Új hídfő, 1990 (43. évfolyam, 1-12. szám)

1990-01-01 / 1. szám

1990. január hó ÚJ HÍDFŐ Régi kígyó új bőrben! Nap-nap után szinte lélekzetünket visszatartva figyeljük az európai ese­ményeket. Higgjünk-e a szemünknek? Szabad-e remélnünk? Van-e magyar kerek e világon, aki szíve mélyén ne óhajtaná Magyarország sorsának jobbrafordulását? Hiszem, hogy vala­mennyien aggódunk és szurkolunk! S közben jönnek a túlbuzgók, akik bár veszélyesen tájékozatlanok, mert silány információkat csak az átcenzú­rázott kanadai sajtó és hírközlőszer­vek forrásaiból merítik, mégis azt hangoztatják, hogy „nem kell már többé harcolnunk, hisz’ a kommuniz­musnak vége van, s a rosszak is meg­tértek!” S a jóhiszemű, gyorsan felejtő emigrációnak elegendő néhány reform ahhoz, hogy rózsaszínű álmodozásba szenderüljön! Tagadhatatlan, hogy az általunk is­mert kommunizmus, illetve pontosab­ban sztálinizmus, valóban megszűnt létezni. De vigyázat! A népszerűtlenné vált ideológia halálos ágyán már ott van az „újszülött”, a padlásról előko­tort trockizmus, az 1919-es és 1945-ös idők szociáldemokráciája, ami nem más mint a kommunizmus szülőanyja. Ha nem így lenne, akkor Szűrös Má­tyás egy­ fazékba­ keverve nem monda­ná azt, hogy „amit most akarunk, lé­nyegében kapcsolódik a Kossuth La­jos, Károlyi Mihály és Tildy Zoltán nevével fémjelzett előző három ma­gyar köztársaság hagyományaihoz, 1956 mondanivalójához s tanulságai­hoz is.” (Első kézből, 1989. okt. 28.) Mielőtt bárki is visszakívánná Til­dy Zoltán köztársaságát, néhány szót érdemes megemlíteni erről az ember­ről, akit a „felszabadulás” utáni idők­ben palástos hóhérnak neveztek! Néz­zük csak, mit ír róla Csonka Emil, A forradalom oknyomozó története c. könyvében: „ Tildy Zoltán 1945-től kezdve közép­ponti, de erősen vitatott, bírált, sokak által gyűlölt személyisége lett a magyar politi­kának. (...) az idegen megszállásból kifo­lyólag került felemás helyzetbe, mert az élén állt, s a közvélemény az ő számlájára írta a kezdődő rendőruralmat, a tömeges internálásokat, a kommunista rémuralom első megnyilvánulásait is. Családi viszo­nyai is, akarva-akaratlan, befolyásolták politikai tudatát és magatartását. Apósát az 1919-es első kommünben viselt szerepé­ért kötél általi halálra ítélték, mert az ő városában dühöngött legerősebben, sok ember halálát okozva Kun Béla és Sza­­muelly Tibor terrorja. Tildy nem volt kommunista, de felesége nem tudta meg­emészteni az apa tragédiáját és Tildyt min­dig igyekezett balra tolni. ” Ilyen köztársaságot óhajt visszahoz­ni Szűrös Mátyás Magyarországon? A boldogságtól repesve különben miért is mondaná most bp-i interjújá­ban Leimdörfer-Faludy György azt, hogy „már 1918-ban is vártuk... épp­úgy mint 1945-ben... és nem jött, pe­dig jöhetett volna! De hála a Szovjet­unió Kommunista Pártja főtitkárának Gorbacsovnak, egy olyan történelmi helyzetbe kerültünk, ahol van valami reménység arra, hogy megvalósuljon egy demokrata Magyarország.”... kér­dezzük Faludy úrtól, ő is Tildy Zoltán­ra gondol? Mert mi az, amit Leimdör­fer-Faludy úr és családja 1918-ban oly nagyon várt? Talán az „emberarcú kommunizmust”? S mivel Kun Béláék­­nak nem sikerült 133 napnál tovább vinni a véres proletárdiktatúrát, Falu­dy csalódásainak úgy adott kifejezést, hogy kéjelgő gyönyörrel döntötte le Prohászka püspök szobrát. További csalódásai pedig a Rákosi-rezsim öle­lő karjaiba üldözték, s tollával oly hűségesen szolgálta még a sztálini ideológiát is. 1956 után sem lelte meg a számítását, azonban most!... most hálálkodik a Szovjetunió Kommunis­ta Pártja főtitkárának, mert most vég­re álma valóra vált! S hány, de hány ilyen „helyezkedő”­Faludy él még a vi­lágon, akik akarva-akaratlanul nem veszik észre, hogy több évtizedes folya­matnak vagyunk a szemtanúi és áldo­zatai. A kishitűek csak olvassák el a kom­munista manifesztókat, amelyek már régóta elítélik Sztálin rémuralmát, hiszen az ő lelkén szárad az ideológia „ Amelyik kígyó meg akar maradni, an­nak le kell vedlenie a régi bőrét!” (Pozsgay Imre, 1989. október) elnépszerűtlenedése s tulajdonképpen miatta jutott az egész proletárdiktatú­ra zsákutcába. A súlyos károkat nem volt könnyű jóvátenni! Főleg az ’56-os Szabadságharc véres leverése után a nemzeti megmozdulá­sok miatt a kommunista tömb egysé­ges volt a veszélyben, s ezért új straté­giai megoldásokhoz kellett folyamod­ni. „Hogyan is lehetne a népi demokrá­ciát elfogadhatóbbá, esetleg népsze­rűbbé tenni?” — tették fel a nehéz kérdést Moszkvában, melyre tudjuk jól, Kádár János „gulyáskommuniz­musa” adta meg a választ. Kijelentet­te, hogy „aki nincs ellenünk, az ve­lünk van,” s megkezdődött a külföld­­re­ szakadt hazánkfiainak és főleg dol­lárjainak a hazacsalogatása. A kezdődő reformok, illetve az új stratégia már a kommunista pártkong­resszus 1960 novemberében kiadott nyilatkozatában, s azután Kruscher 1961. január 6-án mondott beszédé­ben világosan láthatók. Ez a két do­kumentum egyértelműen támadja Sztálint, sőt magát a lenini doktríná­kat is, amely azután a kommunista párt „megújult” politikáját határozta meg egész napjainkig. Ugyanis, a nyi­latkozat is és a Khruscher beszéd is részletesen tárgyalja a kommunizmus világraszóló nagy győzelmét, melyet a népi demokratikus szocialista államok összpontosított gazdasági, politikai és katonai erejével, s ami ennél is sokkal fontosabb, majd a nyugati társadalom egységének és erejének aláásásával, meggyengítésével valósítanak meg. 1956 után Magyarországon, úgy­mint Prágában 1968 után, már Hideg­háborúra nem volt több szükség — szinte ki is ment a divatból —, mivel a Szovjetunió tudomásul vette, hogy az Egyesült Államoknak nincs szándéká­ban megbolygatni a közép- és kelet­európai ,status-quo­-t, hiszen a jaltai, varsói és potsdami egyezményekben lefektetett érdekszférák, illetve az oda­ajándékozott országok szovjet tulaj­donjoga sérthetetlen. Ha ez nem így volna, akkor 1956-ban is és 1968-ban 5. oldal

Next