Egyenlőség, 1898. július-december (17. évfolyam, 25-50. szám)

1898-07-03 / 25. szám

1898. július 3. 3E­GYENLŐSÉG. veszedelmét. Azt beszéli a biblia, hogy a prófétákhoz sereglettek a vének, kérve tőlük az Urnák igéjét. Mert sóvárogtak az igazság szavai után. S az isteni ajkak megnyitottak, tüzes szavaik behatoltak az eltespedt szi­­vekbe és azalatt a nép vezetői, a vének és előkelők el­­fordultak népük gyermekeitől, hajhászva az élvezetek mámorát s mint a parázna asszonyok keresték az ide­­genek kegyeit, mig Jeruzsálem elpusztult. Babyloniában megismétlődött a szomorú jelenet Seregestül tódultak a prófétákhoz, hogy hirdesse nekik, a mit az Ur szólott; szépen, mint a hárfa hangja, lágyan, mint a fuvola dal­­lama és híven, mint az igazság szava. A szavak kitör­­tek a próféta kebléből és ugyanazok, kik sóvárogtak utána, elmentek Astarte gyönyöreihez, Baal bálványai­­hoz és az összes prófétai intelmekből csupán azt követ­­ték, hogy: »Építsetek házakat, ültessetek kerteket és törekedjetek a város jólétére, a hová száműzzelek tite­­ket.« A többit rábízták a papokra, a levitákra és a föld szegényeire. Felélednek-e a régi korok ? Romlásunk teljesen azo­­nos legyen-e a régivel ? A pogányság bájait és elveit meg­­untátok, tiszta levegő után kapkodtok és alig emelitek föl fejeiteket, máris a papok ellen szórjátok vádjaitokat és őket figyelmeztitek kötelességeikre, hogy isten igéit hirdessék, mintha eddig nem azt tették volna ? Halljátok, hitfeleim! Ne csináljatok paródiát a tragikumból. Ne kívánjátok, hogy a nép plágiumot köves­­sen el saját legszomorubb eseményein! Bíráljátok meg a papokat. Ez jogotok és köteles­­ségtek. De igazságosan. Ha a zsidó élet, lelki regenerá­­cziójában részt akartok venni, ha azt a kipusztult életet meg akarjátok újítani, minden papnak hálaszava fogja kísérni működésieket. Vegyétek igénybe az ő segitségü­­ket, higyyétek el, a mi tudással és lelkesedéssel és tehet­­séggel Isten őket megáldotta, azt, mind e czélra fogják örömmel áldozni s mindenikük boldog lesz, hogy mun­­káját fölajánlhatja. De ne hintsetek el jogtalan bizalmat­­lanságot irántuk, mintha eddig nemtelen czélok vezérel­­ték volna őket tevékenységükben. Mert ez nem igaz, ezt nem szabad hinnetek. Mi nem állítottuk előtérbe a szimbólumok Istenét a szellemi isten helyett, de kívántuk azoknak lehető ép­­ségben tartását, mert sem Mózes és Aháron, sem Maisi­monides nem képzelték nélkülük a zsidó életet. Mi nem csak a múlt Istenéről beszéltünk, hiszen sehol sem dobog a szív oly melegen a jövő reménysé­­gétől, mint bennünk. Ezt hittük, ezzel biztattuk magun­­kat és híveinket, ha csüggedést oltott a jelen a mi szivünkbe. Nekünk tesztek szemrehányást, hogy a felebaráti szeretetet roszszul értelmeztük s hamis czégér alatt kínáltuk ? A mi szivünkre kötitek a szombat szent­­ségét ? Hitfeleim ! Hol voltatok eddig s álmotokból mért csak most ébredtetek föl? A bálványok körül tánczolta­­tok és most, hogy meguntátok a hiúságok hiúságait, Mózes régi tanításait szépeknek, újaknak tartjátok, holott­­ elégszer közöltük őket veletek elég bátorsággal; csakhogy ti bátrabbak voltatok, mert követni őket nem akartátok. Oh, mennyivel több panaszunk volna ellenetek, bölcsek, tudósok, írók és többi művelt emberek! Hogy templomainkat üresen hagyjátok, hogy m­inden eszmét lelkesedéssel karoltatok föl, de ha a zsidóságról van szó, a keleti szövedélyesség finom nyugati egykedvűséggé változott; hogy az elpártolás, az idegen Istenek imádása ellen bántó szavatok nincs, mert a ti körötökben jár az emelt fővel; családjaitokban, szalonjaitokban, társaság­­tokban ép úgy dédelgetitek a hitehagyok­at, mintha semmi bűn sem bélyegezné homlokát. — Ezt nem ti tevétek ? Hogy kétszínű zsidóság van keletkező félben, mely a konzervatizmus jelszava alatt a legmesszebbmenő sza­­badságot engedi meg magának ; hogy a szombat nem­­csak pihenő nap lenni megszűnt, hanem minden kegye­­letes szentségéből kivetkőzött; hogy a mi ünnepeink leg­­parányibb mértékben való megölését is hiába óhajtjuk, míg a nem zsidó ünnepeken fölpántlikázott kalapokkal tüntetnek gyermekeink, hölgyeink és uraink — ezt nem ti tevétek ? Ezekben és még sok hasonlókban voltak a múlt­­nak hibái és nem abban, hogy a papokban hiányzott a mártiromságra kész akarat Megvolt az is, ha kell, nyilvá­­nulni is fog. Ha egyedül maradunk, akkor is harczolni fogunk a zsidó hit és nép czéljaiért. Mi mindnyájan rendelke­­zünk elég szellemi erővel, hogy megélhetésünket bármely más téren is biztosíthatnék; az épes és honores vágyát a papi pályán kevésbé elégíthetjük ki, mint bármely más pályán, melyet elfoglalhatnánk: lelkünk nyugalmát, éltünk zavartalan lefolyását, sőt akárhányan családjaink jövőjét és úgy érhetnék el, ha más földi hivatást válasz­­tanánk. De mi megmaradunk helyünkön. Nevelésünk és ׳■״«IAA tanulmányaink ideállítottak és legjobb szándékaink ma­­isasztalnak rajta. S küzdeni fogunk a zsidóságért. A szó­­székről és iskolákban. Nyissátok ti meg előttünk a tár­­sadalom ajtait is. Ti a bejáratot hozzá jobban ismeritek, mint mi, tehát mutassátok meg az utat hozzá. Azért üdvözöljük a kulturegyesületet. De a hívó szózatokat, ne keserítse el a bizalmatlanság. Bíráljatok meg figyelemmel bennünket és őszinte­­séggel. Mondjátok meg, mit kívántok. De szándékaitokat ne bölcseleteti szavak és fogalmak mögé rejtsétek. Ha utat akartok egyengetni, mely egymáshoz vezessen ben­­nünket, úgy ne hintsétek azt, tele sem virágokkal, sem tövisekkel, sem szép frázisokkal, sem vádakkal. S meg fogják egymást érteni. Hiszen közelebb állunk egymáshoz, semmint gondoljátok. A megértésből fakadni fog a hit tisztasága, a haladás nemessége, Isten akaratának földi megvalósítása. Egyek leszünk a zsidó­­ság szeretetében. > Én a barátom é­s barátom az enyém.׳­ Nincs is forróbb vágyunk, mint hogy egyek legyünk veletek s ti velünk édes testvéreim, jó uraim! Isten áldása kisérjen minden igaz lelket. Dr. Singer Bernét, tapolczai rabbi.

Next