Educatio, 2007 (16. évfolyam, 1-4. szám)

2007 / 4. szám - SZEMLE - Somogyvári Lajos: Női emlékezet és történelem

SZEMLÉ­ désének sorvasztó hatását, a 20. századi nemze­ti történelmek nagy sorsfordulóit, így az írások egyszerre próbálnak eltávolodni a nagy narratí­­váktól, miközben ugyanezen gesztussal vissza is térnek hozzájuk. Nem figyelhető meg az a fajta aprólékosság, amely például a mikrohistóriai ku­tatások sajátja - ilyenek például Ginzburg vagy Natalie Zemon Davies művei -, s amelyek inkább igyekeznek visszahelyezkedni egy régebbi kor­szak emberének világlátásába, a nagy folyamatok peremén zajló eseményekre fókuszálva. Tehát a célkitűzés és a megvalósítás nem tel­jesen fedi egymást a tanulmányokban, s ennek több oka is lehet: egyrészt a szerzők egyike sem képzett történész, másrészt nem is akkora for­rásanyaggal dolgoztak, mint a fentebb említett szerzők. További ok lehet, hogy inkább gyakor­lati útmutatót kívántak nyújtani a kötet össze­állítói, s nem történelemtudományi értelemben vett elemzéseket. A döntő azonban az írások el­készülésének módja, egy adott csoportban való bemutatás, megvitatás folyamata, amely auto­matikusan magával hozza a történetek megszü­letését, a források beágyazását. (S itt most nem térnék ki azokra a kutatásokra, amelyek az em­beri elme, emlékezés történetszerű, epizodikus jellegét vizsgálják.) Megfigyelhető továbbá a marginalitás pozíci­ójának hangsúlyosabbá tétele, ami a női mivolt egyik döntő jellemzőjeként értékelhető - mind­ez gyakran összefonódik a hatalomnak kiszolgál­tatott egyén témájával. Ez egyaránt köszönhető a kelet-közép-európai alkotógárdának és a téma iránti érzékenységnek: a patriarchialitás szelle­misége és a szovjet blokk országainak légköre sok szempontból hasonlóak voltak egymáshoz. A női szereprepertoárnak, illetve a női kép megjeleníté­sének szűkre szabott terepén csak bizonyos ide­áltípusoknak megfelelő sorsok voltak ábrázolha­tók. A hatalom mikromechanizmusainak vizsgá­latára nyílna itt lehetőség (hasznosítva Foucault munkásságának eredményeit), valamint saját, számos előítélettel terhelt 20. századi nemzeti múltunk további tisztázására. Az erről való be­széd nehézsége és szükségessége nyilvánvaló. A női példakép mintaadó hatása vitathatatlan, de a kutatónak mindig szem előtt kell tartania, hogy saját értékítéleteit ne kérje számon kutatá­si anyagán, ne vetítse vissza múlt korok minden­napjainak vizsgálatában. Az élettörténetek meg­alkotásánál megfigyelhetők bizonyos sémák, for­dulatok, melyek ezt az erkölcsi irányadó munkát végzik el, meghatározott irányban befolyásolva az értelmezést - kérdés, hogy ez mennyire kerül­hető el. A módszer alkalmazásának első lépése a témakiválasztás: saját rokonsági/baráti kap­csolatrendszeréből (esetleg ismert nőalakok kö­réből) a hallgató/kutató kiválasztja a női példa­képet. A hagyományos tanár (tudásátadó) - di­ák (passzív befogadó) szerep átformálódásának lehetünk szemtanúi itt. A tanuló egyben tanár is, hisz önmaga találja meg tanulmányainak tár­gyát, a vezető tanár a feldolgozás módszereinek ismertetésében nyújthat segítséget - tudásszerve­zőként viselkedik, és nem a tudás birtokosaként. A munka önálló elvégzése után következik annak prezentálása és megvitatása, majd közzététele: ez a gyakorlat a szerzői státusz birtokosává teszi a hallgatót, egyben felelőssé saját munkája iránt. További gyakorlati kérdések és bibliográfia se­gít az olvasó számára a továbbgondolkodásban és kutatásban. Az eltérő nemzetiségű, különböző történelmi emlékezettel rendelkező hallgatók véleményei­nek ütközése elősegítheti a vitát, konszenzus ki­alakítását, egymás véleményének megismeré­sét. A Szovjet Birodalom uralkodó narratívájától megszabadulva és a sértett nacionalista felhango­kon felülemelkedve így juthatunk el egy tárgyila­­gosabb történelemkép kialakításához. A sok rész­elemzés összegzésével a jövőben eljuthatunk egy olyan tudásbázis létrehozásához, amely például Hollandiában már létezik (Information Centre and Archive for the Women’s Movement), s továb­bi kutatások alapjául szolgál. Tulajdonképpen va­lamennyi, a könyvben olvasható elemzés a törté­nelem elfogadott koncepciójának dekonstruálá­­sáról szól, egy olyan perspektíva meghonosításá­ról a kutatásokban, mely a nemi perspektíva szem­pontjából írja újra a történelmet. Természetesen ebben az esetben is szembe kell nézni a Hayden White által hangsúlyozott problémával, mely a történetírás igazságtartalmáról és fikcionált jel­legéről szól: a személyes élettörténések esetleges­sége, fragmentáltsága külső beavatkozás nyomán válik egységes, céllal rendelkező történetté. Ezért kell a kritika eszközeivel élni a sztorik létrehozá­sánál, s nem magára a női élmény megjelenítésé­re koncentrálni, hanem ezen tudattartalmak lét­rehozásának módozataira. További érdekes kör­

Next