Új Dunántúli Napló, 2000. május (11. évfolyam, 119-148. szám)

2000-05-20 / 137. szám

# 8. oldal - Új Dunántúli Napló Oldalszerkesztő: Hírcsatorna TANÁCSKOZÁS A KULTÚRÁ­RÓL. A Pécs-baranyai Kulturá­lis Szövetség május 25-én 14 órától tartja éves rendes köz­gyűlését a PTE Ifjúság út 6. szám alatti tanácstermében. Napirendjén a szövetség pénz­ügyi helyzete, a kulturális szak­emberek képzési rendszere és Pécs kulturális fejlesztési kon­cepciója szerepel. (br) NÖVENDÉKEK HANGVER­SENYE. A Liszt Ferenc Zeneis­kola zenekarainak növendék­­hangversenyére kerül sor május 25-én 18 órakor Pécsett a Liszt Teremben. A vonószenekart Csikós Miklós, a mini fúvóso­kat Maronics Zsolt és a Sopiane Ifjúsági Fúvószenekart Mátyás Tibor vezényli. (br) KÖR-FORGÁS. A Közelítés Művészeti Egyesület Török And­rás „Kör-forgás” c. kiállítását rendezi meg Pécsett, a Mátyás Király utcai Közelítés Galériá­ban. A tárlatot május 23-án 19 órakor Pilaszanovich Irén művé­szettörténész nyitja meg. (br) ÖTVÖSREMEKEK. Pécsett a Ferencesek utca 30. sz. alatt Kuti Kriszta budapesti ötvös­művész ezüstékszereiből nyílik tárlat május 19-én 17 órakor. A munkák június 17-ig tekinthe­tők meg. (br) KERTÉSZ IMRE PÉCSETT. A neves író, Kertész Imre lesz a pécsi Művészetek Háza vendé­ge május 24-én 18 órakor a ház Breuer Marcell Termében, ahol Csordás Gábor költővel és mű­fordítóval a nemzeti és etnikai hovatartozás kérdéseiről beszél­getnek. Az est házigazdája Stark András pszichiáter. (br) A TÁNC ÜNNEPE SELLYÉN. A Baranya Megyei Társadalmi Egyesülések Szövetsége és Sely­­lye Város Önkormányzata má­jus 20-án 16 órától a Sellyei Mű­velődési és Sportközpontban „A magyar népzene és néptánc ünnepe” címmel rendez talál­kozót szigetvári, pécsváradi és pécsi művészeti csoportok rész­vételével. (br) TÁRLAT A GYÖNGYSZEM­­ BEN. A siklósi születésű B. Kolep Ilona festőművész mun­káiból nyílik kiállítás június 2- án 17 órakor a pécsi Gyöngy­szem Galériában. A július 5-ig látogatható tárlaton Szent­­ivánszki Jeromos építészmér­nök mond bevezetőt. (bri K­ULTÚRA - M­Ű­V­E­L­Ő­D­É­S2000. Május 20., szombat­­ ||| Lehet-e egy építésznek ars poeticája? Az épület-szerkezettani tanszék vezetője, Kistelegdi István Ybl-díjas építőművész (kis képünkön) elégedett ugyan pályája eddigi alakulásával, de néha úgy érzi, mióta tanít, az önkormányzat s talán a szakma sem a régi módon fordul feléje. Hiába egyetemi ta­nár, a város sem kéri a véleményét évek óta, noha számos közérdekű, építészeti kérdés­ben kellett döntenie az évek során. De ismételjük meg a címben feltett kérdést: le­­het-e egy építésznek ars poeticája manapság? Kistelegdi István a Pécsi Ifjúsági Iroda alapító­jaként abból az építészgenerációból való, akiket Csete György építész óraadóként gyűjtött maga köré a Budapesti Műszaki Egyetemen. Ponto­sabban ott találtak egymásra - hiszen Csete mentalitása, nyitottsága, az, hogy folyóiratokat hozott hall­gatóinak, számos később jeles építésszé vált tanítványának a rokonszenvét elnyerte. 1965-­­ ben hallgatóival, Bachmann Zoltánnal, Jankovics Tiborral és Kistelegdivel együtt készíti a Magyar Nemzeti Színház és a Hévízi Tófürdő organikus felfogású tervpályázatát. A hetvenes évek fordulóján már egész csapatnyi építész jön le Pécsre és dolgozik a BaranyaTerv­­nél, akik többé vagy kevésbé Csete György szel­lemi holdudvarához tartoznak - Jankovics Ti­bor, Deák László, Blazsek Gyöngyvér, Oltai Péter, Nyári József, Dulánszky Jenő, Kistelegdi István, majd Csete is csatlakozik hozzájuk. A rövide­sen, 1970-ben megalakuló Pécsi Ifjúsági Irodá­nak, a „Pécs Csoport” építészeinek híre megy. Ez az a csoport, amely az építészet népi gyöke­reit a magyar kultúra teljességében keresve, döntő lépést tesz az organikus építészet felé, nem mondva le a modern építészet addig meg­tett útjáról, részint a Bauhausból induló korsza­kos eredményeiről sem. A paksi tulipános há­zakról folyó vitát - az elhíresült panel-tulipáno­kat, mint ismeretes, a pécsiek tervezik -, és a Makovecz Imre-féle látásmód körüli disputákat máig nem lehet puszta építészettörténeti múlttá degradálni. Az is igaz, hogy a népi hagyomány­nak és a modernségnek ez a szelleme - mint Kistelegdi fogalmaz - Pécsett még jó ideig nem testesül meg épüle­tekben. Viszont az 1970-es árvizet kö­vetően felépül Kistelegdi és Bachmann gyönyörű szamoskéri temploma, amely Corbusier rochamp-i kápolnájá­nak és a Makovecz-féle épületmotívu­moknak az elemeiből is merít, felépül a siklósi ravatalozó, Oltai Péter tervez­te a Zsolnay-díszítést eredetien alkal­mazó pécsi IBUSZ Székház - mindez az iroda munkája, ahol a tervek jobbá­ra közös szellemi termékként szület­nek meg, és ezek a termékek kereset­tek lesznek. Viszonylag szerencsés időszakban kerültek ki az egyetemről, mondja Kistelegdi István. Megérett a helyzet arra, hogy bizonyos változások történjenek az építészetben - amit meghívások sora, bemutat­kozás a Fészekben, a hetvenes évek fordulójá­nak szellemi pezsgése is tanúsít. Az 1968-tól 1978-ig tartó időszak egyúttal az önképzés, ke­resés, tanulás időszaka is. Majd a második, Pécs szempontjából az egyik legvirágzóbb időszak a közelmúltból 1978-tól 1988-ig tart, amikor a bel­­város rehabilitációja állami segédlettel zajlott. Már az állam is „jól viselkedett”, nem csinált semmit a szakma megkérdezése nélkül. Ennek egyik kiemelkedő eredménye az „Elefántos tömb” restaurálása, de egy kicsit átgondoltab­ban kezdett a szakma is terv­ezni és építeni. Ezekben az években épül fel Kistelegdi Iparosháza és a „szárnyas hátú” Fészek Áruháza is. - A fővárosból érkeztek a dicséretek, Pécs pél­da volt, míg az itteni vezetők még fel sem fog­ták, mi történt körülöttük - mondja az építész. - Még mindig ebből az évtizedből él a város. A belváros rehabilitációja, amit akkor én vezettem, természetesen folyamatos munkát igényelne, de sajnos, a kilencvenes évek elején minden bedög­lött, a privatizációs átalakulások során az állam, mint korábbi tulajdonos, amely korábban kéz­ben tartotta és vezényelni tudta ezt a folyama­tot, „kint rekedt”, a magántulajdonosok többsé­ge pedig maga sem rendelkezik tőkével. Az ál­lamnak nem lett volna szabad kivonulnia. Újra ki kellene találni, hogyan lehet pénzforrásokhoz jutni. Arra a kérdésre, hogy lehet-e ma az építész­nek ars poeticája, nehéz is, könnyű is válaszol­ni. Kistelegdi mindenesetre írásban is megfogal­mazta: A hagyomány hármassága azt jelenti, hogy a hagyomány forrás, utat kijelölő, de jövő­teremtő is.....a nemzeti jelleg, arculat hordozó­ja, élettere a jelen, ahol a régi és az új értékek egymásra épülnek. (...) A tiszta építészet híve vagyok, annak erkölcsi, szellemi tartalmát illető­en, valamint fizikai, anyagi voltát tekinve ala­pul.” Majd ennél is tömörebben csak annyit­­ mond: a Napépítészet híve. Ami környezetbarát, ami energiabarát. Amikor is már a díszítőele­mek is sallangokká válnak. A mai Pécs, építészeti arculatát tekintve, még szerencsésnek mondható, mondja Telegdi. Sok mindent megőrzött egységéből, varázsából - bár kétségtelen, hogy sok helyütt felmászott a panel domboldalakra és a teraszházak is egyre feljebb szorították a zöldet. Kellene egy újabb tíz év, ha­sonló ahhoz, ami 1978-ban indult. Amikor 1988- ban feljött a Pollack Mihály Műszaki Főiskolába tanítani, nem lett hidegebb körülötte a levegő, s az oktatás mellett tervezett is - például a FEMA Áruház már a múlt évtizedben épült -, de hiába kötött szerződést a pécsi önkormányzattal, az építészettel kapcsolatos fontosabb döntések előtt szinte soha nem keresték meg, nem kér­dezték a véleményét. Pedig egy időben főigazga­tója volt az intézményének. Ez a furcsa távol­ságtartás valamiképpen rávilágít a Pécsi Egye­tem és a város ellentmondásos kapcsolatára is. Mintha az egyetem a maga közgazdászaival, építészeivel, művészetével, szellemi kínálatával nem a városé lenne. Az egykori Fészek Áruház épülete is Kistelegdi István tervei alapján készült el . B. R. A színház CD-n „A színház” a Pécsi Nemze­ti Színház, amely az idén 105 éves. Ezt a címet viseli az a multimédiás CD-lemez, amely nemrég jelent meg. A bordó függönyt idéző borítót a pécsi teátrum képe díszíti, maga a lemez pedig hasznos ismerete­ket tartalmaz a pécsi színházi élet múltjából. Mozgókép adja meg a látnivaló hangulatát: a kö­zönség elfoglalja helyét a nézőtéren. Egy-egy kattintásra felidéződik a társulat története, lát­juk a színház összes igazgatójának képét Somogyi Károlytól (1895-1899) Balikó Ta­másig, az örökös tagok képét Bódis Iréntől Uhrik Dóráig. A prózai bemutatók krónikáját 1949-től 1995-ig Nagy Imre állította össze, B. Horváth Csilla tanul­mányt írt a pécsi szín­házi fotósokról. A lemez sorra veszi az egyes tagozatok történetét: a Bóbitát, az operát, a balettet, mégpedig külön Eck Imre, külön Herczog István korszakát, sok képpel és szép zenével tekint vissza a szín­ház nagy korszakaira. Bemutatja az épület történetét is. A CD sokat segít a város múlt­jában búvárkodó szakembernek és az érdeklődő laikusnak egy­aránt, hiszen számos kiváló ma­gyar színész lépett fel a pécsi deszkákon: Bulla Elma, Csonka Endre, Sárdy János, Tolnay Klári, Márkus Emília, Rózsahegyi Kál­mán. És akkor még nem szóltunk a ma is élő nagyokról. A CD-lemez anyagát Lipics Zsolt, a Pécsi Nemzeti Színház színésze válogatta és szerkesztet­te, és a kiadásról is ő gondosko­dott. G.T. A menekülő Csillaglány Nincs béke a világűrben sem. De a megtámadott Csillaglánynak a szeretet erejével segíthetünk, persze (vagy inkább sajnos) csak a mesében. A Pécsi Harmadik Színházban készülő új gyermekdarabból mégis ki­derül, megéri a jók mellé állni. Néha ezt a rossz is megteszi. Évek óta tudatosan vállalt felada­tának tartja a Pécsi Harmadik Színház a gyermekelőadások színpadra állítását. A sor most a Csillaglány című produkcióval folytatódik, amelyet Moravetz Le­vente (képünkön) rendez. A me­semusicalt Keller Zsuzsanna írta, a zene Novák János műve, a dal­szövegeket pedig Fábri Péter sze­rezte. A rendező maga is játszott a közel húsz évvel ezelőtti buda­pesti ősbemutatón, de a mesét a mostani premierré kissé át kellett formálni. A technikai lehetősé­gek fejlődésével a látványt is „korszerűsíteni” lehetett, a kivetítőernyőn így ma már meg­jelenhet az űr, a száguldó csilla­gokkal. - A történet a fantasztikum felé hajlik - mondja Moravetz Levente -, hiszen a főszereplő Csillaglányt valahol az űrben megtámadja a gonosz Burkalat, és a menekülő lányt csak a gye­rekek segítségével lehet a Földre hozni. Egyébként az előadás minden pillanatában építünk a gyerekekre, elképzeléseink sze­rint fontos részei a produkció­nak. Nemcsak ez a fajta interaktivi­tás utal a darabban az internetes űrkorszak kérdéseire, ám az alapigazság megmaradt arról, hogy a gonosz mindig veszélyes, és a jónak győznie kell, még ak­kor is, ha a valódi világban ez nincs mindig így. A rendező szerint egy gyerek­előadásnak is magas szakmai színvonalon kell elkészülnie, már csak azért is, mert el kell kezdeni felnevelni a jövő Hamlet­­közönségét, aki fel tudja majd is­merni, milyen értékei vannak egy Shakespeare-drámának és egy brazy tévésorozatnak. A Csillaglányt a gyermeknap alkalmából május 28-án 10 óra­kor mutatják be a közönségnek. A címszerepet Tamás Éva alakít­ja, földi barát­ját pedig, a cso­­dabonban­ ké­­szítő Barna­bást, akivel „űrtávkapcso­latot” tart fenn, Barkó György. A különös jel­lemű Frici cica Széli Horváth Lajos lesz, Kantilla, a papagáj, Dévényi Ildikó, Kísérleti, az egér pedig Steiner Zsolt. A díszlet Bényei Miklós, a jelmez Hammer Edith munkája. H. I. GY. NAGY IMRE FILMJEGYZETE Futnak a képek Az árulkodó Kandinszkij Vannak filmek, amelyeket az ember úgy kezd el nézni, hogy kényelmesen hátradől a széken, ellazítja magát - „Ernyedj el, kéz, ernyedj el, test, ernyedj el, gondolat!”, ahogy a költő mond­ja -, és ebben a felzsibbadt­­féléber lebegésben elkezdi szé­pen figyelgetni a vásznon pergő képeket. A jó krimi számomra kicsit olyan, mint a klasszikus balett: a táncosok látszólag a tel­jes felszabadultság és súlytalan­ság állapotában mozognak, ug­ranak, szállnak, miközben min­dig hajszálpontosan oda lépnek, ahová kell, s úgy forognak, ahogy a szigorú koreográfia elő­írja. Jó nézni. A krimit is. Egyrészt a hétköz­napi élet esetlegességei, nyüzs­gése, jövés-menése jelenik meg előttünk, másrészt viszont az egész történetet egy jól kiszámí­tott matematikai konstrukció, tervrajz alapján vezérlik, s ezt egy magamfajta irodalmár, aki egykor a szinusz-tételnél sajná­latos módon örökre elvesztette a Gauss-féle fonalat, már csak azért is különösen kedveli, mert háborgó lelkiismerete megnyug­tatására szolgál. Utólag belátom, milyen igaza volt Galileinek és Kiss Horváth Jenő tanár úrnak: a világ a matematika nyelvén van megírva. Akárcsak a jó krimi. A Kettős kockázat (Double Jeopardy) című film rendezője azonban ezt nem tudja, mert még jóval a szinusz-tétel előtt felmentették számtanból, vala­hol a törteknél, amiket aligha­nem össze akart ragasztani, mi­kor kiküldték az óráról. S mint­hogy Bruce Beresfordnak ennek következtében a konstrukció sem erős oldala, nem csoda, hogy már az első másodpercben szinte mindent lehet előre tudni, leszámítva a melléfogásokat, amelyek sokszor üdítően egyedi­ek és meglepők. Legalábbis kez­detben, később hozzászokunk ezekhez. Mert nemcsak a rendező vét sokat, a szereplők is, akik egy­más hibáiból élnek, mint a rossz futballisták. A hősnő például gyanútlanul besétál - pedig már okulhatott volna - egy ordítóan nyilvánvaló csapdába, gonosz el­lenfele leüti, bezárja egy... (nem mondom meg, hova), ám a hölgynél hagyja a pisztolyt, sze­rencsére, mert az rendes asz­­szony, ám teljesen logikátlanul­­ és így tovább. Így aztán nem lehet nyugod­tan hátradőlni és ellazulni, mert a bakik bosszantanak, ráadásul az embernek elkezd működni az agya, hogyan is kellett volna ezt jól megcsinálni. Más szereplők­kel, más rendezővel. Csak Tommy Lee Jones maradhatna ebből a csapatból, meg az árul­kodó Kandinszkij a falon (csupa szétszórt vonal meg folt, de az egész mégis félelmetesen fegyel­mezett és átgondolt, puszta lété­vel leleplez minden fércművet). És meghagynék néhány mellék­figurát, például a képkereskedőt, ak­it oly mulatságosan meghatott a hősnő műveltsége. Mert a magányos fiatalasz­­szony története, aki kettős koc­kázatot vállalva síkraszáll az igazságért, megérné a fárado­zást, bíbelődést, számítgatást. Amit most a rendező helyett ne­kem kell elvégezni. Hát lehet így felhőtlenül szórakozni? A szalmakalapot Poirot is kedvelte - ezúttal Ashley Judd fején

Next