Egri Egyházmegyei Közlöny, 1920 (52. évfolyam, 1-18. szám)

1920-06-01 / 8. szám

Előfizetés: egész évre 8 kor., fél évre té korona. — Meg­jelenik minden hó 1.-én és 16.-án leg­alább egy ív terje­delemben. /////// EGRI EGYHÁZMEGYEI KÖZLÖNY Ötvenkettedik évfolyam. 8. szám. Eger, 1920. június 1. Cent: E. 256/1920. Laptulajdonos és ki­adó : az Egri Egy­­házmegyei Iro­dalmi Egyesület. — Szerkesztőség és kiadóhivatal a liceumban. ////// Tartalom : Az egyházi vagyon és az uj kánonjog. — Tárca : A középiskolai és tanítóképzőintézeti tanárok szociális tan­folyama. — A katholikus tanítóképzéshez. — Irodalom: — Egyházmegyénk és hitélete köréből. Szerkesztő: KELE ISTVÁN dr. Az egyházi vagyon és az uj kánonjog. I. Nem ismeri a történelmet, nincs tisztában a gaz­dasági és társadalmi életet irányító tényezők, erők és eszmék természetével, aki az ötéves világháború után kau­lináris elemek által támasztott forradalom s az ezt követő kommunizmus borzalmainak elmúltával azt hiszi, hogy most már magától bekövetkezett a restitu­tio in integrum ideje. Ez lehet egyeseknek vágya, forró óhaja, lehet az optimisták hiú ábrándja, lehet a déli­báb tükrében jelentkező kép, de semmiesetre sem a dolgoknak valódi, régi rendje. Mikor a megáradt folyó zúgva-bőgve áttöri a gátat, és tönkreteszi a kultúra vívmányait, elsodorja szennyes hullámaival az emberek reménységét s ezer életet olt ki, kétségbeesve szem­léljük a pusztulást. Miután az ár visszahúzódik a me­derbe, fellélekzik az ember, mert véget ért a vesze­delem. De minden józanul gondolkozó belátja, hogy ez nem elég, hanem a szeszélyes folyót meg kell sza­bályozni, nehogy az árvíz veszedelme megismétlődjék. Hatalmas gátakat emelnek, sőt, ami a legfőbb, itt-ott átvágásokat eszközölnek és új mederbe terelik a fék­telen folyót, mert különben ő maga tör magának utat, ami újra pusztítást, rombolást jelenthet az emberek számára. Ez a természet világából vett hasonlat megmu­tatja számunkra az utat, megjelöli az irányeszmét, amelyet az újjáalkotás nagy munkájában szem előtt kell tartanunk. Az elavult, vagy különben is csak ho­mokra épült intézmények menjenek veszendőbe, az erős alapokkal bírókat javítsuk ki, alakítsuk át, nehogy rést üssön rajtuk az idők vihara, de mindenekfelett létesítsünk új alkotásokat, amelyek a korviszonyoknak megfelelnek, s megmenthetnek bennünket újabb nagy rázkódtatásoktól. Az újjáépítés munkájában továbbá, mely a meg­bomlott gazdasági, jogi és erkölcsi rendet van hivatva hazánkban is helyreállítani, az abszolút érvényű esz­méket, változhatatlan elveket kell követnünk, nem pedig azt a kárhozatos relativizmust, mely minden igazságot csak viszonylagosnak, ideiglenesnek, még az erkölcs és jog alapfogalmait is változóknak mondja. Tudjuk, hogy a nemzeti és társadalmi restauráció körül nagy harcok folynak a politikai élet mezején, a tudomány­ban, sajtóban, irodalomban, s a szociális tevékenység terén egyaránt, különböző eszmék, elvek, sőt világ­nézetek is küzdenek egymással. De hitünk és szent meg­győződésünk, hogy végre mégis a tiszta keresztény világnézet fog győzedelmeskedni, melynek igazságai, tanai elévülhetetlenek. Hisz’ Krisztus Urunk azért alapította a keresztény vallást, hogy uralkodjék a lel­keken minden időben és mindenütt, megvilágítsa az elméket, megnemesítse a szíveket, zsinórmértéke legyen a tetteknek, jótékony kovász gyanánt átalakítsa a társadalmat s boldogítsa az emberiséget ezen és a másvilágon. Ezzel megállapítottuk azokat a határokat, ame­lyek között a reánk váró nagy reformmunkának mo­zognia kell. Jaj annak, aki ezeket átlépve, merev konzervativizmusában minden újítástól visszaborzad, de százszorosán jaj annak, aki dőreségében a forra­dalmi eszmék, a mindent felforgató tanok szolgálatába állva, a radikalizmust vallja. Az egyik változatlanul, minden hibájával vissza akarja idézni azt a letűnt múltat, amelynek záróköve a nagy világháború, a másik pedig ismét ránk akarja zúdítani azt a temérdek bajt, szerencsétlenséget, amelyeken a közelmúltban átestünk. Azt mondhatná valaki, hogy messze elkalandoz­tunk tételünktől, mikor ezeket a bevezető sorokat előrebocsátottuk. Mi köze egymáshoz a nemzeti, ke­resztény újjászületésnek és az egyházi vagyonnak ? Nem diszparát fogalmak ezek, amelyek logikailag nem tartoznak össze ? Bizony nem. De azért, mikor reformok­ról és egyházi vagyonról beszélünk, nem akarunk szekularizációt, sem azt nem kívánjuk, hogy az egy­háziak között vagyonbeli egyformaság létesüljön, mert ez épen olyan lehetetlenség, mint a kommunizmus. Legfeljebb az a kívánságunk, vajha mindig az osztó

Next