Dunakanyar, 1992 (28. évfolyam, 1-3. szám)

1992 / 3. szám

Idegenforgalmi tájékoztató irodák Az Ipari és Kereskedelmi Minisz­térium Országos Idegenforgalmi Hi­vatala 1992. márciusában idegenfor­galmi tájékoztató irodák létesítése érdekében pályázatot írt ki. Az iro­dahálózat létrehozását a kül- és bel­földi turisták jobb informálása, a ha­zai idegenforgalmi kínálat eredmé­nyesebb propagálása érdekében kez­deményezték. Az előzetes elképzelések szerint a közel negyven irodából álló orszá­gos hálózat egységei a külföldiek ál­tal gyakran látogatott helyeken kez­denék meg működésüket: 7 a fővá­rosban, 18 a kiemelt üdülőkörzetek­ben (Balaton környékén 8, a Duna­kanyarban 3, a Velencei-tónál 1, a Mátra-Bükk és Sopron-Kőszeghe­­gyaljai üdülőkörzetekben 3-3), 8 a határátkelőhelyeken; és 5 iroda az idegenforgalmi szempontból frek­ventált regionális központokban (Győr, Kaposvár, Pécs, Kecskemét, Debrecen). Az idegenforgalmi tájékoztató iro­­dák egységes nyilvántartási rend­szert alkalmaznának, számítógépes információs bázisuk révén. Tevé­kenységük által helyi, regionális és az ország egészére kiterjedő, napra­kész tájékoztatást tudnának adni a külföldi és hazai turisták számára — így az étkezési, közlekedési és szál­láslehetőségekről, a kulturális és sport­rendezvényekről, a rekreációs kínálatról és egyéb idegenforgalmi szolgáltatásokról. A korrekt és meg­bízható informálást az irodák közötti információcsere, majd idővel a Tourinform számítógépes rend­szeréhez kapcsolódó hálózat is segí­tené. A tájékoztató irodák megnevezé­se, külső megjelenése és nyitva tar­tása országosan egységesnek terve­zett volt, és jelenleg is az. A felada­tok ellátása érdekében irodánként 3-5 fő alkalmazását tartották szüksé­gesnek. Az Országos Idegenforgalmi Hivatal elsősorban pályakezdő fiata­lok, valamint megfelelő képzettség­gel rendelkező munkanélküliek al­kalmazását javasolta — az irodaveze­tő legalább középfokú szakmai ké­pesítéssel kell, hogy rendelkezzen, az iroda alkalmazottjai legalább an­gol és német nyelven legyenek ké­pesek információt adni. Ez esetben a munkavállalók részére kifizetett munkabér és járulékai együttes összegének 70%-át a Munkaügyi Mi­nisztérium Foglalkozási Alapja, 30%­­át az illetékes önkormányzat fedez­né (1994. december 31-ig). Az előze­tes elképzelések szerint az irodahá­lózat létesítése 90 millió forintba fog kerülni, amelyből 30-40 milliót az Országos Idegenforgalmi Hivatal, a hiányzó részt a helyi és a megyei ön­­kormányzat fogja fedezni. Az idegenforgalmi tájékoztató iro­dák működésének megkezdését az 1992. évi idegenforgalmi szezon ele­jére tervezték. A pályázatok benyújtása, majd el­bírálása után az érdekelt önkor­mányzatok — az első szerződésterve­zet kapcsán — több megoldatlan gondot, állásfoglalást igénylő kér­dést vetettek fel. Jogi nehézségek, tisztázallan kérdések, a szakismere­tet igénylő munkaerő hiánya... kö­vetkeztében az irodahálózat műkö­désbe hozása késedelmet szenvedett. 1992. június 30-án, Budapesten az Országos Idegenforgalmi Hivatal el­nöke adott tájékoztatást a tájékoztató irodák ügyében érdekelt megyei és települési önkormányzatok valamint az idegenforgalmi szervek képvise­lői számára és válaszolt a felmerült kérdésekre. A Dunakanyar kiemelt üdülőkörzetből Esztergom, Vác, Szentendre és Visegrád (ezen a tele­pülésen az információs iroda létesí­tése utólagosan nyert elfogadást), valamint Pest és Komárom-Eszter­­gom megye önkormányzata képvi­seltette magát az egyeztető megbe­szélésen. Az időközben történt változások, valamint az önkormányzatok javasla­tainak figyelembe vételével az Or­szágos Idegenforgalmi Hivatal új szerződéstervezetet készített, ame­lyet 1992 júliusában az érdekelt ön­­kormányzatok kézhez kaptak. A Dunakanyar üdülőkörzetben létrehozandó idegenforgalmi tájé­koztató irodák főbb adatait a mellék­let összesíti. Szentendre adatait ez nem tartalmazza, mivel a város ön­­kormányzata 1992. szeptember 8-iki ülésén tervezte megvitatni az iroda ügyét és kialakítani állásfoglalását. A város polgármesteri hivatalának szakalkalmazottai nem kaptak felha­talmazást előzetes tájékoztatás adásá­ra a tervezett irodáról. Visegrádon gondot okoz a megfe­lelő, hosszabb távon is hasznosítható irodahelyiség, kijelölése egyeztetést igényel ill. annak sikertelensége ese­tén máshol tervezik azt realizálni. Gondot okoz a szakmai elvárások­nak megfelelő munkaerő is a nyelvtudással rendelkező munkanél­küliek hiányában, előreláthatóan a Foglalkoztatási Alap által nyújtott 70%-os bértámogatást nem fogják tudni igénye venni. Vác városa az Országos Idegenfor­galmi Hivatal szerződését már para­­fálta. Számukra tisztázatlan még az iroda alaptevékenységébe tartozó feladatok nagyságrendje, az iroda számítógépes adattárának gépi, technikai és informatikai háttere, a Pest megyei önkormányzat támoga­tásának nagysága. 1992. szeptember 14-i ülésén tervezi a város képvise­lőtestülete az iroda ügyét megvitat­ni, így a konkrét munka előrelátha­tóan — a működési feltételek meg­szervezése, kialakítása — októbertől indítható el. Esztergomban — hasonlóképpen, mint Visegrádon — gondot okoz a megfelelő nyelvtudású, a feladatkör ellátására alkalmas munkanélküliek felkutatása. A beruházás megkezdé­séhez a városi költségvetést is módo­sítani szükséges. Bizonytalanok ab­ban is, hogy a beruházáshoz és a bé­rekhez nyújtandó központi támoga­tásra mennyiben lehet számítani. A tájékoztató irodák helyzetéről a Közép-Dunavidéki Intéző Bizottság elnöksége 1992. szeptember 18-ai ülésén Gábriel Tibor a titkárság cso­portvezetője adott tájékoztatást. Az előterjesztő szóbeli kiegészíté­sében rámutatott arra, hogy a Duna­kanyar üdülőkörzet idegenforgalmi szempontból centrális pontjain, Szentendre, Esztergom, Vác és Vi­segrád településeken támogatta az Országos Idegenforgalmi Hivatal idegenforgalmi tájékoztató irodák létrehozását. A titkárság augusztus elején megkereséssel fordult az em­lített települések polgármesteri hi­vatalaihoz, tájékoztatást kérve a ki­alakítandó irodák jelenlegi helyzeté­ről. Visegrádról, az ottani iroda el­helyezési gondjainak következtében — amely jelenleg is fennáll — szó­beli tájékoztatás jött, a Szentendrei Polgármesteri Hivatal munkatársai nem voltak feljogosítva tájékoztatás adására. Utalt arra, hogy a város polgármestere jelen van az ülésen és így az elnökség tájékoztatást kaphat az önkormányzat döntéséről. Németh Gábor, Szentendre város polgármestere ismertette, hogy az önkormányzat az Országos Idegen­­forgalmi Hivatal szerződéstervezeté­nek ismeretében nem kíván szerző­dést kötni, hanem saját erőből hozza létre idegenforgalmi tájékoztató iro­dáját. A létrehozandó városi infor­mációs irodának elsőrendű feladata az lenne, hogy Szentendréről adjon DUNAKANYAR • 43

Next