Hungarista Mozgalom - Ausztráliai Szórványok Tájékoztató Szolgálata, 1972 (12. évfolyam, 1-12. szám)

1972-09-01 / 9. szám

­2.évf.9.szám, - 13.­, HUNGARISTA TÁJÉKOZTATÓ. • ^ 9^2. Szeptember SZEKTÁK A magyar szekták története Igen régi s ha teljes fejlődéstörté­netüket meg akarnák rejtolni,nyilván a huszitizmus koréba kellene visszatérnünk. Az­ élebb időben a magyar tudat a nazerénus-mozgal­om­ma­l kapcsolatban vett tudomást róluk. Justh Zsigmond a múlt század végén el­hányt,sokat igérő fiatal magyar regényíró,a magyar nép er­kölcsi felemelkedését várta a nazarénus mozgalomtól. Szerette a szektákét,regényt írt a nazarénusokról ez a különös,osztályából ki­nőtt nagybirtokos,aki szentetornyai birtokán parasztszínházat csi­nált s Moliere-t és más klasszikusokat játszatott a néppel,tehát éppen az ellenkező módon kezdette meg a parasztság műve­lését,mint a mindenkori magyar kul­térpol­itika. A nazarénus vallást a háború sem tudta megtörni,amidőn pedig halál várt azokra a na­zarénusokra, akik vallásuk parancsa értelmében nem fogták kézbe a fegyvert.A há­ború óta azonban fejlődésük megakadt,de nem azért,mintha a magyar szekták "fej­lődése" általában megakadt volna. A háború óta egyre­­másra keletkeznek a szekták,s a nazarénusoknak alapos vetélytársai akadtak: a mi I I énisték,hivők,adventisták,kép I a I ok,reszketősök,szel­lem­idézők,gyaponyisták,após­ta I ok,Jehova Tanúi...Nem is lehet felso­rolni va­lamennyit,olyan rohamosan osztódnak és szaporodnak. A bap­tista szektát a törvény is el­ismerte,de a szekta terjeszkedő erejét éppen ez az elismerés törte meg. A déli Tiszántúlon máris megindult a baptista szekta belső széttöredezése. Hiszen a szekta lázadás,s ha az uralkodó rend immár nem lát veszélyt benne,akkor viszont a hívek nem találnak megnyugvást a hajlékában,s és "hajlékot” építe­nek maguknak. Némelyik fa­luban,például Magyarcsanádon,már hét-nyolc szektát is találnak. A szekták életében valósággal a korai reformáció nyugta­lansága kelt életre,él és és tanok hirdetői tűnnek fel egymásután s viszik magukkal a hívek egy-egy töredékét. De ha a változatos ta­nok mélyére ható­dunk,va­lamennyiben ugyanazokat az okokat s "bicsk­­­ákat" találjuk. A szektérius elsősorban is komolyan veszi és szó­­szerint értelmezi a szentírást s az életet igazi ókeresztény hévvel valóban az Ige mél­tó testévé akarja győzni. Ókeresztény töretlensé­­get,fanatizmust és az Ige szerint vett életet kíván papjától is,aki a kispol­gár,vagy pedig a dzsentry életét éli,jómódban van,nem veti meg az élet kényelmét és él­vezetett,az aszkézist és a mártiriumot pedig gyakran csak szóval ápolja. A nép tehát szakit papjával s már ott tartunk,hogy a szlovák para­sztok,akik pedig ősi paptisztel ők,s a pap misztikus mivoltának fanatikus hivei,szektába térnek és sza­kítanak a fel­kent,il­letve választott pappal. A szekta tehát lázadás,el vág­ja az éri paphoz és az "urak istené­hez" fűző fonalat. A nép se a politikai,se a társadalmi életben nem­ juthat szerephez,a modern Magyarország parcellákra tördelte hajdani kollektív életét,papja idegen társadalmi osztály kereteibe illesz­kedik. A nép keresi a közösséget és kereső vágya mindenütt visszau­tasításra talál,tehát teljes erővel a vallásos élet síkjára tör. A szekta a védekezés,a biztosító szerep a teljes belső összeomlás ás meghasonlás ellen. Igen jel­lemző,hogy a pitvarosi "apostolok" szek­tájának feje,Ondrusz Pál kisgazda,akkor alapított szektát,amidőn a község politikai életéből erőszakkal kiszorították. A pitvarosiak nem kímélték az áldozatot,ha nem éj templomot építet­tek,ahol zavar­ta­l­a­nu­k,minden éri beavatkozás nélkül és a saját törvényeik szerint lehettek együtt,a maguk köréből választottak papot,s olyan vallásos kultuszt teremtettek,amelyben mindenki k­ik­iabá­l­hat­ja a maga vágyait, szenvedéseit s nyugtalanító élményeit. Templomukban a népi hang tör­hetett elő,gátlások né­lkül,szabadon. A pitvarosi szekta istentiszte­letein sokan így imádkoztak: "Adj Uram egy pár csizmát] Adj Uram a kenyér mellé egy kis késtt" A szektában tör ki az el­nyomott,el­foj­tott paraszti élet étálate is és "éj élet" keresésének a vágya. Óriási bűntudat tör ki olykor a népben,de ez a bűntudat,tu­l­ajdonképpen a saját szociális sorsától A PARASZTSÁG HANGJA

Next