Egyenlőség, 1900. július-december (19. évfolyam, 26-52. szám)

1900-07-01 / 26. szám

EL­Ő­S­É­G L EGYEN Hát mi tagadás lenne, igy nyilatkozik meg a keresztény világnézet, mely a tyrannus erősza­­kosságával ránk diktálja az ő előjogait; igy nyi­­latkozik meg az a kultúra, melyről köteteket írnak össze, és melynek dicsőségét hirdetik apró és nagy stréberek e föld kerekségén. Ezt a világnézetet, ezt a kultúrát terjeszteni mindenesetre méltó fel­­adat, hiszen áldás azon szerencsétlen népekre, akik­­nek ezt a kultúrát nem tették bölcsőjébe. Ezt a kultúrát vitték Khinába. A khinaiak saját maguk kárán tanulták meg, hogy a művelődésük akkor éri el az európai niveaut, ha kapzsi, ha türelmet­­len, ha mint üldözési mánia jelentkezik. És amint látjuk, az ő együgyűségök egész intensitásával magukba szitták ezen kultúrából azt, ami leg­­inkább szemükbe ötlött; megbámulták azt, hogy Európában az erősebbnek mindig igaza van; meg­­tanulták, hogy a türelmetlenség, az előítéletek zsarnoksága Európában isteni törvény számba megy. Megpróbálták hát ott is az »idegen« theoriát és úgy látszik, ők is belátták, hogy az idegennek nincs joga, nem szabad, hogy joga legyen. Khi­­nában mindjárt gyújtogatnak, ölnek — de ez egyik alfája csupán a világnézet alkalmazásának. Ha Bécsben, Párisban, ha Romániában csak egy lé­­péssel tovább folytatják a világnézet konsequen­­tiáit az idegenek ellen — ott volnának, ahol a khinaiak. Igaz, sajnálatos dolog, hogy a khinai idegenek történetesen keresztények — de hát ott a khinaiak az erősebbek és igy nekik van igazuk. Ah, igen! Mielőtt ezen kultúra áldásait ismerték, naivak, türelmesek voltak a khinaiak — de hogy megtanulták a jobbat, a nemesebbet, megértették az európai »idegen«-theoriát, úgy látszik, sikerrel alkalmazzák Pekingben azon ajándékokat, melyeket Párisból, Londonból, Berlinből kaptak. Csupán az érem másik oldalát látjuk Khinában; az elv ugyanaz. Hiába siet Oroszország a khinai felfogás leküz­­désére , hisz otthon ő sem ad jogokat az ide­­geneknek, ő is kizavarja őket házaikból, megfosztja vagyonuktól és bizonyára épen Oroszországnak van legnagyobb része abban, hogy európai fel­­világosodottságot terjesszen a khinaiak között. Így járja be diadalmasan az egyik világot azon világnézet, mely Luegert épen Bécs dísz­­polgárává óhajtja avatni azon érdemeiért, melyeket a keresztény világfelfogás terjesztése körül szer­­zett, mint azon világnézet bajnokát, melynek khinai alkalmazása ellen joggal egyesültek az európai hatalmak. Ami szabad Európának, az nem szabad Ázsiának. Üsd a zsidót — ez Isten­­nek tetsző dolog, a kultúra megnyilatkozása — üsd az »idegent« — no ez már megfinomult jelentkezése a civilizatiónak — persze itthon. Odakinn érezni kezdik, hogy az ütés fáj az ide­­gennek is és ami fölött itthon szánalmas fölény­­nyel és jezsuita alázkodással mosolyognak, azon megrémülnek a messze idegenben. Pedig egy és ugyanazon elv megnyilatkozása itt is, ott is és ha ezen kultúra alapján álló népek egy kis há­­bontásban részesülnek, ide plántálhatnák a kul­­túra eredményeit Európába, mely szörnyű mó­­don hasonlítana a khinaihoz — vide Konitz, Paris, Algier sat. Reméljük, hogy az európai ágyuk helyre hozzák a khinaiak eszét, hogy meg fogják őket tanítani arra, hogy ők még nem érettek az európai kultúra tényleges és tettleges alkalmazására — de nem lehet eltagadni, hogy a khinaiak tanulékony nép, mert hamar megér­­tették a kétféle felebaráti szeretet előnyeit — az egyik, az isteni az evangéliumban világosko­­dik, a másik a keresztény politika révén átment az életbe, ennek segédszerei: a hamis jelszavak, a türelmetlenség, kapzsiság, gyűlölködés — pus­­kapor és golyó — quondam máglya. A khinaiak bölcsen az utóbbit választották. Dr. Fleischmann Sándor. Heine szobra előtt. — A bécsi dalosok és Heine Henrik. — »Spuckt in den Stein der alte Glaubenswalm!« — így kiált fel Heine Henrik közvetlen halála előtt »Für die Mouche« czímű költeményében. A halál árnyékát látta már félig megtört szemeivel, amikor egy kődarab megelevenedni látszott és mindenféle fantasztikus alak rajzolódott le rajta. Nem tudta, mit jelent az és arra a gondolatra jutott, hogy talán a régi vallási őrjöngés üldözi megint. S most, körülbelül ötven esztendővel halála után, e világos korszak fiai az új század küszöbén újra azt kérdhetik vele együtt: »Spuckt, in den Stein der alte Glaubenswahn ?« Vájjon érczben, kőben, sírok fej fájában, a levegő­­ég kék színében, fűben-fában, napsugárban még mindig benne van a vallási türelmetlenség őrjöngése, csak azért, mert az emberi szívekben van benne s az ember, mint a természet ura, a maga jellegét mindenre ráüti ? Vájjon nincs mód arra, hogy megszabaduljon az emberi szív ettől az átoktól? Mikor végződik az valahára? Mit kell egy ember­­nek tennie, hogy kiengesztelje a sorsot, a végzetet csak azért, mert véletlenül zsidónak született c íme, Heine Henrik örökké tartó, soha el nem múló dicsőséget szer­­zett hazájának, nemzetének, nemzete nyelvének. Költe­­ményei egykor (még nem is oly rég) egy királynénak vigaszt és enyhülést adtak. Szelleme meghódította a világ összes nagy szellemeit. Bíborban jár a Parnasszu­­son a fejedelem a költő-fejedelmek között. Egy idegen nemzet szent lelkesedésben érczből öntött emlékszobrot állított neki. Ott áll ez az emlékoszlop Páris kellő köze- 1900. július 1.

Next