Hotărîre a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi a Consiliului de Miniştri privind îmbunătăţirea preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere, precum şi alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei, se înscrie în preocupările constante ale partidului şi statului nostru pentru satisfacerea cerinţelor de consum mereu crescunde ale oamenilor muncii. Traducerea în viaţă a programului naţional, care prevede un ansamblu de măsuri pentru realizarea cărora în perioada viitorului cincinal statul va aloca fonduri de investiţii însumînd circa 20 miliarde lei, la care se vor adăuga însemnate fonduri din veniturile proprii ale cooperativelor agricole de producţie, constituie o cerinţă din cele mai importante de care depinde îmbunătăţirea substanţială a aprovizionării populaţiei cu produse animaliere — carne, lapte, ouă, preparate din carne şi lapte. Deşi în comparaţie cu 1960, de pildă, anul trecut volumul desfacerilor prin comerţul socialist s-a mărit la carne cu 38 la sută, la preparate şi conserve de carne cu 94 la sută, la lapte de 3,2 ori, la brînzeturi cu 94 la sută, iar, la ouă de 2,6 ori, cerinţele populaţiei cu aceste produse nu sunt pe deplin satisfăcute. Aceasta este situaţia in prezent. Dar nu trebuie scăpat din vedere că creşterea continuă a populaţiei ţării, ridicarea în continuare a nivelului de trai şi a puterii de cumpărare a oamenilor muncii, ca urmare a preocupărilor permanente ale partidului şi statului nostru, vor determina o sporire continuă a cererii de produse animaliere. Dacă mai adăugăm faptul că în urma inundaţiilor catastrofale care s-au abătut recent asupra unei mari părţi a ţării, au fost pierdute zeci de mii de animale şi distruse numeroase construcţii zootehnice şi importante cantităţi de furaje, apare mai mult decât evidentă necesitatea dezvoltării în ritm mai rapid a producţiei de carne, lapte şi alte produse animaliere, aşezarea zootehniei intr-un cadru care să asigure realizarea unei producţii constante, îndestulătoare şi de o calitate mereu mai ridicată. Realizarea programului naţional de dezvoltare a zootehniei impune o mai mare cointeresare a producătorilor agricoli în mărirea efectivelor de animale, în obţinerea unor producţii sporite de carne şi produse animaliere şi în livrarea acestora la fondul de stat. Acestuia imperativ îi răspunde Hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi a Consiliului de Miniştri privind îmbunătăţirea preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere, precum şi alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei, publicată în aceste zile în presă. Este clar că un preţ mai bun plătit crescătorului de animale constituie o măsură salutară care nu poate fi decit bine primită, deoarece aplicarea justă a cointeresării materiale va determina sporirea producţiei de carne, lapte şi alte produse, livrarea acestora în cantităţi mereu mai mari la fondul de stat. După cum se cunoaşte, hotărîrea prevede, pe lingă majorarea preţurilor de cumpărare la bovine adulte, porcine, lapte de oaie şi de vacă, şi alteimportante avantaje: menţinerea în continuare a sporurilor de preţ în vigoare pentru livrarea animalelor în perioada de iarnă şi primăvară, acordarea unei prime de 300—500 lei pentru fiecare junincă la prima fătare, posibilitatea membrilor cooperatori şi a producătorilor individuali din zonele de deal şi munte de a cumpăra anual de la stat anumite cantităţi de porumb în funcţie de cantitatea de lapte livrată statului de la fiecare vacă, acordarea unor cantităţi de porumb pentru tineretul bovin şi porcii contractaţi şi livraţi statului, scutiri de impozite pentru vacile ale căror viţei au fost contractaţi şi livraţi, degrevări de impozite a materialelor pentru construirea fermelor zootehnice, a instalaţiilor de pregătire a furajelor, utilajelor şi maşinilor livrate sectorului zootehnic al unităţilor agricole socialiste. Chiar şi un simplu calcul arată că este în interesul producătorilor agricoli să contracteze cu statul şi să livreze un număr cât mai mare de animale şi cantităţi sporite de lapte. Astfel, o cooperativă agricolă de producţie care contractează cu statul 30 de bovine adulte pe care le va livra la greutatea medie de 420 kg, calitatea I, 150 de porci pe care-i va livra în medie la greutatea de 110 kg., va primi, după noile preţuri, cu 46.170 lei mai mult, la care se adaugă sporul de preţ pentru livrarea animalelor în perioada de iarnă şi primăvară, care este de 0,50 lei/ kg. la bovine şi 1 leu la porcine. De asemenea, dacă va livra 7.200 hl. lapte de vacă, din care, 2.800 hl. în perioada 1 noiembrie — 30 aprilie, şi 14.000 kg. smîntină, va obţine un spor de 229.400 lei. Dacă mai adăugăm, de exemplu, faptul că unitatea respectivă a obţinut de la efectivul de 50 de juninci la prima fătare, prime în valoare de 20.000 lei (calculat la calitate şi rasă medie), rezultăfără a mai pune la socoteală porumbul primit pentru tineretul bovin şi porcii contractaţi şi livraţi statului şi degrevările de impozite), că cooperativa agricolă respectivă va obţine un venit cu 295.570 lei mai mare decit pînă la apariţia hotărîrii. Asemenea calcule din care rezultă importantele avantaje de (Continuare in pagina a 3-a) La închiderea ediţiei Campionatul Mondial de Fotbal România — Anglia 0-1 (0-0) Ieri, în oraşul Guadalajara in cadrul grupei C, echipa Angliei a întrecut selecţionata ţării noastre cu scorul de 1-0. Fotbaliştii noştri au depus o rezistenţă remarcabilă campionilor mondiali ai ediţiei precedente, ţinînd scorul nedecis pînă în minnutul 77, cinci dintr-o neatenţie a apărării imediate, Hurst a înscris golul victoriei. În adunările activelor comitetelor comunale de partid ANGAJAMENTE MOBILIZATOARE, MĂSURI CONCRETE, EFICIENTE Hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi a Consiliului de Miniştri privind îmbunătăţirea preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere, precum şi alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei, a fost primită cu viu interes de locuitorii satelor judeţului. Ieri, în cadrul adunărilor activului de partid al comitetelor comunale, dezbătînd hotărîrea, comuniştii şi-au exprimat satisfacţia faţă de prevederile ei, subliniind in cuvîntul lor că măsurile adoptate vor determina creşterea şi ameliorarea şeptelului, mărirea producţiei animaliere şi, pe această bază, sporirea substanţială a contribuţiei unităţilor socialiste ale agriculturii, producătorilor individuali şi membrilor cooperatori din judeţul Braşov, la îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei cu carne şi preparate de carne, lapte şi alte produse animaliere. Punînd în evidenţă importante rezerve de creştere a producţiei în acest important sector al economiei, participanţii la adunările activelor de partid şi-au asumat angajamente mobilizatoare, au stabilit măsurile tehnico-organizatorice şi politice concrete, eficiente, care vor fi întreprinse în continuare, direcţiile în care vor trebui să acţioneze organizaţiile de partid, pentru a asigura traducerea în viaţă a prevederilor hotărîrii partidului şi guvernului, care se înscrie organic în amplul program naţional de dezvoltare a zootehniei. Livrînd mai mult la fondul central, piaţa va fi mai bogată Pe tovarăşa FARKAS ELENA, preşedinta cooperativei agricole de producţie din Teliu, am găsit-o la sediu scriind de zor. — Sînteţi foarte cufundată în scris, încerc să leg tirul discuţiei. — Fac nişte calcule economice pentru adunarea activului de partid de după-amiază. Vreau să demonstrez cu exemple concrete ce stimulente însemnate se pun la dispoziţia C.A.P.-ului, a fiecărui cooperator şi ţăran individual din zonele de munte şi deal de către noua Hotărîre a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi a Consiliului de Miniştri, in care se prevăd preţuri de cumpărare majorate, premii şi scutiri de impozite pentru cei care contractează cu mai multe animale şi produse animaliere cu statul. După părerea mea în Hotărîre se arată un mare adevăr. .Pentru a avea o aprovizionare (Continuare în pagina a 2-a) P. D. O măsură de care vom beneficia cu toţii Chiar şi la o sumară lectură a recentei hotărîri a partidului şi statului nostru privind dezvoltarea zootehniei şi îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei îţi dai seama de necesitatea şi temeinicia măsurilor pe care ea le prevede. Aşa cum se subliniază în hotărîre, statul a făcut şi face eforturi susţinute pentru dezvoltarea acestui sector important al agriculturii, fapt oglindit de creşterea efectivelor de animale, a producţiei de carne, lapte, ouă etc. Ca urmare a măsurilor luate de partid pentru creşterea nivelului de viaţă al oamenilor muncii, a sporit puterea de cumpărare a populaţiei, nivelul consumului de produse din carne, lapte etc. ION NEAGU, muncitor la uzina „Hidromecanica" (Continuara In pagina a 2-a) Umăr lingă umăr, satul întreg pe cimp! Ieri şi alaltăieri, cimpurile cooperativei agricole din Feldioara erau impinzite de oameni. Bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, toţi cei care pot ţine o sapă in mină au ieşit la întreţinerea culturilor. Majoritatea şi-au luat cu ei şi haine de ploaie pentru ca atunci cind din (Continuare in pagina a 3-a) Brătienii încheie noi contracte cu statul După cum se ştie, specificul geografic al comunei noastre a făcut ca cetăţenii să-şi desfăşoare munca în gospodării individuale. Solul deluros şi muntos face de asemenea ca principala lor preocupare să fie creşterea animalelor, îndeosebi taurine și ovine. Iată de ce, recenta Hotărîre a avut un ecou deosebit în rîndul brănenilor. Ce-i drept, pe bază de contract, locuitorii comunei noastre li- IOAN MOJA, preşedintele Consiliului popular comunal Bran (Continuare in pagina a 2-a) Unde nu merge maşina să se însăminţeze cu atelajele, cu mina! Din cauza excesului de umiditate, în multe locuri, pe cimpurile de la Dacia nu se poate intra nici acum cu tractoarele şi maşinile I.M.A. Organizaţia de partid, împreună cu consiliul de conducere al cooperativei au analizat această situaţie şi au stabilit că acolo unde nu merge maşina să se însăminţeze cu atelajele şi chiar (Continuare in pag. a 3-a) TOVĂRAŞUL NICOLAE CEAUŞESCU A ACORDAT UN INTERVIU TELEVIZIUNII FRANCEZE Marţi dimineaţa, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe ziariştii francezi Claude Manuel şi Claude Brovelli, cărora le-a acordat un interviu filmat, pentru canalul I și canalul I în culori ale Televiziunii franceze. Colectivul de reparaţii aparataje electrice din secţia mecanic şef de la Uzina de autocamioane Braşov a executat punerea în stare de funcţionare a unui număr de aproximativ 160 de utilaje electrice ca : agregate de sudură, electromotoare şi diferiţi transformatori pentru maşini-unelte, de la uzina „Automecanica" Mediaș. Din zori şi piuă noaptea tîrziu, cooperatorii din Feldioara muncesc cu bărbăţie la întreţinerea culturilor, ba ferma zootehnică din Rotbav finul de lucernă a transportat oftimal urgent din cimp la finare. E greu, foarte greu pe unde au trecut apele Oltului. Sunt necesare două şi uneori chiar trei tractoare la o singură grapă cu discuri. I Specialiştii acolo unde se hotărăşte soarta recoltei In aceste zile, hotăritoare pentru recolta 1 970, specialiştii din agricultura judeţului nostru găsesc cele mai potrivite soluţii, rezolvă operativ cele mai complexe probleme impuse de situaţie, astfel ca, indiferent de condiţiile climaterice, pămintul să rodească cit mai mult. Tudor Ştefan, inginerul şef al cooperativei agri(Continuare in pag. a 3-a) Două secvenţe dintr-un nesfîrşit fluviu de creaţie stradă în Satu Mare. Peisaj dureros, sinistru, pictat cu imaginaţie crudă de furia dezlănţuită a Someşului. Oamenii lingă dărîmături adună ce se mai poate aduna pentru a-şi reface locuinţele. Pe şosea apar 10 tractoare, în remorca fiecăruia se află panouri mari prefabricate pentru apartamente. Cu astfel de imagini ai să te întîlneşti în aceste zile şi la Sighinşoara, la Odorhei, la Dobeni lingă Odorhei şi în multe alte locuri... Sînt secvenţe din marea şi dîrza bătălie pentru reconstrucţie, pentru refacere la care în modul cel mai direct iau parte şi constructorii de prefabricate de la I.P.E.C. Braşov. Am fost ieri prezenţi la această autentică fabrică de case. Aflăm că aici se fac intense pregătiri pentru a trimite la Satu Mare 2.500 m.c. de panouri mari prefabricate, realizate peste plan. Adică atît cit e necesar pentru ridicarea a 400 de apartamente. Alţi 1.800 m.p. de fîşii cu goluri — tot pentru ridicarea de apartamente — la Sighişoara, la Odorhei etc... De la magazia de produse finite au plecat ieri primele transporturi de prefabricate la Sighişoara, Odorhei. Oamenii muncesc intens. Echipele de la panouri mari prefabricate, cele de la armături metalice, sau de la fîșii cu goluri, au organizat munca în schimburi prelungite de cîte 12 ore sau trei schimburi. în fiecare zi, ele realizează 5, 10, 15 ... m.c. prefabricate peste plan. Prin dîrzenia, bărbăţia şi dăruirea oamenilor ce-i întîlneşti în halele de fabricaţie, întreprinderea a putut trimite în cel mai scurt timp instalatorilor de la Baia Mare 30 de stîlpi, celor de la Tg. Mureş 15, celor de la Oradea 58, iar grinzile pentru acoperirea halelor industriale ale Fabricii de porţelan din Alba Iulia au fost livrate cu 25 de zile mai devreme! Dar eforturile constructorilor de la I.P.E.C. pe frontul redresării economiiei, al refacerii oraşelor sunt mult mai ample. Ei şi-au suplimentat angajamentele cu 500.000 lei la producţia marfă, cu 400.000 Iei la beneficii, cu 400.000 lei la economii la preţul de cost, cu peste 300 lei pentru fiecare salariat la productivitatea muncii. Pentru realizarea acestor obiective s-a trecut deja la aplicarea de măsuri pentru scurtarea ciclurilor de fabricaţie, mai ales la panourile mari, de care este mare nevoie, economisirea materiilor prime, a cimentului şi agregatelor. Aşa arată în aceste zile ritmul de fabricaţie la I.P.E.C. El pulsează în deplin acord cu nevoile arzătoare ale economiei, ale zecilor de localităţi afectate de inundaţii. Ieri, când se făcea calculul rezultatelor pe luna mai, am aflat că colectivul întreprinderii a realizat suplimentar aproape 700 m.c. , prefabricate. în plus au fost acoperite pierderile pe care chiar întreprinderea le-a suferit prin inundarea balastierei de la Sebesuli. Mie-am continuat ieri itinerantul şi la o altă întreprindere din judeţ, chemată să contribuie direct la vasta muncă de refacere a căminelor oamenilor ce au fost distruse de ape. 2 iunie. Graficul de producţie al întreprinderii de industrie locală din Făgăraş consemnează realizarea de la începutul anului şi pînă în prezent a unei producţii suplimentare în valoare de 2,3 milioane lei.. La prima vedere un asemenea rezultat ne-a surprins. Ştiam că întreprinderea a avut de GH. NOVAC C. ION (Continuare în pag. a 3-a)