Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1975 (17. évfolyam, 1-21. szám)

1975-01-20 / 1. szám

HÁROM ÉVTIZEDE • HÁROM ÉVTIZEDE • HÁROM ÉVTIZEDE „A TANÁR EGYENÉRTÉKŰ TÁRSA A DIÁKNAK” Tálasi István professzor, a BTK Tárgyi néprajzi tanszé­kének vezetője 1949. óta tanít egyetemünkön. Azok közé az oktatók közé tartozik, akik ön­magukról nagyon nehezen nyi­latkoznak, annál lelkesebben — bár mindig halkan, csendes szóval — segítenek kollégának, diáknak emberi vagy szakmai dolgokban. Pszichológusok, pe­dagógiai szakemberek sokat emlegetik, hogy a családban a szülők magatartása a megha­tározó. Ugyanebből a jellegzetes helyzetből fakad, hogy Tálasi professzor előadásain, szemi­náriumain a magyar, európai és európán­ kívüli népek anya­gi kultúrája iránti lelkesedés, a szakmai odaadás szinte ön­ként átadódik lényéből hall­gatóinak. Az elmúlt 3 évtized a ma­gyar néprajztudomány szem­pontjából is jelentős eredmé­nyeket hozott. De valljon erről a legilletékesebb: — A háború után a Nép­tudományi Intézet tudományos kutatója voltam, majd 1949. novemberétől az ELTE böl­csészettudományi karára ke­rültem, mint a Néprajzi In­tézet tanára. Következő év márciusától önálló kutató és megbízott lettem, majd 1951. szeptember 1-én tanszékvezető egyetemi tanárnak neveztek ki az akkor létesített Tárgyi néprajzi tanszékre, így rögtön az első években átéltem a há­ború utáni nagy tantervrefor­mot, részt vehettem az önálló néprajzi szak tantervének ki­alakításában. Lényegében az 1949-es reform megindulásá­val vált önálló szakká a nép­rajz. Korábban ugyanis csak doktori tárgyként választható stúdium volt. Az első 2—3 évben a munka alapja a szakpárosítás volt (régészet­néprajz, művészettörténet­­néprajz stb.), amelynek a lényege az volt, hogy a hallgató mindkét tárgyból alapképzést kapott, csak később specializálódott, és végzett bővebb tanulmányo­kat a hozzá közelebb álló témában. Ezért kerültek ki akkor az egyetemről egysza­kos diplomások, mivel a kétszakos képzés kialakítása néhány évvel később követke­zett be. Mindez talán látszatra szá­raz, adminisztratív jellegű do­lognak tűnik, azonban ezekben az években nagy lelkesedéssel munkálkodtunk az önállóvá vált néprajzszak ötéves mene­tének megformálásában, az elméleti órák folyamatos rendszerének, illetve a gyakor­lattípusoknak a kialakításá­ban, az életre való felkészí­tés különböző lehetőségeinek feltérképezésében. A háborút követő évek, pontosabban a tantervi reform nagy vívmá­nya volt a muzeológusszak területén a gyakorlatok, a kü­lönféle terepmunkák megszer­vezése. Elképzeléseink helyes­ségét igazolta később a nagy érdeklődés külföldről, hiszen tantervünket nemcsak külön­féle folyóiratok publikációiban láthattuk viszont, de néhány esetben külföldi egyetemek mintaként is felhasználták.­­ Sok szó esik napjainkban is a tanár és a diák viszonyá­ról. Professzor úr hogyan látja az egyetemi élet e fontos mo­tívumának alakulását? — A tanár egyenértékű em­bertársa a diáknak, legfeljebb kissé idősebb és felkészültebb. Fő feladata, hogy kiváltsa az érdeklődést tárgya iránt, amelynek alapján a hallgató képessége szerint részt vehet valamely tudományterület munkálataiban. A tudomány iránti vágyat a helyére kell tenni, hogy beépüljön abba a keretbe, amit a magyar szak­tudomány már elvégzett. A néprajz területén a nyersanya­got illetően már 2000-ig fel­mérték, mi van, mire van szükség, sőt azt is, hogy mi legyen a kimunkálandó terü­letek súlypontja. Nincs kény­szer, de e hosszú távú terv kere­tein belül irányítani kell a vállalkozásokat. S így a kedv megsokszorozza a munka ered­ményét. Az elmúlt években gyakran megesett, hogy a szakdolgozat doktori érteke­zéssé, majd pedig kandidátusi disszertációvá fejlődött. Úgy hiszem, az a helyes út, ha az egyéni kiteljesedés összhang­ban van azzal, ami hasznos az országnak és így a népi kultúra hátralevő évtizedeit olyan módszerekkel, elméleti felkészültséggel rögzíthetjük, amelyek később lehetővé te­szik a széles körű feldolgozást. — Mit jelentett az elmúlt há­rom évtized tudományos mód­szertani vonatkozásban? — A szemléletmód jelentő­sen megváltozott. Az ideoló­giai felkészültség alapján szá­mos olyan kérdés feldolgozásá­hoz is hozzákezdhettünk, amely a régi pozitivista típu­sú munkálatok során fel sem merült. Másrészt a m­űvelődési kormányzat és az Akadémia a néprajzi kutatásokhoz renge­teg támogatást adott, hiszen érthető módon különösen szívügyének tartotta a népi kultúra kutatásának ügyét. Nemcsak a múzeumok kuta­tómunkája kapott anyagi, il­letve elvi támogatást, de a harmad-, negyed- és ötödéve­sek terepmunkájához is jelen­tős segítség érkezett. E köte­lező gyakorlatok legfontosabb szempontja, hogy szinte aka­dálytalanul, a gyakorlat során nyílik lehetőség a diákok szá­mára a felnőttek tervmunkái­ba való bekapcsolódásra. Egy év múlva, 1916-ban, a tanszék huszonöt éves fenn­állásának jubileumán szeret­nénk felmérni mit is jelentett a néprajz területén ez a ne­gyedszázad, mit hozott a szak­­irodalomban, a személyiségek megformálásában ... — Kiernaczky — „AZ AUTODIDAKTÁK NEHÉZ ÚTJÁT JÁRTAM” Második otthonában, a Ter­mészettudományi Kar általá­nos és szervetlen kémiai tan­székén meghatottan emléke­zett vissza az elmúlt harminc év sikereire, kudarcaira, az egyetemi élet nagy változásai­ra Boksay Zoltán professzor. Újabb és újabb témák felé gördült a beszélgetés, hiszen nemcsak nekünk adott számot az elmúlt időszakról, hanem — mint mondotta — magában is „le kell rendeznie a múltat, s ez megfelelő alkalom”. — Amikor 1946-ban beirat­koztam az egyetemre, az épüle­teken még sokfelé látszottak a háború nyomai, a vegyszerek, műszerek nagy része viszont sértetlen maradt. Így népes évfolyamunk — 130 fő — meg­kezdhette tanulmányait a ve­gyész szakon, mely a tudo­mány művelésére­­szervezett első nem-tanári szak volt az akkori osztatlan böl­csészkaron. Sokan voltak közöttünk idősebbek, akik előtt korábban zárva vol­tak az egyetem kapui, ugyan­csak sokan estek át a harctér és a hadifogság vagy deportá­lás megpróbáltatásain. Pén­zünk nem volt (én 36 Ft ösz­töndíjat kaptam), de bizako­dóak voltunk. 1948—49 volt az egyetem életében a nagy fellendülés kezdete; új arculata lényegé­ben akkor kezdett kialakulni. Természetesen hibás elképze­lés is akadt bőven. Akkoriban pl. úgy vélték a vezetőink, hogy a kollektív élet a tanu­lásban is megvalósítható, és az ún. tanulókörökben mi lelke­sen meg is próbáltunk csopor­tosan felkészülni a vizsgákra. Ennek az volt a gyakorlati haszna, hogy egymást segítet­tük, kiegészíthettük órai jegy­zeteinket. (Intézményesített jegyzetellátás nem volt.) Ké­sőbb tanulópárokat szervez­tünk. Persze egyik sem felelt meg a céljának, bár az embe­reket mind a két forma köze­lebb hozta egymáshoz (egyik­másik tanulópárból — vegyes párosból — házaspár lett). Ki kellett mondani tehát azt az elvet, hogy a tanulás egyéni feladat. Meg kell mondanom azon­ban, hogy a jól vezetett tanu­lókörökben rátaláltak a for­mának megfelelő tartalomra, példák megoldására és begya­korlására helyezték a hang­súlyt. Ilyen rendeltetésű tanu­lóköröket — a mai csoportok ősét — később az egyetemi ve­zetés szervezett. Ezeknek az állami tanulóköröknek a veze­tése ugyanúgy, mint a labora­tóriumi gyakorlatok vezetése, képzettebb oktatókat igényelt. Ezért a megnövekedett felada­tok ellátására ki kellett bőví­teni a tanszéki oktatói testüle­teket. Harmadéves koromban engem is felkértek, hogy vál­laljak laboratóriumi csoport­vezetést az Általános Kémiai Intézetben. 1949-ben —ugyan­akkor, mikor a régebbieket is, kineveztek féldíjas demonst­rátornak és azóta változatla­nul itt dolgozom a tanszéken, amelynek csupán a neve mó­dosult. Ma: Általános és Szer­vetlen Kémiai Tanszék. Kine­vezésemmel egyidejűleg be­léptem a Pedagógus Szakszer­vezetbe. Az Általános Kémiai Inté­zetnek korábban csupán egy professzora és egyetlen kine­vezett tanársegéde volt. Az oktatási feladatok jelentős ré­szét a disszertánsok és díjta­lan gyakornokok látták el. A disszertánsok — saját költsé­gükön — a doktori cím elnye­rése végett dolgoztak az egye­temen. A tanszék vezetője be­vonhatta az oktatási munká­ba, és a laboratóriumi díjak címén a hallgatóktól­l efolyt összegből díjazhatta őket. A „díjtalan” gyakornokokkal, az egyetem évente kötött szerző­dést és némi pénzzel — ami nem ment komoly fizetés­számba — segítette őket. Azokban az években sűrűn követték egymást az esemé­nyek és változások az egyetem életében. Létrejött az önálló Természettudományi kar, ká­ráit a Theológia és önálló egyetem lett az Orvostudomá­nyi kar. Egyetemünk széles­re tárta kapuit a munkás- és parasztfia­talok előtt, akik fel­vételüket megelőzően ún. szakérettségit tettek le. A hallgatói létszám ugrássze­rűen megnőtt, a megnöve­kedett feladatoknak meg­felelően. Megszervezték a ta­nulmányi osztályokat és kötöt­­tebb lett a tanulmányi rend. Az egyetem korábbi jogi hely­zete megváltozott, a régi sza­bályokat újak váltották fel Ha nem tévedek, egy régi sza­bály értelmében kellett pl. az egyetem legfőbb gazdasági ve­zetőjének, a questornak sze­mélyesen beszednie a tandí­jat minden hallgatótól. Beve­zették a felvételi vizsgák rend­szerét. Régen legfeljebb a la­boratóriumok befogadó képes­sége korlátozta a létszámot, egyébként bárki beiratkozha­tott, akinek érettségi bizonyít­ványa volt. A fontos esemé­nyek között tartjuk számon a marxizmus—leninizmus okta­tásának bevezetését, melyre éppen negyedszázada került sor. A nagy változások , kora 1951—52 körül lezárult, addig­ra a kar oktatói „törzsgárdá­ja” is kialakult, mely kritikus helyzetekben is megállta a he­lyét (10-en sem voltak­, akik 1956-ban eltávoztak az ország­ból). Ma viszont már nagyon időszerű lenne hatásosabban és gyorsabban alkalmazkodni a megváltozott körülmények­hez és feladatokhoz. Úgy tű­nik, hogy az egyetem élete, működése kissé megmereve­dett. Bár nagyon szűkös körülmé­nyek között dolgozunk és ok­tatási munkánkat megnehezíti a tanterem- és laboratórium­hiány, a kutatásra pedig sok helyütt elavult berendezések állnak rendelkezésükre, még­sem maradtunk el a nemzet­közi színvonaltól. Ezt kuta­tóink alapos felkés­zíts­­­éne­k és lelkesedésének köszönhet­jük. Ott vagyunk a fontos nemzetközi konferenciákon és szerepünk nem jelentéktelen. Ugyanakkor meg kell itt je­gyeznem, hogy ez a kar az eddigi munkája és a magyar tudományos életben betöltött és neki szánt szerepe alapján nagyon megérdemelné a jobb, korszerűbb elhelyezést, azt,­­hogy az új TTK felépítését ne halásszák, hanem hozzák előre. A mai fiatalokról sok jót tudok elmondani. Ebben a megítélésben annak is szerepe van, hogy inkább azokkal van kapcsolatom, akik az ifjúság javához tartoznak. Nagyon be­csülöm azokat a fiatalokat — és úgy látom, hogy az ilyenek egyre többen vannak — akik elsősorban nem a jobb anya­giak miatt választanak pá­lyát. Azt is meg kell azon­ban jegyeznem, hogy tu­dásukat és igyekezetüket nem mindig tudják teljes mérték­ben kamatoztatni a társadalom és az ország érdekében. Ezért nem őket hibáztatom elsősor­ban. A mai fiatalokban több van, mint amennyit kívánunk és kapunk tőlük. Magamról nem sokat mond­hatok, az autodidakták nehéz útját jártam és járom. Még nem fejeztem be tanulmányai­mat, mikor már elkezdtem ta­nítani, és — bár 26 éve taní­tok — nincs szándékomban abbahagyni a rendszeres tanu­lást. Tulajdonképpen igen sze­rencsés vagyok, mert a mun­kám egyben az egyetlen szen­vedélyem is. Szeretek hasznos és nehéz feladatokat megolda­ni. A szakmai körük elismeré­se és az a tudat, hogy valamit sikerült megvilágítanom, igaz örömmel tölt el. Hogy milyen stádiumokon keresztül és mi­lyen feltételek teljesítésével lesz valaki a tudományok dok­tora és egyetemi tanár, azt mindenki tudja, nem érdemes róla beszélni. Sok évvel ezelőtt a kar dol­gozóinak bizalmából a kari szakszervezeti bizottság elnöke lettem, ami látókörömet nagy­mértékben bővítette és szem­léletemet erősen befolyásolta; többek között azért, mert a szakszervezeten keresztül sok értékes, becsületes és önzetlen embert ismertem meg. Sokak­kal ellentétben a szakszervezet tevékenységét nagyon pozití­van értékelem. A helyes meg­­ítéléshez a látványosabb ered­ményeken kívül azt is figye­lembe kell venni, hogy egysze­rűen a létével is sok visszás­ságnak veszi elejét, ami éppen ezért nem kerül napvilágra. — Jánoky — „ALKOTÓ MARXIZMUSÉRT” — Több mint két évtizedes oktatói múlttal a háta mögött Földesi Tamás — mint a jogi kari Filozófia tanszék vezető­je — bizonyára rendelkezik egy oktatói ars philosophica­­val! — Oktatói törekvésünk fő célja, hogy egy valóban élő, korunk égető világnézeti kér­déseit elemző marxizmussal ismertessük meg a hallgatókat, értékelve a lehetséges alterna­tív válaszokat és bemutatva az alkotó viták azon folyamatait, melyekben a marxizmus vála­szai kikovácsolódnak. — A többes szám nyilván nem fejedelmi, hanem egy oktatóközösségi többes ... — Sőt, én még az „oktató­közösségi” kifejezésen belül is a „közösségi”-re helyezném a hangsúlyt! Az 1965 óta folyó tudatos tanszéki munka ugyan­is ezekben az években kezdi meghozni gyümölcseit. Az olyan több mint két évtizede itt dolgozó munkatársaimmal, mint Kovács Ferencné és Volc­­zer Árpád docensek, valamint a három fiatal tanársegéddel — Karádi Évával, Fábián Im­rével és egy ideig Rékai Gá­borral — együtt sikerült egy személyi ellentétek nélküli, jó alkotói légkörben munkálkodó közösséget kialakítani. Véle­ményem szerint ennek fontos összetevője a tanszék lényegé­ben egységes világnézeti szem­lélete, így aztán nem volt ne­héz az oktatói munkában is előre lépnünk. Amíg például a hatvanas évek közepén dialektikus és történelmi ma­terializmust valamint filozó­fiatörténetet tanítottunk, ad­digra ma már etikát és logikát is oktatunk. Igen fontos, hogy gyakorlati foglalkozásokkal sikerült helyettesítenünk az etika előadást, s így ember­közelbe hozva tudjuk megvi­tatni a jogászok számára fon­tos etikai problémákat. Ehhez etika-példatárat is szerkesztet­tünk. A logika-tárgyon belül mi a modern szimbolikus lo­gikát oktatjuk. — Mindezek megvalósítá­sáért bizonyára hosszú és küz­delmes volt Földesi Tamás útja! Honnan is indult? — Ha a közvetlen egyetemi előzményekre gondol, akkor az itteni pályám még 45-ben, a budapesti Kemény Zsigmond Gimnáziumban kezdődött. Lé­vén egy épületben a Pályavá­lasztási Tanácsadó Intézettel, mint sok más iskolatársam, én is „leteszteltettem” magam. A végeredmény: „Orvosi vagy jogászi pályára alkalmas.” Anyagi okokból az utóbbit választottam. Pályám to­vábbi alakulásában meg­határozónak érzem az egye­temi mozgalmi életbe való bekapcsolódásom, mert bár párttagként kerültem az egye­temre, emberformáló mozgal­mi élményekben igazán itt volt részem. Alapító és veze­tőségi tagja voltam a 49-ben létrehozott jogi kari pártszer­vezetnek. Olyan jelenlegi kol­légákkal vágtunk akkor neki a kari pártmunkának, mint Berényi Sándor, Horváth Pál, Molnár József, Pintér Jenő, Samu Mihály, Schmidt Péter, Takács Imre, Valczer Árpád és mások. — Tehát egy jogvégzett em­berrel állunk szemben, aki mégis a Filozófiai tanszék ve­zetője ...! — Az akkori sorsformáló időkben sokunkat igen korán beledobtak a „mélyvízbe”. A 48—49-es tanév volt az egye­temeken a fordulat éve. A történelmi-társadalmi változá­sok új tárgyak oktatását, új, marxista szemléletű oktató­nemzedék munkába lépését kö­vetelték, így például én is már harmadéves koromban — 1949-ben — az Állam és jog­elmélet tanszék demonstráto­raként vezettem szemináriu­mokat marxizmus—leniniz­­musból. Közvetlenül végzésem előtt e tárgy tanszékvezetője magához hivatott, s két lehe­tőséget kínált föl: oktassak itt, a budapesti egyetemek köz­ponti marxizmus—leninizmus tanszékén párttörténetet, vagy filozófiát! Hályogkovács mód­jára az utóbbi mellett döntöt­tem, hiszen filozófiai művelt­ségem akkor még nem terjedt túl néhány klasszikus szerző ismeretén. Tanítani kezdtem tehát, s közben folyamatosan, megállás nélkül tanultam az itt oktató szovjet professzor irányítása mellett. Munkánk csak 1956-ban szakadt meg egy időre, addig, amíg az ese­ményekben szerteszóródott tanszék 1957-ben teljesen újjá­alakulva, Fogarasi Béla veze­tésével meg nem kezdte az oktatást. A jogi karon idővel kialakult az a mag, amely filozófia szakcsoportként a központi tanszék felügyelete mellett 60­ tekintetben önál­lóan végezte munkáját. Ekkor nyílt lehetőség a tudományos alkotó munka gyakorlására, hiszen az ötvenes évek addigi szakasza nem kedvezett a föl­merült új kérdések alkotó marxista megválaszolásának. Engem például az ún. „hiány­témák” vonzottak, melyekre oktatói gyakorlatom közben bukkantam. — Ezt az utat járva véd­tem aztán meg 58-ban a szabad akaratról szóló kan­didátusi disszertációmat, mely azóta is a jogászok és a filozófusok körében idő­ről időre a viták középpontjá­ba kerül. Az utóbbi évtizedben főleg ismeretelméleti kérdé­sekkel foglalkoztam. A filo­zófiai bizonyításelmélettel 66-ban védtem meg nagydok­tori dolgozatom, amelyet ma már sok szempontból másként írnék meg — ha lehetőségem nyílna rá. Ezen kívül még két könyvet írtam: 71-ben a meg­ismerhetőség modern problé­máiról, s most 75-ben jelenik meg egy az igazságról. Az egyetemi teendők mellett két másik helyen is el vagyok kötelezve. Az akadémia Tu­dományos Minősítő Bizottsá­gának most­­már harmadik periódusában (azaz nyolcadik éve) vagyok tagja, s ugyanek­kor az Oktatási Minisztérium Marxista Főosztálya filozófia szakbizottságának vagyok az elnöke. Ezeket a tisztségeket azt hiszem, nem elsősorban tu­dásomnak, hanem talán annak köszönhetem, hogy az adott terület kérdéseinek megoldá­sánál igyekszem emberi és tu­dományos objektivitással ála­lást foglalni. — A professzor elvtársat a kollégák igen sokoldalú em­bernek ismerik. — Az biztos, hogy viszony­lag sok szépirodalmi alkotást olvasok. E mellett a zene, a színház, s a film is igen érde­kel ... no meg a sport. Ez utóbbival kapcsolatban az a véleményem, hogy jelenleg az értelmiségiek jelentős része korszerűtlenül, egyoldalúan él. Az életnek — s így az én éle­temnek is — elengedhetetlen része a sport, a testedzés. Meg­győződésem, hogy a közvéle­mény álláspontjával szemben, megfelelő józan életmód mel­lett az aktív sportolás határa évtizedekkel kitolható, így lehet aztán 45 évesen is a bajnoki labdarúgó-mérkőzése­ket az első perctől az utolsóig végighajtani. Én például csak akkor hagyom abba, ha ez az „első perctől az utolsóig” már nem megy... — Ha lenne rá módja, kik­nek mondana köszönetet — úgy is mint tanítvány — jó szándékú szakmai, emberi se­gítségükért? — Természetesen az idő­sebb kollégáknak, egykori ta­náraimnak. Közülük is Beér Jánost, Hajdú Gyulát, Kádár Miklóst és Szabó Imrét illeti elsősorban a köszönet. — nyakas —

Next