Dunaújvárosi Hírlap, 1969. október (14. évfolyam, 78-86. szám)

1969-10-10 / 80. szám

AZ MSZMP VÁROSI BIZOTTSÁGA ÉS A VÁROSI TANÁCS LAPJA XIV. ÉVFOLYAM, 80. SZÁM ÁRA: 1 FORINT 1969. OKTÓBER 10., PÉNTEK Csúcsforgalom a MÁV-nál Ilyen ősz még nem volt. A MÁV dunaújvárosi állomásán az őszi csúcsforgalom minden eddigit meg­halad, nincs olyan óra, nincs olyan perc, hogy a síneken jó néhány moz­dony ne eregetné a füstöt, s jópár száz vagon ne rostokolna. Apad a Duna mérgelődnek a vasutasok A laikus nem gondolná, hogy a csúcsforgalom milyen sok gondot okoz a vasutasoknak, mint ahogy az sem jutna eszébe, hogy ez a nagy forgalom jórészt a Duna alacsony vízállásának köszönhető. Közreját­szik persze a Vaskapu-építkezés is, kevesebb uszály szállítja a vasércet, s azok is félteherrel jönnek­­ A vas­ércet vasútra „dobják át”. A jó termés, s az a tény, hogy Csehszlovákián keresztül egymás után jönnek a szénszállítmányok, szintén növelik a forgalmat, s ezért tizenöt százalékkal magasabb a napi átlag­­forgalom az eddigieknél. El kell vin­ni a cukorrépát, az élelmiszert, gyümölcsöt, de mindenekelőtt a sze­a­­et kell továbbítani. A dunaújvárosi állomáson napi át­lagban 900—1000 vagont raknak ki és be, ezeket a vagonokat rendezni és ugyanazon a napon továbbítani kell. A nagyvállalatok segítsége A vasutasok vállára nehezedő te­­herből a­ dunaújvárosi nagyvállala­tok is átvállalnak és nem is keveset. A Dunai Vasmű naponta négy irányvonatot indít. A vasbetongyá­riak hetente egy irányvonatot indí­tanak Komáromba, ezt salaktéglával rakják meg, és heti két panelvona­tot indítanak Szegedre. A papírgyár naponta tizenöt vagont törl­t meg pa­píráruval, és küldeményeit úgy cso­portosítja, hogy a vagonokat ne kell­jen átrendezni az állomáson. Mi nem kaptuk meg a betegséget! Általános betegsége a vasútnak — mondhatni országos kór — hogy szombaton és vasárnap a különböző állomásokon kirakatlanul állnak a vagonok. Miért nem kapta meg ezt a betegséget a dunaújvárosi állomás? A dunaújvárosi állomáson folyama­tos üzemelés van, de itt is minde­nekelőtt a vállalatok és a nagyszál­lítók segítségét kellene megemlíteni. A vállalatok és a nagyszá­llítók sza­bad szombaton és vasárnap is épp­úgy dolgoznak, rakodnak, mint bár­mely hétköznapon. A kór szele azért a dunaújvárosi állomás is elérte, például minden hétfőn innen kelle­ne Adonyba továbbítani száz vasúti kocsit, amelyeket az ország más ré­szeiből várnak. Nos, Adony késéssel kapja a kocsikat, egyszerűen azért, mert például Budapesten, Miskolcon vagy Debrecenben vasárnap nem ra­kodtak. Vasutasok helytállása A munkaerő éppolyan gond a vasútnál, mint bármely más válla­latinál. Azaz mégsem pontosan olyan, itt ritka a vándormadár, kicsi a fluktuáció, de a munkáskéz itt is hiányzik. A fiatalok nem szívesen kötik le magukat a vasúthoz, hiszen itt éjjel nappal szolgálat van. Ti­zenkilenc fékező helyett, csak kilenc van, és hét kocsirendező is hiány­zik. A csúcsforgalom megnöveli munkaóraszámot, a vonatkísérők pél­a­dául az eddigi 210 órás hónap he­lyett szeptemberben átlagban 328 órát utaztak. Volt, aki 270 órát „töl­tött keréken”. Becsülettel helytállnak a vasuta­sok, jól, pontosan dolgoznak. Éppen a sorrendiség, az időrendiség pontos betartása, a nagyobb szervezettség teszi lehetővé, hogy megnövekedett feladatukat balesetmentesen lássák el. És itt mindenekelőtt meg kell említeni a tónasbrigádoka­t, az idő­sebb vasutasokat, akiknek ilyenkor csúcsforgalom idején, ahogy azt mon­dani szokták, aranyat ér a kezük. Vízelvezető épül a papírgyárban A papírgyárban jelentős összegű beruházást fordítanak az ipari víz elvezetésére. A műszakilag is érde­kes, jelentős munkálatokat a 26. Ál­lami Építőipari Vállalat végzi. 1200 folyóméter csőrendszerben távozik a gyárból a víz, ötvenméteres eséssel jut a Duna medrébe. A napokban Kisapostag és Dunavecse között dol­gozó B­a­r­á­t­h István vezette szocia­lista csőszerelő brigád örömmel új­ságolta, hogy a nagy munka jelen­tős részével elkészültek. A mederfe­nékben helyezték el a csőrendszer végét, több mint száz méter hosszú­ságban. A munkálatoknál a folyami kotróhajó és a Hídépítő Vállalat bú­várai is közreműködtek, az ő segít­ségükkel helyezték el a mederben a csőcsonkot. Föléje kő- és kavicságy kerül. Több szakma összefogásával sike­rült a nehéz feladatot megoldani, és rövidesen a munkálatok befejezésére, a műszaki átadásra is sor kerül. Szárazra vetett csónakok A halak még úgy ahogy találnak vizet a Dunában, de a csónakok az iszapban rostokolnak. Apad a folyam Koreai vendégek Mezőfalván Koreai mezőgazdasági delegáció látogatott a hét elején Mezőfalvá­­ra Hollósi Lajos, a megyei pártbi­zottság és Lipthay Gyula, a megyei tanács osztályvezetője kíséretében. A vendégeket Zángó Zoltán, a gaz­daság igazgatója kalauzolta. Meg­tekintették a hibridüzelmet, majd a különböző kísérleti táblákat és elő­adást hallgattak a gazdaság tevé­kenységéről. Kitüntették a békemozgalom kiváló aktivistáit Kiemelkedő békemozgalmi tevé­kenységéért kitüntető oklevelet ka­pott a Megyei Népfront Elnökségtől Annus Ferenc, Marton Imre és dr. Kovács Gyuláné. A VII. országos bé­kekongresszus előtt városunk béke­­küldötte, Nics János országgyűlési képviselő, a parlamentben vette át a békemunka területén végzett kiváló munkásságáért a Mimika Érdemrend ezüst fokozatét. Negyven mázsa fűszerpaprika­termés A vidéki gazdaságokban jó ütemben halad a fűszerpaprika sze­dése. A szakemberek egyelőre nem sietik el a dolgot, hiszen az elmúlt tíz nap időjárása nagyon kedvezett az érési folyamatoknak és arra szá­mítanak, hogy a szép idő tovább ja­vítja majd a minőséget. Idén ugyanis a növényt és a termesztőket egyaránt próbára tette az időjárás. (MTI) FELELÉS ELŐTT (Kozár Tivadar felvétele) Felszabadulási munkaverseny 158 munkahely és brigád csatlakozik az építőknél (Tudósítónktól) A 26-os Építőipari Vállalat 3-as főépítésvezető cég szocialista brigád­jai az MSZMP Központi Bizottsága és a Hazafias Népfront Országos Tanácsa felhívására versenyre hív­ták a vállalat összes munkahelyeit és brigádjait. Kezdeményezésükre 158 munkahely és brigád csatlako­zását várják az építőipari vállalat­nál. Több helyről máris csatlakoz­tak a 3-as főépítésvezetőség válla­lásaihoz, melyek alapján többek kö­zött a Dunai Hőerőműnél, a kőolaj­finomítónál és a százhalombattai új város építésénél, szerelésénél ja­vítják és gyorsítják meg a munkát. A brigádok felajánlásai a létesít­mények határidő előtti befejezését célozzák. Az építők szocialista vállalásai kö­zött megtalálhatók a Beremendi Ce­ment és Mészmű építésén dolgozó brigádok hasonló vállalásai is. vállalat a felszabadulási munkaver­­­seny lendületétől a termelékenység emelését, a termelési érték- és ön­­költségtervek teljesítését, a műszaki színvonal emelését, a munkafegye­lem javulását várja. Az építők fel­­szabadulási munkaversenyének du­naújvárosi eredményeként pedig meggyorsítják a lakás- és városépí­tést. G. Gy. Üzemrészek, brigádok versenye a nyomdában Az MSZMP Központi Bizottsága és a Hazafias Népfront Országos Tanácsa felhívásához csatlakozott a Fejér megyei Nyomdaipari Vállalat dunaújvárosi telepe is. A nyomdá­szoknak 1969 külön jubileumot hoz: a nyomdaipar államosításának 20. évfordulóját. A nyomda dolgozói, az egyes üzemrészek és a brigádok csatlakoztak a felszabadulási mun­kaversenyhez és a Misztótfalusi, az Április 4 és a Zrínyi brigád már megtette vállalását is. Az üzem gazdasági vezetői és szakszervezeti bizottsága vándorzászlót alapított a legeredményesebb üzemrész és bri­gád számára. A versenylendülettől főleg a termelékenység emelkedését és az önköltség csökken­tését vár­ják. A felszabadulási munkaversenyt a nyomdában negyedévenként értéke­lik. A brigádok külön nyomdai ter­mékek, albumok előállításával is készülnek a Len­in-centenáriumnak, illetve a város 20 éves fennállásának méltó megünneplésére. Hétfőn kezdődik a távfűtés Kellemes maradt az idő október­ben is, de reggel és este már jóles­ne a fűtött lakás. Különösen az egészségügyi- és gyermekintézmé­­nyekben vészelik át nehezen a hű­vösebb napokat. Tudjuk, a hivatalos fűtési idény október 15-én kezdő­dik, de azt is tudjuk, hogy Székes­­fehérváron és Budapesten már múlt hét óta melegek a radiátorok.­­ Az alábbiakban a fűtés előkészüle­teiről és kezdési időpontjáról kér­tünk felvilágosítást a Dunai Vasmű energia­gyárrészleg, illetve a Víz- és Csatornaművek illetékeseitől . Úgy tudjuk, a vasműben már fűtenek, az erőműben tehát minden rendben van? — tettük fel a kér­dést Kecskés Sándor csőhálózati üzemvezetőnek. — A gyárban október 3-án kezd­tük a próbafűtést, aztán a szabad­szombat miatt leálltunk. Hétfő dél­től ismét bekapcsoltuk a fűtést. Igaz, hogy egyelőre csak 50 fokos meleg­vizet keringtetünk a rendszerben, de ez most elegendő. Az erőműben minden készen áll a város fűtésére is. — Mikor kezdik? — Részünkről akár fél óra múlva bekapcsolhatnánk, indokolt is lenne A fűtési „menetrendi” és a kívánt kalória-mennyiséget azonban a Viz­es Csatornaművek adja meg. Úgy tudom, náluk még karbantartási munkálatok folynak. A Víz- és Csatornaműveknél Ur­bán Gyula üzemvezetőtől érdeklőd­tünk. — Október 15. előtt csak abban az esetben­ fűthetünk, ha a napi közép­hőmérséklet 12 fok alá süllyed. Ez még nem következett be. Részlegesen sem kezdhettük a fűtést, mert az egészségügyi és a gyermekintézmé­nyek szétszórtan helyezkednek a városban — Van-e valamilyen műszaki aka­dálya a fűtés megkezdésének? — Gyakorlatilag nincs. Csütörtö­kön az ÉDÁSZ befejezte a vasmű szivattyútelep és a városi hőközpont közötti villamos reteszelés szerelését. Ezt a vezetéket ugyanis az iparita­nuló intézet, bővítése, illetve útépí­­tés miatt átvágták. Most már csak két Gagarin téri hőki­cserélő rend­szer felújítása van hátra. Ennél anyaghiány miatt került késedelem­be a 26-os Építőipari Vállalat, de itt is befejezik a munkát a jövő hét közepére, legfeljebb párnapos kiesést okoz a Gagarin tér páratlan oldalán. És remélem, hogy október 15-én itt is fűthetünk. — Tehát mikor kezdődik a fűtés? — A fűtést október 13-án, hétfőn kezdjük a városban. Ez próba­ jel­­legű lesz, a beszabályozás miatt is szükség van a kétnapos próbafűtésre. Hivatalosan október 15-én kezdődik a fűtési idény. Az ígéret maga is melengető: már csak hétfőig kell várnunk a meleg szobára!

Next