Egyenlőség, 1913. január-június (32. évfolyam, 1-26. szám)

1913-01-05 / 1. szám

1913 január 5. EGYENLŐSÉG Akcióink híre és eredményei nemcsak a belföldi lapokat foglalkoztatták, hanem a kü­l­­földi lapokban — felekezetiekben és nem felekezetiekben — rokonszenves méltatásra találtak, a magyar zsidóság számára pedig tiszteletet és becsülést váltottak ki. Az Egyenlőség a zsidó világpolitikában is faktor lett. Publicistikai tevékenységünk mellett, mely társadalmi szerveink működésének, a hitélet s a vallástudomány érdekeinek, sőt hitfeleink gazdasági jólétének szolgálatára is kiterjedt, féltő gonddal ápoltuk azt az­ irodalmat is, amely kicsinyeket és nagyokat vallásos érzelmeiben meg­­erősíteni, ismereteikben szórakoztatva gazdagítani, támadások­ ellen fölvértezni, lelkesedésükben és emberszeretetükben előbbrevinni alkalmas. Publicistikai és szépirodalmi feladataink teljesítésében régi, kipróbált és szárnyaikat bontogató új erők támogattak bennünket. Közülük annyian állanak immár rendelkezésünkre, hogy egyr­e szélesbedő munkakörünk és terjedelem dolgában is gyarapodó lapunkban, az Egyenlőségben, valamennyit alig győzzük foglalkoztatni. Erre csak olvasóinknak továbbra is kért és remélt­­ támogatásának és szerető ragaszkodásának újabb térhódításai képesíthetnek bennünket. A polgári új év küszöbén ez okból bizakodva hisszük, hogy az Egyenlőség jó emberei, akik eddigi munkánkban figyelmességükkel, hűségükkel és útjaink követésével növelték kitartá­­sunkat és tettrekészségünket, új előfizetők toborzásával is képesekké tesznek bennünket arra, hogy a rendelkezésünkre álló erőket a magyar zsidóság javára és üdvére az eddiginél is intenzívebben foglalkoztathassuk, gyümölcsöztethessük és hogy az Egyenlőséget még az eddig nyújtottoknál Az EGYENLŐSÉG■ is nagyobb szolgálatok végzésére vértezhessük föl. o­rosz dolgok. Azt lehetne hinni, hogy Oroszországból, zsidó ügyekben már semmi meglepetés nem ér­­het bennünket. De az orosz invenció, mikor arról van szó, hogy a zsidókkal még kellene csinálni valamit, úgy látszik, kifogyhatatlan. Itt van pél­­dának két legújabb eset. Igazán exotikusak. Méltóztatnak még emlékezni a kievi vérvádra, amelynek vádlottja egy Beilis nevű zsidó volt. Eleinte úgy állt a dolog, hogy megvádolták, bebörtönözték, de semmit sem tudtak kisütni ellene. Mindamellett fogva tartották, abból in­­dulva ki, hogy jó lesz ezt a zsidót lakat alatt tartani, mert hátha kiderül, hogy mégis elkö­­vette a gyermekgyilkosságot, s akkor legalább kéznél lesz. Utóbb azonban fordulat történt. A gyermekgyilkosság tetteseit kinyomozták, s most már nemcsak azt lehetett tudni, hogy Beilis semmit sem csinált, hanem azt is, hogy kik csinálták, amit Beilis nem csinált. Beilist mégis fogva tartották. Mert közben az jutott eszükbe a hatóságoknak, hogy megnézik a Tal­­mudot, hátha abban benne van a keresztény vérél­­vezése s ha abban benne van, akkor ez a Bei­­lis mégis csak élvezhette a vért s akkor jó, ha a börtönben lakik. Szakértőket hívtak és a szak­­értők sokáig tanulmányozták a Talmudot — nem is tarthat kis ideig az, ha valami olyat keresnek egy könyvben, ami nincs benne — de semmi olyat nem találtak benne, ami a vér­­vádat támogatta volna. Valamit tehát csinálni kellett. Csináltak is. A Talmudot szabadlábra helyezték és Beilist tovább is fogva tartották. Szép kis idő múlt el a kievi vérvád keletkezése óta, de Beilis még egyre ül, minden megoko­­lás nélkül, csak ül, mert annak idején letartóz­­tatták. Nem is csodálni való, hogy a felesége, aki egy szimplaeszű zsidóasszony, azzal a kéréssel járult az illetékes hatóságok elé, hogy most már eresszék ki az ő urát és csukjanak be helyette egy más zsidót. A jó asszony ugyanis az urá­­nak ok nélkül való fogvatartásából jogosan jutott arra a következtetésre, hogy Oroszországban a börtönben állandóan kell lennie egy inspekciós zsidónak. S mert az ő ura már eleget volt in­­spekciós, most egy másik zsidót kell e fontos posztra kirendelni. Kérését a hatóság egyelőre nem találta teljesíthetőnek. Hátha elkövet ez a Beilis otthenn a börtönben valami olyat, ami büntetendő és büntethető s akkor nem kell ki­­menni érte, ott van már, üli már a büntetését. A másik esetről, ami talán még ennél is épületesebb, a kadétpárt vezérének egy duma­­beli beszédéből értesülünk. E vezető politikus azt mondja, ott a duma nagy nyilvánossága előtt, hogy Oroszországban a zsidókkal még most is rosszabbul bánnak, mint ahogy a rabszolgaság idejében a négerekkel bántak afrikai gyarmatokon. És illusztrálja ezt az állítását a követke­­zőkkel: A kurlandi kormányzó a tartományában lakó zsidó kézművesektől elkoboztatta a mester­­ségük szerszámait s mikor ez megvolt, akkor

Next