Educaţie Fizică şi Sport, 1970 (Anul 23, nr. 1-12)

1970-07-01 / nr. 7

2 EDUCAŢIE FIZICA ŞI SPORT Pe lîngă o medicaţie adecvată (foarte puţin eficace) toţi medicii recomandă stăruitor acestor bolnavi mişcare liberă cel puţin o oră pe zi, exerciţii fizice sau chiar gimnastică medicală obligatorie. Ce înseamnă nemişcarea pentru organism ? Musculatura reprezintă mai mult de jumătate din greutatea corpului. In repaus (nemişcare), numai o mică parte din ţesutul muscular este funcţională. Prin aceasta trece sîngele capilarelor. Dar restul musculaturii — şi aceasta reprezintă cea mai mare parte — este lipsită aproape complet de circulaţie. Ca urmare a acestui fapt, în ea se acumulează o serie de produşi ai catabolismului de bază (în special acid lactic). Pe pereţii venalelor şi arteriolelor şi ai capilarelor închise sîngele depune picături de grăsime, de colesterol, iar în pereţi apar cristale de calcar. Datorită acestei situaţii, vasele se îngustează şi pereţii lor se lezează, devenind friabili. Lipsa de mişcare duce în primul rînd la tulburări circulatorii grave, care se resimt mai ales atunci cînd trebuie să faci un efort. Senzaţia de oboseală a unui sedentar este foarte puternică. Din această cauză se produc rupturi de vase, hemoragii cerebrale, hipertensiuni. Dar lipsa de mişcare face ca o parte a sîngelui să rămînă în organele viscerale, în ficat, în splină, în pereţii intestinali şi oarecum să „înece" într-un exces de lichid funcţionarea normală a acestor organe. Se produc în acest fel o serie de depozite de grăsimi în jurul intestinului, în ficat, în jurul inimii. Acestea constituie un depozit inutil care înăbuşe prin presiune funcţionarea organelor pe care se fixează. Insuficienţa respiratorie este resimţită şi de creier, care nu este bine spălat de produşii toxici ai catabolismului, faţă de care celula nervoasă este extrem de sensibilă. Prezenţa acestor produşi duce la hiperexcitabilitate nervoasă, hiperexcitabilitate sexuală, prin care organismul pierde o mare cantitate de acizi nucleici. In acest mod se slăbesc capacităţile intelectuale şi se încetineşte posibilitatea de refacere a ţesuturilor obosite. Ce înseamnă mişcarea pentru organism ? Contracţia muşchilor reclamă deschiderea a foarte multe capilare din ţesutul muscular şi o activare de aproximativ 100 de ori a circulaţiei. Sîngele scoate astfel produşii toxici ai catabolismului şi îi duce spre organele emunctoriale. Viteza de circulaţie se accelerează ; nu se mai fac depozite de grăsimi, de colesterol ; nu se mai formează cristale de calcar în pereţii vaselor. Sîngele acesta este scos din depozitele cavităţii abdominale şi antrenat spre toate organele corpului, inclusiv spre creier. Viaţa de toate zilele ne arată că oamenii care se mişcă zilnic sînt mult mai sănătoşi, mai voinici, mai puţin expuşi accidentelor de boală, decît cei sedentari. Este o constatare pe care fiecare o verificăm mereu. Şi totuşi, nemişcarea, sedentarismul cîştigă teren. Ce am putea face ca să repunem pe om în felid normal de viaţă, care e legat de mişcare ? Este foarte greu să dai reţete bune pentru toţi. Cred că cel mai important lucru este să câştigăm convingerea fermă că e rău să nu faci mişcare şi în al doilea rînd să ne hotărîm să facem un fel de mişcare care se potriveşte mai bine cu felul, ocupaţia şi posibilităţile noastre. Aş aminti cîteva posibilităţi de luptă contra sedentarismului. In primul rînd, o plimbare de o oră pe zi ar fi o soluţie comodă pentru mulţi dintre noi. Dar se pot face exerciţii fizice uşoare în faţa geamului deschis spre aer curat. Un număr de mişcări ale membrelor.