Református Polgári Fiú és Leányiskola, Dunavecse, 1933

Anya és gyermeke. Hívőnek és hitetlennek, szentnek és „a még meg nem fe­­szített rablóink“, az élet kapuja előtt ijedt szemmel váró gyer­­meknek és a halál pitvariban üldögélő semmit sem remélő aggastyánnak, dobogón és padban ülőnek tudatlanul is örök kérdése volt és marad: kicsoda Jézus? Bár különösen hangzik, így válaszolhatunk : Ő a legna­­gyobb Felfedező. Aki rabszolgaköntös és bíborpalást, leprafe­­kélyek és szikrázó aranycsecsebecsék, erőltetett vidámság vagy ne a leplezhető bánat álarcába rejtett arcok alatt — a lelket találja meg, a legnagyobbat. Felfedezi, napfényre hozza és isten-fiúi rajongással egyet cselekszik faluban és városban, utón és otthon, utcán és a templomban, zsinagógában és a mezőn, hegyen és a háborgó tengeren, mennyegzőn és a halottas szobiban, az ítélet termé­­ben és az ítélet fáján, hogy az ember is felfedezze — önmagát. Ezért lett Jézus a legnagyobb Felfedező — a világ legna­gyobb Tanítója. Az anya is Jézus felfedezettje és ő — az anyák Tanítója. Jézus látta meg először úgy, mint senki más: nőben az anyát s anyában a nőt. Az angyali szózattól: „Áldott vagy te az asszonyok között“ (Luk. 1 : 28 ) — a kereszt utolsó szaváig : „Imhol a te anyád". (Ján 19:27.) nem történik más az Evan­­gélumban, mint ez a felfedező meglátás. A kereszt alatt felfoghatatlanul nagy „színváltozás“ törté­nik a Nő szerepében. Elképesztően csodás átváltozás. A játék a szerből — munkatárs, kábítószerből — gyógyszer, férfiak rab­szolgájából — Krisztus szolgálóleánya, a kihasznált és megvetett házi­jószágból — ami hűsvizű patak után szomjúhozó szarvas lesz. ..A régiek elmultik, ime úrjá lett minden.“ A Kereszten meghalt Krisztus. A Kereszt alatt megszületett — a Nő. A „felfedező" Jézus nemcsak „egyenjogosítja“ a nőt a férfival, hanem ,,többre" bízza és magasabbra emeli. Kiváltságos rendjé, magvető regimentté avatja. Mintegy hitelesíti egy mai orosz író meglátását: „Ami gyermeki, közelebb van Jézushoz, a felnőttek dolgainál, az asszonyi közelebb a férfiúi dolgoknál“. (Mereskovszkij.) Az ókor nagyon messzire száműzte a nőt az „emberitől "; Jézus ezért emeli nagyon közel az — „istenihez“. S a nő mellett másik felfedezése Jézusnak — a gyermek. A kettőt összefoglalva: felfedezi az anyát; a gyermekét meg­találó nőt s az életét megtaláló gyermeket. De megfordítva is megáll tételünk: Jézust igazán a gyer­mekek és az anyák találják meg.

Next