Református Polgári Fiú és Leányiskola, Dunavecse, 1930
I. Pályaválasztás. A lefolyt tanévben több oldalról tették bírálat tárgyává a magyar pogári iskola létjogosultságát s e kérdés fölött egy kis polémia is indult meg a napilapok hasábjain. E kérdéssel függ szorosan össze a polgári iskolát végzett tanuló pályaválasztása. A kérdéssel fontossága miatt szülői értekezleten is foglalkoztunk és e helyen is le akarom szögezni azokat az irányelveket, melyek útmutatóul szolgálhatnak a szülőknek, mikor a kenyérkereset nehéz és szövevényes útjai között megakarják találni polgári iskolát végzett gyermekük számára azt, amelyik a biztos megélhetéshez vezet. E kérdés sohasem volt olyan nehéz, sohasem adott annyi gondot a szülőknek, mint mi, ebben a technika által teremtett új világban, az eszméknek e forradalmi századában. Mindenekelőtt meg kell állapítanom, hogy a polgári iskola gyakorlati irányú általános műveltséget nyújt a tanulóknak, úgy hogy erre mint bázisra tovább építhetnek. Nem honorácianeveket nevel, mint ahogyan sokan tévesen gondolják vagy látják, hanem szélesebb látókörű földmíves-gazdákat, iparosokat és kereskedőket-A feltett kérdésre nagy általánosságban ezzel meg is feleltem. Tehát minden szülő, aki polgári iskolába íratja be gyermekét, feltétlenül szabadítsa meg magát attól az előítéletekből táplálkozó vétkes balvéleménytől, hogy csak a szellemi munka, a tisztviselői pálya az, amelyik szebb, könnyebb és biztosabb megélhetést nyújt- Ha így volt ez valamikor, ma már nincs így. Minden becsületesen végzett munka, tehát a testi munka is szép és nemes és gyümölcsöt termő- A szellemi munkások tábora hova tovább oly hatalmassá nő csonka hazánkban, hogy javarésze egyetemi végzettséggel kénytelen lesz a fizikai munkára áttérni Igen ám, csakhogy 22—24 éves korban kezdeni fizikai munkát letörten, immel-ámmal, kedv nélkül, hivatottság nélkül lehetetlen, fárasztó dolog, amely életuntságot vált ki az ilyen szerencsétlen ember lelkéből. Szellemi munkát űző pályára tehát csak azok a kevésszámú kiválók és legelhivatottabbak menjenek, akiknek számára épen kis létszámuknál fogva meg is lesz az elhelyezkedési lehetőség. A polgári iskola épen elegendő alapismeretet nyújt, úgy hogy azon, mint szilárd fundamentumon, föl lehet építeni azt a