Egyenlőség, 1913. január-június (32. évfolyam, 1-26. szám)

1913-01-05 / 1. szám

EGYENLŐSÉG 1913 január 6. a zsidó kézműveseket kiutasította a tartomány­­ból azzal a megokolással, hogy kézművesek, akiknek nincsenek szerszámjaik nemcsak hogy kenyeret nem tudnak keresni, tehát a kolduló elemet gyarapítják, hanem a közbiztonságra is veszedelmesek. Ez, ugy­e, hihetetlennek hang­­zik. Mindamellett igaz kell, hogy legyen, mert ilyen vádat az ember nem szophat az ujjából és nem mondhat el egy országgyűlés színe előtt, ahogy az orosz politikus elmondta. Ez már nem is középkor. Mert a közép­­korban megtörténhetett ez a dolog, de csak mindkét fele külön-külön. Megtörténhetett, hogy a zsidóktól elvették a mesterségük eszközeit és ezzel nyomorra kárhoztatták őket. Az is meg­­történhetett, hogy kikergették őket valahonnan, de nem történt meg az, hogy elvették a szer­­számaikat és ezért kergették ki őket. Ez már fejlődés a tortúra történetében. Ilyet akkor ki sem tudtak gondolni. Ehhez az kell, hogy ezer­­kilencszáztizenhármat írjunk, gőz, villám és re­­pülő­gép legyen, az orosz Vöröskereszt legyen a legtökéletesebben felszerelve valamennyi nem­­zet kiküldöttei közül a bolgár harctéren; ehhez az kell, hogy az orosz balett hódítva járja be Európát, mert a művészetnek olyan non-plusz­­ultráját produkálja, amilyen még nem volt. Egy szóval ehhez már raffinement kell, a kínzó ész­­nek kiélesedése és dekadens elfinomodása, amely kombinál, halmoz, élvezeteket keres. Ha üldözött zsidó volnék, egy ilyen or­­szágból riadtabban menekülnék, mint egy má­­sikból, ahol mindössze az a veszedelem fenye­­get,­ hogy részeg parasztok megtámadnak, fel­­gyújtják a házamat és baltával kettéhasítják a koponyámat. Mert ezek egyszerű dolgok. Ahol azonban a kurlandi kormányzó így dolgozik, ott sokkal rémesebbekre is el kell készülve len­­nem, m­ert ott nem vak gyűlölettel rohannak meg, hanem hónapokig gondolkodnak rajta, hogy majd ha megrohannak, akkor mit csinál­­janak velem. És ebben az országban uralkodik a cár ? Azt mondják, akik értenek hozzá, hogy nem is a cár uralkodik. Az uralom fel van osztva. A hadügyet Lub­omlinov tábornok vezeti, bel״ politikai ügyekben Kokovzev intézkedik, zsidók üldözésének ügyében, ami külön reszort Oroszor­­szágban, a huligánok vezére, az Igaz Orosz Férfiak szövetségének az elnöke dönt. Azt mondják, hogy ő sem kis hatalom, sőt béke­időben ő a leg­­nagyobb hatalom. Tény az, hogy az orosz igaz­­ságügyminiszter — mert van ilyen is — nem tudja kiszabadítani a Beilis nevű zsidót s azért nem tudja, mert félni kell a huligánoktól és a kurlandi kormányzó sportszerűen talál ki új­­donságokat a zsidók gyötrésére, mert ez tetszik a huligánoknak. És az egész ország egyetlen nagy káosszá olvad össze az ember előtt. Pétervárott és Moszk­­vában paloták vannak és tudósok és írók és művészek, és amit parancsolsz, minden, ami a kulturélethez hozzátartozik, s ugyanakkor Kiev­­ben ül a Bellis, nem is vérvád miatt, hanem azért, mert bebizonyosodott, hogy a vérvád, amellyel illették, hamis volt és a kurlandi kor­­mányzó nemcsak elveszi az asztalostól a gya­­lut, hanem ki is rúgja az asztalost, mert nincs gyaluja. Mindez érthetetlen. Mik laknak váljon az oszt­­rák-magyar monarkia Brody nevű határállomá­­sán túl ? Őrültek? Vagy vadállatok? Pax. l­\oc־»'^Lr ס lm Af nA I v4 11/00£.aa u 11^11 Ul. □ Kubinyi Géza nevét... no igen, valami túl­­ságosan nem ismertük. Mindaddig nem, amíg egy szálló­igét nem kovácsolt arról, hogy negyvennyolcban a fokos nem akart adót fizetni, most, tizenkettőben a pájesz nem akar. Ebből azt a következtetést lehetett volna levonni, hogy a nevezett Kubinyi Géza úgyszólván haragszik a pájeszre, mert hiszen meg akarja bélyegezni azt. Visszanézve a képviselő úr múltjába, kiderül azon­­ban, hogy Kubinyi Géza nem mindig irtózott a pájesztől, hogy egyáltalán nincs mit szemére vetnie a pájesznek, 1903-ban, tehát tíz esztendővel ezelőtt az történt, hogy Kubinyi Géza, aki akkor csak főispán volt, még nem képviselő, a sajóberzenci kőszénbányák kiaknázását akarta eszközölni. Ehhez azonban részvénytőke kellett volna. Kubinyi össze is hozta ezt a részvénytőkét, csaknem egymillió korona értékben és pedig nem a római pápától és nem az esztergomi érsektől, mint elgondolni lehetett volna, hanem épen a miskolci és miskolc-környéki pájeszesektől. Akik összeadták az összeget. Ez még nem lett volna hiba. A hiba ott kez­­dődik, ahol Kubinyi Géza rosszul vezette az üzletet, olyan rosszul, hogy bizonyos számú évek elteltével az egymilliós részvénytőkét 165.000 koronára kellett lebé­­lyegezni. A pájeszesek tehát elvesztettek Kubinyi Gézán nettó kassza — így mondjuk mi pájeszesek, nemde? — nettó kassza nyolcszázezer koronát, és egy szót sem szóltak. Csendesen siratták és siratják a pénzüket, ellentétben a főispán úrral, aki elfelejtett már mindent és bátran nyilatkozik a pájeszesekről. Amint az adatok­­ból kitűnik, nem teszi helyesen. Jogosan még kevésbé. * Az Alkotmányból értesülök róla, hogy a magyar zsidóság egy része, amely egyébként irodalmi, gazdasági és társadalmi életünkre piócaként tapad, nem tudni .

Next