Adelaidei Magyar Értesítő, 1983 (16. évfolyam, január-december)

1983-09-01

TANULJ MA TANÍTS MAGYARUL: A NEGYEDIK LECKÉBEN EMLÍ­TET­TÜK , HOGY A MAGYARBAN A „Λ" BETŰ. EZT BIZONYÍTJA AZ ALÁBBI LEVÉL IS. A LEGGYAKORIBB Kedves Klári! Kézhez kaptam korholásodat késedelmemért. Kifogásom komoly: Kornél köhögéssel kínlódott,­ kakukkfüves,kamillateás keverékkel kurálgattam, Kaci kiütéseket kapott,­ kántoros kenőcsökkel kezeltem. Képzelheted, két kriplivel kimerültem! Kellemet­lenségeinkből kilábolva,kedden kirándultunk Kozár községbe, Kádár Kelemen kisgazdáékhoz. Kitelepülésünk keserves korszakában kerültünk közelebbi kapcsolatba Kádárékkal. Küzdel­meinket kedvességükkel könnyítették.­­ Korán,kakaskukorékolással keltünk. Kocsink kor­mányánál Kornéllal,kilométerről-kilométerre könnyedén közeledett Kozárhoz. Közben káp­lárjuk kíséretében kerékpározó katonákat kellett kikerülnünk,kiket korai kommandóval kaszárnyájukból kirendeltek. Kelement kerítésénél köszöntöttük. „Kegyes Kleofás!"- ki­áltotta.- „Kánikulai káprázat?Képzelődöm? Kegyedek Kazáron?!"-kedélyeskedett.-„Kerül­jenek közelebb!" - Kölcsönös kemény kézfogások következtek. Különösen „kis komájával", Katival kezelt Kelemen kedvesen.­ Kúriánál kisebb,kunyhónál különb kalyibájuk kéménye kikandikált körtefáik közül. Kertjük kannákkal,kardvirágokkal kevélykedett. Kati,kocá­juknak korpát kevert kukoricával,később kenyérsütéshez kovászt készített. Kutyájuk kö­rülötte kiváncsiskodott,követve kézmozdulatait. Kurrogó kandúr köszörülte körmeit kony­hájuk küszöbén. Kemencéjük kéménye korommal kellemetlenkedett kelepelő kvártélyosaiknak. Kint kacsák,kérődzők kórusban követelték kosztjukat. Kutak kerekei kattogtak. Községi kalászuk kürtjével körüljárt,kiváló komondorától kisérve. Közben Kaci körülnézett Kádá­­réknál,konstatálva,­ Katiék kertje kisebbedett. /Kacihoz képest kétségtelenül!/ Különö­sen kendermagos kotlós kapargást a kicsépelt kalászoktól kusza kazaljuk közelében. Ko­ronként kacsintva kémlelte,kering-e kánya kiscsirkéit kerülgetve.­­ Később kikisértük Kádárékat kaszálójukra. Kenyérzsákjukba kolbász, került kenyérrel,kulacsukban kadarka kotyogott. Kocsihúzó kancájuk kényesen kerülte keréknyomok kátyúit. Kiérve, Kelemen kék­­per­cét kezdett kaszálni,Kati kendőt kötve krumplit kapált. Kisegítésül,kontár kezekkel közelükben kenderből kúpos kévéket kötöztünk Kornéllal. Kaszálójuk körül katángkórék ki­fakult kékje keveredett kökörcsinek komolyabb kékeslilájával. Koronafürt kárminja képe­zett kellemes kontrsztot.Keletre kőrisfák,kökénybokrok korlátozták kilátásunkat kákától környezett,kövek között kanyargó Karasicára. Kaci kerekre koptatott kövön kitartóan kuk­solva,kövér karászokat kivánt kukaccal kelepcébe keríteni. Kilencet kifogott. Kati ken­­dérben kitűnő kosztot készített Kaci kárászaiból.- Kozár kis kápolnájának késői kongatá­­sakor kászálódtunk kocsinkba,kadartól kissé kótyagosan. Kati kendőlengetése kisért köz­ségük kocsiútjainak kereszteződéséig.-Klárikám,kályharakó kőművesünk keres/kurta közlé­semet kénytelenségből kirándulásunkra korlátozom.Kérlek,közeljövőben kopogtassatok ka­punkon .Kornéllal későig karosszékeinkben kényelmeskedünk,könyvvel kezünkben,kanasztázás­­ra készen.„Kiss": Katinkától.Kornél kézcsókját küldi. Kázmért köszöntjük. *************************************************************************************** ÖSSZEFOGLALÓ : Nézzük meg mennyit ér az első négy leckében tanult 100 szó. Mire tud­juk használni,mit tudunk mondani ezzel a 100 szóval. A mondatokat úgy állítottuk össze, hogy az összes tanult szavakat lehetőleg egyszer használjuk és hogy minél kevesebb ed­dig nem tanult szó segítségét kérjük.Megmondjuk előre mindössze 7 szóhoz folyamodunk : fáj,ül,eszik,ízlel,van,lesz és mert.Ennek az a magyarázata,hogy eddig túl kevés igét ta­nultunk.Ezt az új hét szót felvettük a mai leckébe. - Tehát soroljuk fel az összeállított mondatokat : -A mama és az apa ad a leánynak egy szép,nagy babát. -A baba haja barna.­­Akkor a leány iszik egy csepp bort. -A kicsi fiú az ugráló csacsi hátán ül. -A család: a mama,az apa,a baba helyet kap a házban. -A macska ugrál a kis labdával. -Ma babot,ha­lat és almát eszünk. -A cukrot,sót,sajtot,babot a nyelvünkkel ízleljük. -A kis nyúl ba­rátom ugrál a ház udvarán. -Fogom a ceruzát és szúrok egy lyukat a dobba. -Nyúlok a ce­ruzámért és szívom a fogam,jajgatok,mert fáj a karom. -Az iskolában csendben nyitom az ablakot. -Egy darab botból akarok egy kis hajót csinálni. Folytatjuk a 11.oldal alján. 9.

Next