Dunaújvárosi Hírlap, 1970. augusztus (15. évfolyam, 62-69. szám)
1970-08-07 / 63. szám
VILÁG PROLETÁRJÁT EGYESÜLJETEK! AZ SZMP VÁlSI BIZOTTSÁGA ÉS A VÁROSI TANÁCS LAPJA XXL ÉVFOLYAM. 63. SZÁM ÁRA: 1 FORINT 1970. AUGUSZTUS 7., PÉNTEK Egy kapocs Az ideiglenesen hazánkban tartózkodó szovjet katonai egységek egyikének ünnepségén vettem részt az elmúlt napokban. Az ünnepség szónoka egy Tisza menti megyénk tanácselnök-helyettese volt, aki a megye lakosságának köszönetét tolmácsolta a katonákból álló hallgatóságnak, hiszen a teremben ülők hosszú hetekig éjt nappallá téve vettek részt a tiszai árvíz mentési munkálataiban, a veszélyeztetett területen az emberek életéért és vagyonáért folytatott küzdelemben. Aztán sorban az emelvényhez léptek a tisztek, tiszthelyettesek, és sok-sok fiatal, rang nélküli kiskatona, hogy átvegyék emlékeztetőként az árvízvédelem nehéz napjaira a Magyar—Szovjet Baráti Társaság aranykoszorús jelvényét. A kitüntetettek nevében egy fiatal, rövidre nyírt hajú sorkatona mondott köszönetet. „Ez a jelvény is egy kapocs lesz a szovjet és magyar emberek között. A barátság, testvériség kapcsa — így emlékszem a fiú egyik mondatára. — És én mindig büszke leszek erre a jelvényre.” Amikor eljövőben a fiúk búcsút intettek nekünk, mellen ragyogott az ismerős jelvény. Tudom, egyszer majd emlék lesz a Tisza-mentieknek is az idei árvízkatasztrófa. Egy kisgyerekben felrémlik már, a nehéz éjszaka emléke, amikor ez a szőke srác ölébe kapta, s érthetetlen szavakkal, de jól érthető mosollyal biztatta, vigasztalta. Ezek a jelvények elkerülnek Poltavába, Rjazanyba, a Kaukázusba, a Jenyiszej partjára. Köztük sok-sok olyan ahol az apában, családhoz is, régi véres emlékek nagyfiúban képe él Magyarországról és a Tiszáról. Vagy ahol örökre eltemette a mi hazánk földje ezeket az emlékeket. A mai kiskatonától nem vért, „csak” verítéket kért a szeszélyes Tisza. És itthon is hány és hány ember emlékszik tisztelettel ezekre a fiúkra, akik kilencven napon át verejtékeztek a töltéseken, dideregtek a hideg hullámokban, zsákoltak, gépet kezeltek, ástak, szállítottak. Egy vízügyi dolgozó fogalmazta meg szellemesen: „Sokat ittam már a magyar— szovjet barátságra, de amikor ott a Tisza partján vizes ruhában dideregve egy közös fazékból ittunk meleg teát — az volt az igazi.” .. .». Dunai Vasmű: 7,6 millió forint Drágább lesz a kocsiállás Intézkedés a vasúti kocsifordulók meggyorsítására A vasúti kocsifordulók meggyorsítása, a kirakás meggyorsítása és ezáltal a tehervagonok jobb kihasználása népgazdaságunk visszatérő problémája. Míg korábban csak ősszel jelentkeztek szállítási csúcsok, addig az utóbbi években és különösen az idén, egész évben szállítási csúcs van a vasúton. A MÁV tehervagon parkja véges, ezért a meglévő kocsikat kell jobban kihasználni. A Gazdasági Bizottság ezért elhatározta, hogy kísérletképpen, augusztus 15 és február 15 között felemeli az úgynevezett kocsiálláspénzt, azt a büntetési összeget, amelyet a vállalatok kötelesek fizetni, amennyiben késedelmesen rakodnak ki és így a megengedettnél tovább veszik igénybe a vagonokat. Az augusztus 15-én életbelépő intézkedéssel kapcsolatban a jelenlegi helyzet után érdeklődve kerestük fel Csapó Józsefet, a MÁV dunaújvárosi állomásának főnökét. Az állomásfőnök elmondotta, hogy az intézkedés mind jobb végrehajtása érdekében a napokban felkeresik a szállítmányozó vállalatok illetékeseit és tanácskoznak a kocsiforduló meggyorsításáról, mert hiszen nem az a cél, hogy büntetést fizessenek a vállalatok, hanem az, hogy gyorsuljon a vasúti szállítás. Dunaújvárosi példák is jól bizonyítják, hogy a GB határozatára szükség volt. Sok keserves év után a Dunai Vasmű kocsiálláspénze 1965- re évi kétmillió forintra csökkent. Az utóbbi öt esztendőben azonban fokozatosan ismét megnőtt, és lényegében változatlan kocsiszám és teher mellett 1970 első felében a Dunai Vasmű több mint 7,5 millió forint büntetést fizetett késedelmes rakodás, kocsiállás miatt. A júliusi kocsiálláspont mértéke sem mutat javulást, hiszen 6785 kocsi felhasználása mellett 317 ezer forint büntetést fizetett a gyár. Jellemző, hogy a Dunai Vasmű viszonylag könnyedén kezeli a büntetést, máskülönben miért „vesznének el” kocsik 16—20 napra is a gyárban. Júliusban például a 2181 —2123000—5 jelű kocsi 21 napig, 2181—1568009/0 jelű vagon pedig 160 napig tartózkodott a vasműben. Az elsőért 9132, a másikért 6892 forint büntetést gombolt le a Dunai Vasmű. A legnagyobb vagonfelhasználón kívül sokszor akadozik a kirakás a kisebb vállalatoknál is. Az állomásfőnök rossz példaként említette például a Vegyesipari Vállalatot, ahol a szénszállítmányok esetenként 50—60 órát is vesztegelnek. Különösen nehézkes — mint országszerte is — a szombat—vasárnapi rakodás. Ha hétvégén érkezik áru a dunaújvárosi vállalatok címére, az bizony legtöbbször vagonban éri meg a hétfőt. A „nehéz vállalatok” közé tartozik a Kisker, a Söripari Vállalat, az AFIT nagyvenyimi telepe, a Betonútépítő Vállalat és esetenként a Fűszért. Dicsérőleg szólt az állomásfőnök a Papíripari Vállalat Dunaújvárosi Gyáráról, ahol a legutóbbi napokban, nem volt kocsiállás. És ez, ha csak 8—10 kocsiról is van szó, de ha egyről, akkor is, nagyon sokat Ennek bizonyságául említjük, jelent hogy az adonyi sódertelepnek heti 4—500 vagonnal tartozik a MÁV. Egyszerűen azért, mert nincs kocsi. A mai építőipari feladatok, az építőipar jelenlegi helyzete ezt az adósságot mindenképpen megsínyli. Csapó József állomásfőnök elmondotta, hogy a nagyvállalatok eddig szinte zokszó nélkül fizettek, hiszen költségeikben csak keveset számított a kocsiállás címén behajtott büntetés. A GB azonban úgy döntött, hogy ezentúl, érdemes legyen ügyelni a kocsifordulóra. Eddig az első 24 órában minden meg nem engedett óráért 12 forintot fizettek a cégek. Ezentúl 24 forint az óránkénti büntetés. A második 24 órában eddig 16 forint volt a büntetés, ezentúl 100 forint lesz, minden óráért. Negyvennyolc órai tartózkodás után minden óra 200 forintjába kerül a hanyag vállalatnak. A Dunai Vasmű — mint az állomásfőnök elmondotta — külön szerződéssel rendelkezik. Mindeddig óránként 16 forint büntetést fizetett a gyár. Ezentúl, pontosabban augusztus 15-től hatszoros pénzt, vagyis 96 forintot fizet a Dunai Vasmű minden többletáráért. Könnyű kiszámítani, hogy, ha a kocsiállás mértéke nem változik, akkor a második félévben nem 7,6 milliót, de 40 millió forint kocsiálláspénzt fizethet a gyár. Ez pedig már 6 milliárd forint körüli termelési értéknél is számottevő többletköltség. A radikális intézkedés — mint a GB határozata is hangsúlyozza — nem a büntetési összegek behajtását, hanem a kocsifordulók meggyorsítását, a népgazdaság szállítmányozási igényeinek mind jobb kielégítését célozza. És remény van arra, hogy a rakodás szervezettebbé tételével, kisgépek beszerzésével a vállalatok hozzásegítik a MÁV-ot e célok eléréséhez. A DÓZSA ÚTI LAKÓTELEP NYÁK (Cseh Tibor felvétel Munkaversenyszabályzat 1971 Ülésezett a Dunai Vasmű vállalati szakszzarvezeti tanács A Dunai Vasmű vállalati szakszervezeti tanácsa tegnap délután ülést tartott, amelyen előterjesztették az 1971-től érvényes munkaversenyszabályzatot, valamint a vállalati szakszervezeti tanács és a szakszervezeti bizottság második féléves munkatervét. Az ülésen Veres János, a szakszervezeti bizottság titkára elnökölt. A munkaversenyszabályzat tervezetét írásban kapták meg a VSZT tagjai, hozzá kiegészítőt Péter Mihály, a szakszervezeti bizottság közgazdasági felelőse mondott. Kiegészítőjében elmondotta, hogy a gazdaságirányítás új rendje szükségessé tette a szocialista munkaverseny szervezésének, irányításának és értékelésének megváltoztatását. A változtatást a napirendre került tervezet a Minisztertanács és a SZOT közös rendelete alapján tette meg. Lényeges változás az eddigiekhez képest az egyéni és kollektív munkaverseny formákban van. A szocialista brigádok értékelését például ezentúl esztendőnként végzik, és az első évben oklevelet, a második évben zászlót, a harmadik évbe bronz- ezüst és arany fokozvényt kaphatnak a szociálista küzdő brigádok. Már korábtározat született arra is, hogycialista brigádok ezentúl a bértömeg 0.5 futánnst fordítják. Az üzemi demokrilesítése érdekében a kitűntekről és az anyagi elist ezentúl is a gyáregységi, illetve üzemi kollektívák döntenek. Az egyéni munkaverseny korábbi formái mellett jövőre bevezetik KISZ Központi Bizottsága és a SZOT a határozata alapján a „Kiváló Ifjúmunkás” és a „Kiváló Ifjú Szakmunkás” mozgalmat. Az előbbiben betanított és segédmunkások, az utóbbiban pályakezdő szakmunkások versenghetnek a megtisztelő címért. Természetesen a „Szakma Ifjú Mestere” mozgalom továbbra is megmarad. Változás lesz a Kiváló Dolgozó cím odaítélésében. Éspedig 1971-től a kiváló dolgozó javaslatokat úgy kell elkészíteni, hogy a felsorolt nevekből nyílt, esetleg titkos szavazás útján válasszák ki a kitüntetetteket a termelési tanácskozások résztvevői. A vállalati szakszervezeti tanács állást foglalt abban, hogy a Kiváló Dolgozó címek odaítélését ne kössék mereven nagy ünnepeinkhez, hanem azokat évközben is kiváló munkateljesítmények és gazdasági eredmények után közvetlenül is megkaphassák az arra érdemesek. Ezzel a Kiváló Dolgozó címben megtestesült erkölcs- és anyagi elismerés közvetlenebbül ösztönözhet a jó munkára. A vállalati szakszervezeti tanács ezután a második féléves munkatervekről döntött. A Dunai Vasmű szakszervezeti bizottsága ma délelőtt ülésezik. Napirendjén a munkaerő-, bér és prémiumgazdálkodás első féléves tapasztalatairól, valamint a védőétel, védőital, munkaruha felhasználásról a 3V01Ó iplomác S57 propel. Ma délután forgalomkorlátozás A délutáni kerékpárverseny lebonyolításának ideje alatt átmeneti forgalomelterelésre kerül sor. A rendezőség kéri a Vasmű úton, Dózsa György úton, Bartók Béla úton és Beloiannisz utcában parkírozó gépjárműtulajdonosokat, hogy a verseny ideje alatt gépjárműveikkel másutt parkírozzanak.