Egyenlőség, 1888 (7. évfolyam, 1-50. szám)

1888-01-01 / 1. szám

JANU­ÁK 1.B&IM­INŐSÉG2 a század szelleme nem fogná megakadályozni, hogy az istenítélet villámai az antiszemitiz­­mus alakjában vagy más alakban reájuk lesza­­k­adjanak. Vagy talán évezredek iszonyatos vértanú­­sága, századok kimondhatlan üldözései között mi tartotta fenn a zsidóságot? Mi adta neki azt a végtelen életerőt, mely a világtörténelem egyetlen csodájává avatta a nemzetek között ? Mi teszi előttünk érthetővé, hogy itt élünk és évezredek szolgasága a szabad polgárok leg­­szebb hivatásáért küzdhetünk ? Nem-e a szen­­vedésnek határtalan képessége, az a hősies ön­­megtagadás, mely egy nagy eszme szolgálatá­­ban gyönyörrel áldozott fel minden egyéni törek­­vést ? Váljon nem maradt-e fenn semmi számunkra abból az erkölcsi erőből, melyhez foghatót a földön többé nem láttak? Vagy azt hisszük, hogy az egyenjogúsítás után semmi szükségünk az olyan erényekre, melyek a társadalmak örök erejét alkotják! Végzetes csere volna, ha ha­­zánkban a mai zsidó nemzedék az egyenjogúság árát mindazokkal a tulajdonságokkal fizette volna meg, melyek a zsidóságnak örök eszmé­­nyi jelentőségét, magasabb erkölcsi lényét al­­kották! Kik nyitva tartják szemeiket, egy pil­­lanatig sem zárkózhatnak el a meggyőződés elől, hogy talán sehol sem vár hitfelekezetünkre oly nagy feladatoknak teljesítése, mint épen itt , a mi drága hazánkban. Emlékezzünk meg ! mindnyájan e magasztos szóról, a legmagaszto­­­­sabbról, melyet írásunk tanít: ״ Jaj azoknak, kik s kényelmesen ülnek Zionban.“ / Mezei Ernő, Z zsidó tanárok német egyetemeken. Rendkívül csalatkoznak azok, kik — pedig ná­­lunk szél­ben még ez a fölfogás van elterjedve — azt hiszik, hogy a zsidó felekezet hívei a német bi­­rodalomban, főleg ennek óriási fővárosában, Berlin­­ben azon idő alatt, vagy óta, mely az úgynevezett ״ antiszemita“ áramlat keletkezésével a németeknél összeesik, az egyenjogúsítás gyakorlati érvénye­­sítése tekintetében valami érezhetőleg szenvedtek, vagy hogy ez utóbbi a legújabb évek alatt csak megakadt vagy pangott volna is. Mindenekelőtt meg­­jegyzem, hogy az egész német „antisemitikus “ moz­­galmat (német alatt e czikkben mindig a német birodalmat értem) nálunk különféle itt közelebb­­ről nem részletezhető okokból, fölfútták nagyították, elfelejtve azt a sarkalatos tényt, hogy az uj, tudomá­­nyosabban hangzó szóval csak ama többé-kevésbbé bizonyos rétegekben mindenütt divó régi zsidó- gyűlöletre adták az uj elnevezés csillogóbb köpe­­nyét, mely minde­n ország s nemzet klerikális vagy hyperconservativ rétegeiben mindenkor nyilvánulni szokott, s mely ép úgy föltalálható például a franczia monarchico-clericális pártban, mint az olasz ultramontánoknál, a német Muck­erek­­nél, a bécsi foederalistáknál, a muszka pánszlávoknál stb. stb A lényeg : a zsidók, mint szabadelvűek perhorrestálása, mindeme pártokat gyöngéd kötelék­­kel egyesíti, csak a nevük más-más. Wahrmann Mór, érdemes képviselő az országgyűlésen, néhány évvel ezelőtt helyesen fejtegette, hogy a német birodalom־ ban akkor is, midőn a ״ Stöcker-korszak“ úgyszólván orgiáit ülte (pedig mik voltak még ezek az ״ orgiák“ is a mi e­g­y Tiszaeszlárunkhoz képest!), a zsidók­­ban sem a fajt, sem a felekezetet, hanem — erős reakcziós szellő fúrán akkor a Spree partjain — a legalább a belső politikát illetőleg, Bismarkellenes szabadelvű­ párt hiveit akarták moráliter ütlen­­gelni, egy kicsikét megijeszteni stb. Ezt nálunk vagy nem akarják érteni, vagy csakugyan nem értik, pedig a különbség így ég és föld. Nálunk tudva­­levőleg már maholnap negyed század óta szakadat­­lanul ״ szabadelvű“ korszakot élünk. Hogy mennyire áll az, a­mit fönnebb előrebocsá­­tottam a németországi zsidók viszonyaira nézve, bizonyítja ama tény, hogy mindenütt, hol a német birodalomban zsidóhitű ember kiválik bármely téren, (igaz, hogy kiválónak kell lennie), meg­­nyíltak és megnyílnak ma is — a ״ reaktionárius“ aera daczára — a legelőkelőbb állások sorompói a tanügy terén, épúgy mint a politikában, művészetben, irodalomban, községi életben, szóval mindenütt (talán az egy katonai pályát kivéve, minek külön okait azonban talán egyszer e helyen részletesen fogom előadni), a­nélkül, hogy az illető kiváló egyénnek oda kellene tartani a fejét a keresztvíz alá. Jellemző e tekintetben a németországi állapotokra, Hogy épen akkor, midőn a német ״ antiszemiták“ fennen dicse­­kedtek agitácziójuk ״ nagy eredményeivel“ (valahol ott Hátsó-Pommerániában, akkoriban csakugyan be­­dobták néhány zsidó ablakát, de a rend csakhamar helyreállt), épen akkor — Stöcker és társai majd megpukkadtak miatta dühükben — történt amaz addig hallatlan eset, hogy egy előkelő német egye­­temen zsidó vallású tanárt választottak először ez egyetem rector magnificiu­s­ává. Jól emlékszem amaz emberfölötti erőlködésekre, melyeket akkor a német ״ Mucker-párt“ a lapok közlése szerint tett fánél-fánál, Bismarcknál és még felsőbb helyen, hogy e ״ szégyent“ elhárítsák (kérem: egy zsidó rector magnificus keresztény államban!!), vagyis a választást, ne erősítse meg a kormány, illetőleg a fejedelem. De bizony nem hallgattak a sötétség

Next