Egyenlőség, 1886 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1886-01-03 / 1. szám

Miután az értekezlet szervezve volt, a következő rezolucziót fogadták el. Tekintettel a zsidóság kebelében felmerülő nézet­­eltérésekre, mi, mint az amerikai zsidó reform képvi­­selői, össze­gyűltünk, hogy a Philadelfiában 1869 meg­­kezdett reformévet folytassuk. I. Mi minden vallásban kísérletet látunk a végte­­len megértésére. A kinyilatkozás minden módja, min­­den könyve, minden forrása pedig, mely valamely val­­lási rendszerben szentnek tartatik, az emberben levő isteni szellemnek jelenlétét tükrözteti vissza. Mi kinyi­­latkoztatjuk, hogy a zsidóság az isteni eszme legtisz­­tább felfogását képviseli. Kijelentik továbbá, hogy a zsidóság volt az, mely az üldözések, harczok és ki­­sértések haszára képes volt ezt az eszmét mint vallá­­sos alapigazságot az emberiség számára fentartani. II. A biblia azon jelentésében, miszerint a zsi­­dóság hivatása az egy istenség eszméjének terjesztése, hiszünk, hiszünk továbbá a zsidóságnak felavatásában hogy a népek papja, tanítója legyen, és hogy a biblia a legjelentékenyebb eszköze a művelődésnek. Hisszük, hogy a természettudomány terén tett újabb felfedezések a zsidó vallás hitelveivel és a biblia állításásával semmi­képpen nem ellenkeznek, mert a biblia csak korának primitív fogalmait adja elő, midőn az isteni gondviselés és igazság tényeit csodákba burkolja. III. A mózesi törvényekben, mi a zsidó nép ne­­velési rendszerét kifejezve látjuk, hogy misszióját Pa­­lesztinában teljesíthesse. Ma azonban kötelezőknek csak az erkölcstanokat fogadhatjuk el és fentartjuk azokat a szertartásokat, melyek életünket emelkedetté, szentté teszik, de elvetjük azokat, melyek a modern czivilizá­czió szokásaival és nézeteivel össze nem férnek. IV. Kijelentjük, miszerint minden mózesi és rabbiá­nusi ét-és egyházi törvény, a mostani kedélyi és szel­­lemi hangulatoknak meg nem felelő befolyások alatt alkottatott, és ennél fogva azok gyakorlata nem is ké­­pes a modern zsidót egyháza iránt lelkesedéssel eltölteni. V. A modern aera kedély- és szellemi fejlődésé­­ben a zsidóság misziójának czélhoz való közeledését látjuk, mely czél abban áll, hogy béke legyen a földön az emberek közt felekezeti, faji különbség nélkül. Mi többé nem tartjuk magunkat külön nemzetnek, hanem csak egy egységes feleke­zetnek, minélfogva nem kívánkozunk vissza Palesztinába, és nem kívánjuk a régi kultuszt Áron fiai alatt. VI. Mi a zsidóságban haladó vallást látunk, mely képes mindig az ész követelményeihez alkalmazkodni, de emellett nagy múltúnkkal való történeti azonossá­­gunk fentartásának szükségéről meg vagyunk győződve. Miután a zsidó vallás a keresztény­­ség és azszlám anyavallása, tiszteljük e vallások providencziális misszióját az erkölcsi igazságnak és az egy istenség eszméjének terjesztése körül. És elismer­­vén azt, miszerint a jelenkor emberbaráti szelleme szövet­ségesünk, testvéri kezet nyújtunk mindazoknak, kik az igazság és béke helyreállítása körül szolgálatot tesznek! VII. Elismerjük a zsidóság tanát a lélek halhatat­­lanságáról, mert ezt a tant az emberi szellem isteni természetében meggyökerezve látjuk. Ellenben vissza­­utasítjuk a testi feltámadás és a túlvilági megtorlás (Gehenna) vagyis­ a pokol és paradicsomról szóló ösz­­szes eszméket és nyilatkozatokat, továbbá bőrrel is szokot vásárra várni . ״ Bőrrel kereskedik a vén Áron. Vásárra indult két rossz szamáron, He a szamár elakadt a sáron, r S Áron sem volt a vásár­on.u Vagy: ״־ Nincsen széna, nincsen abrak Édes lovam agyon csaplak, Bőrödet zsidónak adom . . . A A zsidó ruhával is kereskedik : ״ Kinek nincsen krinolinos szoknyája, . Menjen el az lezik zsidó boltjába, írja fel a vén asztalára: Hogy neki nincs krinolinos szoknyája? (Ezen dal valószínűleg Mária Terézia korában keletkezett, minthogy azon időben hazánkban igen el volt terjedve a krinolin divat). Legtöbb népdalaink, melyekben zsidó kereskedő­­ről van szó, a pirosítót emlegetik mint legjobb forgalmi czikket : ״ Hallod-e te bátyus zsidó, Van-e nálad pirosító, Az én rózsám olyan sárga, Rámegyen száz forint ár­a A Vagy: ״ Zsidó, zsidó, élezik zsidó, Van-e nálad pirositó, Halvány a babám orczája, Ett fér három forint ára , Elogy mennyire fogyasztották a faluban a pirosi­­tót, bizonyítja a népdal, melyben a zsidó boltjának le­­égéséről van szó: ״ A szentesi utcza végén, Megégett a deszka bódé, Henne égett Iczik zsidó, S mindenféle pirositó,“ Szomorúan említi a nép a zsidó halálát, most többé nem kaphatnak pirositót. ״ Megvan még a vörös zsidó, Van is annál pirositó.“ ״ Meghalt már a vörös zsidó, Elfogyott a pirositó. “ A zsidóról egy gyászdalt ma­napság is lehet még hallani majd minden városban. ״ Meghalt a zsidó Nincsen már zsidó . . .״ Nem mondja már a faluban, mi van eladó ?”

Next