Hadak Útján, 1958 (10. évfolyam, 105-115. szám)

1958-03-01 / 107. szám

KATONAI HÍREK A spanyolországi légitámaszpontok üzem­anyagellátását célzó hatalmas földalatti olaj­vezeték kiépítése befejezést nyert. A kb. 800 km hosszú vezetékrendszer az ország délnyu­­ati (atlanti) partvidékéről, a Cadiz-i öbölben­ekvő Rota kikötővárosból indul ki és Sevilla, Madrid érintésével éz irányban áthalad majd­nem az egész országon és egy, az Ebro völ­gyében (Zaragoza közelében) lévő légitámasz­pontnál végződik. Számos szivattyúállomást és nagy befogadóképességű földalatti üzemanyag­tárolót építettek a vezetékrendszer nyomvo­nalán. A legkorszerűbb eszközökkel és jelen­tős amerikai segítséggel létesített olajvezeté­ket 1955 októberében kezdték építeni. A veze­tékek autóbenzint, dieselolajat, repülőbenzint és lökhajtásos gépek számára különleges üzem­anyagot egyidejűleg képesek továbbítani, még­pedig mindkét irányban. A japán haderő megteremtése évekkel eze­lőtt megkezdődött ugyan, de még mindig von­tatottan halad. Amerika a Japánban állomásozó erőit a japán erők kiépítésének ütemében kívánja visszavonni; jelenleg kb. 30 ezer amerikai ál­lomásozik még a szigetországban. A felfegy­verkezésnek még vannak alkotmányjogi nehéz­ségei is (a világháború után elfogadtatott al­kotmány szerint az országnak nem lehet fegy­veres ereje), a szükséges változtatások és a haderő alárendeltségének mikénti szabályozása a jelenlegi parlamenti helyzetben még hosszabb időt fog igénybe venni.­­ Ennek ellenére a kiépítés már egy több évre terjedő terv kere­tében folyik. A haderő önkéntesekből fog áll­ni,a területi és helyi védelmet millő rendszer alapján kiváltják felépíteni. A fegyverben álló földi haderőt 180 ezer főre tervezik, a hadi­­tengerészet csak kisebb egységekből fog állni (kb. 120 ezer bruttó regisztertonna űrtartalom­mal), amihez kb. 200 tengerészeti repülőgép járul. A légierőnek mintegy 1300 gépe lesz, kiképző és szállítógépekkel együtt. A tavalyi hadügyi költségvetés kb. 391 ezer dollárnak felelt meg, ami az összköltségvetés 15,5°/6-a volt. A kanadai 1957/58-as költségvetésben, ami kereken 5 milliárd dollár keretben mozog, az összes kiadásoknak kb. 35 százalékát teszik ki a haderővel kapcsolatos költségek. A helyből függőlegesen felszállni tudó gép­típusok kialakítása már évek óta foglalkoztat­ja a technikusokat. Míg légcsavarhajtással már több meglehetősen kiforrott megoldás ismeretes, lökhajtásos motoros, helyből felszálló gépek­kel a kísérletezés még folyik.­­ Az amerikai Ryan gyár X-13 jelzésű gépe egy állványszer­kezetre és farokberendezésére támaszkodva függőleges helyzetből indul és hasonlóképpen függőleges hossztengely-helyzetben ér földet. A Bell gyár X-14 jelzésű kísérleti gépe rendes vízszintes helyzetből indul olyképpen, hogy a lökhajtásos motorból kiáramló égési gáz-hajtó­sugarat egy redőnyszerkezet segítségével elő­ször a föld felé irányítják, ami a repülőgépet felemeli. Kellő magasság elérése után a re­dőnyszerkezet kikapcsolásával a gázok hátra­felé távoznak és a gépet az ismert módon elő­rehajtják.­­ Az első megoldás hátránya az indító állványszerkezet, míg a másiknál a su­gártörő redőnyszerkezet súlya a hasznos teher­bírás rovására megy. A francia tengerészet építési programjá­ban a következő új hajóegységek szerepelnek: 2 db. 22 ezer tonnás gyors repülőgép-anya­hajó, egy 8500 tonnás légvédelmi cirkáló, 13 db. 2750 tonnás romboló, 7 db. 1600 tonnás fregatt és 16 tengeralattjáró. Ezenkívül több régebbi egységet modernizálnak. Az angol önkéntes polgári védelmi szer­vezet (Civil Defence Corps, CDC) kötelékébe jelenleg több mint 350 ezer férfi és nő tarto­zik, akik közül csak a kiképző és technikai személyzet, valamint a parancsnokságok be­osztottjai teljesítenek állandó szolgálatot, míg a többi (a gyakorlatoktól eltekintve) csak háborús veszély idején kerül behívásra. A szer­vezet tíz területi egységre tagozódik. A pol­gári szervezet alátámasztására és a nehezebb műszaki, helyreállítási és légoltalmi szolgálat ellátására a haderő kötelékében egy 10 ezer főnyi, mozgó alkalmazásra képesített kötelék (Mobile Defence Corps) áll rendelkezésre, amelynek tagjai tényleges szolgálatuk alatt kiképzést kapnak a polgári védelem feladatai­ra is, úgy hogy abban, leszerelésük után, mint oktatók működhetnek. Eme alakulat létszá­mát a következő három év alatt 60 ezer főre kívánják emelni. A svájci haderő a ma már elavultnak te­kinthető „Vampir“ mintájú vadászgépeket fo­kozatosan kivonja a felszerelésből és Angliától vásárol száz „Hunter Mark 6“ típusú gépet. Az átszerelés több mint 3 millió svájci frankba fog kerülni. A Délkoreában állomásozó két amerikai hadosztályt atomfegyverekkel szerelték fel. Az USA tengerészet 45 ezer tonnás és 1943-ban épült „Wisconsin“ nevű csatahajója kivált a tényleges szolgálatból és a Bayone-i kikötőben bezsírozott tartalék hajóegységek közé került, így az amerikaiaknak már egyet­len csatahajója sincs tényleges szolgálatban. (Ma a nagy flották gerincét a repülőanyahajók és a rakétafegyverekkel felszerelt cirkálók al­kotják.) Az olasz földi haderő jelenleg 10 lövész és 3 páncélos hadosztályból, valamint 5 hegyi dandárból áll. A lövészhadosztályok létszáma 17 ezer főt, a hegyi dandároké pedig 8 ezer főt tesz ki. A tényleges haderőhöz számítható még a 3 hadosztályos carabinieri­ hadtest is, amely mintegy 75 ezer főt számlál.

Next