Egyenlőség, 1924 (43. évfolyam, 1-51. szám)

1924-01-05 / 1. szám

־• * , SZERKESZTETTE 1388-1915 B riB'aLCSI' MIKSA ־« Budapest, 1924 január 5M 0& leBFOna 1 fflACí¥Aa ZSI­SCSA«­ !?OlITIHM 'HETIIiAPJA * 9EEG JEHCiEWIK N­JETEWKAlfT JE©־ ^^”'1111'1*"יי im ׳ ■iiuwim■—11 וווו יו»— «*uiuctnmui iiáLiiMMiAwwiww«■^"■»*1■"■— —»■»■ 1 ■׳ י■«■״■«■^■ —״׳■ז י■■ m. ■■! wr .......... -■ -■־—.. ״------------י»-——״—-—■— W 3^SHS88HMIWBBBBMÍIÍM8ra1fe!BagHigBBK3WBSBMMas»eg8SjBBBawaMffiáMWi5y^!q^ •׳■■־■ SZEPJfES^n SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL! BUDAPEST, V. LIPOT-KÖRUt 26. SZÁM TELE­F­O­N­S­Z­A­MOK: 144-30, NYOMDA 92—TO FÉLÉTRE 2­0­0­0 O . — BORONA IV« SKA'BOÉC.S'ff A C»jász Városa. Ajk 13gyeng.ítség kiküldött Mósztójának Jelentése. ־ Csongrád. december SE ' ■Széles, lapos, ־ igazi alföldi falu-város Csottgrád, széles utcákkal, hatalmas ־ terek­­kel. A pesti 'utcanevekhez szokott szemet ,kissé idegenszerüen érinti a Sip-utca és Dob-utca felírás. Vasárnapi nyugalom ömlik­­el a városkán,­ jóarcu szálas alföldi gazdák tempósan sétálnak. A bombamerénylet­­egyetlen emléke mintha csak a Magyar ,Király-szállónak betört ablakai volnának és­­az a nagy, mély, rettenetes csend, amely azóta Csongrádon úrrá lett. A csongrádi zsidók a legrokonszenvesebb ,:emberfajta. Tögig-gyökerig magyarok, jóízű ,tájszólással beszélnek. Amellett mélységesen ״ vallásos zsidók. Környezetük, a józan és egészséges falusi magyar nép, soha sem ki­­vánta meg tőlük, hogy a vallásukat restet-­ték 03' a szertartásaikat titokban tartsák. .Talán éppen ezért, mintegy viszonzásul, let­­­tek olyan egészen és őszintén jó alföldi­­magyarokká a csongrádi zsidók. A nép min­­dig nagyon­­ szerette Csongrádon a zsidó­­kat. A zsidó kereskedők és ügyvédek való­­­­­sággal a nép vezetőivé, emelkedtek, mert megtanították.. ezt a földmivelő népet a­­pénzzel való gazdálkodásra. Bankokat, taka- r­ékp­énztárakat, iparvállalatokat létesítettek .?nekik, ezeket vezették és az alföldi gazdák­­*­­nak sohasem volt okuk, hogy megbánják ezt a zsidósággal.' való együttműködésüket. : Zsidók és antiszemiták " Vida Sándor dr. ügyvédtől, a hitközség elnökétől: hallottam, hogy még a legexponál­­tabb fajvédők sem lettek hűtlenek a­ zsidó ügyvédjükhöz. Vidít dr.-nak egyik kliense Piroska György,­­akinek még olyan ügye is van, amelyben az ügyvéd még a־ pert sem indította meg, egy másik ügyében a bál előtt néhány nappal adott be fellebbezést Vida dr.­­Van Csongrádon egy Csongrádi Keresztény­­Gőzmalom. Ezt a malmot Csatáry Zsigm­ond azért alapította, hogy a Grü­nwald-féle malomnak konkurrenciát teremtsen. Ez a­­gázmalom valósította meg elő­ször a fajvéde­­־ líera mai programját, mert kimondták, hogy •részvényeket • zsidókra átírni nem­ szabad.­­A malom ügyésze első perctől fogva dr. Bak Merman. Az ő Tanácsai és irányítása mellett fentittít fel a malom.'Körülbelül három év­­vel­ ezelőtT.. 'csoingrádi ״ ügg-• véd a. éejs égje.'■ álfái. beágafinyt ''':m­ié'zelt. a’ malom vezet^fféhees és : kérte,[ f ogy’g.:már ־ jom alkalm^ot: ki Ennek a Vedd vány najc hatása alatt szűnt' meg Bak de. a csongrádi keresztény malom ügyészé lenni. Az alföldi magyar nép gondolkodására azonban szintén jellemző, hogy­­utóda nem a beadványt szerkesztő antiszemita ügyvéd lett, hanem más valaki. — Mi a legnagyobb nyugalomban, éltünk itt, — mondta ízeken­ Kalmár Zoltán dr. a hitközség volt elnöke. — Nem is képzeltük, hogy itt ilyesmi lehet­­séges lesz. Talán ez is a magyarázata an­­nak, hogy­ a csongrádi zsidók nem­­sokat adtak azokra a mende­mondákra, amiket a borbélyműhelyekben és egyebütt beszéltek. Ugyanaz a borbély, , akinél a bál előtt az ismert megjegyzések elhangzottak, egyszer­­már régebben figyelmeztette a zsidókat, hogy egy 18—19 éves suhanc azzal dicseke­­dett, hogy néhány vezető zsidót el fognak tenni láb alól. A zsidók utánajártak, hogy ki lehet az a suhanc és az egyik ügyvéd, tr­­solyogva mesélte, hogy egyik­­ legjobb klien­sének az unokája volt. — A klienseimen nem éreztem volna meg soha, hogy a politika megváltozott. — mondta Bük Herman ügyvéd. — Azok mind egy szálig megmaradtak nálam, csak a­­barátaim fordultak el tőlem. Testi-lelki jó­­barátok, akiknek éveken át ingyen vittem az ügyeit és akikről tudom, hogy zsidó orvo­­sok ingyen gyógykezelték őket. ־ Ez a hangulatváltozás, ez bántotta az utolsó években legjobban a csongrádi zsidó­­kat. A bál előtt­­ folytonosan szított társadalmi gyűlöl­­ködés már a tragikus végű bál rendezése előtt is érezhető volt. Nem igaz az újságok­­nak az a híradása, hogy a város vezető körei meg lettek volna híva a zsidó bálra. A zsidók készséggel meghívták volna őket, de­ tudták,­­hogy úgy sem jönnének el. Egy társaságbeli úriasszonynak ugyanis, aki azelőtt színésznő­­ volt, szerepelnie kellett volna a hangversenyen és az ü­riasszony ezt a szereplést lemondatta. A csongrádi zsidók, a további­­mondásokat is elkerülendő, már nem is hívtak •meg senkit a bálra." Kü­lönö­­­sen­ az­ utóbbi hónapokban változott meg ez a taksadalmii hangulat a zsidók ellen. ־ ;WpiH Miksa, aki־ a' Hitelbank ׳״ csongrádi­­kirendeltségének­­vezetője, . . V szerencsétlen #Ó£éf?ért:.׳ í.:Wblf׳.;Sfi­ndorhak;,­׳ édesapja,‘ á, leg­­inrígyebb ; szeretetnek és becsülésnek örven­­*dett c.vág09 dakói ‘ítörsölt; 1 Senki­ sem״• tett semmit Csongrádon,• mielőtt Wolf Miksa Ta­­­nácsát meghallgatta­ volna. Mikor Wolf ez év­ márciusában férjhez adta leányát a szintén megsebesült Fehér Istvánhoz — az egész város társadalma fogatokon jelent meg az esküvőn. Mikor ugyanennek a Wolf Miksának szerencsétlen fiát, Wolf Sándort pénteken eltemették, a temetőbe elfelejtett kimenni ugyanaz a lakodalmas társaság. Csak parasztemberek mentek el óriási tö­­megben és akik a temetésen, részt !־ élték, mesélik, hogy nagy, szálas, marcona paraszt­­emberek zokogva sírtak a 19 éves véliami zsidó fia nyitott, sírja mellett..» ’ — A néppel egyáltalában nem szabad semmiféle kapcsolatba hozni a szerdai sze­­rencsétlenséget, —• mondta nekem a város egyik vezető embere. —■ Perrendszerű­en nem tudnék bizony!'•* tani, hogy kik voltak a tettesek, — mondotta egy másik —־ de mi érezzük és benső meg­­érzéssel tudjuk, hogy azok a tettesek, aki­­ket a rendőrség elsőnek gyanúba fogott. Hogyan kezdődött ? A kis városkában egyébként nem most kezdődtek a bombamerénylet előzményei és éppen mostanában várták a legkevésbbé, hogy ilyen kirobbanás történjen. Már az első nemzetgyűlési választások idején, mikor Schandl Károllyal szemben Huszár Károly lépett fel, akkor kezdték el a Schandl-párt hívei a társadalmi megbontást. A köztiszí■­ségeket viselő zsidók ellen, hamis ürügyeken és hamis vallomásokkal megindultak a fe­­gyelmi eljárások. Reisz Mihály tömörkényi jegyzőt hivatalából elmozdították. Vida­i Sándor dr.-t kény­szerít­ettek, hogy lemond­­jon a városi ügyészségről. Farkas Mór vá­­rosi mérnököt felfüggesztették állásától,­ ké­­sőbb visszahelyezték, majd újra felfüggeszt­­ették. Ez az elmozdítás már a törvény­­hatósági bizottság ülésén is visszatetszést váltott ki. ■ Dr. Domokos István, az ottani járásbíróság vezetője élesen kikelt ellene és amikor felszólalása eredménytelen volt, bi­­zottsági tagsági állásáról lemondott. Társa­­dalmi téren folytatódott az antiszemitizmus. Az Általános Jótékony Nőegylet üléseire az­­óta zsidókat nem hívnak meg és csak a tag­­sági nyugtákat­ küldik meg a­ zsidóknak. Az• tán, küvét készítek, r az•■, ablakkeverések.­­Évek' óta ,׳ ugyanaz 'a néhány ember áll a rendbim­­tók r­ílén.­­Évekkel' ezelőtt, mikor'Bük Her­­man , ügyvéd , ablakait s beverték׳, * az •egyik­­•■

Next