Ősi Gyökér - Magyar Kulturális Szemle, 1982 (10. évfolyam, 1-6. szám)

1982-11-01 / 6. szám

dingir AMAR — UTU aholis dingir (tündér) az istennevek megha­tározója. AMAR — bárányka (kisbárány) L.437. és UTU — Napisten (L.381.) Tehát a babiloni vallás legfőbb istenszemélye a NAPISTEN KISBÁRANYA nevet viseli. Teljesen azonos képzés a TUR-UL, aholis TÚR — „ifjú” jelentésű (L.144.) és UL — „pompásan fénylő”. (L.441.) TURUL... értelme... „az ifjú fény”... és a sumir hitvilágban ez a hivatalos neve a téli napfordulóval uj erőre kapó Napisten­nek, akinek ezen a napon a „leggyengébb” az ereje. Láthatjuk, hogy TURUL valóban a Napistent, vagyis jobban mondva — az ÚJ ERŐRE TÁMADÓ NAPISTENT értelmezi. Természetesen ezeknek a karizmatikus fogalmaknak nemcsak „értelmi jelenté­sük” volt a hitvilági életben, hanem látható szimbólumaik is megmaradtak, így a TURUL fogalom az oroszlánfejű sassal van jelképzve, mely azért, áll a két szarvas között, mert az „agancsos állat” a „BAK” csillagképének emlékeztetője. Azért van kettő, mert egyiktől megy el a gyenge erőből és a másikhoz tér vissza legyengülve. De a mítoszban a NAPKIRÁLYFI jelképe mégis a szarvas lesz, hiszen ő viszi szarvai közt a Napot. A Csodaszarvasunk képére is­merünk, kinek neve ősi sumir nyelvünk sze­rint DAR-MAH és ha szarvai közt megjelenik a téli solsticio idején a nap — az emberek tudják, hogy vége van a sötétség idejének és mindennap hoszabbodnak a napok. Uj ciklus, UJ-ÉV kezdődik. (A sumir hitvilág „napévé­nek” ujesztendei ünnepe volt a téli napforduló a GURUSONY — KARÁCSONY.) A „két” szarvas, az oroszlánfejű hatalmas madár két oldalán, azt is megmagyarázza, hogy van „kisebbik” és „nagyobbik” is. Éppen úgy, mint Apa és Fia. A Nagy-Szarvas —­ DAR-MAH és a legyengült kicsi, amelyik­nek az Új ciklus lejártával „elgyengült az ereje” s egyben az elgyengült Napot is értel­mezi a SA­BA (CSABA),... ahol SA...­ „fény, napfény” (L.86.) és BA — (PA) „pász­tor” (L.295.) Éppenúgy, mint a földön is a Nagykirály és a legkisebb fia — Csaba. A hitvilág csodás misztériumában a Nagy­madár, a „NAPMADÁR” az végülis, amelyik a „szarvasként gyengülve futó Napot” — az elgyengült csodaszarvast — karmaiba kapja és fellendül vele, egyre magasabbra viszi s igy egyre erősebb a Naperő. És mily gyönyörűen verték aranykincsbe ezt szkíta őseink a fedőlapon bemutatott szkíta TURUL ábrázolásával és mily egy­­ügyűen írja még László Gyula is erről a csodás ékszerről így: „hegyikecskére csapó sas arany­lemezből”. Van-e „hegyikecske”, amelyiknek agancsa „naphoz hasonlóan” így körbe érjen, mint ennek az aranyállatnak... ? Nem hegyikecske és nem sas ez, hanem mondáink csodaszarvasa — SA-BA — akit a TURUL visz út életre. Eredethagyományunk Csodaszarvasa fut velünk az Igazsághoz és a TURUL világító fáklyaként mutatja azt az utat, melyet a ma­gyar őstörténeti kutatásnak követnie kell, ha biztos nyomon akar haladni. De MA — nap­jainkban a TURUL NEMZETSÉG minden fiának TURULKÉNT — a gyengeségből a Fénybe lendülő „ég-fiaként” kell lelkileg megújhodnia. Ez a jövőnk... a TUR-AN és a TUR-UL. (TUR-AN jelentése.. . ÉG-Fia) De haladjunk tovább és vizsgáljuk meg, hogy a régi ékírásos nyelvemlékeink szövegé­ben miképpen szerepel ősanyánk... EMESE Talán az apjánál kezdjük, aki KHOREZM királya volt és igy a legrégibb hagyomány és tudáskincs utolsó országának királyleánya volt EMESE. Apjának neve — Anonymus Krónikájában írva — latin fonetika szerinti feljegyzéssel: EM­E — DU — BELI — ANI. Ez sumir hangtan szerint: ENE — DU — BÉLI — ANA... jelentése „Az Uralkodó ÉG FIA”. Ez a név is mutatja, hogy ebben az időben a TURUL nemzetség ősanyjának a családja ugyanazon a nyelven beszélt melyet ma su­­mirnak nevezünk. De EMESE is ugyanennek a nyelvnek a terméke és jelentése... „a papnő”... „a felkent”, „a megszentelt asszony”. (Megtalálható ékjele: Deimel: Su­merisches Lexicon 554/78b. alatt.) EMESE tehát nem csak egyszerű király­leány, hercegnő , hanem az Ég kiválasztottja, a Boldogasszony „felkent” leánya, így Emese­­álma sem egyszerű álom, hanem Isten nagy misztériumával közölt „ISTENI KINYILAT­KOZTATÁS”. Ennek hite, tudatosítása azért fontos, mert ezáltal kap magyarázatot, bizonyítást Isten azon rendelése, hogy magyarnak születtünk. Ezáltal nyilvánul meg az a népi karizma is, hogy MAGYARNAK LENNI — NEM CSAK LÉTEZÉS, HANEM — HIVATÁS. ----- 0000000OOOOOOOOOOO0000000 ----­Támogasd a Taníttatási Alapot SEGÍTS ADOMÁNYODDAL A TANÍTTATÁSI ALAP RÉSZÉRE (Continental Educational Fund, 69 St. Pat­rick str. St. CATHARINES, Ont, CANADA, L2R 1K2) ----- oooooooOOOOOOOOOOOomomo -----

Next