Egyenlőség, 1898. január-június (17. évfolyam, 1-24. szám)

1898-01-02 / 1. szám

EGYENLŐSÉG. 1898. január 2.2 agráriusok. És valamenyien antiszemiták. A visz­­szahatás, a hanyatlás velük kezdődött. Nem titok többé, hogy a régi szeretet és türelem oszladozóban van Magyarországon. Anti­­semitáink nem oly vadak ugyan, mint a bécsi vagy a bukareszti zsidóüldözők; de elég baj az is, hogy lappangó kór gyanánt itt is, ott is mu­­tatkozik már az irigység, a gyűlölet. Bécs, Prága, Bukareszt példája, úgy látszik, sokakat elbájolt mi közülünk. Tudják-e indokolni a külföldiek és mivel, hogy ők antisemiták, azt én nem keresem. De, hogy nálunk merőben indokolatlan, oktalan lárma lenne, az már bizonyos. A magyar zsidó hazafi­­sága példaszerű, tevékenysége a hazának hasz­­nos. A magyar kereskedelmet ők fejlesztették mai nívójára. A­kik a merkantilizmus ellen sopánkodnak, bizonyára nem tudják, mit köszön­­het az ország és maga a főváros a föllendült kereskedelmi szellemnek. A vállalkozási kedvet a zsidók sikerei ébresztették föl mi bennünk, keresztényekben, ők voltak az az élesztő, mely nélkül a mai, nagy arányú munkásság ki nem fejlődött volna, s Budapest nem lenne ma az a világváros, amivé velők lett. Hálátlanság volna nemzeti munkánk ily kitűnő társait üldözőbe venni, ostobaság lenne elriasztani. Hogy a zsidók meggazdagodnak, birtokot, házakat, vesznek, az nem indok a zsidóüldözésre, hanem ösztönző, jó példa kell, hogy legyen a megfeszített munkára. Az ő versenyük nem csak »nehéz,« hanem »tanulságos« is. De a zsidó nem csak meggazdagodni, hanem jót tenni is törekszik. Az elmúlt év legnagyobb szabású jótékony alapítványait zsidók tették. A dúsgazdag főpapok, a gazdag mágnások hol maradnak, mikor jót kell tenni felekezeti kü­­lönbségtétel nélkül? A zsidó gyáros, a­ki életé­­ben ezer meg ezer keresztény munkásnak adott kenyeret, ha talán soványabbat is, mint a­milyet megérdemelt volna munkája után ,öregségekre sem feledkezik meg róluk, betegségük, erőtlenségök idejére is gondol. Hol van az a keresztény gyá­­ros, birtokos, tőkepénzes, akit Bródy Zsigmond mellé tudnánk állítani? Azt mondják erre a mi keresztény agráriu­­saink: »A zsidók tehetik, náluk van a pénz!« Eh! a keresztények még inkább tehetnék, mert, ők vannak többségben! — mondhatná erre a zsidó. És így egymásra hárulgatva a felebaráti kötelességeket, elpusztulna a szegény betegek két­harmada orvos nélkül és­­ felekezeti különb­­ség nélkül. Nem, nem lehet, nem szabad! tisztesség, lovagiasság, becsület és okosság egyaránt tiltja, hogy a keresztény magyarság antisemitává legyen. A jelennek szégyene, a jövőnek helyrehozhatlan kára lenne abból, ha itt prágai vagy bukaresti szabású elemek kerülnének a harczba. Hozza ránk a sors mind­azt a butaságot, amit elszánt, amit irodalom, művészet és babona adhat, csak háromtól óvjon meg bennünket: az antisemitis­­mustól, a felekezeti gyűlölködéstől és a papi uralomtól. És a­ki még hisz az örök világosságban, aki még szereti a műveltséget és a szabadságot: legyen résen, vigyázzon és imádkozzék, mert az éjszakában fosztogatók járnak, orgyilkosok kisér­ tenek. Nem szabad aludnunk, míg ki nem haj­­nalodik. Zempléni Árpád: A Machlup-alapítvány. A noblesse oblige-nak új változata van: az, hogy a tőkének kötelességei vannak. Ilyen köte­­lesség­teljesítésnek szánta volt Machlup Adolf azt a kétszáz­ezer fo­ntost, amelyet a szenvedő embe­­riségnek hagyott a. Ilyen kötelességteljesítés volt a Taub ,ן , ׳נ. rendelkezése is, amely egy­­szerre híressé egy csöndben elvonult és ma­­gányosságban r­eg­­ al­ kereskedő nevét És mégis többnek látszanak nekünk ezek az alapítványok a puszta kölelességteljesítésnél. És többnek látja­־ őket a világ, amely tisztelettel adózik értük. Az emberiesség örökkévalósága szólal meg ebben a jótékonyságban, az a vigasztalás, hogy a létért való küzdelemben nem föltétlenül a kíméletlenség a diadalmas. Éppen az a körülmény az, hogy a hu­­manizmus a tőkének kötelessége, enyhítheti azok­­nak szürke kétségbeesését, akik a gyöngéket az erősektől féltik. A Machlup ־ féle alapítványok a kiegyenlítésre való törekvést szolgálják. A huma­­nizmus kibékíti az ellentéteket vagy legalább jóvá teszi a gyötrelmeket. Ne nézzük a nemzetgazda szemeivel a »mer­­kantilistákat,« hiszen azok se­m gazdaságtan tudó­­sai, akik a merkantilizmust a születés hibájának, a származás bűnének tartják. A merkantilizmust talán kevesebben szidnák, ha nem azt hinnék, hogy a szidalom eljut a helyes czímre. Nos, ez a merkantilista tábor, a humanizmus iránt való kötelességteljesítés terén elől jár. A Machlup ala­­pítványok egyre sűrűbben következnek egymás után. A legtöbbjük nem lesz híressé, mert talán nem olyan fejedelmi összegről szólanak, de hiszen a jótékonyság sem adhat többet, csak annyit, amennyije van. A nagy alapítványok csak figyel­­meztetők, csak hírmondók a becsületes köteles­­ségtudásról. Taub Salamon és Machrim Adolf rendelkezései, a Bródy kórház r megnyitás , évben a híradók és emlékeztető r­­any״

Next