Adelaidei Magyar Értesítő, 1983 (16. évfolyam, január-december)
1983-09-01
TANULJ MA TANÍTS MAGYARUL: A NEGYEDIK LECKÉBEN EMLÍTETTÜK , HOGY A MAGYARBAN A „Λ" BETŰ. EZT BIZONYÍTJA AZ ALÁBBI LEVÉL IS. A LEGGYAKORIBB Kedves Klári! Kézhez kaptam korholásodat késedelmemért. Kifogásom komoly: Kornél köhögéssel kínlódott, kakukkfüves,kamillateás keverékkel kurálgattam, Kaci kiütéseket kapott, kántoros kenőcsökkel kezeltem. Képzelheted, két kriplivel kimerültem! Kellemetlenségeinkből kilábolva,kedden kirándultunk Kozár községbe, Kádár Kelemen kisgazdáékhoz. Kitelepülésünk keserves korszakában kerültünk közelebbi kapcsolatba Kádárékkal. Küzdelmeinket kedvességükkel könnyítették. Korán,kakaskukorékolással keltünk. Kocsink kormányánál Kornéllal,kilométerről-kilométerre könnyedén közeledett Kozárhoz. Közben káplárjuk kíséretében kerékpározó katonákat kellett kikerülnünk,kiket korai kommandóval kaszárnyájukból kirendeltek. Kelement kerítésénél köszöntöttük. „Kegyes Kleofás!"- kiáltotta.- „Kánikulai káprázat?Képzelődöm? Kegyedek Kazáron?!"-kedélyeskedett.-„Kerüljenek közelebb!" - Kölcsönös kemény kézfogások következtek. Különösen „kis komájával", Katival kezelt Kelemen kedvesen. Kúriánál kisebb,kunyhónál különb kalyibájuk kéménye kikandikált körtefáik közül. Kertjük kannákkal,kardvirágokkal kevélykedett. Kati,kocájuknak korpát kevert kukoricával,később kenyérsütéshez kovászt készített. Kutyájuk körülötte kiváncsiskodott,követve kézmozdulatait. Kurrogó kandúr köszörülte körmeit konyhájuk küszöbén. Kemencéjük kéménye korommal kellemetlenkedett kelepelő kvártélyosaiknak. Kint kacsák,kérődzők kórusban követelték kosztjukat. Kutak kerekei kattogtak. Községi kalászuk kürtjével körüljárt,kiváló komondorától kisérve. Közben Kaci körülnézett Kádáréknál,konstatálva, Katiék kertje kisebbedett. /Kacihoz képest kétségtelenül!/ Különösen kendermagos kotlós kapargást a kicsépelt kalászoktól kusza kazaljuk közelében. Koronként kacsintva kémlelte,kering-e kánya kiscsirkéit kerülgetve. Később kikisértük Kádárékat kaszálójukra. Kenyérzsákjukba kolbász, került kenyérrel,kulacsukban kadarka kotyogott. Kocsihúzó kancájuk kényesen kerülte keréknyomok kátyúit. Kiérve, Kelemen kékpercét kezdett kaszálni,Kati kendőt kötve krumplit kapált. Kisegítésül,kontár kezekkel közelükben kenderből kúpos kévéket kötöztünk Kornéllal. Kaszálójuk körül katángkórék kifakult kékje keveredett kökörcsinek komolyabb kékeslilájával. Koronafürt kárminja képezett kellemes kontrsztot.Keletre kőrisfák,kökénybokrok korlátozták kilátásunkat kákától környezett,kövek között kanyargó Karasicára. Kaci kerekre koptatott kövön kitartóan kuksolva,kövér karászokat kivánt kukaccal kelepcébe keríteni. Kilencet kifogott. Kati kendérben kitűnő kosztot készített Kaci kárászaiból.- Kozár kis kápolnájának késői kongatásakor kászálódtunk kocsinkba,kadartól kissé kótyagosan. Kati kendőlengetése kisért községük kocsiútjainak kereszteződéséig.-Klárikám,kályharakó kőművesünk keres/kurta közlésemet kénytelenségből kirándulásunkra korlátozom.Kérlek,közeljövőben kopogtassatok kapunkon .Kornéllal későig karosszékeinkben kényelmeskedünk,könyvvel kezünkben,kanasztázásra készen.„Kiss": Katinkától.Kornél kézcsókját küldi. Kázmért köszöntjük. *************************************************************************************** ÖSSZEFOGLALÓ : Nézzük meg mennyit ér az első négy leckében tanult 100 szó. Mire tudjuk használni,mit tudunk mondani ezzel a 100 szóval. A mondatokat úgy állítottuk össze, hogy az összes tanult szavakat lehetőleg egyszer használjuk és hogy minél kevesebb eddig nem tanult szó segítségét kérjük.Megmondjuk előre mindössze 7 szóhoz folyamodunk : fáj,ül,eszik,ízlel,van,lesz és mert.Ennek az a magyarázata,hogy eddig túl kevés igét tanultunk.Ezt az új hét szót felvettük a mai leckébe. - Tehát soroljuk fel az összeállított mondatokat : -A mama és az apa ad a leánynak egy szép,nagy babát. -A baba haja barna.Akkor a leány iszik egy csepp bort. -A kicsi fiú az ugráló csacsi hátán ül. -A család: a mama,az apa,a baba helyet kap a házban. -A macska ugrál a kis labdával. -Ma babot,halat és almát eszünk. -A cukrot,sót,sajtot,babot a nyelvünkkel ízleljük. -A kis nyúl barátom ugrál a ház udvarán. -Fogom a ceruzát és szúrok egy lyukat a dobba. -Nyúlok a ceruzámért és szívom a fogam,jajgatok,mert fáj a karom. -Az iskolában csendben nyitom az ablakot. -Egy darab botból akarok egy kis hajót csinálni. Folytatjuk a 11.oldal alján. 9.