Egyenlőség, 1920 (39. évfolyam, 1-52. szám)

1920-07-10 / 28. szám

2 EGYENLŐSÉG ittjártukban megjelentek a kormányzó őfőméltóságá­­nál, aki megígérte, hogy támogatja törekvéseiket és elismerését fejezte ki a németországi magyaroknak. Francia és német tőke mozgásul tehát, hogy friss vért ömlesszen a magyar gazdasági élet eldugaszolt, tespedő ereibe. ,Hat évi kikapcsoltság után újra be­­lekerül országunk a nagy nyugati gazdasági szerve­­zetek érdekkörébe, a vállalkozás, a szellem, a pénz, a munka megkezdi életét teremtő titáni körforgását, gyáraink nyersanyagot kapnak, megmaradt értékein­­ket busás haszonnal forgathatjuk meg a nemzetközi piacokon, külföldiek jönnek, hogy itt is elhelyezzék pénzfölöslegüket, amely mikor nekik kamatozik, min­­ket is táplál, gyámolít. Ezt a most szövődő nagyméretű munkát, a nyu­­gattal való összekötő szálak bogozását a dilettantiz­­mus szentségtörő ökle többé nem akadályozhatja meg a maga konok «nye pozvolim»-jával. Ahol világ sorsát intéző erők fonódnak össze, ott az ilyen makacs­­kodás úgyis csak gyerekes, mosolyt fakasztó eről­­ködésszámba megy. Azonkívül jól megjegyzendő: ahová a nagytőke beteszi a lábát, ott tökéletes ren­­det, a munkát biztosító minden föltételt megkövetel. Pillanatig sem kételkedünk benne, hogy ezeket a garanciákat a kormányzó és a nemzetgyűlés vállve­­tett összeműködése megteremti és minden torz­­peturbánkodással szemben föntartja. Az élet megy, siet, rohan és kérlelhetetlen azokkal szemben, akik száguldó útjában meg akarják állítani. Aki a zsidó­­kérdést veti elé az ország gazdasági restaurációjának, az gáncsot vet a magyarság újravirágzásának, az nem akar füstölgő kéményeket, robogó vonatokat látni, az — föltéve, hogy meggyőződéses antisze­­mita — a maga kis érzelmi׳ ügye kedvéért egész nemzedék boldogságát veti kockára. A magyar zsidó minden istenadta tehetségével, szorgalmával, vállal­­kozó szellemével és kétkezi munkájával odaáll a mai tér és láda mellé, hogy a maga részét becsületesen elvégezze s ha a külföld azt fogja látni, hogy nem kapunk hajba idehaza az egymás származásán, ha­­nem csak azt nézzük, ki mit dolgozik, ki mennyire ember és magyar,­­ akkor rágalmazhatnak ben­­nünket kommunista zsiványok, nemzetközi kalando­­rok és patkányok, egységes fronton törik meg a hit­­vány aknamunka. Hagyjanak dolgozni bennünket és higgyék el, hogy a komoly politikusoknak van igazuk. Mind­­ennél előbbre való kérdés az, ami van, annál, ami nincs: a zsidókérdésnél az ország gazdasági újjá­­teremtése. Ebben a jelben várjuk a vajúdó válság gyermekét, az új kormányt. Önérzetes, szabadelvű magyar zsidó polgár és polgárnő a községi választásokon a nemzeti demokrata­ párt jelöltjeire szavaz. Mindennemű zsákokat «*! FREUD HENRIK zsákkereskedő, Budapest, V. Géza­ utca 6. 1920. julius 10. Itt egy cikkünket a cenzúra törölte. Numerus clausus. Törvény hííján egyelőre miniszteri rendeletek jelennek meg arról, hogy hány diákot szabad fel­­venni a közép- és a felsőiskolákba és kiket? Eddig három intézkedés történt ennek a kérdésnek részle­­ges megoldására. A középiskolába való felvételt vizsgálat letételé­­hez kötik. A vizsgálat írásbeli és szóbeli és a gyerme­­kek­nek az alapismeretekben való jártasságát van hi­­vatva próbára tenni, felderíteni. Ez az első intézke­­dés. A második megállapítja, hogy a középiskolák nö­­vendéklétszámának csak huszonöt százaléka lehet zsidó vallású. A harmadik egy újabb rostálás fogana­­tosítását rendeli el és pedig a középiskolák negyedik osztálya után. Az ötödik osztályba a diákok selejtese fel nem bocsátható. A legfontosabb kérdés, az egye­­tem­i felvételek kérdése, még nincsen rendezve. Haller István kultuszminiszter azonban erről is nyilatkozott. Ezt mondotta: — A közép- és főiskolák új rendjéről szóló törvény­­javaslatot még a nyári szünet beállta előtt a nemzetgyűlés elé kell terjeszteni, hogy ezt a kérdést az iskolai év meg­­nyitása előtt rendezhessük. A javaslatban a nu­­­merus׳ claususról olyan értelemben, mint ahogy azt a beavatatlanok hiszik, ninc­se­n szó. Sajnos azonban, az ország mai viszonyai mellett a szükséglethez és a képességekhez mérten kénytelenek voltunk bizonyos korlátozásokat tenni. Azt hiszem egyéb­­ként, hogy az ország lakosságának minden rétege be fogja látni az intézkedés szükségességét. Ha a törvényjavaslatot az a szellem fogja áthatni, amely a középiskolai felvételi vizsgálatot és a negye­­dik osztály után való rostálást rendelte el, nem te­­hetünk ellene kifogást. Bizonyos ugyan, hogy a tár­­sadalomnak minden téren a verseny legteljesebb sza­­badsága válik a leginkább hasznára, bizonyos, hogy minden korlátozás, minden intézkedés, amely vala­­mely tehetség érvényesülése elől elzárja az utat vagy azt csak meg is nehezíti, az összességnek kárára van, mégis, nem lehet komoly kifogásokat emelni az el­­len, hogy a termelést legalább egyelőre, az átmenet esztendőire a diplomás-emberképzésben is korlátozni akarják. A korlátozás azonban csak egyetlen szempont­­ból történhetik. A képességek szempontjából, Ila azt jelenti a numerus clausus, hogy a jövőben tudo­­mányos pályára csak azokat bocsátják, akik arra hivatottak, akikben arra különös képesség van, akik tehetségesek, szorgalmasak, lelkesek és igyekezők, ha ezt jelenti, akkor mi ezt a numerus clausust­­­zí­­vesen üdvözöljük. Ha azt jelenti a numerus clausus, hogy kevesebb diákot vesznek fel az iskolákba, hogy ezáltal a kiképzés gondosabb, figyelmesebb, alapo­­sabb lehessen, ha azt jelenti, hogy a férgesét nem bocsátják át a négy-négy esztendő után megismételt rostálásokon, de aki tehetséges, aki rátermett, aki megfelel, az előtt semmiféle korlát nem zárja el az érvényesülés útját, ha azt jelenti, hogy a korlátozás éppen a tehetségesek érdekében történik, akiknek kiművelését természetszerűen megnehezíti, sőt gyak­­ran megakadályozza, hogy a tanítóknak sok lusta és ostoba diákkal is bajlódniuk kell, szóval, ha a kor­­látozás a jó diákok vagy még helyesebben: a tudo­­mányok, végeredményben pedig: a társadalom érde­­kében történik, ha alapja nem a vagyon, nem vala­­mely felekezethez, osztályhoz, nemzetiséghez való

Next