Egyenlőség, 1911. július-december (30. évfolyam, 27-53. szám)

1911-07-02 / 27. szám

1611. július 2. 3 melyek szerepelnek­­ a fogyasztási szövet­­kezetek élén, hogy szerteszaggathassák a társa­­dalom elemeinek összetartó kapcsait, aminek áldatlan következményei már minden téren jelent­­keznek. A szövetkezetek megrendszabályozása nálunk nem felekezeti, hanem immár nemzeti ügy. Komáromi Sándor: Glosszák a hétről. □ A magyar politika nem lehet valami magas­­fejlődésű és modern dolog. Ha az volna, nem lenne benne olyan nagy szerepe a csodáknak. Pedig van. Csoda, isteni csoda például Barkóczy báró szereplése. Annyi baj, annyi lárma, skandalum, félreértés, zűrzavar, kima­­gyarázkodás, elintézés , bármilyen más állami tisztviselő, akinek a neve így és ennyit szerepelt volna, már rég nyugdíjban volna, még akkor is, ha az egész zivatarba, ami körüle lejátszódott, akaratán kívül, vagy véletlenül jutott volna be. — Ám Barkóczy báró maga csinálja a zivatart és csinálja már évek óta s noha mind­­gyakrabban fölmerül a távozásának hire, ő olyan erősen áll, mint Sión hegye és megérhetjük, hogy három kultuszminiszter is elmúlik és Barkóczy, a csodaember, még mindig ott fog ülni azon a széken, amely az összes magyar tanszékek fölé van helyezve. Egészen különös. Most, hogy itt van az iskolai év vége, itt van a rendes Barkóczy-óda is, amely már stereotíp formában tér vissza. Nem írnak ki pályázatot a meg­­ürült tanári állásokra, hanem áthelyezésekkel töltik be őket. Az érdemnek és a tudásnak megint fittyet hány­­nak s a Barkóczy protekciós, kongregációs emberei megint nagyszerűen fognak érvényesülni. A tanáregylet memorandumot ir, a lapok kiabálnak, Barkóczy hallgat, s a dolog szépen lejátszódik, úgy, ahogy Barkóczy báró akarja. Itt már megáll az ember esze, itt már muszáj a csodákban hinni. Csoda nélkül csak lehetetlen volna, hogy a miniszter, ha nem is szakember, de egy intelli­­gens úr, ne lássa mi történik­­ az egész parlamentnek, amelyben végül mégis csak vannak okos emberek, egyet­­len szava ne legyen az egész históriához, amely már nemcsak förtelmes, hanem unalmas is. Vakok az embe­­rek? Vagy szeretnek nem látni? Vagy olyan igen-igen nagy úr Barkóczy báró, hogy az elejtése a politikai egyensúlyt felborítaná ? A jó isten tudja. Tény, hogy minden felborul, de a mindennek tetejére Barkóczy, aki nem borul fel, még oda állít egy tanári széket és abba egy szép szent embert ültet bele . . . * Mint a refrén, a nóta végén, úgy tér vissza min­­den évben a főrendiházban Zselénszky Róbert felszóla­­lása is, a börze ellen. Nemsokára gramofontölcséreket fognak felállítani az idegenek Magyarország határán és úgy fogják bekiabáltatni a köztudomású tényt, hogy a primitív agrárizmus teszi tönkre az országot, nem engedi , fejlődni, visszafejleszti és egy darab csúnya keretet csi­­nál belőle. Mindamellett a primitív agrárok egyre máso­­kat akarnak deresre húzni az ország tönkretevése címén. Micsoda komédia! Zselénszky Róbert nagyon jól tudja, hogy a mi börzénk még mindig nem tart ott, ahol tar­­tania kellene; nem jelenti a vagyonnak és a forgalom­­nak azt a hatalmas központját, amit jelentenie kellene, hanem egy fejlődésben levő intézmény, amely csak most kezd jól lábraállni, pénzt importálni, exportálni, belekapcsolódni az európai kapitalizmus nagy hálóza­­tába. De Zselénszky azért mégis felszólal. Mert a hiá­­nyos­ műveltségű tirannizmushoz (amilyen az agrár) hozzá tartozik az is, hogy a zsarnok nemcsak maga akar jól élni, hanem azt is akarja, hogy a többiek éhen hal­­janak. Pedig ezt most már nehéz lesz visszacsinálni, még akkor is, ha Zselénszky hajlandó évenként nem egyszer, hanem kétszer hadba indulni egy főrendiházi padról a börze ellen. Hogy egyébként a börzeellenes kirohanás nem egyéb leplezett és ki-kitörő antisemitis­­musnál, ezt megemlíteni fölösleges. * Olvassuk a lapokban, hogy Görgey aggkori nyu­­galma forog veszedelemben azoktól a szü­nidőző gyere­­kektől, akiket Visegrádra vittek, élni, ugrálni, levegőzni. S mert a zsidók e szünidei jótékonyság gyakorlói, a zsidók, mint nemzeti békebontók szerepelnek és valahol már azt is láttuk kinyomatva, hogy a zsidó arcátlan­­ságnak újabb megnyilatkozásáról van szó. Ostobaságok. Sem a zsidók általában, sem a szünidei telepet létesítő zsidók, külön, nem főttek egész télen abban a gond­­ban, hogyan zavarják meg a nagy és tiszteletreméltó Görgeynek nyugodalmát. Sőt valószínű, hogy mikor a telepet kibérelték, nem is tudták, hogy olyan közel jutottak a Görgey-villához. Vagy nem is jutottak olyan nagyon közel hozzája. Azoknak, akik a telepet kiadták, inkább gondolni kellett volna erre az eshetőségre, mert , hiszen ők ismerik a visegrádi viszonyokat és meg kel­­lett volna mondaniok: — Uraim, ne hozzák ide a gyerekeket, mert a gyerekek zavarni fogják Görgey pihenését. De nem szóltak, sőt még most sem szólnak így. Ellenben — és ez a fontos — mi úgy értesülünk, hogy Görgey, a magyar történetnek ez a gyönyörű élő ember­­emléke, egyáltalán nem is érzi zavartatva magát a visegrádi szünidőző gyerekek által. Ami természetes is. A kérlelhetetlen aggkor sem látásban, sem hallásban nem hagyott meg annyit a nagy embernek, hogy ő két­­háromszáz lépés távolságból gyereklármát és ugrándozó gyerekhadat tudomásul vehessen. Vannak azonban az ősz tábornok környezetében kicsinyes emberek, akik egy kis lokális csete­paté elintézésébe nem restelik bele­­keverni a nagy ember nevét. Lelkük rajta. •­­ Színhely: Bécs. A háziúr azt mondja lakójának, a kegyes, egyedülálló úrasszonynak: EGYENLŐSÉG

Next