Egyenlőség, 1885 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1885-11-08 / 45. szám

45. sz Budapest, vasárnap, 1885. november 8. 10. évfolyam. Szerkesztőség és kiadóhivatal. Budapest, IV. Váczi­ utcza 11. hová minden küldemény intézendő. TÁRSADALMI.. HETILAP­. SZERKESZTI ..... ... BOGDÁNYI MGH MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. Előfizetési feltételek. . Egész évre házhoz küldve . ... 8 frt. Félévre .................................... .4.״ Negyedévre 2־ . . .­־ . ״ r Egyes szám ára 145 kr. aswagamn■ 8ra«»»Maisa*cxisjgfc-:?M^Ma«Ba»gpug»a—..... ותז-ז w A kiállítás után. A kiállítás anyagi és erkölcsi eredményeit mérlegeli az egész világ.־ És meg­­­van vele, elé­­gedve mindenki. Nagy, szép, fényes ־ és­ ragyogó napjai voltak ezek a magyarnak, melyek fölérnek bármely csatatéri győzelemmel, a­melyre valaha H­ü­szke­ volt a nemzet. Mi is részt veszünk az öröm­­ben. Sőt mi kettős־ rés­zt־ ־ követelünk, belőle. Az után az átkos, irtózatos mozgalom 4. után, a melynek neve antiszemitizmus, jött az országos׳ . átalános kiállítás, mely e nemzet szellemi erejét szorgalmát, képességeit volt hivatva a világ előtt megdönthetlenül, kétségbe vonhatlanul dokumen­­tálni. Vajjon az a zsidóság, melyet ki akartak a nemzet testéből zárni, részt vegyen-e e versenyben ? Nem okoskodott, nem érzékenykedett, hanem seré­­nyen munkához látott és ott volt a kiállításon. Csak a statisztikai adatokat kell kézbe ven­­nünk. Ezek azután beszélnekelbeszélik nemcsak­­azt, hogy a zsidóknak joguk és kötelességük volt a hazafias akc­ióban részt venni, hanem már egye­­bet is, azt is, hogy a zsidó a legelső sorban áll akkor, midőn a nemzet renommée-ját beigazolni,­­ a hazafiaságot tettel, áldozatok árán bebizonyí­­­­tani kell. A kiállítás statisztikája szerint a kiállítók két ötödrésze zsidó volt. Ha a számarányt tekintjük az ország többi lakosságával szemben, hatszázezer tizenötmillióval, ennek az aránynak csak egy har­­minczadrészt kellene mutatni és íme van tizenkét harminczadrész. Kell-e nagyobb bizonyítéka a mun­­­­kának, a szorgalomnak, a tehetségnek? Pedig ez csak számarány, a­melynek a minőségét, qualitá­­sát még először vizsgálni kell, hogy a valódi érték­­ről fogalmunk legyen. Minő téren, mely iparágakban állítottak ki a zsidók? A legnagyobb részt — megint a statisz­­tika szól, oly iparágakban, melyek a legtöbb szellemi erőt, a legnagyobb és legodaadóbb buz­­galmat és szorgalmat igényelték, a­melyek ezen­­felül a legnagyobb koc­kázattal járnak,­ a­melyek­­nél a veszteség, az üzletpangás valószínűsége igen nagy és a­melyek, talán épen ezért, többi polgár­­társaink által legkevésbé műveltetnek. Hova emeli e körülmény e fentebb érintett, magában véve bámulandó arányt? Minő megvilágításba helyezi ez a zsidóknak nemcsak kulturális képességeit, de tör­­hetlen, ernyedetlen buzgalmát is? . ־־ És ennek dokumentálása, minő anyagi áldozat­­okkal ׳ járt. A kiállítás anyagi és szellemi sikerei­­nek méltatásánál a teherszámlát kiemelik mindenütt és vigasztalásképen is utalnak a kiállítás jövő ered­­־׳ mértjeire a '■kiállítókkal szemben,­­kiknek a nem­­zeti ünnep oly vagyoni áldozatokat rakott válla­­ikra, a melyek eg­­y vagyont képviselnek és melynek pillanatnyi rekompenzácziójáról szó sem lehet. Átal­á־ nosságban­­mondatik és értendő ez. De ebből az általánosságból is már a számarány szerint kive­­­rszik a zsidók a két ötödrészt. Ha azonban újra közelebbről, a statisztikai adatok alapján tekintjük־ ׳ ez áldozatokat, rögtön szembeötlik,­­hogy ez arány még százszorosán fokoz­tatik. A­­ki néhány ,sétát tett csak abban a bámulatosan­ szép... ragyogó kis világban, mit a kiállítás nyújtott elénk, annak fel­­tűnt, hogy az állami és kommunális alkotásnak­on kívül­ a legnagyobb fényt, a legtöbb eleganczi­át, a legmegkapóbb repr­esentácziót a zsidók­ nyújtot­­ták, hogy azoknak az objektumoknak, a­melyek az üzlet­csináltatásra való legkisebb kilátás nélkül egyedül a kulturális előhaladást voltak hivatva ta­­nusítani, tulajdonosai, mesterei, munkásai zsidók voltak ők, ha a magyarországi zsidók önérzeté­­nek emelésére szükséges lett volna valami eszköz, keresve sem lehetett volna találni hatalmasabbat, mint a kiállítás, —­ de, ha valamikor szükség le­tt volna arra is, hogy a zsidók az ő áldozatkészsé­­güknek a haza oltárán való letételét igazolják, erre is­ a legkivántabb alkalom lett volna a kiál­­lítás. ' ׳ . És örömmel, a sajnálás értelme nélkül tette a zsidóság azt, a­mit tett. Nem várt érte jutalmat. Igaz, hogy az erkölcsi elismerés nem maradt azért el, de az erkölcsi elismerés is csak arra való, hogy önérzetét emelje. , A kiállítás rendezősége bőven járt el a kitün­­tetések körül. Az összes kiállítók egy harmadrésze elismeréssel, éremmel távozott haza és e harmad­­résznek legalább is kétötöde zsidó. A számarány helyes és valóban, nagyobb eredmény, mint a­mit a legvérmesebb remény csak álmodhatott is, kivált, ha megemlítjük azt is, hogy ez elismerések nem maradtak egyedül a kiállítási kitüntetések­ ke­­retében, hanem hozzájárultak ahhoz a legmagasabb körök is, hozzá a­ trónörökös, hozzá a korona, a­mely kitüntetések mind azt igazolták, hogy a zsidó nemcsak kulturelem, nemcsak tehetséges.

Next