Eger, 1866 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1866-11-08 / 45. szám

370 licismus szétrombolására törekszenek, azt óhajtván a szentsége, hogy a czár szüntettesse meg a katholikusok üldöztetését. — A candiai fölkelés, mely nehány hétig oly élénken foglal­koztatta a világot, konstantinápolyi tudósitások szerint véget ért. A fölkelők egy, Vrissánál történt véres csata után lerakták fegy­vereiket. A döntő csatában, melyet 10,000 felkelő vívott a török­egyiptomi seregek ellen , a felkelők részéről 700-an estek el, a törökök vesztesége is tetemes. A hadi­foglyok, köztük 3 fő- és 135 alsóbbrangu görög tiszt, a várakba szállíttattak el. Mint Konstantinápolyból jelentik, a sziget minden részéből küldöttsé­gek érkeznek, hogy alávetésüket jelentsék ki. A bukást hit sze­­rint a fölkelő-vezérek viszálkodása idézte elő. A candiai fölkelés megszűntével, minden valószínűség sze­rint ismét elszenderü­l — habár meglehet, csak rövid időre — az oly nagy zajjal előtérbe lépett keleti kérdés, s megszűnnek a Por­tát fenyegető zavarok, miután a Duna fejedelemségekkel való bo­nyodalmak már elintéztettek, az epirusi és thessaliai mozgalmak pedig, úgy látszik, nagyobb szerepet játszottak a hírlapok hasáb­jain, mint a valóságban. — Hogy Oroszország nem jó szemmel né­zi a Porta ügyeinek szerencsés fordulatát, s hogy ezentúl is min­den lehetőt elkövetend a keleti kérdés előtérbe léptetése végett, arról kételkedni annyi volna, mint az orosz kormány szándékait félreismerni. Eger, n­ov. fi. * * A jelen év tavaszán, mielőtt a porosz-osztrák véres há­ború lángra lobbant, Németországban, főleg porosz részről, több különnemű röpiratban igyekeztek Ausztria ellen az ellenszenvet szítani, és a porosz-németek nagy horderejű missiójának hirdeté­se mellett, a népben a háború iránt általános lelkesülést ébresz­teni. E röpirat és népiratok egyike került közelebb kezünkbe, mely „Das Büchlein der Zukunft“ czím alatt megjelenve, az euró­pai nemzetek és birodalmak jövőjét, leginkább a múlt század jósainak mondataiból összeállítva tárgyalja. Ebben a 28-ik lapon az osztrák birodalom jövője erős és élénk vonásokkal, s mint könnyen elképzelhető, nem rózsás színben festetik le, és rólunk magyarokról ritkított betűkkel teljes elhatározottsággal ez mon­datik . A magyar nemzet el fog tűnni (Die Ungarische Nation wird verschwinden), és a szlávok ismét egyesülendnek stb. stb.­. A jóslatoknak épen nem szoktunk jelentőséget tulajdonítani, mind­amellett e sorok olvasásakor önkéntelenül is kellemetlen érzés támadt bennünk, s bizonyára velünk együtt minden igaz magyar mélyen sajnálja, hogy nemzetünkről a nagy német nemzet fiai között ily baljóslatú vélemények terjesztetnek! „Élni csak azon nemzet fog, melyben magában van életerő; kit nem saját életereje, hanem csak másoknak gyámolitása tartogat, annak nincs jövendője," — igy szólott az 1848-iki pesti országgyűlésen annak legkitűnőbb szónoka és vezére, s kétségtele­nül igazat mondott. És ezen nemzeti életerő megőrzése és gya­rapítása, ha valaha szükséges volt, korszakunkban mindnyájunk elengedhetlen kötelessége. Sem az idézett baljóslatnak, mint mon­dottuk, sem azon pánszláv törekvéseknek, melyeknek újabb idő­ben az orosz lapok oly buzgó és merész szószólóivá lettek, hogy szinte már Galicziánál és a Tiszánál is alig akarnak megállapod­ni, nem tulajdonítunk valami döntő jelentőséget, de azért e nem­zetiségi törekvéseket teljesen ignorálni és számításba nem venni, nézetünk szerint mégis több lenne egyszerű közönyösségnél! A népek és nemzetek sokszor századok múlva élvezik a bölcs előrelátás, a hasznos munkásság, és az önfeláldozó honfiúi erény gyümölcseit; azért az önmegtagadó lemondás, hogy a ha­zája jólétéért, nemzete felvirágzásáért kitartással küzdő és fára­dozó nem fogja ízlelhetni önfeláldozása gyümölcseit, a valódi hi­vatással bíró államférfiaknak mindig egyik jellemző ismérve ma­rad. Az élet és történet­e tanúságát az orosz kormány pánszláv T­Á­R­C­Z Benőfy Somához. Szerény szobámnak ablakából Szemlélem azt a kék hegyet, Melyen keresztül, helyettem, csak Forró sóhajtásom mehet . . . Mi szép e hegy! .. mégis kietlen, Kietlen, puszta, és sivár, Mióta raja ajkainkról Nem együtt hangzik a dal­ár. Hogy is válhattam el tetőled !? E kérdés engem egyre mar, Mikor lesz végeszám sebének? Talán, ha a sír eltakar . . . A fátumot miért nevezzem, Mely közeledben engem ért? A gyávaság, tudod te ezt jól, Helyet nálam hiába kért. S hiába fog, miért tagadjam ? Kimondom leplezetlenül: Az leszek, a ki voltam, s inkább Testem porsátra összedül, Hadd veszszen a test, ha a jobb rész: A lélek szeplőtlen marad, Melynek becsét — habár imádnak — Árúba tenni nem szabad . . . Ez volt elvem, s ez lesz halálig, Nem mondom ezt neked zokon, Nem, mert e drága érzemény, a Te szent érzelmeddel rokon. Ezért áldoztam oly sokat! . . és Tőled azért szakadtam el, Mert lelkünk röptét a magasban A törpeség nem érte fel. Külön kell lennünk egy időre, Külön kell lennünk testileg,, S hogy lélekben együtt ne legyünk, Nincs erő, mely ezt tiltsa meg! Bocsásd el hát gyakorta lelked, Bocsásd túl a kéklő hegyen, Hogy a találkozás korától Lelkem mámorittas legyen, És lantom, mely eddig kesergett, Most már új dalt fog zengeni, A régen gyötrő aggodalmat Könnyű lesz elfelejteni . . . Beleöntöm a lantba lelkem Egészen, mint egy Ámion, A legszebb dal tiértetek lesz , Te hír magyar, és drága hon !! Nagy Sándor.

Next