Dunaújvárosi Hírlap, 1978. június (23. évfolyam, 44-52. szám)

1978-06-20 / 49. szám

1978. Június 20., Reäcf Alapkövetelmény a felkészültség és a példamutatás A közművelődés pártirányításáról közismert tény hogy az ipari munkahelyek, valamint a közművelődési és kulturális intézmények együttműködése összehangolt közös tevékeny­sége városunk művelődés­­ügyének egyik sarkalatos kérdése. Ehhez a feladathoz a közoktatás és a közművelő­dés helyzetét elemző, a fej­lesztés megfelölő irányát és tartalmát párthatározatok — de maga a közművelődési törvény is — világos, hosszú távra érvényes elvi prog­ramot adnak. E program eredményes végrehajtását, az ipari munkahelyeken folyó munkásművelődési tevékeny­ség hatékonyságát nagymér­tékben befolyásolhatják a helyi pártszervezetek. Azok az üzemi pártszervezetek, amelyek elvi irányító, elem­ző munkájuk során az eddi­ginél fokozottabb figyelmet fordíthatnak közművelődés­i munkahelyi tartalmi, de sokszor nagyon is aprólékos, sok energiát, személyes meg­győzést, és nem kevésbé jelentős szervezőmunkát igénylő feladatainak segíté­sére, ellenőrzésére. Mert alapvetően e határozatok és a közművelődési törvény he­lyi végrehajtásának folya­matos ellenőrzésére kell összpontosítani a figyelmet a helyi pártszervezeteknek. Ar­ra a tevékenységre tehát, amelynek tartalma, célkitű­zése a törvény által tisztá­zott. Végrehajtása pedig — tegyük hozzá: felelőssége is — társadalmilag megosztott. Nemcsak a párt ügye tehát. E feladatnak nem is tehet­nek eleget egyedül csak a pártszervezetek, főleg anél­kül, törvény hogy a közművelődési szabta kötelezettsé­geiket hangsúlyozva, ne von­nának be a munkába más illetékes szerveket, s tőlük ne kérnék számon tevékeny­ségüket. Ez utóbbi pedig nem más, mint a közművelődés intézményi-munkahelyi vég­rehajtásának folyamatos pártellenőrzése, a közműve­lődési bizottságok rendelte­­tészerű működtetésének nyo­­monkövetése, s azoknak a kérdéseknek kritikai elemzé­se, amelyek megoldása való­jában előbbre viheti a mun­kahelyi közművelődési E kérdések között számos nagyjelentőségű — következ­ményeit tekintve valóban lényegi kérdés — fogalmazó­dik meg. Többek között: mi­lyen a kommunisták és a ve­zetők munkájának eredmé­nyessége például a közmű­velődés tanácsi irányításá­ban, a szakszervezetek és a tanácsi szakigazgatási szer­vek tevékenységének össze­hangolásában; az ipari mun­kahelyeken a szocialista bri­gádok művelődési vállalásai­nak teljesítésében; a szak­­szervezetek közművelődési tevékenységében .,, Mennyi­re hatékony a kommunisták irányító munkája a közmű­velődési és kulturális intéz­ményekben, az ifjúsági klu­bokban; a párt és a KISZ tevékenysége az értelmiség különböző köreiben .. . Mi­lyen hatókörű például a kommunista értelmiség sze­repe, részvétele a művelő­dési intézmények, a társa­dalmi szervezetek, a tudomá­nyos egyesületek kultúra­közvetítő tevékenységében, a munkahely és a város köz­művelődésében ... És a kér­déseket lehetne sorolni to­vább. Végre már eljutottunk hogy a városi vállala­­­­­tok többségénél — a pártszervezetek, a KISZ- és a szakszervezetek közremű­ködésével — elkészülnek a követelményeknek megfele­lő, vagy az azt megközelítő közművelődési feladattervek. E dokumentumok már tar­talmazzák, hogy a termelés tennivalóihoz kapcsolódva miként szándékoznak emel­ni a közművelődés eszközei­vel a dolgozók műveltségi színvonalát, figyelembe véve rétegeződésüket is. Szinte va­lamennyi vállalatnál például kiemelt jelentőséggel bír­ a dolgozók képzése, tovább­képzése, általános szakmai és politikai iskoláztatása. Külön foglalkoznak a szocia­lista brigádok művelődési vállalásai­nak teljesítésével, annak segítségével. A vál­tozó és fejlődő munkahelyi közművelődési tevékenység szélesedését, hatékonyságá­nak fokozódását manapság már olyan feltételek is segí­tik, amelyekkel korábban nem rendelkeztünk. Majd­nem mindenütt létrejöttek és funkcionálnak a művelődési bizottságok, szaporodnak függetlenített vállalati nép­­ művelők. A közművelődés rendszeres anyagi támogatá­sát meghatározó, a munkás­művelődés feladatait egymás közt megosztó és azt az ed­digieknél eredményesebben megoldó szerződések szület­nek a vállalatok és a kul­turális intézmények között. A pártszervezetek pedig a ká­derfejlesztési és oktatás-poli­tikai terveikben a korábbiak­nál nagyobb arányban szere­peltetnek a közművelődés és a kultúra pártirányítást segí­teni képes, illetve az ilyen jellegű pártfeladatra fel­készíthető, alkalmassá tehető embereket. S hogy ez a mun­ka sem eredménytelen azt bizonyítja, hogy az elmúlt két évben például a tömeg­propaganda és a káderképző formákon, így többek között a kulturális élet kérdései cí­mű tanfolyamokon, valamint a speciális kollégiumokon 409 hallgatót, köztük 213 pártta­got készítettek fel. Örvendetes az is, hogy a vállalati közművelődési ter­vek egy jelentős része már kitér a közművelődés anyagi eszközeinek rendeltetésszerű felhasználására is. Ez utóbbi azért is jelentős, mert ezek az eszközök a vállalatoknál általában nem egy kézben összpontosulnak. A közművelődési fela­d­attervek lényeg> tennivalói UflilClVGn között hangsúlyo­zott szerepet, megkülönböz­tetett figyelmet kap az ál­talános iskolai végzettség­gel még nem rendelkező, a bejáró, valamint a szülési szabadságon lévő nődolgozók művelődésének segítése. Eh­hez a tárgyi és anyagi felté­telek szinte minden munka­helyen rendelkezésre állnak. Nos ezekben a kérdések­ben, e feladatok szervezé­sében, alapvetően a munka­helyi közművelődési tevé­kenység eddigieknél is haté­konyabb pártellenőrzésében van még számos tennivalója a hatáskörileg illetékes párt­­szervezeteknek. Kinek-kinek a maga területén, a tanácsi szakigazgatásban, a közmű­velődési és kulturális intéz­ményekben és az üzemekben egyaránt. E feladatnak azon­ban csak akkor lehet eleget tenni, ha olyan kommunis­tákat bíznak meg vele, akik a közművelődésnek valóban értő segítői lehetnek felké­szültségük és példamutatásuk alapján. Ehhez valóban az kell, hogy a pártoktatás ke­retében egyre több párttag és párton kívüli dolgozó tovább­képzését oldják meg. Legyen minél több felkészült, avatott hirdetője annak, hogy a köz­művelődés olyan szellemi be­ruházás, amely a személyi­séget gazdagítja, s egyúttal az ipari munkahelyeken a termelési feladatok jobb, színvonalasabb megoldását is szolgálja. — KS — Rádióhallgatóknak Keddtől péntekig „Nem a törvény érvényes?” (Kedd, Kossuth 13.10) Nem egyszer szóvá tették már, hogy gyakran olyan utasítások, iránymutatások állásfoglalások, születnek, amelyek végül is a törvények rendelkezéseivel ellentétes gyakorlatot eredményeznek. Egy friss példa alapján is­mét erről szól a műsor ven­dége, Schmidt Péter profes­­­szor. Kisiparosok (Csütörtök, Kossuth 11.01) Sok helyen hiányoznak a a legfontosabb szakmák mű­velői. A tanácsok megkísér­lik megváltoztatni ezt a hely­zetet, új iparengedélyek ki­adásával, a szolgáltatások új formáinak bevezetésével. Ezeket a kezdeményezéseket szeretné bemutatni és nép­szerűsíteni a műsor riportja. A közművelődési programból Tárlat Lussa Vince fotóművész kiállí­tása. (Uitz terem, naponta 11—1* óráig) Kissné Pólyák Erzsébet bábkiál­­lítása a Munkás Művelődési Központ aulájában. (MMK-aula, naponta 10—20 óráig) Római kőtár. (Nyitva, hétfő kivételével min­dennap 10—18 óráig) Állandó képző- és iparművészeti bemutató. (Képcsarnok, Apáczai Csere János utca) SZABADTÉRI SZÍNPAD Halló, itt Balaton. (Vidám Park szabadtéri szín­pada, június 22.én 20 órakor, rossz idő esetén 24-én 20 órakor) Illusztrációk a Valóságában A VALÓSÁG ez évi hato­dik számát a Duna-parti sza­badtéri tárlat acél-kompozí­­ciói illusztrálják. Bemutatják ifjú Zámbó István Acélszö­­szegek című művét, Seregi József két hasáb figuráját, Csajt Attila acélpiramisát, Szőllősy Enikő lemezplaszti­­káját. Samu Géza: Temetési menet. plasztika. Bohus Zoltán: Cső- Galántai György: Lemezplasztika. Szeifert Bé­la: Júdástányér című mun­káját. Völgyön—hegyen át... Bábkiállítás Völgyön-hegyen át utazik a nyuszi, a kecskeanyó, a bab­, a tyúkocska, a pipihab, a róka meg az egér. Ütjük persze Meseországba visz, ugyan hová máshová is vin­ne! Haladnak előre a tojás­­tartó-dobozokból épített hul­lámos úton, hol fel, hol le — akárcsak az életben. És Me­seország nem is esik olyan távol az élettől, Meseország néha valódibb a valódinál; kérdezzük csak meg azokat, akiket leginkább illet ez a kérdés, és akik a legjobb, legigazabb feleletet tudják adni rá: kérdezzük meg a gyerekeket. Vagy, ha restell­­jük felnőtt létünkre a gyere­kek véleményét komolyan venni, hát akkor gondoljuk vissza magunkat húsz—har­minc—negyven évvel korább­ra, és lépjünk be a magunk valahai gyermekfejével K­i­s­­né Pólyák Erzsébet báb­jai közé, s éljük át újra a régen elfeledett meséket. Ha Találkozhatunk az Óz gyá­oroszlánjával, ezzel nagytoppancsú, bajszos, bá­n­natos szemű, sárga óriéscicá­­val, egy lépéssel arréb már a Harap utca három alatt vagyunk, a kutyatárban, amelyet síppal-dobbal Ku­tyafülű Aladár nyitott meg (bűbájosak ezek a tarka­barka kutyusok — mind­egyik külön karakter, külön egyéniség), meglátogathatjuk Disney három kismalacának kunyhóját, végigjátszhatjuk gondolatban a kiskakas gyé­mánt félkrajcárjának, a csil­lagszemű juhásznak, a hat­­­tyúlánynak történetét, s az egyszerűségükben is megható dobozos bábok előtt akarat­lanul is mondani kezdjük a verset, valahol a végefelé: „Irul-pirul Mária, Mária, boldogságos kismama ...” A „nagy” színjátszással tel­jesen egykorú bábművészet nélkülözhetetlen kellékei ön­magukban, népi iparművé­szeti alkotásokként is meg­állják helyüket, de mert ezek a bábok (síkbábok, kesztyűs bábok, marionett-bábok) csakugyan funkcionálisak, az­az bábjátékra használhatók, legszebb megnyilvánulásai a szó legszorosabb értelmében vett iparművészetnek. S ami­kor alkotójukat elragadja a fantázia, vagy amikor meg­lát valamely természeti tár­gyat — egy kukoricacsövet, egy lopótököt — akkor azon­nal belelátja, illetve nem nem bele, hanem „kilátja” belőle azt, ami rejtőzik ben­ne, ami emberi benne, és néhány mozdulattal, apró iga­zítással már nem iparművé­szeti, hanem valódi művészi alkotást hoz létre belőle. Kisné Pólyák Erzsébet bábkiállítása, amely az MMK aulájában látható, nemcsak a gyermeki mesevilágot ele­veníti fel, nemcsak az óvó- és tanítónőknek ad ötletet, módszertani útbaigazítást a gyermekkel való bábozáshoz, hanem a felnőttnek, a kívül­álló, nem szakmabéli felnőtt­nek is igaz örömet szerez. (k) 5. ordái T Nyár Művelődéspolitika és „strandológia”. eszállok a buszról, átbukdácsolok a bokaficamító hepe­hupává száradt sártengeren, és néhány lépés után egy nagyon barátságos, ötletesen berendezett, techni­kával (és hozzáértéssel) telített, félig zárt, félig sza­badtéri nem-is-tudom-micsoda kellős közepén találom magamat. Szabadtéri könyvtárnak nem nevezhetném, mert bár könyvek és folyóiratok, napilapok és képesújságok kínálkoznak a szabad strandon álló ételbár erre tévedő ven­dégei számára, de nem szabadtéri, mert fedél alatt, esőtől­­széltől védve, igen civilizált körülmények között lehet itt kölcsönözni. S két lépéssel balra egy mini-játékterem, ugyan­csak fedél alatt, asztali focival, tévétenisz-készülékekkel, az asztalokon társasjátékokkal. Ha pedig a ,,könyvtári részleg­től" jobbra lépek, ugyancsak fedél alatt, hatvan-hetven gyerek számára felállított padsorok előtt peregnek a színes rajzfilmek. S hol a szabadtér? A szabadtér ennek a kis kultúrkomplexumnak innenső oldalán, a hiányzó negyedik fallal szemközt van: nagy kör­ben felállított padok, felettük napernyők (egyelőre nem sok szükség van rájuk, hiszen a Nap csak néha dugja ki orra­­hegyét a felhők mögül), s e körben sok mindenfélét lehet játszani, felnőttnek-gyereknek egyaránt, a barátságosan bólo­gató nyár- és fűzfák között. Az ötlet, amit az MMK megvalósított, az utóbbi évek nyári közművelődési formáinak kétségkívül legjobbika. Egye­lőre még csak egy esős vasasnap és a legutóbbi, félig-meddig napsütéses, de eléggé szeles, hűvös vasárnap tapasztalatai alapján ítélhetnek az itt inspekciózó népművelők, könyvtá­rosok és műszakiak, de a jelek arra mutatnak, hogy a nyár hátralévő, s remélhetőleg valódi strandidőt hozó vasárnap­jain zsúfolt lesz a fedél alatti részleg, teli lesznek a film­vászon előtt lévő, s most bizony még nagyon hézagosan el­foglalt padsorok, a nagy körben pattogni fog a labda és a tollaslabda, a gyerekek és a felnőttek, egyaránt részt vesznek majd a játékokban, ügyességi vetélkedőkben. Nagyon valószínű, hogy így lesz, mert bár a vízben ezen a délután még csak két mindenre elszánt fiatalembert láttam úszni, s a szabad strand gyér vendégserege (húsz—harminc gyerek és felnőtt) igencsak felöltözötten sültette magát a­ parton, a fedél alatti játékok mind gazdára találtak, némi könyv- és képeslap-forgalom is volt, s a mozivetítés szüne­teit kitöltő zene a sziget távolabbi részében sétálgatókat is odacsalták az ételbár épületéhez, ahol nagy piros szalagon fehér MMK-betűk hirdetik, hogy a város legnagyobb köz­művelődési intézménye a nyári hónapokra fiókvállalatot ho­zott létre a szigeten. A szigeten, ami bizony egy kissé elhanyagolt. Bőven el­kelne itt egy kis tereprendezés, a vízpartra, s a betonút és az ételbár közötti területre néhány teherautónyi dunai ho­mok, nem ártana egy kevés élővilág sem, hogy barátságo­sabb, hívogatóbb legyen a környezet. De még így is­­ hála a vízművek készségének, amivel a földszinti helyiségeket át­engedte erre a közművelődési-szórakoztatási célra, s hála az MMK dolgozóinak, akik csakugyan nagyon ötletesen rendez­kedtek itt be, s „viszik az üzemet” — igen, még így is életet vitt, lelket lehelt a környezetbe ez a kezdeményezés, egy régi, jól bejáratott fürdőhely hangulatát varázsolta a sziget fái közé. Képzeljük csak el: a család vasárnap reggel kirándul a szigetre, ott töltendő az egész pihenőnapot; a fürdőruhán kívül az égvilágon semmit sem kell magukkal vinniök: ott az ételbár, s az ételbár alatt ez a kis kulturális szolgáltató vállalat. A szülők nyugodtan fürödhetnek, úszhatnak, a ki­csire vigyáz a népművelő vagy a könyvtáros, — játszanak vele, szórakoztatják, s ebbe a játékba akár a szülők is be­kapcsolódhatnak, hiszen felnőttek részére is van itt időtöltő eszköz, a könyveken, folyóiratokon, újságokon kívül is; ha az idő javul, s a látogatottság növekszik, akkor a késő dél­utáni órákban minden vasárnap lesz itt polbeatműsor vagy disco is. A felkészültségi fok teljesnek mondható, egy bármiféle szabad strandon jelentkező bármiféle igényt bőségesen ki tudnak elégíteni. Most már csak jobb idő, s a jobb idővel automatikusan együttjáró nagyobb közönség kell ahhoz, hogy a nyári nagyüzem megkezdődhessék. Mind művelődéspolitikai, mind pedig „strandológiai” szempontból a legnagyobb örömmel kell üdvözölni az MMK kitűnő ötletét, s a nem kevésbé kitűnő megvalósítást. (kd) L T­V-AJ A N LATUNK 1978. június 20., kedd 16.45: postafiók 250 Takács Mari műsora, mint mindig, most is a televízió és a közönség kapcsolatával foglalkozik. Jó alkalom erre a két évenkénti televíziós do­kumentumfilmekkel megren­dezett miskolci tévéfesztivál, amelynek most utólagos érté­kelését, a tévések számára le­szűrt tanulságait hallják. Ta­kács Mari vendégétől, Balogh Máriától, a fesztivál igazga­tójától. Miskolcon minden eddigi­nél személyesebb kapcsolat alakulhatott ki nézők és tele­víziósok között; közönségta­lálkozók, beszélgetések színe­sítették a programot. Fejlő­dött a helybeliek műsornézési lehetősége is, hiszen amíg nem is olyan régen még csak a mozik vásznán kísérhet­ték figyelemmel a versenyző filmeket, most otthon, saját képernyőjükön nézhették­. Ennek ellenére sokan válasz­tották a közös megtekintést — monitorokon —, mert itt az alkotókkal is találkozhat­tak. A műsor beszámol a tévé­bemondók közönségtalálkozó­járól is, tanúi lehetnek az ott elhangzottaknak, akár a be­mondónak való jelentkezés­ről, akár a sminkről szólt a kérdés. Június 21., szerda 21.45: A tv zenei klubja Az Olimpiai Csarnokból közvetített nyilvános adás témája Richard Strauss Ró­zsalovag című operája, ame­lyet Mihály András mutat be. „Életműve hídként ível a német romantika világából az új európai zenéhez, a XIX. századból a XX.-ba” — tartja Richard Strauss művészeté­ről a zenetörténet. Ez az ope­ra azonban az életművön belül külön helyet foglal el. Viszonylagos megtorpanás ez, visszalépés saját előző stílus­elemeihez, 1911-ben, amikor pedig már jelentős újdonsá­gokat mondhatna magáénak. Ez az opera — s még néhány — a zeneszerző szavai szerint a „játék, kedély és emberség” jegyében születettek. Az ope­rában olasz áriák és menüet­­tek keverednek a bécsi kerin­­gővel. Sudlik Mária, Pászthy Jú­lia és Kalmár Magda szólal­tatnak meg részleteket az operából. Közreműködik Budapesti Filharmóniai Tár­a­saság Zenekara. A műsorve­zető: Antal Imre. Június 22., csütörtök, 20.00: Lövés a lángokból A lírai szépségű szovjet film a második világháború idején játszódik. Hősei fiata­lok, szinte gyerekek még, aki­ket felnőtté, öntudatossá érlel a háború, s a német megszál­lás. Malinyin városka komszo­­molistái, Nyina Szosznyina vezetésével akciókat készíte­nek elő a németek ellen. Nyina irányítása, a komszo­­molisták működése eredmé­nyes, de áldozatokat köve­tel... A megtörtént eseményeket feldolgozó film emléket állít Szosznyinának, akiből a Szov­jetúnió Hőse lett. (KS)

Next