Dunaújvárosi Hírlap, 1969. október (14. évfolyam, 78-86. szám)
1969-10-10 / 80. szám
AZ MSZMP VÁROSI BIZOTTSÁGA ÉS A VÁROSI TANÁCS LAPJA XIV. ÉVFOLYAM, 80. SZÁM ÁRA: 1 FORINT 1969. OKTÓBER 10., PÉNTEK Csúcsforgalom a MÁV-nál Ilyen ősz még nem volt. A MÁV dunaújvárosi állomásán az őszi csúcsforgalom minden eddigit meghalad, nincs olyan óra, nincs olyan perc, hogy a síneken jó néhány mozdony ne eregetné a füstöt, s jópár száz vagon ne rostokolna. Apad a Duna mérgelődnek a vasutasok A laikus nem gondolná, hogy a csúcsforgalom milyen sok gondot okoz a vasutasoknak, mint ahogy az sem jutna eszébe, hogy ez a nagy forgalom jórészt a Duna alacsony vízállásának köszönhető. Közrejátszik persze a Vaskapu-építkezés is, kevesebb uszály szállítja a vasércet, s azok is félteherrel jönnek A vasércet vasútra „dobják át”. A jó termés, s az a tény, hogy Csehszlovákián keresztül egymás után jönnek a szénszállítmányok, szintén növelik a forgalmat, s ezért tizenöt százalékkal magasabb a napi átlagforgalom az eddigieknél. El kell vinni a cukorrépát, az élelmiszert, gyümölcsöt, de mindenekelőtt a szeaet kell továbbítani. A dunaújvárosi állomáson napi átlagban 900—1000 vagont raknak ki és be, ezeket a vagonokat rendezni és ugyanazon a napon továbbítani kell. A nagyvállalatok segítsége A vasutasok vállára nehezedő teherből a dunaújvárosi nagyvállalatok is átvállalnak és nem is keveset. A Dunai Vasmű naponta négy irányvonatot indít. A vasbetongyáriak hetente egy irányvonatot indítanak Komáromba, ezt salaktéglával rakják meg, és heti két panelvonatot indítanak Szegedre. A papírgyár naponta tizenöt vagont törlt meg papíráruval, és küldeményeit úgy csoportosítja, hogy a vagonokat ne kelljen átrendezni az állomáson. Mi nem kaptuk meg a betegséget! Általános betegsége a vasútnak — mondhatni országos kór — hogy szombaton és vasárnap a különböző állomásokon kirakatlanul állnak a vagonok. Miért nem kapta meg ezt a betegséget a dunaújvárosi állomás? A dunaújvárosi állomáson folyamatos üzemelés van, de itt is mindenekelőtt a vállalatok és a nagyszállítók segítségét kellene megemlíteni. A vállalatok és a nagyszállítók szabad szombaton és vasárnap is éppúgy dolgoznak, rakodnak, mint bármely hétköznapon. A kór szele azért a dunaújvárosi állomás is elérte, például minden hétfőn innen kellene Adonyba továbbítani száz vasúti kocsit, amelyeket az ország más részeiből várnak. Nos, Adony késéssel kapja a kocsikat, egyszerűen azért, mert például Budapesten, Miskolcon vagy Debrecenben vasárnap nem rakodtak. Vasutasok helytállása A munkaerő éppolyan gond a vasútnál, mint bármely más vállalatinál. Azaz mégsem pontosan olyan, itt ritka a vándormadár, kicsi a fluktuáció, de a munkáskéz itt is hiányzik. A fiatalok nem szívesen kötik le magukat a vasúthoz, hiszen itt éjjel nappal szolgálat van. Tizenkilenc fékező helyett, csak kilenc van, és hét kocsirendező is hiányzik. A csúcsforgalom megnöveli munkaóraszámot, a vonatkísérők péladául az eddigi 210 órás hónap helyett szeptemberben átlagban 328 órát utaztak. Volt, aki 270 órát „töltött keréken”. Becsülettel helytállnak a vasutasok, jól, pontosan dolgoznak. Éppen a sorrendiség, az időrendiség pontos betartása, a nagyobb szervezettség teszi lehetővé, hogy megnövekedett feladatukat balesetmentesen lássák el. És itt mindenekelőtt meg kell említeni a tónasbrigádokat, az idősebb vasutasokat, akiknek ilyenkor csúcsforgalom idején, ahogy azt mondani szokták, aranyat ér a kezük. Vízelvezető épül a papírgyárban A papírgyárban jelentős összegű beruházást fordítanak az ipari víz elvezetésére. A műszakilag is érdekes, jelentős munkálatokat a 26. Állami Építőipari Vállalat végzi. 1200 folyóméter csőrendszerben távozik a gyárból a víz, ötvenméteres eséssel jut a Duna medrébe. A napokban Kisapostag és Dunavecse között dolgozó Baráth István vezette szocialista csőszerelő brigád örömmel újságolta, hogy a nagy munka jelentős részével elkészültek. A mederfenékben helyezték el a csőrendszer végét, több mint száz méter hosszúságban. A munkálatoknál a folyami kotróhajó és a Hídépítő Vállalat búvárai is közreműködtek, az ő segítségükkel helyezték el a mederben a csőcsonkot. Föléje kő- és kavicságy kerül. Több szakma összefogásával sikerült a nehéz feladatot megoldani, és rövidesen a munkálatok befejezésére, a műszaki átadásra is sor kerül. Szárazra vetett csónakok A halak még úgy ahogy találnak vizet a Dunában, de a csónakok az iszapban rostokolnak. Apad a folyam Koreai vendégek Mezőfalván Koreai mezőgazdasági delegáció látogatott a hét elején Mezőfalvára Hollósi Lajos, a megyei pártbizottság és Lipthay Gyula, a megyei tanács osztályvezetője kíséretében. A vendégeket Zángó Zoltán, a gazdaság igazgatója kalauzolta. Megtekintették a hibridüzelmet, majd a különböző kísérleti táblákat és előadást hallgattak a gazdaság tevékenységéről. Kitüntették a békemozgalom kiváló aktivistáit Kiemelkedő békemozgalmi tevékenységéért kitüntető oklevelet kapott a Megyei Népfront Elnökségtől Annus Ferenc, Marton Imre és dr. Kovács Gyuláné. A VII. országos békekongresszus előtt városunk békeküldötte, Nics János országgyűlési képviselő, a parlamentben vette át a békemunka területén végzett kiváló munkásságáért a Mimika Érdemrend ezüst fokozatét. Negyven mázsa fűszerpaprikatermés A vidéki gazdaságokban jó ütemben halad a fűszerpaprika szedése. A szakemberek egyelőre nem sietik el a dolgot, hiszen az elmúlt tíz nap időjárása nagyon kedvezett az érési folyamatoknak és arra számítanak, hogy a szép idő tovább javítja majd a minőséget. Idén ugyanis a növényt és a termesztőket egyaránt próbára tette az időjárás. (MTI) FELELÉS ELŐTT (Kozár Tivadar felvétele) Felszabadulási munkaverseny 158 munkahely és brigád csatlakozik az építőknél (Tudósítónktól) A 26-os Építőipari Vállalat 3-as főépítésvezető cég szocialista brigádjai az MSZMP Központi Bizottsága és a Hazafias Népfront Országos Tanácsa felhívására versenyre hívták a vállalat összes munkahelyeit és brigádjait. Kezdeményezésükre 158 munkahely és brigád csatlakozását várják az építőipari vállalatnál. Több helyről máris csatlakoztak a 3-as főépítésvezetőség vállalásaihoz, melyek alapján többek között a Dunai Hőerőműnél, a kőolajfinomítónál és a százhalombattai új város építésénél, szerelésénél javítják és gyorsítják meg a munkát. A brigádok felajánlásai a létesítmények határidő előtti befejezését célozzák. Az építők szocialista vállalásai között megtalálhatók a Beremendi Cement és Mészmű építésén dolgozó brigádok hasonló vállalásai is. vállalat a felszabadulási munkaverseny lendületétől a termelékenység emelését, a termelési érték- és önköltségtervek teljesítését, a műszaki színvonal emelését, a munkafegyelem javulását várja. Az építők felszabadulási munkaversenyének dunaújvárosi eredményeként pedig meggyorsítják a lakás- és városépítést. G. Gy. Üzemrészek, brigádok versenye a nyomdában Az MSZMP Központi Bizottsága és a Hazafias Népfront Országos Tanácsa felhívásához csatlakozott a Fejér megyei Nyomdaipari Vállalat dunaújvárosi telepe is. A nyomdászoknak 1969 külön jubileumot hoz: a nyomdaipar államosításának 20. évfordulóját. A nyomda dolgozói, az egyes üzemrészek és a brigádok csatlakoztak a felszabadulási munkaversenyhez és a Misztótfalusi, az Április 4 és a Zrínyi brigád már megtette vállalását is. Az üzem gazdasági vezetői és szakszervezeti bizottsága vándorzászlót alapított a legeredményesebb üzemrész és brigád számára. A versenylendülettől főleg a termelékenység emelkedését és az önköltség csökkentését várják. A felszabadulási munkaversenyt a nyomdában negyedévenként értékelik. A brigádok külön nyomdai termékek, albumok előállításával is készülnek a Lenin-centenáriumnak, illetve a város 20 éves fennállásának méltó megünneplésére. Hétfőn kezdődik a távfűtés Kellemes maradt az idő októberben is, de reggel és este már jólesne a fűtött lakás. Különösen az egészségügyi- és gyermekintézményekben vészelik át nehezen a hűvösebb napokat. Tudjuk, a hivatalos fűtési idény október 15-én kezdődik, de azt is tudjuk, hogy Székesfehérváron és Budapesten már múlt hét óta melegek a radiátorok. Az alábbiakban a fűtés előkészületeiről és kezdési időpontjáról kértünk felvilágosítást a Dunai Vasmű energiagyárrészleg, illetve a Víz- és Csatornaművek illetékeseitől . Úgy tudjuk, a vasműben már fűtenek, az erőműben tehát minden rendben van? — tettük fel a kérdést Kecskés Sándor csőhálózati üzemvezetőnek. — A gyárban október 3-án kezdtük a próbafűtést, aztán a szabadszombat miatt leálltunk. Hétfő déltől ismét bekapcsoltuk a fűtést. Igaz, hogy egyelőre csak 50 fokos melegvizet keringtetünk a rendszerben, de ez most elegendő. Az erőműben minden készen áll a város fűtésére is. — Mikor kezdik? — Részünkről akár fél óra múlva bekapcsolhatnánk, indokolt is lenne A fűtési „menetrendi” és a kívánt kalória-mennyiséget azonban a Vizes Csatornaművek adja meg. Úgy tudom, náluk még karbantartási munkálatok folynak. A Víz- és Csatornaműveknél Urbán Gyula üzemvezetőtől érdeklődtünk. — Október 15. előtt csak abban az esetben fűthetünk, ha a napi középhőmérséklet 12 fok alá süllyed. Ez még nem következett be. Részlegesen sem kezdhettük a fűtést, mert az egészségügyi és a gyermekintézmények szétszórtan helyezkednek a városban — Van-e valamilyen műszaki akadálya a fűtés megkezdésének? — Gyakorlatilag nincs. Csütörtökön az ÉDÁSZ befejezte a vasmű szivattyútelep és a városi hőközpont közötti villamos reteszelés szerelését. Ezt a vezetéket ugyanis az iparitanuló intézet, bővítése, illetve útépítés miatt átvágták. Most már csak két Gagarin téri hőkicserélő rendszer felújítása van hátra. Ennél anyaghiány miatt került késedelembe a 26-os Építőipari Vállalat, de itt is befejezik a munkát a jövő hét közepére, legfeljebb párnapos kiesést okoz a Gagarin tér páratlan oldalán. És remélem, hogy október 15-én itt is fűthetünk. — Tehát mikor kezdődik a fűtés? — A fűtést október 13-án, hétfőn kezdjük a városban. Ez próba jellegű lesz, a beszabályozás miatt is szükség van a kétnapos próbafűtésre. Hivatalosan október 15-én kezdődik a fűtési idény. Az ígéret maga is melengető: már csak hétfőig kell várnunk a meleg szobára!