Dunaújvárosi Hírlap, 1975. augusztus (20. évfolyam, 61-69. szám)

1975-08-26 / 68. szám

19“75. aiagt­sztu­s 26., kedD Fejlesztés zsenik nélkül Irinyi, Bolyai, Eötvös, Puskás Tivadar, Déry, Bláthy, Zipernovszky és Kandó Kálmán jelentős alko­tásokkal gyarapították a világ tudományos-műszaki kultúráját. De hosszan sorolhatnánk legújabb korunk nagyszerű magyar alkotó személyiségeit. A kiemelkedő szakmai tehetségeket tekintve Magyarország szinte világhatalomnak számít. Korunkban azonban a magyar csúcsok egyre inkább olyan orientációs pontok, ame­lyek jelzik a mélységeket, a kiaknázatlan tömeges le­hetőségeket, az átlagos szint viszonylagos elmaradott­ságát. A kutatás és a fejlesztés ugyanis a tudományos és műszaki forradalom időszakában kollektív teljesít­ménnyé vált. Némi egyszerűsítéssel azt is mondhat­nánk, hogy az egyéni zsenialitásnál nagyobb érték a kollektivitás, az együttműködő készség, az átlagos mű­szaki-gazdasági színvonal emeléséhez való érdemi hozzájárulás. Gyakorta találkozhatunk az egyéni érvényesülés mind anyagi, mind erkölcsi értelembe vett túlhajtásá­­val, amikor a szabadalom, a személyes téma a reális fejlesztési és kutatási szükségletek fölé kerekedik. Sok száz mezőgazdasági kutató, tucatnyi intézet fog­lalkozik például fajtanemesítéssel, miközben a tényle­ges népgazdasági hasznot hajtó külföldi fajták és hib­­ridek adaptációjával, a korszerű termelési és géprend­szerek kialakításával néhány élenjáró termelő gazda­ság foglalkozik. Az iparban hasonlóképpen sokszor lebecsülik a kutatók és a fejlesztők a világ vívmá­nyait, s bevált külföldi megoldások ésszerű hazai al­­­kalmazása helyett egyéni babérokra pályáznak. Nem vagyunk olyan gazdagok, hogy korlátlanul szabad utat adjunk az egyén­i, gyakran amatőr ambí­cióknak, hogy hagyjuk szétforgácsolni a szellemi ener­giát. Szervezettségre, fegyelemre, céltudatosságra, összefogott kollektív munkára van szükség a kutató és fejlesztő intézetekben, a műszaki irodákban is. Legalább olyan mértékben, mint a műhelyekben. A manufaktúrák, a magányos zsenik kora a műszaki tudományos életben is már régen lejárt. A kollektivizmus persze, ugyanúgy ahogy a társa­dalomban és a termelő munkában, magasabb szinten, céltudatosabban és főleg jobb hatásfokkal épít az egyéni ambíciókra, a személyes teljesítményekre. A munka erkölcsi elismerése és anyagi honorálása mér­hető társadalmi hasznossága révén feltétlenül egyértel­műbbé válik. S így bizonyára kevesebb lesz a „meg nem értett” feltaláló és újító. Az alkotó munkához természetesen kedvező légkör szükséges. Az elkülönült szellemi teljesítményekhez még elegendő volt az intuitív készség, a személyes megszállottság. A kollektív munkát már magas fokon kell tervezni, szervezni, irányítani. Világos, lelkesítő célokra, konkrét, testreszabott feladatokra van szük­ség. A vezetők felelősségét tehát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Mindenek előtt tőlük függ, hogy milyen mértékben sikerül országunk nagy szellemi energiáit — intézetekben és irodákban, üzemekben és műhelyek­ben — az előttünk álló rendkívüli feladatok szolgála­tába állítani. A vállalatok idáig csak részben és szerény mére­tekben érzékelték közvetlenül a világgazdasági válto­zások kedvezőtlen hatását. A fő terheket az import­­ártámogatások formájában az állami költségvetés vi­selte. Jövőre a gazdasági szabályozás módosításával számottevően változnak a vállalati gazdálkodás felté­telei. A nyersanyagok és energiahordozók termelői árá­nak felemelésével, a munkabérek, közterheinek növelé­sével 1975. januártól lényegesen növekednek a válla­latok tevékenységének költségei. Ezeket ellentételezni a vállalati nyereség és a belőle képezett fejlesztési és részesedési alapok csökkentését korlátozni mindenütt csak lényegesen jobb munkával lehet. Nagy szükség lesz tehát minden mozgósítható belső tartalék feltárá­sára, köztük a műszaki fejlesztés meggyorsítására. A ma még szunnyadó nagy szellemi energiák hasznosí­tása létkérdéssé válik. Szükséges tehát összefogni, szervezni, lelkesíteni az üzemek, a műhelyek, az irodák alkotó erőit s a legfontosabb feladatok, a nagy lehe­tőségeket kínáló gyártás- és gyártmányfejlesztési, vala­mint szervezési tennivalók szolgálatába állítani őket. Kovács József Du»*ui»**ow HI * I *r IhiHnujvuros Is amerepel a programban Képzőművészeti világhét szeptember végén ELSŐ ÍZBEN idén rendezik Magyarországon a képzőmű­vészeti világhetet, amelynek célja az UNESCO megfogal­mazása szerint: „A kortárs­­képzőművészet és a társada­lom eleven kapcsolatának el­érése, reflektorfénybe állítá­sa, s a figyelem felkeltése a legkülönfélébb módszerek­kel.” A világhetet az UNES­CO képzőművészeti szekciója, a Képzőművészek Nemzetkö­zi­­ Szövetsége rendezi, prog­ramja és eszköztára kiváló al­kalmat ad arra, hogy az MSZMP KB 1974. évi közmű­velődési határozatának szelle­mében a meglevő, de egymás­sal még kellőképpen össze nem hangolt erőket koncent­ráljuk, új tevékenységi for­mákat teremtsünk a művé­szet és a társadalom kapcso­latának elevenebbé tételére. a képzőművészeti vi­lághét munkájában a ta­nácsokon kívül a sajtó, a rá­dió, a tévé, a TIT a MAFILM is részt vesz, szervező, pro­pagáló és bemutató munká­jukkal segítséget nyújtanak a múzeumok, a könyvkiadók, az ifjúsági szervezetek; munkát a Magyar Képzőmű­­­vészek Szövetsége hangolja össze. A programok az egész országra kiterjednek, például a hét folyamán az összes mú­zeumok ingyen látogathatók, a mozikban képzőművészeti témájú kísérőfilmeket vetí­tenek, tárlatvezetéseket szer­veznek , a művelődésházak­ban, klubokban képzőművé­szeti előadásokat tartanak, azaz megélénkül a képzőmű­vészeti ismeretterjesztés, s ez a lendület remélhetőleg a to­vábbiakban az évad és az el­következő évek folyamán is megmarad. A rádió és a té­vé rendkívül erős agitatív erejét sem hagy­ják figyelmen kívül a világhét rendezői: a tévé szeptember 20. és 28. kö­zött öt ízben sugároz képző­művészeti műsort, s ., A HÉT” című műsorában Somogyi József szobrászművész, a képzőm­űvészszövetség elnö­ke a világhét céljáról és programjáról nyilatkozik. A rádió szeptember 27-én ifjú­sági képzőművészeti vetélke­dőt rendez, majd Papp Gá­bor grafikusművésszel, a vi­lág hét plakátjának tervező­jével hallhatnak interjút a rádióhallgatók. A könyvkiadók közül Corvina és a Képzőművészeti­­ Alap Kiadóvállalata jelentet meg a világhétre új képző­művészeti kiadványokat. Karginov German Rodcsen­ko és Kampis Antal Szinyei- Merse Pál monográfiái című illusztrált a Corvinánál jelennek meg, a Képzőművé­szeti Kiadóvállalat pedig új típusú, nagy alakú reproduk­ciókat, úgynevezett „poster”­­eket jelentet meg: összesen húsz magyar műalkotás kü­lönleges papíron előállított művészi nyomata kerül for­galomba, kezdve a tizenha­todik században élt M S. Mesteren, végezve a kortárs Bernáth Aurél. A sorozat hat nagy alakú Csontváry­­reprodukciót is tartalmaz. DUNAÚJ­VÁROS IS sze­rephez jut a képzőművészeti világhéten. A központilag rendezett kiállítások közül Szöllőssy Enikő szobrászmű­vész tárlata sajnos elmarad, de a Magyar Úttörők Szövet­sége szeptember 20-án Duna­újvárosban nyitja meg rajz­pályázatának — Az én hazám — első kiállítását, és az in­nét vándorol majd tovább az ország más városaiba. Szé­kesfehérvárott az István ki­rály Múzeumban Kortárs mű­­vészet magángyűjtemények­ben címmel rendeznek kiál­lítást, megyei Sukorón pedig Fejér művészek kamara­kiállítását nyitják meg a kép­zőművészeti világhét napjai­ban. ^^^VVV^VVWVWVV^^^VWN^VVVVVWVW^VVVVVVVVVWVWVVVVVVVWWVWWWWVVWMMMMWWMMWWmMWWWVa Építsünk iskolát! Ifjúsági kezdeményezés Székesfehérvárott „Építsünk iskolát!” jelszó­val új mozgalmat indított az idei nyáron a székesfehérvári Vörösmarty Mihály Szak­munkásképző Intézet. A kez­deményezés célja, hogy a Fe­jér megyei középiskolás diá­kok önkéntes táborozás so­rán egy-egy általános iskola felépítéséhez elegendő blok­kot, betontéglát készítsenek. A székesfehérvári építőtábor­ban eddig három turnusban több, mint negyvenezer be­tontéglát öntöttek ki a diá­kok. A nagymennyiségű épí­tőanyag egy általános iskola és három tornaterem fel­építéséhez elegendő. A megye egyik községében — Sopo­­nyán — hamarosan meg is kezdik a székesfehérvári építőtáborban készített blok­kokból az új iskola építését. JSépfronl-klubprogramok ke A Népfront 3. körzet ,,Bé­klubja” összeállította őszi programját. Igyekeztek arról gondoskodni, hogy hét­fő esténként az érdeklődők művelődjenek, fejlesszék is­mereteiket , amelyeket ■ bárki klubesteken, díjtalanul látogathat. Ezt a célt szolgálja első­sorban a három estére ter­vezett művészettörténeti elő­adássorozat. A zenét kedve­lők Bizet-re emlékeznek a nagy zeneköltő halálának századik évfordulója alkal­mából. Novemberben a mai magyar operákról lesz szó. Egy klubesten szó lesz kül­kereskedelmi kapcsolataink­ról. Más alkalommal a tár­sadalombiztosítási törvény nőket érintő kérdéseit ismer­hetik meg a klub látogatói Érdekesnek ígérkezik a do­hányzás ártalmairól szerve­zendő ankét, amelyet orvos tart és vezet, s részt vesznek azon a városban nemrég alakult „dohányzást ellenzők társaságának” tagjai is. Az irodalmat szeretők egy klub­esten Simon István Kossuth díjas költőre emlékeznek. Három útiélmény-beszámoló­ra is sor kerül. A klubestek sora szeptem­ber 15-én, hétfőn a finnor­szági útibeszámolóval kez­dődik. Egyelőre a Bartók Művelődési Központ egyik emeleti termében rendezik meg ezeket a hétfői klubes­teket, de szó van­ róla, hogy később a mozi épületében lévő városi Népfront klubba helyezik át azokat. Ez ter­mészetesen a városi elnök­ség erre vonatkozó állásfog­lalásától függ. A 3. Népfrontkörzet másik „szervezete”, a Társtalanok klubja is az őszre készül. Az ő programjuk is rövidesen a klubtagság, s a közönség elé kerül. Klubestjeiket az őszi-téli idényben minden­kor szombat esténként ren­dezik meg. (Sz) Molnár Ferenc egyik párizsi tartózkodása alatt esti sétára indult. Egyik utcasarkon leszorította egy éjjeli pillangó, fel­ajánlva társaságát. — És mennyibe kerül­ne ez nekem? — kérdez­te az író. — ötszáz frankba. — Szó sem lehet róla. Ötven franknál többet sosem fizetek. Az éjjeli madárka szó nélkül elvonult. Másnap Molnár Ferenc moziba ment a feleségé­­vel. Az előcsarnokban összeakadtak az előző éj­jeli hölgyikével, aki, mi­után körbesétálta őket, halkan az író fülébe súg­ta: — Most legalább lát­hatja, mit kap ötven frankért!__ Kosztolányi Dezső, Far­kas Imre és Harsányi Zsolt Kecskemétre ké­szültek, a Pesti Napló hangversenyére, éppen akkor, amikor legélénkebb volt Kecskemét és Nagy­körös rivalizálása. Egyik este megszólalt a vidéki telefon a szerkesztőség­ben. Farkas Imrét kérték a telefonhoz: — Itt a Kecskeméti Irodalmi Kör elnöke be­szél. Közönségünk nevé­ben arra kérem a szer­kesztő urat, tessék in­kább­­ Nagykőrösre menni felolvasni. Természetesen Karin­thy Frigyes beszélt a má­sik szobából. _ Juhász Gyulával egy irotársa arról vitatkozott, hogy hol van az a jelenet Az ember tragédiájában, amikor a tudós azt mond­ja Ádámnak, hogy a nap négyezer év múlva ki fog hűlni. Juhász Gyula azt mond­ta, hogy a kérdéses pas­­­szus a falanszter-jelenet­ben van, amit a másik vitatkozó k­otárs kétségbe vont. — Mit vitatkozunk? — mondta ekkor Juhász Gyula. — Azonnal meg­mutatom a könyvből. Előkereste Az ember tragédiáját, bebizonyítot­ta, hogy neki van igaza. Maj­d mosolyogva meg­szólalt: — Persze, jegyezd meg, hogy én csak olyankor nézek m­eg valamit a könyvben, ha biztosan tudom ___ Nagy Endre és Rákosi Viktor együtt távoztak egy társaságból. Ahogy leértek az utcára, épp az orruk előtt oltotta le a gyújtogató az utolsó gáz­lámpát. Nagy Endre jókedv­ű hangulatban odakiáltotta a szegény ember felé: — Gazember, miért ol­tod el szemem előtt az utolsó lámpát? A derek gató joggal lámpagyújtó­­megsértődött a kemény támadás halla­tara és Nagy Endrének támadt. Sipulusz azonban közbevetette magát, és így nyugtatta meg a felindult embert: — Ne haragudjék, bá­csi! Elvégre maga az oka mindennek. A barátom gázembert mondott volna, ha nem oltotta volna el a lámpát. De a sötétben nem láthatta vesszőt Móra Ferenc beült egy­szer egy könyvnapon egy utcai sátorba. Bár nem kedvelte az nyilvánosságot, ilyenfajta kiadója kívánságára megadóan de­dikálta műveit. Egyszer egy fölényes modorú asszony állt meg előtte, belelapozott az egyik Mora-regénybe, és tapintatlanul azt kérdezte a deresedő hajú írótól: — Tessék mondani, ér­demes megvenni ezt a könyvet? Ön jónak ta­lálja? Móra enyhe iróniával válaszolta: — Nem tudom, asszo­nyom, én ugyanis nem ol­vastam el. Csak megír­tam ... Révész Tibor CsifiiUtyi tots Népzenei találkozó Kecskeméten Kecskemét város tanácsa, a Bács-Kiskun megyei műve­lődési központ, a TIT, az Idegenforgalmi Hivatal és a Kórusok Országos Tanácsa hatodízben rendezi meg a kecskeméti népzenei találko­zót, ez id­én szeptember 5. és 7. között! A népzenei talál­kozón elsősorban a Duna— Tisza közének néprajzi te­rületén élő zenével, s annak szociológiai vonatkozásaival­ foglalkoznak. A háromnapos találkozó tudományos részé­nek szempontjai: népzene és tájföldrajz, népzene és tör­ténelem, népzene és társa­dalmi mozgalmak. Kellő időt szánnak a zenei oktatás kérdéseire, természe­tesen a népzene vonatkozásá­ban, s a város általános isko­lái számára megnyitják a táncházat. A népzenei talál­kozó tehát a társművészetek, a tánc, a bábozás, az ipar­művészet bemutatására vállalkozik, így például fel­is léptetik a salgótarjáni báb­együttest, a galgamácsai népi együttest, népi hangszer-kiál­lítást rendeznek, fafaragó-be­­mutatót tartanak. A kecske­méti népzenei találkozón ze­neszerzők, dirigensek, elő­­adómaszek, írók, költők is részt vesznek. 5. oldal * ! Még egyszer az elégtelenről A magyar nyelvből és irodalomból meg­bukott tizenegy fel­nőttdiák ügyével kap­csolatban — úgy ér­zem — némi kiegészí­téssel tartozom, ha nem másként, legalább néhány mondatnyi csendes meditáció for­májában. Kiegészítés­sel, nem pedig vitával. Elképzelek egy hat elemit végzett embert, aki — mondjuk — negyven éves. Dolgozik, családja van, szabad idejét — mondjuk — kiskerti munkával, otthoni „bütyköléssel”, tévénézéssel tölti. Va­jon ez a felnőtt diák, aki saját elhatározásá­ból tanul, mert többet akar tudni, naponta vagy hetente hány órát vagy percet szánt rá, hogy tankönyvét kéz­be vegye és legalább egyszer végigolvassa? Vajon elolvasta-e az a elmúlt hónapok során kötelező olvasmá­nyokat, a tévében a sport és az esti film mellett szánt-e időt az irodalmi előadások meghallgatására, illet­ve végignézésére? Csökkentette-e szóra­kozásait a tanulás, il­letve a több tudás ked­véért? (Ugyanis, csak úgy mellékesen, a munkásnak ma már éppúgy joga van a ta­nuláshoz, mint a szóra­kozáshoz). Az az érzésem, hogy ha az előbbieknek csak egy részét megtették volna a megbukottak, akkor nem, vagy leg­alább­is nem ennyien buktak volna meg a vizsgán. A követelmé­nyek ugyanis nem túl­ságosan magasak­­ a dolgozók általános is­kolájában, annyira nem, hogy az ott elfo­gadott tudás nem több, mint technikai mini­mum a huszadik szá­zadban való élethez. Mintha megfeledkez­tünk volna valamiről. Arról, hogy ez a társa­dalom mindent szinte tálcán kínál nekünk, s e sok minden között el­sősorban a tanulási le­hetőséget, alsó fokon ingyen, s felső fokon is csak net­i ingyen. A ta­nulás tehát nem dicső­ség, hanem kötelesség. A tanuláshoz való jog száz év óta követelése a magyar munkásosz­tálynak, s ez a jog most három évtizede valósággá vált. Egy emberi jog gyakorlá­sáért pedig nem jár di­cséret. A társadalom évek óta segíti azokat, akik idejében nem vé­gezték el az általános iskolát, biztatja őket, kedvezményt ad nekik, munkabéremelést ígér, hogy tanuljon, ta­n­­nuljon, tanuljon, mert most már tanulhat. Méghozzá elsősorban magának, s áttételesen a társadalomnak. sen Ha — nagyon helye­— azt állítjuk, hogy az átlagos iskolai végzettségi nívó eme­lése politikai kérdés, akkor nézzük meg a másik oldalt is: azt az embert, aki helyett nem tanulhat sem az üzem, sem a tanár. Gondoljunk erre is, amikor csak az üzemet és csak a tanárt „oszt­juk ki” az elégtelen jeggyel. (kémény)

Next