Dunántúli Tanítók Lapja, 1935 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1935-07-01 / 13-14. szám

Szombathely, 1935, jul. 1—15. Előfizetési óra évi 12 aranypengő. Amennyiben ugyanaz az előfizető ugyanarra a címre több példányt is rendel, úgy a további példányok éra évi 8 ar. P. Meghirdetett kedvezményeink érvényesek. Egyes szám ára 2 aranypengő. Felelős szerkesztő: FINTA SÁNDOR Táraszerkesztők: ÉZSŐL FÁBIÁN, Sopron. ÚJLAKI GÉZA, Győr. TIMAFFI ENDRE, Moson. 1USITS GYULA, Keszthely. Felelelős kiadó: BENDEFY LÁSZLÓ SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: Szombathely, Vérmegyeháza, földszint, 8. Hivatott. órák: Minden kedden 1. pénteken délelőt 10— 12-ig. HlSl«K MAOYAíbtoiAo ”*LTAM4DAsa OUHANTUKi XI. évfolyam. 13.-14. sz. Dunántúli Tanítók Lapja 12b­ l Tek. Szív. Pedagógiai Könyvtár Vill. Mária Terézia-tér 8. Bpest -vármegyei tanítóegyesületek, kir. tanfelügyelőségek, worm. _____...gw» » •creme-egyesületek hivatalos közlönye. A Vas-, Sopron-, Zala-, Győr-, Moson-,Veszprém, Somogy-, BaranyaTolna-, és Komárom vármegyék hitfelekezeti iskolái részére egyház­­főhatóságilag ajánlott tanügyi lap . A vármegyei iskolán kivüli népművelési bizottságok hivatalos lapja Néhány kalász a tanítók tarlójáról iudit : Kovács Dezső, ÎWuvakeresztu v­ alahányszor eszembe jut Széchenyi, — a legnagyobb magyar — aki nagyúri szó­rakozás­airól le­mondva, gyalog in­dult el barátjával , Wesselényi báróval világot látni, hogy tapasztalatait maj­dan hazája javára fordítsa, mindig a legnagyobb csodálattal és tisztelettel adózom nemes emlékének. Csodálom akaratát, mely képessé tette arra, hogy magát a könnyelmű, költekező életből a testi és szellemi tétlenségből kisza­kítva, a komoly munka szerére, lépjen; ugyanakkor pedig tisztelem elhatáro­zását, mely a választás pillanatában őt a fárasztóbb, de egyúttal emberibb s hozzá mindenképpen méltóbb útra te­relte. És szem előtt tartva nemes szán­dékát, igaz szeretettel zárom ragyogó emlékét újra, meg újra szivembe. Benne kicsiségem nem csak példa­képet: a tanítók tanítóját,­­— de egy­ben a kálváriás tanítósors beteljesülé­sét is látja. Mintha hallanám az általa joggal hangoztatott s máig is közszájon forgó szózatot: „Ne szeresd a hazát cifra szóval, hanem tégy érette !“ Nagy ész, nagy akarat és még na­gyobb _ áldozatkészséggel párosuló — hazaszeretete azok a momentumok, a melyek emlékének fölidézésekor lel­kijüket megragadják. Tehetség, akarat, hazaszeretet. E három tényező volt az, mely Szé­chenyit a nemzet tanítójává tette. S ugyanezen három tulajdonság az, a mely a ma tanítójának is kell, hogy értéket adjon, mely minket is kell, hogy ösztönözzön, tüzeljen arra a munkára, amely, ha Széchenyi útjáról le nem té­rünk, tán hamarabb, mintsem gondol­nánk, a haza feltámasztásához vezet. A tanító felelőssége mindig nagy volt, a világháború után bekövetkezett országromlással pedig óriásivá növeke­dett. Mert sokoldalúvá lett az élet s vele az élet hőse : az ember, maradha­tott-e ezek után egyedül a pedagógus a régi ? ! Nem. A tanítónak alkalmaz­kodnia kellett a kor kívánalmaihoz és elmondhatjuk, hogy alkalmazkodott is. Ma a tanító a szoros értelemben vett hivatásán kívül a béke katonáinak, a leventéknek oktatója, a hitelt keresők bankárja, (e szónak nem legújabb­­keletű értelmezésében !) az olcsón vá­sárolni akarók kereskedője, (Hangya­vezető), a háziipart űzők mestere, mintagazda, ha kántor is egyúttal : a templomban az áhitat emelője s a templomon kívül a szomorú jelen baja­it feledtetni akaró énekkarok dalos­­ledvü karnagya. És utoljára hagytam, bár nem utolsó sorban : a nép testi és lelki életének figyelmes szemű szem­lélője, gyakran pedig­­ orvosa. Ma, amikor a sokféle válság és munkanélküliség hatása folytán immár a falvak népe is egyre nyugtalanabb viselkedést árul el, a tanítónak az imént felsorolt sokoldalú munkásságá­ból éppen az utoljára említettet tartom ki­emelendőnek és hangsúlyozandónak, mégpedig nemcsak a testi, de lelki vo­natkozásban is. ..! A falun is észlelhető mozgolódás (szociálista, nyilas) egyik oka kétség­kívül a lerongyolódott társadalom ne­héz életküzdelmében, mondhatni: nyo­morában keresendő, beigazolt tény azonban az is, hogy e mozgalmak szí­tói és irányítói között olyanok is van­nak, akiknek szája ízét a nyomor soha se rontotta meg, sőt akik a nyomorból is vagyonokat tudnak összeharácsolni. Mert volt nyomor azelőtt is, minden időben, de az, az izgatás hiányában nem is tűnt fel. Ám a jelen század 20-as éveinek gazdasági fellendülése oly igényessé tette az azelőtt kevéssel beérő, egyszerű falusi népünket is, hogy a régi (sőt kissé tán annál is ne­hezebb) állapotba való visszajutás im­már szinte elviselhetetlennek tűnik fel előtte. Innét van az, hogy az izgatók olyan eredményeket érhettek el, ami­­nőkre ők maguk sem számítottak. A mezőgazdasági termékek árhanyat­lása mellett a falvakra is kiterjedt munkanélküliség csak fokozza a bajt s a falvak népét felbújtogatni akarók malmára hajtja a vizet. Pedig, hogy a munkanélküliség mit jelentett már a régi időkben is, arra nagyszerűen mu­tatott rá Stanford Smith, a kitűnő an­gol történész is, aki a római birodalom bukását is erre vezti vissza. Megállapí­tásai szerint ugyanis a tényleges mun­kanélküliek gabonával való ellátása rengeteg munkakerülőt termelt ki, akiknek eltartására a földművesek nem vállalkoztak.­­ Az ingyen búza- és lisztkiosztás tehát már 2500 évvel ez­előtt csődöt mondott. Az elégedetlenség megszüntetésén a kormányzat fáradhatatlanul dolgozik, az ennek nyomán fakadó friss gazda­sági vérkeringés és ezzel a bajok javu­lása azonban még nem tudjuk, mikor válik érezhetővé. A szellemi munkanélküliek számá­nak csökkenését célozza az a kultusz­miniszteri rendelet, amely az ú. n. rosta­vizsgáról intézkedik. Szerintem azon­ban helyesebb lenne, ha ehelyett a fel­vételi vizsgát hoznák be, illetőleg szi­gorítanák meg. Sok-sok hiába kidobott pengő maradna így sok esetben a sze­gény szülők zsebében. De a magyaro­sítás szempontjából is előnyös lenne ez, mert a gyermekeit tovább taníttatni akaró idegen anyanyelvű honfitársaink nem lelkesednének úgy az anyanyelvü­kön való tanításért, hanem számba­­véve földrajzi elhelyezkedésüket, töre­kednének a magyar nyelv minél töké­letesebb mérvű elsajátítására. Ezt pe­dig én, a magyar nyelvű oktatás egész vonalán való bevezetésével látom meg­oldhatónak.­­ ( ț 1 Sajnos, ma az a helyzet, hogy nem­csak a szellemi munkanélküliek ismer­kednek meg a nélkülözéssel (sőt sok­szor a koplalással), hanem igen gyak­ran az állásban lévők is. Ezen az állapo­ton s a belőle folyó visszás helyzeten majd csak egy generális fizetésrende­zés segít, melynek nyomán megvaló­sul a régi óhaj s a fizetését minden rendű és rangú tisztviselő egy helyről és pedig az állam pénztárából kapja. Kétségtelen, hogy a fizetés részben vagy egészben való elmaradása lehan­golja és sokszor a leglehetetlenebb helyzetbe sodorja a szenvedő alanyt, mégis be kell látnunk, hogy ezen nem a szenvedélyes kifakadások segítenek. Mint ahogy azok a báránybőrbe bújt farkasok sem, akik ilyenkor magukat a legnagyobb emberbarátnak mutat­ják, hogy minél több nélkülözőt terel­hessenek a szélsőségesek táborába. Ilyenkor példaképül állhat előttünk az az erdélyi tanítótestvérünk, aki, mint­hogy hat hónapig nem kapott semmi fizetést s a végén napokon át koplalni volt kénytelen, mégis munkája végzése közben hullott ájul­tan az iskola padló­jára.

Next