Eger, 1866 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1866-08-02 / 31. szám

258 Ugyan e lap egy másik levelezője írja Bazin környékéről, hogy Malaczkán a poroszok jól viselik magukat a nép irányában. A szegényeknek húst osztogatnak. Egy parasztasszony levelet vitt Ausztriába, s egy porosz tiszt személyesen kisérte őt át a po­rosz táboron. — A poroszok egészségi állapotát a lapok kedvezőtlennek mondják ; Cseh- és Morvaországban a cholera, hagymáz és sebláz pusztitólag lépnek föl közöttük. Dél: A jul. 20-án kivívott lissai tengeri győzelem a legfé­­nyebb diadal, melyet az újkor vontcsövű­ ágyus és pánczélos ten­­gerészete ismer; oly győzelem az, mely korszakot alkot a tenge­részet történetében. A szélsőségig nagy merészség volt Tegett­­h­oft­ól, az annyira túlnyomó ellent megtámadni, de a nap ered­ménye mindenekfölött fényes volt. Az osztrák hajóhad összes hajóinak számát, melyek az ütközetben részt vettek, 27 re teszik, 500 ágyúval, melyek közt csupán 7 volt pánczélos, ezek ellenébe az olaszok 12 hires pánczélos hajót, 8 csavar-fregatot s összes hajóikon 800 ágyút állítottak. A veszteség osztrák részről csak 34 halott és 124 sebesült, mig az ellenség vesztesége, — ha a két elsülyedt olasz hajó legénységét tekintetbe ves­szü­k, mely legalább is 1200 főből állott, s melynek egy részét kétségkívül azon 10,000 főnyi szárazföldi kiszálló-sereg képezte, melyet Per­­s­a­n­o hajóira fölvett — holtakban legalább is 50-szer nagyobb, mint az osztrákoké. Az olasz hajóhad 2 pánczélhajója elvesztése után Anconába vonult vissza, hol a nép Persanót oly sú­lyos fenyegetésekkel fogadta, hogy, mint Triesztből jul, 28 ról távírják, a megvert tengernagy nem bátorkodik a szárazra menni a hajóról.­­ A lissai erődök közül néhányan, a tengeri csatát megelőzőleg, az ellenség borzasztó tüzelése folytán, sokat szenvedtek, de kijavításuk azonnal eszközlésbe vétetett. A lissai helyőrség vesztesége: 31 halott, és 75 sebesült. A lakosság kö­zül 6 halott. — A tiroli csapatparancsnokság részéről, Triesztből jul. 25-ről jelentik: Civezzano és Pergine közt vívott több kisebb csata után az ellenség ma délután a V­a­l S­o­r­d­a-ban Cranolini császár vadász zászlóaljbeli kapitány parancsnoksága alatti jobb szárnyunkat túlnyomó erővel megtámadta. A makacsul vívott csatában az ellenség egy ezred­ zászlót, 50 foglyot, 80 halottat és számos sebesültet vesztett, már a harcztért gyors futásban Vigola felé tartva elhagyta. Ezen visszavonulás idézte elő a Per­gine mellett állomásozott ellenséges jobb szárny visszavonulását is Az innsbruck sonnenbergi önkéntes vadász-zászlóalj és a zell-stigneri országos vadász-zászlóalj dicséretre méltó részt vett a csatában. Zimettel kapitány, az előbbi parancsnoka megsebesült. Az ellenséges csapatok parancsnoka Medici tábornok, hogy­­ a szükség nélküli vérontás elkerü­ltessék, értesíttetett a megkötött fegyverszünetről, mi által az ellenségeskedések befejeztettek. Nyugat. Egy porosz tiszt így ír a kissingeni csatáról: „A kissingeni csata nagyon makacs és véres volt, úgy hogy a düp­­peli sánczok ostromát ahhoz képest csak gyermekjátéknak tar­tom. Veszteségünk szörnyű, kerek számban 5000 emberre tehető. A bajor golyó ritkán hibázott, és embereinket leginkább mellben T­A­R­C­Z­A. Egy gályarab naplójából. — Angolból. — (Vége.) Csak két ablak nézett a kertre, az egyikből épen most ereszkedtem le, míg a másik csukva volt. Nem mertem átmenni a kerten, azért hasra feküdtem, s úgy másztam a cserjék s főze­­lékbokrok között az árokig. Az árokban a víz majdnem mellemig ért, azonban a két part meglehetősen magas volt, s úgy találtam, hogy meghajolva bátran mehetek, anélkül, hogy fejemet az utón észrevennék. így mentem az iszapos árokban néhány száz ölnyi­­re Toulon felé, gondolván, hogy üldözőim inkább fogják gyaníta­ni, miszerint inkább előre megyek, sem hogy visszafelé börtönöm­höz. Félig fekve, félig meggörbedve az árok partját kerítő nagy fűben várára az éj sötét palástját. Olykor-olykor lövést véltem hallani, melyet távoli hangok követtek. Halld! lövés volt ez ? Nem állhatván ki tovább a bizonytalanság halálos küzdelmét, fölemel­tem fejemet, s óvatosan tekinték ki. Az őrház ablakaiban vilá­gosságot látok — a kertben sötét alakok mozogtak — siető lép­tek közeledtek felém. Csendesen lecsúsztam a vízbe, s a büzhödt iszapos viz zajtalanul folyt tova rajtam. Lélekzetemet visszatart­va feküdtem az iszapágyban, szivem dobogása majd megfojtott, halántékom erei majd megrepedtek. Nem állhatom tovább. A viz felszinére emelem magam. Újra lélekzem. Néztem és hallgatóz­tam. Minden sötét és csendes volt. Üldözőim elmentek mellettem! Egy óra telt el, mielőtt újra mozogni mertem volna. Mát­ékkor koromsötét volt, sűrűn kezdett esni. Az árok vize egy zugó patakká vált, melyben én most észrevétlenül gázoltam visszafelé, s az őrház ablakai alatt mentem el, anélkül, hogy hallottak volna. Miután körülbelül másfél mérföldet mentem a patak vizé­ben, az útra léptem ki, s így, mialatt az eső és szél arczomat vére, egy csavargás után kiértem éjfél felé egy nyilt síkságra. Egy csillag sem kalauzolt, csupán aszéi, mely északkeletről fújt;jobb­ra tértem, s egy mellékösvényen siettem a völgyön át. Lassan kint az eső alábbhagyott, s én az ut baljának hosszában elterülő hegylánczot különbözteték meg. Ezek, úgy következtetem­, a Maures hegyek. Minden jól volt. Balra tértem át, s útban valék Olaszország felé. Egész éjjel futottam, s csak olykor ültem le egy-két perczig. A fáradság és éhség miatt, igaz, hogy nem haladhattam elég gyorsan, de a szabadság szeretete erős volt bennem, s így sike­rült köztem és Toulon között tizennyolcz mérföldet hátrahagy­nom. Öt órakor, épen amint szürkülni kezdett, harangzúgást hallok; egy nagy városhoz közeledtem. Hogy kikerüljem a várost, kénytelen voltam visszafordulni egy kis távolra, s a hegyeknek tartani. A nap fölkelt, s nem mertem tovább menni; ennélfogva egy földből kitéptem néhány répát, egy sziklaüregben meghúz­tam magam, s egész nap biztonságban feküdtem. Midőn újra be­­estesedett, folytattam a hegyek között utazásomat. Olykor-olykor egy öbölt vagy csendes szigetet pillantok meg, majd pásztor­kunyhók tűntek elő a cactus és áloéval benőtt hegyfokon. Másnap egész nap egy elhagyott síkság homokgödrében pihentem, és este, érezvén, hogy nem tarthatom fönn életemet valami tápláló étel nélkül, egy kis halászfalu felé irányzom lépteimet, mely a tengerparton feküdt. Mire a faluba értem, egészen sötét lett. Bátran mentem el a halászok kunyhói mellett, csupán egy öreg nővel s egy kis gyermekkel találkozván útközben, s a ple­bános ajtaján kopogtam. Maga nyitá föl az ajtót. Nehány szóban elmon­­dám történetemet. A jó ember hitt s megszánt. Eledelt és bort adott, fejem köré egy zsebkendőt terített, fegyenczzubbonyomat egy ócska kaputtal cserélte ki, s két vagy három frankot adott az útra; könyek között váltam el a tőle. Egész éjjel mentem ismét, úgyszintén a következő éjjel a tengerpart hosszában, nappal mindig elrejtem magam. Ötödik reggel a Var folyóhoz értem, azon átmentem s­ Szardínia fenyő­­erdeibe léptem, melyek a határokat kerítik. Végre olasz földön voltam. Szándékomban volt Rómába menni, s ezt valahára elér­tem. Ily nagy városban s börtönöm színhelyétől ily nagy­ távol­ban, személyem biztonságban volt. Tehetségem és neveltségem­­ből szándékoztam megélni. Lehet, hogy barátokat is találok azon