Egyenlőség, 1920 (39. évfolyam, 1-52. szám)

1920-08-07 / 32. szám

9fa* EGYENLŐSÉG zek egyike által sem megértett Talmudban a kér­­dést: ,,Várjon miért teremtett a mindenható Isten csak egyetlen embert, akitől­ azután az egész embe­­riség népcsaládjai származtak ? Azért — mondják ők, — hogy tanuljuk meg azt az igazságot. Aki egy embert merít meg, egy egész világot mentett meg­,és aki egy ember életét pusztítja el, egy egész világot pusztított el.“ Jöjjenek ide mind, akik ennek a véres szerencsétlenségnek tettesei, okozói, előmozdítói voltak és lássák, mit műveltek, összezúztak egy öreg atyai szívet, széttörtek egy fájó anyai lelket, szülők­­nek boldogságát tették önkre, akik ebben a férfiú­­ban életüknek egyik vigaszát, örömét, reményét, ékességét imádták. A testvérek köréből kiszakítot­­tak egy drága, igaz gyöngyöt és az enyészet porába dobták kegyetlen, irgalmatlan kézzel. Ki adja vissza az elpusztított életet őnekik? Ki adja vissza az ő menyasszonyának vőlegényét, aki szemének mo­­solyából egy menyországot látott sugározni? És ki tudja megmérni azt a nagy testvéri fájdalmat, amit minden egyes igaz ember érez ennél a gyászos ra­­va­tal­nál ? Isten azért teremtett bennünket, azért ékesítette az embert különböző képességekkel és tehetségek­­kel, hogy fejlessze azokat Isten céljai elérésé­ben, hogy mozdítsa elő az igazság diadalát, az erények tiszteletét, hogy képezze és művelje önmagát és ne­­mesítse meg az ő környezetét is. Varsány Géza dr. ezt tette, ezeknek a céloknak a szolgálatában állott, működött és dolgozott. A jogot és az igazságot, az emberi társadalom jólétének e két központi napját, hintette szét, a jogot és igazságot védelmezte, akár szegény, akár gazdag fordult hozzá, ugyanazzal a szolgálatkészséggel, megértéssel és önzetlenséggel. És hány védtelen és ártatlan embert védett ő meg szivének meleg érzelmeivel, szavának meggyőző ékesszólásával és ime most ő, a védtelen, ártatlan, el­­esik, egy erőszakos, bűnös kéz sújtó ereje alatt. Olyan a világ, mint egy ház, melyben a lakók nagyon ritkán tudnak békésen egymás mellett megférni. Ke­­vés a rokonérzés, sok a rosszindulat. Itt az egyik ki­­húzza fejünk alól a fel­dnyugalom párnáját, ott a má­­sik letördeli reménységünk bimbózó gályáit. Ott a harmadik vagyonunk után nyújtja ki kezét, a negye­­dik becsületünk fehér palástját szennyezi be rágal­­mainak undok tajtékjával és az ötödik, tizedik, szá­­zadik életemre tör. Hát milyen társadalomban élünk mi ? Milyen társadalom alakul ki egy ilyen társada­­lomból? Testvéreim ! Nekem, mint egyházam lelki­­pásztorának, kötelességem megmondani ennél a ko­­porsónál. Az egész társadalom bűnös tetőtől­­talpig; mindnyájan oka vagyunk ennek a szeren­­csétlenségnek, mert nincs erkölcsösség, nincs erény, kikapcsoltuk az Isten imádását életünkből, noha folyton Istenről, emberszeretetről prédikálunk és az ellenkezőjét tesszük. Mit mondjunk, mit szóljunk lelkünk lesújtottságában, szomorúságában; mit mondjunk ennél a fekete koporsónál, amelyben egy nemes és jó, lelkes és kiváló férfiú végső álmát alusz­­sza ? Mennyi szépet és jót alkothatott volna, mennyi örömet és boldogságot áraszthatott volna, mennyit dolgozhatott és munkálkodhatott volna szerettei szá­­mára, a haza, az emberiség számára ! Mindennek most vége. Megszűnt számára minden feladat, min­­den kötelesség, minden törekvés. Ő elpihent, eltávo­­zik a földi élet országából. Visszatér a porba, mely­­ből valamennyien vétettünk. De mint vértanul halt meg és az ősi ige az ő koporsójánál is felcsen­­dül: ,,A te testvéred vérének hangja égbe kiált.“ Nem beszélek megtorlásról, nem beszélek bün­­tetésről, nem az igazság kiegyenlítéséről; ez má­­soknak szent kötelessége és feladata. Én csupán ar­­ról beszélek, hogy meg kell javítani a társadalmat, meg kell javulnia minden egyes embernek, kivált­­képen azoknak, akik egy közösség, egy kezület élén állanak. Vigyázzanak szavukra, rejtett gondola­­­­taikra, hogy azok el ne hagyják ajkukat, ha csak nem isteni célt szolgálnak, mert az elröppent szó végtelen szerencsétlenségnek lehet a forrása és to­­vább gurul emberről emberre, családról családra, faluról falura, városról városra és lángba borít egy egész országot. Itt 2 sort a cenzúra törölt. Ki kell emelkednünk a fertőből és mindnyájunknak meg kell tisztulnunk az igaz Istenfélelemben, az igaz Istenimádásban, az igaz erényben, gondolkodásban, beszédben és cselekedet­­ben. Ha ez meg fog történni, és hisszük, hogy immár meg fog indulni a jobbulás folyamata, akkor Var­­sán­׳־ Géza dr. nem halt meg hiába. Az ő sirján ki fog zöldülni a vigasztalás és enyhülés virágszála szegény szülei számára, könnyező testvérei számára, szegény szenvedő menyasszonya részére, egész családja szá­­mára ; ki fognak zöldülni egy jobb kornak, egy szebb, tisztább és nemesebb jövőnek illatos virágai s akkor az ő sírjához fognak zarándokolni és áldani fogják az ő porladó tetemét. Mi azonban, ■Varsány Géza dr. vértanúi, fivé­­rünk, vérző, sajgó lélekkel bocsátunk el téged rövid pályafutásod után korai sirodba. Imádságunk és ál­­dásunk kisérjen utolsó utadon . A béke angyala le­­begjen a te sirkantod felett és őrködjék halálágyad mellett, melyben örök álmodat fogod pihenni. Kér­­lek, vidd és temesd el magaddal tieid bánatát, fáj­­dalmát, keservét, imádkozzál az Isten trónzsámolyá­­nál, hogy törülje fel könnyeiket, küldjön rájuk örö­­met, reményt, bizodalmát és csepegtesse szívükbe a hit balzsamát. Mi te érted imádkozunk, hogy a te lel­­ked, mely visszatért Urunkhoz, Istenünkhöz, leljen üdvözlést a túlvilági élet örökkévaló hajlékaiban. — Ámen. A mélyen járó beszéd után újból gyászdalokat ad­­tak elő, majd a meggyilkolt barátai fölemelték a kopor­­sót és a sírhoz vitték, ahol dr. Szabó Árpád ügyvéd mondott még utolsó istenhozzádot. Még szét sem oszlott a gyászoló közönség, amikor a szertartási terem előtt felállították a véres tüntetés má­­sik áldozatának, Verebéti­ Arthurnak ravatalát. A gyászszertartáson megjelentek a főváros pénzvilágának előkelőségei Horváth Lipót dr. vezetésével. Verebély Arthur ravatalát valóságos virágerdő bo­­rította el. A sok szalag között húzódott egy piros ró­­zsákból álló koszom . ״ apusnak Georgie és Évis Lazarus főkántor tizenkét órakor megkezdte a gyászszertartást, amelynek során Hevesi Simon dr. főrabbi a következő beszédet mondotta: 1920. augusztus .

Next