Dunántúli Napló, 1983. augusztus (40. évfolyam, 211-240. szám)

1983-08-06 / 216. szám

A barátság hídján A szlavóniai magyarok között A nemzetiség híd az egymás mellett élő országok között — vall­­juk a mai Jugoszláviában, és te­gyük hozzá, hazánkban is. Ilyen hídverőkkel jártunk az elmúlt hét végén a horvát nemzeti ünnep, a felkelés napja alkalmával a szom­szédos Szlavónia magyarok lakta falvaiban. Két év sem telt belé, hogy a szentlászlóiak először jár­tak Baranyában jó barátság bon­takozott ki a két falu a Mecsek­alji Zengővárkony és az Eszéktől 18 kilométerre fekvő szlavóniai Szent­­lászló között. Mindez a Horvátor­szági Magyarok Szövetsége és a Baranya megye Tanácsa közti együttműködés keretében tesz jó szolgálatot a két ország közti ba­rátság ügyének. Szentlászlón már úgy fogadják a várkonyiakat, akár a jó rokont, az ottani tánccsoport tagjainál száll­nak meg a vendégek, aztán meg­kezdődik a szomszédolás, és bár itt mindenki egyformán beszél magya­­rul és horvátul, ilyenkor inkább ma­gyarul folyik a szó. Az első nap délutánján a szom­szédos Kórógyra utaztak a várko­­nyiak. A szlavóniai szigetmagyar­ság ebben a három faluban él a honfoglalás óta: Kórógy, Haraszti és Szentlászló. Közülük Kórógy az archaikusabb. Múltjukat az ötve­nes években emelt, ma igen elha­nyagolt képet mutató kultúrház­­ban őrzi két helyiségben egy kis gyűjtemény. Gyöke Lajos kórógyi asztalos, gazdálkodó gyűjtötte ösz­­sze a darabjait házról házra jár­ván, akárcsak Szentlászlón a Petőfi Sándor Kulturális Egyesület vezető­­je, Stefanácz Etelka, aki vajdasá­gi és eszéki szakemberektől is se­gítséget kapott a gyűjtemény ösz­­szeállításához. Mindkét helyen „a tanárnő", a másfél éve elhunyt Ba­ranyai Ilona író volt a sugalmazó­­ja ezeknek a falusi gyűjtemények­nek. De szép volna hasonlót látni a mi falusi kultúrházainkban is ... Kórógyon is, Szentlászlón is látni még az udvarokban a száz, kétszáz éves, tölgyfából emelt, faragott oszlopú hombárokat az ugyanígy faragott tornácokat — az ottani férfinép egykori keze munkáját. Az asszonyoké, a szövés most kezd új­­raéledni. Nagy Józsefné Bakondi Erzsébet pécsi szakfelügyelő által Magyarországról vitt anyagból egy idős szövőasszony, Baranyi Etel né­ni már elkészítette Szentlászlón az első textileket az ottani piros, pi­ros-kék, piros-fekete mintával. Itt várták tehát a zengővárkonyia­­kat, akik műsoruk előtt muzsika­szóra végigtáncolták a falut Kóró­gyon és Szentlászlón is. A közön­ség pedig megtöltötte zsúfolásig mindkét helyen a kultúrházat, s fo­­gadta tapssal, virágesővel a vár­­konyiak tűzzel, hévvel teli táncait, dalait. A mulatság aztán tovább folytatódott a műsor után a néző­téren, ahol már együtt táncoltak házigazdák és vendégek, öregek és fiatalok a két zenekar húzta csár­dásra vagy kólóra. Gállos Orsolya Zengővárkonyiak menettánca a kórógyi templom előtt Szobabelső a kórógyi falumúzeumban Szentlászlói tornácos ház Szereplésre készülnek a várkonyi tánccsoport tagjai Fafaragás egy régi hombáron Kinek írjuk? Tudniillik a művészetkriti­kát. A válasz elég egyértel­mű rá: természetesen nem az alkotónak, nem a műalko­tás létrehozójának, hanem csakis az olvasónak, a néző­nek, a befogadónak, a mű­alkotásban élményt kereső embernek. De hát annak szük­sége van művészetkritikai írá­sokra? Olvassa ezeket? A napilapokban, hetilapokban, folyóiratokban megjelent in­formáció-orientáló, értékelő írások eljutnak az olvasóhoz? Kellenek neki ezek a kom­mentárok? Látszólag hétköz­napi kérdések, melyekre könnyű igenlő választ adni, ugyanakkor a kritikai írások valóságos­­hatásáról, érték­teremtő, értéktudatformáló erejéről messzemenő bizony­talanságban leledzünk. Az bizonyos, hogy a mű-­­­vészeti alkotás a társadalmi­­ tudatról kialakult ismeretek­­ egyik legjelentősebb szférá­ja, amely az emberi megis­merés fontos forrása, hiszen nemcsak hordozzák annak a kornak tudatállapotát, mely­­ben születtek, hanem hozzá­járultak és hozzájárulnak a jelenben is annak megalko­tásához. A művészet a maga sajátos eszközeivel mindig­­ föltárja egy korszak valósá­gos társadalmi létét, megmu­tatja eszményeit vagy kiáb­rándultságát. Megmutatja,­­ milyen irányban mozog. A­­ társadalmi fejlődés felszálló vagy aláhulló ágában él-e, milyen új erők munkálkodnak benne. Képet ad értékrend- s szeréről, arról, hogy az a társadalom éppen miilyen fel­­­ adatokkal küzd, és ebben a­­ küzdelemben részt vevő erők is milyen értékeket képviselnek. Tehát a művészi alkotás­ban, és talán legpregnán­­sabban az irodalmi alkotás­ban egy adott társadalmi korszak megismerésénél a legfontosabbal találkozha­tunk, azzal, amivel sem a­­­ történelem, sem annak társ­­­­tudományai nem tudhatnak­­ eredményesen, lényegbe ha­­j­tolóan foglalkozni, és ez­ a I műalkotásban megjelenő I emberi tényező. Minden tár- I sadalomtudomány, más-más I igen fontos összetevőit vizs- I gálja a társadalom mozgá- I sának, egyedül a művészet I az, amely a történelem — s akár a jelen történelem — I sodrásában csetlő-botló-ver- I gődő embert kísérli meg fel- I mutatni. Ábrázolni gondol- I kozásmódját, vizsgálni csele- I kedeteit, annak okait. Csak ■ a művészet képes érzékeltet- I ni ki nem mondott, de nem I vallott belső indítékokat, I csak a művészet képes a I szörnyűséget a maga igazi I aljasságában undorítóvá I tenni, és a nagyszerűséget a I maga szemérmességében be- I mutatni. Mindaz, amit a művészet, I irodalom nyújt, nemcsak tár- I sadalomismeretünk, de ön- I ismeretünk egyik forrása is.­­ És ezért mindazoknak az irá- I soknak, amelyek a művészeti I alkotásban objektiválódott ■ társadalmi tudatot segítenek I az értékhierarchiában elhe- I lyezni — tanulmányoknak, I esszéknek, kritikáknak, re- I cenzióknak —, fontos szerepe I kell hogy legyen szellemi­­ életünkben. A művészetkritika elsősor­ban informál. Beszámol a műalkotás helyéről, természe­téről általában a világban. Megjelöli annak legfonto­sabb forrásvidékeit, valamit elmond a benne létrejött művészi világ természetéről. A művekben, az életmű ösz­­szességében meghúzódik egy olyan erkölcsiség is, amely a társadalom jobbítására tö­­rekszik, amely az olvasónak, a befogadónak olyan érték­­rendet sugall, amitől annak értéktudata mindenképpen változik. Különösen akkor, ha­ a befogadót informáló művészetkritika világos, elemző munkával nyomaté­kosítani képes az alkotónak ezt a szándékát. A motívu­mok feltárásának, bemuta­tásának, elemzésének igénye így rádöbbentheti az olva­sót olyan művek élményvilá­gának a befogadására is, amelyek egyébként a meg­jelenítés eszközei miatt még idegenek a befogadó előtt. természetesen a művészet­­kritikának az alkotó és a műalkotás genezisének, szü­letésének bemutatásán túl többet is nyújtania kell. Be kel számolnia a műalkotás keltette élmény természeté­ről, sajátosságáról, erejéről, annak értékéről. Orientálnia *e­l­et meg kell ítélnie, el kell helyeznie a művet az al­kotó életútján, ha van ilyen - ez különösen első mű ese­tében nagy felelősség -, de ez a fontosabb: el kell he­lyeznie a művet a befogadó tudatában is, meg kell ha­tározni annak művészettör­téneti-irodalomtörténeti he­lyét, s mindezt anélkül, hogy ne csökkentse a műalkotás­ban létrejött élmény erejét, hatását, hanem azt meg­­emelje. Mert minden olyan írás­nak, amely műalkotással fog­lalja els° és legfonto­sabb dolga az élmény, a be­fogadás, a gyakorolt művészi hatás felismerése, befogadá­sa és ennek továbbadása. Minden más csak az ehhez vezető mellékes körülmény­nek tekinthető. A művész élete, pályája, művei lexiká­lis ismertetése, stílusvilága, témáinak sajátossága — mindezek kulcsai lehetnek a műben jelentkező élmény­­nek, de mint ilyenek: eszkö­zök, amelyekkel nyitni kell a csodát zárva tartó ajtót. És a jó műelemzésnek ki kell tudnia nyitni ezt a zárat ki kell tárni az ajtót,­­ és fel kell villantania az olvasó, a befogadó segítségére a mű­ben rejlő csodát, hogy azt éppúgy elvarázsolja, mint ahogy elvarázsolta a kriti­kust, a recenzenst. Ha van ilyen! S ha nincs, pontosan és elemzően, világosan és tár­gyilagosan meg kell mutat­ni, hogy miért nem jöhetett létre a művészet csodája, hogy hol gyengült a hatás. Nem minden műalkotás re­mekmű, ami annak látszik Vannak kísérletek, vannak torzok, vannak olyan próbál­kozások, amelyek csak ígé­retek maradnak. És ezekről is el kell mondani az iga­­z­at: a Szalontay Mihály Bél Mátyás emlékezete Füredi kempingezők a XVIII. században Az utókor polihisztornak tartja Bél Mátyást, jóllehet már a XVIII. században sem lehetett valamennyi tudo­mányág fölött átlátó, képessé­­gekkel rendelkezni. Legfel­jebb a szándék, a „mindent megismerni” igénye emel­hette ki az igazán nagy tu­dósokat kortársaik közül. Bél Mátyás ilyen tudós volt. A Felvidéken született, 1684- ben, Pozsonyban és Halléban végezte tanulmányait majd a besztercebányai és a po­zsonyi evangélikus líceum rektora lett. 1731-ben jelent meg először Balatonkeresztú­­ron Festetics Kristóf vendé­geként, hogy azután sűrűn visszatérjen ide hatalmas táj­leíró munkáján dolgozni. Az volt a célja, hogy mintegy húsz kötetben mindent leír, amit akkoriban a tudomány Magyarország földrajzáról, embertanáról, iskolaügyéről közegészségügyi helyzetéről stb. földerített. Teljes vállal­­­kozása nem sikerült, mert vi­szonylag fiatalon meghalt. De az utókorra maradt a Ba­­laton környékének mai szem­mel nézve is korrekt, hiteles, tudományos leírása. Bél Má­tyás balatonkeresztúri éveire emlékezvén 1978-ban tudo­mányos ülést tartottak a köz­ségben, s a Festetics-kastély falán leleplezték a Zsolnay Gyárban készült eozid emléktáblát. Az ünnepség és az azt követő tudományos ülés anyaga nyomtatásban is megjelent dr. Marton István­nak, a Mecseki Ércbányásza­­ti Vállalat jogtanácsosának szerkesztésében. Joggal vetődhet fel a kér­dés: mi köze a MÉV-nek Bél Mátyáshoz és a Festetics­­kastélyhoz. A válasz a válla­lat kultúratisztelő irányításá­ban keresendő. A MÉV egyik üdülője Balatonmárián van s azt gondolták, az esős na­pokra gondoskodni kellene valami programról az üdülő bányászok számára. A kör­nyék kirándulóhelyeinek föl­fedezéséhez kitűnő alapmű­­nek számított Bél Mátyás kétszázötven évvel ezelőtti le­írása. Természetesen nem a konkrét sorok, hanem a tudós „szociográfus” szemlélete, így vezetett el az út az em­léktábla-avatásig a könyv megjelenéséig. A kis kötet pécsi szerzők Galambosi László, Marton István és dr. Tóth István írásaival Pécsett, a Széchenyi téri könyvesbolt­­ban és az antikváriumban kapható. A százhúsz oldalas kiad­ványból csaknem átfogó ké­pet kaphatunk Bél Mátyás munkásságáról. Külön tanul­mányok taglalják földrajzi, pedagógiai életművét, somo­gyi és pécs-baranyai kapcso­­latait munkásságának ide­genforgalmi jelentőségét. Ér­­dekességként említhetjük meg, hogy Bél Mátyás már a XVIII. sz. közepén „kempin­gezőkről” számol be Balaton­­füreden. Ilyenformán: „Nagy hírnévre és látogatottságra tett szert az a fürdő amelyet Tihany félszigeten túl Füröd falu igazgat. Ez már erősen savas forrás kettős kútja van és körülbelül 30 ölnyire fek­szik a tó partjától. Az egyik kút vize inkább ivásra hasz­nálatos, a másikat viszont fürdésre használják. Ehhez a kúthoz kis épületet is hozzá­szerkesztettek, amelyben für­dés céljára a vizet melegí­tik .. . Mivel a kis házikón és egy másik kisebb épületen kí­vül a kezeiben sehol sincs az eső és napsütés ellen menedék, számos szétszórtan felütött sátrakban­ tanyáznak az emberek.” Kérdés mit szólna Bél Má­tyás ha a Balaton körüli mai állapotokat látná. Ékes la­­tinságának minden fordula­tára nagy szükség volna ... H. J.

Next