Hadak Útján, 1958 (10. évfolyam, 105-115. szám)
1958-03-01 / 107. szám
KATONAI HÍREK A spanyolországi légitámaszpontok üzemanyagellátását célzó hatalmas földalatti olajvezeték kiépítése befejezést nyert. A kb. 800 km hosszú vezetékrendszer az ország délnyuati (atlanti) partvidékéről, a Cadiz-i öbölbenekvő Rota kikötővárosból indul ki és Sevilla, Madrid érintésével éz irányban áthalad majdnem az egész országon és egy, az Ebro völgyében (Zaragoza közelében) lévő légitámaszpontnál végződik. Számos szivattyúállomást és nagy befogadóképességű földalatti üzemanyagtárolót építettek a vezetékrendszer nyomvonalán. A legkorszerűbb eszközökkel és jelentős amerikai segítséggel létesített olajvezetéket 1955 októberében kezdték építeni. A vezetékek autóbenzint, dieselolajat, repülőbenzint és lökhajtásos gépek számára különleges üzemanyagot egyidejűleg képesek továbbítani, mégpedig mindkét irányban. A japán haderő megteremtése évekkel ezelőtt megkezdődött ugyan, de még mindig vontatottan halad. Amerika a Japánban állomásozó erőit a japán erők kiépítésének ütemében kívánja visszavonni; jelenleg kb. 30 ezer amerikai állomásozik még a szigetországban. A felfegyverkezésnek még vannak alkotmányjogi nehézségei is (a világháború után elfogadtatott alkotmány szerint az országnak nem lehet fegyveres ereje), a szükséges változtatások és a haderő alárendeltségének mikénti szabályozása a jelenlegi parlamenti helyzetben még hosszabb időt fog igénybe venni. Ennek ellenére a kiépítés már egy több évre terjedő terv keretében folyik. A haderő önkéntesekből fog állni,a területi és helyi védelmet millő rendszer alapján kiváltják felépíteni. A fegyverben álló földi haderőt 180 ezer főre tervezik, a haditengerészet csak kisebb egységekből fog állni (kb. 120 ezer bruttó regisztertonna űrtartalommal), amihez kb. 200 tengerészeti repülőgép járul. A légierőnek mintegy 1300 gépe lesz, kiképző és szállítógépekkel együtt. A tavalyi hadügyi költségvetés kb. 391 ezer dollárnak felelt meg, ami az összköltségvetés 15,5°/6-a volt. A kanadai 1957/58-as költségvetésben, ami kereken 5 milliárd dollár keretben mozog, az összes kiadásoknak kb. 35 százalékát teszik ki a haderővel kapcsolatos költségek. A helyből függőlegesen felszállni tudó géptípusok kialakítása már évek óta foglalkoztatja a technikusokat. Míg légcsavarhajtással már több meglehetősen kiforrott megoldás ismeretes, lökhajtásos motoros, helyből felszálló gépekkel a kísérletezés még folyik. Az amerikai Ryan gyár X-13 jelzésű gépe egy állványszerkezetre és farokberendezésére támaszkodva függőleges helyzetből indul és hasonlóképpen függőleges hossztengely-helyzetben ér földet. A Bell gyár X-14 jelzésű kísérleti gépe rendes vízszintes helyzetből indul olyképpen, hogy a lökhajtásos motorból kiáramló égési gáz-hajtósugarat egy redőnyszerkezet segítségével először a föld felé irányítják, ami a repülőgépet felemeli. Kellő magasság elérése után a redőnyszerkezet kikapcsolásával a gázok hátrafelé távoznak és a gépet az ismert módon előrehajtják. Az első megoldás hátránya az indító állványszerkezet, míg a másiknál a sugártörő redőnyszerkezet súlya a hasznos teherbírás rovására megy. A francia tengerészet építési programjában a következő új hajóegységek szerepelnek: 2 db. 22 ezer tonnás gyors repülőgép-anyahajó, egy 8500 tonnás légvédelmi cirkáló, 13 db. 2750 tonnás romboló, 7 db. 1600 tonnás fregatt és 16 tengeralattjáró. Ezenkívül több régebbi egységet modernizálnak. Az angol önkéntes polgári védelmi szervezet (Civil Defence Corps, CDC) kötelékébe jelenleg több mint 350 ezer férfi és nő tartozik, akik közül csak a kiképző és technikai személyzet, valamint a parancsnokságok beosztottjai teljesítenek állandó szolgálatot, míg a többi (a gyakorlatoktól eltekintve) csak háborús veszély idején kerül behívásra. A szervezet tíz területi egységre tagozódik. A polgári szervezet alátámasztására és a nehezebb műszaki, helyreállítási és légoltalmi szolgálat ellátására a haderő kötelékében egy 10 ezer főnyi, mozgó alkalmazásra képesített kötelék (Mobile Defence Corps) áll rendelkezésre, amelynek tagjai tényleges szolgálatuk alatt kiképzést kapnak a polgári védelem feladataira is, úgy hogy abban, leszerelésük után, mint oktatók működhetnek. Eme alakulat létszámát a következő három év alatt 60 ezer főre kívánják emelni. A svájci haderő a ma már elavultnak tekinthető „Vampir“ mintájú vadászgépeket fokozatosan kivonja a felszerelésből és Angliától vásárol száz „Hunter Mark 6“ típusú gépet. Az átszerelés több mint 3 millió svájci frankba fog kerülni. A Délkoreában állomásozó két amerikai hadosztályt atomfegyverekkel szerelték fel. Az USA tengerészet 45 ezer tonnás és 1943-ban épült „Wisconsin“ nevű csatahajója kivált a tényleges szolgálatból és a Bayone-i kikötőben bezsírozott tartalék hajóegységek közé került, így az amerikaiaknak már egyetlen csatahajója sincs tényleges szolgálatban. (Ma a nagy flották gerincét a repülőanyahajók és a rakétafegyverekkel felszerelt cirkálók alkotják.) Az olasz földi haderő jelenleg 10 lövész és 3 páncélos hadosztályból, valamint 5 hegyi dandárból áll. A lövészhadosztályok létszáma 17 ezer főt, a hegyi dandároké pedig 8 ezer főt tesz ki. A tényleges haderőhöz számítható még a 3 hadosztályos carabinieri hadtest is, amely mintegy 75 ezer főt számlál.