Egyenlőség, 1900. január-június (19. évfolyam, 1-25. szám)

1900-01-07 / 1. szám

2.; • ־. EV Gr Y E N kínálkozó alkalmat, hogy summa cum auctoritate­­ megvédelmezze magát és pártját a bárhonnét, bár­­mily okból föltámadható konservativ, sőt reactio­­nárius gyanúsítás ellenében. Politikai ־ szükségesség, érdek ־ kiegyenlítés szerezhet ideig óráig tartó párt­koalícziót. De nem azt a bensőbb, állandó kapcsolatot, minek létre­­hozatala a fúzió bevallott czélja, feladata volt. Ezt­ csak természetes, valódi érzelmi és elvi közös­­ség képes teremteni. A megsokasodott, új szabadelvű párt még nem esett túl azon a tűzpróbán, mely komoly, veszélyes küzdelem idején mutatkozik, mikor a téllul összerótt gerendák eresztékeikben recseg­­nek, ropognak s rémültében, vagy haragjában mindenki leleplezi a maga valódi szívét. A tény az, hogy Széll Kálmán, bármily különböző elemekből toborzatta is össze hatal­­mas táborát, a dolgok természetes rendje, saját politikai egyénisége, múltja szerint sem most, sem a jövőben nem állhat más, mint épen csak szabadelvű párt élén. Ez a személyes és igen értékes garanc­ia. A másik, a tárgyi biztosíték az a tapasztalati tény, hogy Magyaroszágot ezer éves históriája bizonysága szerint tartósan, okosan csakis szabad­­elvű szellemben és rendszerrel lehet kormányozni. E szerint nincs értelme a reakc­ió mumu­­sával való erős ijesztgetéseknek. Azok a konzervatív elemek, melyeknek a többségbe való beolvadása sokak szemében gyanúba hozta a párt szabadelvűségét, nem tehet­­nek mást, mint hogy, erényt csinálva a szükség­­ből, valósággal hozzásimulnak a kétségtelenül liberális zömhöz. Erre a fejlődési irányra hasznos, komoly intés volt a Széll Kálmán újévi beszéde, mely hogy igazán czélszerűen és időszerűen hang­­súlyozta kiváló nyomatékkal a többség föltétlen liberalizmusát, bizonyítja az a körülmény, hogy hevesen megtámadta érte a miniszterelnököt a­­ Magyar Állam. Lőcsey Ádám: A jogérzés degenerációja. Azt mondta nemrégiben egy elsőrangú magyar politikus, hogy a törvénynyel szemben nem szabad a jogra hivatkozni, mert ha a jog ellenkezésben állana a törvénynyel, amnaz anarchikus természetű volna. Hogy ennek a thesisnek a magyar képviselőházban tapsoltak és azt mint valamelyes örök igazságot ünnepel­­ték, szomorúan illusztrálja ama különös jogfel­­fogást, amelyet a politikusok opportunistikus szempontból bizonyos törekvéseik számára készen­­létben tartanak. A jog az állandó, a törvény a­­változó; ha valamely törvény a jogérzésnek­­ ellentmond, ha azon alkalomnak, melyre készült, megfelel is, a jogérzés szempontjából jogtalansá­­got tartalmaz és feltétlenül korrektúrára szorul. Igaz, a törvényt tisztelni is kell és meg is kell tartani. De lehetetlen, hogy észre ne vegye még a laikus is azon tendenczia veszedelmes vol­­tát, mely a jog és törvény közötti esetleges ellentét hangoztatásában rejlik. Nem mondom, hogy a törvény mindig tökéletes, de nem szabad, pláne törvényhozónak, ha negatíve is megengedni, hogy a törvény ellentétben lehet a joggal és a jog­­érzéssel. Ezen ellentétet használták fel a reak­­c­ionáriusok mindenkor a törvénynyel ellentét­­ben álló, sőt törvény által tiltott elveik és törek­­­­véseik keresztülvitelére. A bécsi antiszemita kolomposok szembeszállanak törvénynyel és al­­kotmánynyal, azzal indokolván küzdelmüket, hogy olyan törvény őket nem kötelezi, mely a nép jogérzetével ellentétben áll; a magyar reakczio­­náriusok pláne az emberi törvénynyel szemben magasabb eredetű törvényekre hivatkoztak, hogy a törvény ellen agitálhassanak; a franczia natio­­nalisták, akik felett az állami törvényszék épen ma mondott ítéletet, nyíltan hirdették és még a bíróság színe előtt is hangoztatták, hogy a franczia nemzet velük van, ők tehát kötelessé­­göket teljesítették, midőn a törvényes rend ellen minden tőlük telhető eszközzel harczoltak. Mindez a jogérzetre való tekintettel történt és történik. Nem akarom mondani, hogy a jogérzet, a­mennyiben ezt az emberek velük született tudatá­­ból merítik, nem megbízható valami volna. Azonban a nép jogérzete épen századunk utolsó tizedében korrumpálódott. Korrumpálták pedig fölülről lefelé. A társadalomnak úgynevezett »támaszai« respek­­tálják a törvényt addig, míg érdekeiknek vagy de lege antiquált, de teljes világában diszlő elő­­jogaiknak megfelel, mihelyt azonban valamely törvényes intézkedés ellentétbe jut akár egyéni, akár osztály­érdekeikkel, rögtön föllázadnak azon törvényes rend ellen, a­melyre mindannyiszor hivatkoznak, valahányszor alulról fölfelé indul azon törekvés, hogy a törvényes rendet az itt a nép széles rétegeiben uralkodó és tán bizto­­sabb jogérzésnek megfelelően reformálják. Mi az antiszemitizmus egyéb, mint a törvény elleni lázadás, a­mely különbségeket felekezetek között nem ismer? Azonban a hatalmi és gaz­­dasági érdekek megvesztegették a jogérzetet és épen azon körök, melyek a meglevőnek fönntar­­tásában vélik érdekeik védelmét biztosíthatni, támadják meg a meglévő törvényes rendet. Igaz, ők a népre hivatkoznak. A klerikális főúr, a­ki megválogatja, hogy kivel foghat kezet, a nélkül, hogy úri méltóságán csorba essék, a népet óhajta L ö S É ■G 1900. január 7.

Next