Zsigmond Ferenc: Orosz hatások irodalmunkban. (Értekezések a Nyelv- és Széptudományok köréből. XXVI. kötet 6. szám, 1945)

ládi kis ház, mögöttük baromfi­óllal, gémeskúttal, burgonyaföldecské­vel. Az Azovi-tenger olyan, mint­­a Balaton, nemcsak a víz, hanem a partmenti falvak is; a házak teteje, építési módja, berendezése a dunán­túli magyar parasztházakéhoz hasonlít. Gorogyec közelében látta a Volgát, homokszigeteivel, vadmadaraktól népes berkeivel; ilyen lehetett a Tisza Petőfi korában . .. Illyés Gyulára csak az emberlakta, kultu­rált rónaság s a hajózható folyamok vidékei hatottak vonzóan, hazájára emlékeztetően; a lakatlan, terméketlen orosz pusztákra borzongva gon­dol vissza: a sztyeppe az maga a halál.­ Van azonban olyan író-honfitársunk is, aki meg éppen a puszták végtelen magánosságában látja azt az európai táji különlegességet, amely egymás testvéreivé avatja a magyar Nagy-Alföldet és az orosz síkságot, s kihat a rajtuk lakó emberek lelkiségére is. Justh Zsigmond Párizsban főként puszta-imádatáról híresedett el. A puszta könyve (1891) c. alföldi tárgyú rajzkötetét francia nyelven is kiadta (1892), s különösen összebarátkozott a Párizsban lakó orosz művészekkel, mint akik szintén a „puszták fiai".­ Az idegen határoktól való messzeség, köröskörül pusztákkal való elszigeteltség mintegy a faji és nemzeti gyö­keres jellem egyik feltétele, orosz és magyar vonatkozásban egyaránt. Az orosz cári birodalom hivatalos fővárosa Szentpétervár, de az orosz­ság lelkétől lelkezett székhely és középpont akkor is Moszkva volt. így válik érthetővé Herczeg Ferenc metaforája, aki — ha csak feltételhez kötötten is — Debrecent „magyar Moszkvá"-nak nevezi oroszországi útjáról szóló emlékezésében.­ És így érthető, hogy e metafora kiérdem­lése terén Debrecennek mindjárt akad méltó versenytársa is, a másik alföldi, pusztaközépi nagy magyar város: Szeged. Ady Endre írja: Tömörkény Istvánnak „az irodalmi regionalizmust vetettem valamikor a szemére . .. Szeged sajtója akkor találta ki, hogy Budapest kozmo­polisszal szemben Szeged a magyar Moszkva, s Nagyváradot pláne lekicsinyelte".4 Báró Mednyánszky László festőművészről feljegyzi ifj. Hegedűs Sándor, hogy noha trencsénmegyei születésű volt, mégis „egyedül az­ ­ Illyés Gyula, Oroszország. Év n. 170., 145., 220., 153. 1. 3 Justh Zsigmond naplója (1941) 36., 142. 1. 3 A gótikus ház 178. 1. 3 Nyugat 1917. I. 849. 1.

Next